Nekromanti Vilka spel spelar folk egentligen?

Status
Not open for further replies.

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
.113;n148707 said:
men jag såg den ju först nu :(
Den som känner sig förbisedd kan trösta sig med att när jag en dag har förträngt hur mycket tid jag slösat bort på det här, så kommer jag säkert att lägga upp en ny enkät. Säg till hösten?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Skarpskytten;n148736 said:
Den som känner sig förbisedd kan trösta sig med att när jag en dag har förträngt hur mycket tid jag slösat bort på det här, så kommer jag säkert att lägga upp en ny enkät. Säg till hösten?

Fast jag blev ju som nöjd att jag faktiskt kunde vara med :p det var ungefär då jag sist spelade, 2015 har jag spelat d&d 3.5 EN gång. 2014 körde vi några kampanjer iaf :p

Men, de är lugnt, jag klarar mig ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Nu har jag tröskat igenom de första 50 posterna. Mutant År Noll är än så länge det i särklass mest populära spelet. Stay tuned för fler chockerande avslöjanden.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag stretar på. Om följande personer råkar ramla in här, så får de gärna klargöra vilken utgåva de talar om.

DoD [Don Kennetho]
Eon [Evokee]
Dungeons & Dragons [Mattis]
Ars Magica [Neross]
Western [Hybris]
Shadowrun [Kahn]
Traveller [yokowermland]
Mutant [yokowermland]

Här kommer ett litet smakprov ur min sammanställning, på temat edition wars:
Skarpskyttens databas said:
Original Dungeons and Dragons: 1 spelare
Dungeons and Dragons BECMI: 1 spelare
Advanced Dungeons & Dragons 1: 1 spelare
Advanced Dungeons & Dragons 2: 1 spelare [Godzillikes: "hemmabygge av"]
Dungeons & Dragons 3: 1 spelare
Dungeons & Dragons 3,5: 2 spelare
Dungeons & Dragons 5: 20 spelare
Så man kan säga att nästan alla utgåvor av DnD spelas av forumets ärade medlemmar, men om detta hade varit representativt för hela rollspelsvärden så hade Wizards ambition att med "one edition to rule them all" varit ganska framgångsrik. Och DnD 5 verkar ha gjort slut på DnD 4. Stämmer det med vad vi vet fram andra håll?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Skarpskytten;n150158 said:
Jag stretar på. Om följande personer råkar ramla in här, så får de gärna klargöra vilken utgåva de talar om.

DoD [Don Kennetho]
Eon [Evokee]
Dungeons & Dragons [Mattis]
Ars Magica [Neross]
Western [Hybris]
Shadowrun [Kahn]
Traveller [yokowermland]
Mutant [yokowermland]

Här kommer ett litet smakprov ur min sammanställning, på temat edition wars:


Så man kan säga att nästan alla utgåvor av DnD spelas av forumets ärade medlemmar, men om detta hade varit representativt för hela rollspelsvärden så hade Wizards ambition att med "one edition to rule them all" varit ganska framgångsrik. Och DnD 5 verkar ha gjort slut på DnD 4. Stämmer det med vad vi vet fram andra håll?

Väldigt många som spelat 3.5 verkar ha tyckt att pathfinder va fortsättningen på det, och fyran va en helt annan upplevelse, 5an däremot är ju back on track, men med smidigare enklare regler på alla sätt. Vad jag vet så är det många som testat fyran som sen gått "tillbaka" till vanligare regler och därför hamnat i 5an tillslut och de flesta verkar nöjda med det. Så, det stämmer nog ganska bra :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Skarpskytten;n150158 said:
Så man kan säga att nästan alla utgåvor av DnD spelas av forumets ärade medlemmar, men om detta hade varit representativt för hela rollspelsvärden så hade Wizards ambition att med "one edition to rule them all" varit ganska framgångsrik. Och DnD 5 verkar ha gjort slut på DnD 4. Stämmer det med vad vi vet fram andra håll?
Det är väl ungefär så som jag förstått att det blivit, baserat på det som EN World rapporterar. D&D5 har tagit täten, sedan kommer Pathfinder (som jag ser som en D&D-variant), sedan 3.x och 4 och sen OSR som en okänd faktor.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Hur långt tillbaka ska man gå för att lista vad man spelat/spellett? Vill inte jinxa nån statistik här.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jimmy;n150190 said:
Hur långt tillbaka ska man gå för att lista vad man spelat/spellett? Vill inte jinxa nån statistik här.
Undersökningen är stängd (för jag orkar inte mer). Men jag ska göra om den någon gång andra halvåret 2016, med lite bättre metod och tydligare krav.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Skarpskytten;n150192 said:
Undersökningen är stängd (för jag orkar inte mer). Men jag ska göra om den någon gång andra halvåret 2016, med lite bättre metod och tydligare krav.

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN! Sist på bollen som vanligt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Skarpskytten;n150158 said:
Jag stretar på. Om följande personer råkar ramla in här, så får de gärna klargöra vilken utgåva de talar om.

Western [Hybris]
Hybris och jag spelade Western IV, något köp äventyren
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag är alltså mer eller mindre klar med min sammanställning och tar inte in fler svar i den.

Kan någon vänlig moderator visa lite barmhärtighet och låsa tråden? Jag kommer ändå starta än ny när jag ska rapportera mina resultat.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Fan jag missade ju listan helt, grr. Men jag har ju faktiskt inte spelat något rollspel alls under 2014 och 2015, så det kanske inte gjorde något :)

Men de senaste tre spelen blir isåfall:

Eon 2 (2000-2002)
Mutant 2 (2000-2002)
Dungeons & Dragons 5 (2008-2011)

Från och med nyåret så spelar jag Eon 4.

Just nu förbereder jag ett första spelmöte (av förhoppningsvis många fler) med Mutant och Mutant 2 (alltså originalen) där jag ska spelleda min dotter, hennes sambo och en vän till oss. Vi ska börja där allt började för mig med Uppdrag i Mos Mosel. Ska bli spännande att spela med min dotter för första gången på 15 år. Mitt mål är att spela genom alla äventyr/kampanjer som släpptes till del två spelen.

Och spel jag vill spela:
Drakar och Demoner 6
Svavelvinter
Symbaroum
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant: År Noll
 
Status
Not open for further replies.
Top