Nekromanti Vilka spel får man inte missa?

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Tjenare!

Nu är det dags att vräka ut lite pengar på spel. Jag ska shoppa lite åt föreningen, och förutom en bunt med rollspelsmoduler är jag öppen för att lägga pengarna på nästan vad som helst. Jag har nog omkring 2000 :- eller så att röra mig med, och tanken är att lite tabletop ska inhandlas.
Har funderat på att köpa lite Settlers, men annars är det inte så mycket planerat.

Såå, vilka är era favoritspel? Kan man få några tips om vilka spel en hedervärd förening inte klarar sig utan (och för den delen gärna några riktiga stolpskott också, så att man klarar sig undan dem)?

Zap
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Såå, vilka är era favoritspel? Kan man få några tips om vilka spel en hedervärd förening inte klarar sig utan (och för den delen gärna några riktiga stolpskott också, så att man klarar sig undan dem)?
Civilization (originalet, inte Sid Meiers) är ett måste, annars kommer alla andra spelföreningar att reta er. Att ha en spelförening utan ett Civ är som att gå ut utan byxor. Som en bil utan hjul. Som en pizza utan ost. En filmbilkrock utan explosion. En D6 som bara går till fem (jag har iofs ett par sådana...). En gris utan knorr. Ett julbord utan skinka.

Med andra ord, köp det innan det är försent!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Civilisation är inte jävla kul, men en klassiker, så det är nog många som gillar det på din förening.

Settlers är suveränt i sin enkelhet.
Twilight Imperium har du ju redan testat.
Once upon a time är också en gammal absolut favorit, som du kan läsa om i forumträffstrådarna. Väldigt snabbt och enkelt, men kanske slits ut efter ett tag när man lärt sig alla kort.. Men det är iallafall värt priset.
Diplomacy är en annan klassiker, en av mina favoriter, men vi har inte spelat på ett tag. Borde passa en kille som leder med åtta poäng över de andra i killer.. utmärkt.

Space Hulk gillar jag, men det har jag inte spelat på läääänge nu.. Synd, egentligen. Det är som Aliens i WH40k, Marine Terminators går runt på ett övergivit klaustrofobiskt skepp, och försöker utföra ett uppdrag innan genestealers översvämmar dom. Helt rätt känsla, och precis som GW's andra produkter kan man svänga ihop intressanta scenarion och handlingar, men funkar bara för 2, ibland 3 spelare, och tar lite tid att förbereda.

Warcraft-brädspelet har jag hört ska vara bra.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Fluxx är ju en höjdare liksom Carcassone.

Båda är enkla och snabba spel som man kan tillbringa mycket tid med. I övrigt så är Puerto Rico ett riktigt bra spel, eller ni kanske hellre vill ut och röja Zombies?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
I vår spelgrupp så är favoriterna Puerto Rico och Settlers of Catan. Bägge två, och då särskilt Puerto Rico, rekomenderas starkt. Ett annat trevligt spel som jag rekomenderar är Citadels, vilket är ett kortspel (alltså inte samlarkortspel). Spelet är billigt, snyggt illustrerat och kul. Perfekt att lira medan man väntar på de försenade spelgruppsmedlemmarna, och annars också för den delen. Ska du köpa Settlers of Catan så rekommenderar jag att du köper den engelska utgåvan, så att ni kan använda expansioner till spelet. Ska du köpa Citadels så rekommenderar jag faktiskt den svenska utgåvan, med schysstare kortnamn och där du får expansionen på köpet.

Stolpskott? Tja, jag kan börja med att nämna Mare Nostrum. Spelet såg väldigt lovande ut, men visade sig vara väldigt segspelat på grund av handeln. Jag kan även nämna Princes of Florence, som i princip saknar spelarinteraktion. Sky detta spel som pesten!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Gratis är gott...

Varför betala dyra pengar för spel som någon hund äter upp brickorna av, så spelet blir oanvändbart? I spelarkivet under Alchemy och officiella filer finns en gratis speltestversion av Alchemy som är en blandning av luffarschack och tetris. Det finns på adressen www.spelwebben.se

Ska jag tipsa om några andra spel så får jag väl tipsa om Carcassonne, Fluxx, Once upon a time och de flesta cheapass-spelen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Carcassone får min röst också, reglerna lär man sig på 5 minuter och sedan är det bara att tuta och köra. Det finns några expansioner till det också, men de har jag inte testat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Risk !!

