Nekromanti Vilka spel spelar folk egentligen?

Status
Not open for further replies.

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
I tråden om att DoD kommer tillbaka var det en del som klagade på att "det redan finns för många fantasy-rollspel". Själv tycker jag att det inte finns något som heter "för många", men det som slagit mig på sistone är att det bara på detta obetydliga språk som jag skriver detta i - äran och hjältarnas, och så vidare - produceras fler rollspel än vad jag någonsin kommer att hinna spela (eller ens läsa). Jag får ju också en känsla av att många rollspel köps av samlare/nostalgiker, för att hamna på bokhyllan.

Oavsett, detta är en högst ovetenskaplig undersökning som syftar till att kasta lite ljus över vilka rollspel som de facto spelas i Sverige, eller, kanske rimligare, av WRNU:s mer aktiva forumanvändare.

Det är enkelt.

Posta vilka de tre senaste rollspelen som du spelat* var. Du måste ha spelat dem under 2014 och 2015, spelade du dem tidigare än så så gälls det inte. Jag är tacksam om de som postar är noggranna med vilken upplaga eller version som de har spelat.

Om minst 25 personer svarar, lovar jag att göra en statistisk sammanställning och dra några (felaktiga) slutsatser av resultaten.

Så, för att vara ett föredöme:

- Pendragon 5.1
- Fiasco
- Svavelvinter

*Spelat = spelat eller spellett spelet ifråga med minst en annan människa; läsa det mol allena (eller högt för den delen) gälls inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,927
Location
Ludvika
Hmm... de tre senaste torde i mitt fall vara:

Svart av kval
Utpost
Apocalypse World


Alla dessa spelades under Dancon, och utgör inte mitt vanliga spelande. Om jag undantar konventsspelande och istället tittar på de tre senaste jag spelat privat bör dessa vara:

Warhammer FRP 2nd Edition
Dungeons and Dragons 5th Edition
Dark Heresy (WH40K) 1st Edition


Denna lista borde också stämma väl överens med de rollspel jag spelat mest under 2014 och 2015
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
- Kutulu, betaversion av Lovecraft-hemmabygge. Jag var SL.
- Umu Rymd, en kamrats fantasyspelvärld som numera har fler tidsåldrar än antiken att spela i. Regelsystemet var en tidig skissversion av Volt 5.0, som just nu är under utveckling. Jag var spelare.
- More than Human, mitt eget superhjältespel. Kampanjen nådde sitt slut i oktober förra året. Regelsystemet är en moddad version av Volt version 4, om jag minns rätt. Jag var SL.

Sidenote: Den tendens som syns ovan speglar hur det sett ut nästan hela min tid som rollspelare (vilket nu är c:a 20 år. Tiden går fort). Den första tiden spelade vi uteslutande Mutant Chronicles, andra i närheten spelade Mutant och DoD och Eon och Neotech. Men efter ett par år, när vi närmade oss mitten-slutet av gymnasiet, föll det här med att spela "köpespel" nästan bort. Så sedan typ -99 har jag bara köpt spel som inspiration till mina egna skapelser, i princip. Och är ganska nöjd med det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Western IV
Eon IV
The Murder of Mr Crow
(engångsföreteelse, speltest)

Jag är även involverad i aktiva kampanjer i Pirater!, Vampire - the Masquerade och Apocalypse World, som alla kommer spelas inom sju dagar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Skarpskytten;n123852 said:
Posta vilka de tre senaste rollspelen som du spelat var. Du måste ha spelat dem under 2014 och 2015, spelade du dem tidigare än så så gälls det inte. Jag är tacksam om de som postar är noggranna med vilken upplaga eller version som de har spelat.
Jag hoppas att det är "spelat" som i "inte bara läst" och inte "spelat" som i "inte spellett"
Senaste månaden:
  1. Dungeon Crawl Classics
  2. Lamentations of the Flame Princess
  3. Pathfinder
men går man tillbaka en månad till blir det också:
4. Kutulu
5. Into the Odd
6. Warriors of the Red Planet
7. Svärd och Svartkonst
8. Backswords & Bucklers
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
- Aenglum (hårt husreglar Svärd & Svartkonst eller eget spel? Svårt att avgöra)
- Wicked Archipelago (en mashup av Archipelago II och setup från In A Wicked Age, använde det egenskrivna oraklet City by the Sea)
- Labyrinth Lord
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
-Werewolf: The Apocalypse 20th (Fast med ett till stora delar omskrivet system)

-Warhammer fantasy roleplaying 2ed

-Pathfinder
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Som jag varit spelare i:

*Pathfinder
*Mutant År Noll
*Pendragon 5.1

Som jag varit SL i:

*13th Age
*Tenebris
*Pendragon 5
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
chrull;n123861 said:
Jag hoppas att det är "spelat" som i "inte bara läst" och inte "spelat" som i "inte spellett"
Just så
- Spelat som spelare
- Spelat som spelledare

Läst går bort, gälls ej.

Förtydligade detta i startposten.

Jag anar ett tema i vad du spelar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,742
Location
Stockholm
Kult: Illusionen Fångar
Juggernaut
Fasad
(ej publicerat blackbox-lir, skrivet av Elina Andersson)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
Apocalypse World, Nerver av stål, Nya Kult (Divinity Lost kommer det väl att heta).

Om vi endast räknar publicerade spel: Apocalypse World, Dread, Vast & Starlit
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Genesis;n123869 said:
Apocalypse World, Nerver av stål, Nya Kult (Divinity Lost kommer det väl att heta).

Om vi endast räknar publicerade spel: Apocalypse World, Dread, Vast & Starlit
Jag tycker vi räknar allt, ett spel som har ett namn och som går att spela gälls även om det bara finns ett exemplar i hela världen.

Än så länge är det mest OSR-spel och "indie-spel"? Var är alla traddspelare?
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Warhammer Fantasy Roleplay 2ed
Warhammer Fantasy Roleplay 3ed

Sedan önskar jag att det fanns tid över till att spela även Shadows of Esteren och Call of Cthulhu, men tyvärr.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Extremt husreglat DoD91
Svärd och Svartkonst/Symbaroum-hybrid
Mouse Guard
Mutant År 0

I husregelkompotterna lever även delar av Eon, Svavelvinter, warhammer FRP mm
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
De tre senaste spelen, vilket blir sen i somras ungefär, är;
Symbaroum, både som spelare och som SL.
Mutant År Noll (grundreglerna), som spelare.
Svenska Kulter, som spelare.

Räknar man in alla spel under 2014-2015, så läggs följande till;
Dungeon Crawl Classics, som spelare.
Mutant UA, som spelare.
Eclipse Phase, både som spelare och SL.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Mutant: år Noll
Night's Black Agents
Fantasy! 2.0

Lite osäker på vad som var senast av Fantasy! Och Adventurers men jag tror det var Fantasy! Kan även ha varit More Than Human men nej, jag vidhåller Fantasy!

Skulle jag svara imorgon kommer Svenska Kulter ersätta Fantasy!
 
Status
Not open for further replies.
Top