Nekromanti Vilka spel får man inte missa?

G

Guest

Guest
Konstigt att ingen nämt Talisman [kanske missade det]. Hur som helst, Talisman är ett mycket trevligt spel som jag varm rekommenderar. Problemet är kanske att få tag på det, vet inte om det görs längre. Får du dessutom tag i Expansionerna Talisman Dungeon och Talisman City så har du ett kanonspel och många roliga speltimmar framför dig!

Dessutom är klassikern Junta hysteriskt roligt! Tror det har kommit ut i en nyutgåva nyligen.

Mvh
Lexx
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Talisman är ju nästan lika slumpmässigt och meningslöst som Fluxx!

För spel man spelar! Ner med spel som bara spelas upp!! För brädspelarnas framtid!!!
 
G

Guest

Guest
Att det är slumpmässigt stämmer, men att det skulle vara meningsslöst? INTE alls! De flesta spel bygger på någon form av slump. Om man tycker att ett spel är underhållande så spelar det ingen roll om det bygger på slump eller inte! Eller har jag fel?

Mvh
Lexx
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om man tycker att ett spel är underhållande så spelar det ingen roll om det bygger på slump eller inte! Eller har jag fel?

Nej, du har inte alls fel, jag var medvetet provokativ. :gremwink: (Och jag gjorde mitt bästa för att avsluta lite ironiskt.)

Huvudsaken är ju att man underhåller sig, men jag tycker om ett spel består av tillräckligt stor del slump i förhållande till spelarmakt så är det inte kul. Då är det bara en serie av effekter och siffror som rullar framför en, ögongodis. Exempel, med de grövsta först: Fia med knuff, Fluxx, Talisman, Munchkin.

Det är ju bara min åsikt, men de flesta tröttnar nog på det efter ett tag. Så jag tänkte att en anledning till att ingen rekomenderat Talisman är kanske att de helt enkelt tröttnat på det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Konstigt att ingen nämt Talisman [kanske missade det]. Hur som helst, Talisman är ett mycket trevligt spel som jag varm rekommenderar. Problemet är kanske att få tag på det, vet inte om det görs längre. Får du dessutom tag i Expansionerna Talisman Dungeon och Talisman City så har du ett kanonspel och många roliga speltimmar framför dig!
Extremt buggat och allmänt obalanserat spel, men om folk är på humör så är det precis hur roligt som helst. Ha ett par pilsner var när ni spelar.

Dessutom är klassikern Junta hysteriskt roligt! Tror det har kommit ut i en nyutgåva nyligen.
WOW! Den måste jag ha! Har de ändrat något, eller är det bara ett nytryck som är precis likadant som mitt gamla?
 
G

Guest

Guest
Extremt buggat och allmänt obalanserat spel, men om folk är på humör så är det precis hur roligt som helst. Ha ett par pilsner var när ni spelar.
Som med dom flesta spel... Har man inte humör för det så går det helt enkelt inte. Jag gillar Talisman framförallt pga den sköna stämmningen och dom fina illustrationerna, iaf i grundutgåvan.

WOW! Den måste jag ha! Har de ändrat något, eller är det bara ett nytryck som är precis likadant som mitt gamla?
Har det inte själv, men jag tror det bara är en direkt koipa av orginalet.

Mvh
Lexx
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag gillar främst spel som går snabbt att spela (1-2 timmar), har lagom mycket tur och är balanserade utan houserules. Här kommer lite spel som jag rekommenderar och undviker, med motivering.

BRA SPEL:

Settler of Catan - En modern klassiker som alla kan spela. Köp den svenska versionen som är mycket billigare. Du kan använda de danska expanisonena, som brukar finnas i svenska spelbutiker.

Carcassone - Även detta är kul, lättspelat och strategiskt. Jag rekommendarar att köpa Hunters and Gatherars varianten ( Jägare och Samlare på svenska ) som är mer balanserad än orginalet om man inte har alla expansionerna.

Citadells - Mycket trevligt spel som innehåller ett underbart bluffmoment. Dessutom är det billigt.

Puerto Rico - Ett lite tyngre spel rent strategiskt än de tidigare på listan, men fortfarande enkelt nog för de flesta. Mitt personliga favoritspel just nu och kanske världens bästa spel.

Slaget om Midgård - Det bästa spelet för två spelare (och det är endast för två spelare). Ingen som helst tur, men mycket bluff. Snabbspelat. Fångar känslan från böckerna så bra ett spel av den här typen kan.

DÅLIGA SPEL:

Axis & Allies - Inte så dåligt men det kommer snart en ny, helt omarbetad, version. Vänta tills dess om ni vill ha ett enklare krigsspel (ska kolla upp det själv då A&A är skönt i grunden, om en aning obalanserat)

Risk - Har aldrig fattad vad som är fint med det här spelet. Om ni absolut vill ha risk, köp Sagan om Ringen Risk, och se till att det är den kompletta versionen med karta över hela midgård.

Sagan om Ringen - LoTR spelet i stor box som släpptes till första filmen. Många tycker det är bra men jag tycker inte det är ett spel alls. Man sammarbetar, ingen kamp mellan spelarna.

Monopol - Ett av världens absolut sämsta spel. Om det inte vore för monpol kanske fler vuxna skulle spela spel idag.

Ostindiska Kompaniet - Jag vill ha betalt för att spela det här spelet igen. Det sämsta svenska spel som gjorts (ok, Doomtrooper kommer nära)

Det var min mer eller mindre (troligen mindre) objektiva lista över vilka spel som är bra och dåliga. Om du undrar över ett speciellt spel så kolla in www.boardgamegeek.com. Känner inte till många spel som inte finns i deras databas.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
>Sagan om Ringen - LoTR spelet i stor box som släpptes till första filmen. Många
>tycker det är bra men jag tycker inte det är ett spel alls. Man sammarbetar, ingen
>kamp mellan spelarna.

Precis.. Man kan vara urdålig förlorare (som jag) och ändå ha kul med ett brädspel, mycket uppskattat, ett annat spel med den egenskapen är Warhammer Quest, men det är nog nerlagt nuförtiden.
 
Top