Måste ju rekomendera Risk !! Det är ett av de spel som jag gillar mest gillar att spela när det gäller tabletop.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Risk !!

Måste ju rekomendera Risk !! Det är ett av de spel som jag gillar mest gillar att spela när det gäller tabletop.
I så fall rekommenderar jag att du testar Attack (köp expansionen också direkt). Det är rätt så mycket som ett Advanced Risk, men utan australienbuggen. Flexibla startpositioner som i Risk, men inte lika tunga regler som Axis & Allies. Helt klart köpvärt och inte speciellt dyrt (speciellt inte med tanke på att du får cirka 3,8 miljoner plastpjäser med...).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar för tippset !!

Hemmm, det kasnek vore nått ja !
Kan ju vara skoj att testa ju !

Btw, lite småskojiga smilysar du har.... :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Tackar för tippset !!

Hemmm, det kasnek vore nått ja !
Kan ju vara skoj att testa ju !
Och om du vill kolla på det först så kan du tanka hem reglerna från http://www.eaglegames.net

Enda invändningen jag har är egentligen reglernas presentation. I grundspelet finns en regelbok. I expansionen finns en regelbok som beskriver ändringar, men ändringarna är som omfattande att det hade varit bättre att skriva den som en komplett, självstående bok. Har jag ork någon dag så ska jag tanka hem reglerna, klippa, klistra och omformulera allt för expansionen till en bok.

Btw, lite småskojiga smilysar du har....
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nja, jag skulle nog delvis hålla med Arvidos. Civilization är inte så jävla skoj. ADVANCED Civilization, däremot... men det finns bara som begagnat numera, tyvärr.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Risk !!

vad är det för bugg i australien?
I princip så går det till så att den som tar australien vinner. Man kan sitta väldigt säkert där (bara en väg in) och bygga upp sig och sedan bara rulla över motståndarna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Civilization är inte så jävla skoj. ADVANCED Civilization, däremot...
Det var underförstått. Original-Civ är iofs också bra, Advanced har bara putsat bort lite småmisstag.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Risk !!

Men det är ju så att Australien är världens bäst placerade land, om man ser det ur ett krigsstrategiskt perspektiv. :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Risk !!

Men det är ju så att Australien är världens bäst placerade land, om man ser det ur ett krigsstrategiskt perspektiv.
Nja, det ligger ju upp och ned så alla tanks trillar ju av...

I vilket fall så är det ju inte speciellt spelmässigt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Risk !!

Den enkla lösningen är väl att införa ytterligare en båtkoppling mellan östra Australien och nåt av länderna i Sydamerika. Fast om man gör det får man nog öka Australiens värde lite också, till 3 trupper eller så.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Beror helt på vad ni tycker om för typ av spel
Är detspel som tar lång tid och kräver en hel del tänk så ska ni satsa på Civ och Diplomacy. Som sagts tidigare i tråden så är Adv. Civ svårt att få tag på.

Om ni är ute efter spel som går snabbt att spela så är Settlers och Puerto Rico två säkra val.

Tycker ni om risk är History Of The World och Axis & Alilis väl värt att ta sig en titt på.


Några andra spel som jag kan rekomendera är
Illuminati - Bygg upp din egna hemliga organisation
Brittania (som dock är ganska svårt att få tag på) där man får invadera englad om och om igen.
Junta - Mörda, konspirera och revolutioner. Spelet är kanske inte så där super bra men om man är i rätt stämning så är inte att vinna spelet det viktigaste.
Kremlin, (oxå svårt att få tag på) lite som Junta fast lite seriösare. Går ut på att ta makten i högsta sovjet och vinka på första maj paraden. Är skrämmande likt hur det såg ut i partitoppen i sovjet under 70 & 80 talet.

För övrig kan man få reda på det mesta om de flesta spelen här
 
Top