Vilka snacks och drycker dominerar vid era spelbord ?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Jag tycker den här inställningen till nykterhet är ok iom att själv inte har nått behov av alkohol i dessa sammanhang men ändå konstig iom att vi i Sverige har en väldigt stark förankring till alkohol i vår kultur och så fort man skall umgås så är alkohol en central del i umgänget tex tv-spelskväll och ett par bärs , grilla och ett par bärs , filmkväll med chips och bärs vilket då även borde spilla över till rollspel 🤔
Oj, så har jag aldrig uppfattat det. Alkohol för mig har antingen varit till mat eller fest/förfest, aldrig i några andra sammanhang jag kan komma på.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag hade en spelare som jag tror fick i sig 14-15 (folk)öl under karaktärsskapandet vid ett tillfälle... Det var en session på typ 4 timmar. Det är nog det mest drastiska jag varit med om. (Och nej, i slutet var personen inte särskilt tydlig i vad han sa...)
Mmm, jag tänker att det är det är en bra tumregel att alla bör ligga på ungefär samma nivå, och att de kan moderera sig själv så det inte går över sin personliga gräns.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Oj, så har jag aldrig uppfattat det. Alkohol för mig har antingen varit till mat eller fest/förfest, aldrig i några andra sammanhang jag kan komma på.
Kan kanske bero på vilka kretsar man rör sig i , jag rör mig mest bland arbetarklass vilken om man skall generallisera har ett annat förhållningssätt till alkohol än akademikerklassen.
Det händer ganska ofta när vi har filmkväll att folk köper med sig ett sexpack 3'5:or till chipsen ist för cola eller annan läsk . Nu pratar vi inte supande men ofta när det umgås så konsumeras det olika nivåer av alkohol .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har förövrigt en rolig anekdot angående det där med klasstillhörighet och alkohol .

För många år sedan dejtade jag en tjej och hens föräldrar samt systrar var akademiker och systrarna dejtade även akademiker . Vi sitter på en mycket stel middag med min dåvarande flickväns familj + deras respektive och min flickväns mor frågar mig om jag vill ha ett glas rött till maten varpå jag svarar nej tack iom att jag dels inte gillar rödvin och dels inte ville dricka inför min flickväns föräldrar , modern frågar då om jag vill ha en öl och säger men vi har bara folköl varpå jag återigen säger nej tack hen tittar då på mig med förakt och säger rent ut så alla hör nä såna som du dricker väl bara starköl .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Anekdotiskt: Innan jag blev nykterist, under mina formativa år, umgicks jag i princip uteslutande med andra arbetarklassungdomar; men med de arbetarklassungdomar som inte passade in bland mainstreamkidsen. Vi var gothare, punkare och allmänt queera weirdos på olika sätt helt enkelt.

Vi söp och det förekom säkert annat också. Men annat än något enstaka undantag bara när det var fest. Då söp vi för att bli fulla. Men till vardags, nej – våra filmkvällar och annat umgänge var med något enstaka undantag alkoholfria. Kanske tog någon enstaka med sig en 3.5:a nån gång.

Och de i umgänget som spelade rollspel gjorde det aldrig med alkohol kring bordet, i princip. Vi kände aldrig behovet. Jag vet inte om vi någonsin pratade om det men det fanns liksom ingen norm att dricka medan man spelade, alls. Trots att vi var arbetarklass.

Så jag tänker nånstans att det absolut kan handla om klass, men att det också handlar om subkultur…
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mitt primära spelgäng kör mycket cola zero, pepsi max lime, ibland chips eller choklad. Mitt andra spelgäng kör ostbricka, charkvaror, hemlagad plockmat, vin, öl och kaffe. Det är by far den spelgrupp som har bäst tilltugg, men mina andra spelgäng har nog inte råd med sånt. Mitt tredje spelgäng kör chips, chark, läsk och öl. Mitt fjärde kör chips, cola, godis och whisky.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Kan kanske bero på vilka kretsar man rör sig i , jag rör mig mest bland arbetarklass vilken om man skall generallisera har ett annat förhållningssätt till alkohol än akademikerklassen.
Det händer ganska ofta när vi har filmkväll att folk köper med sig ett sexpack 3'5:or till chipsen ist för cola eller annan läsk . Nu pratar vi inte supande men ofta när det umgås så konsumeras det olika nivåer av alkohol .
Nu börjar det här gå lite väl långt från snacks och drycker vid spelbordet så jag svarar HÄR istället.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Angående folk i min närhet och deras förhållningssätt till alkohol beror det nog troligtvis även utöver klasstillhörighet på att dessa individer är ganska törstiga . Jag har tex vänner som när det skall umgås kring alkohol och dessa bestämt att dom ska ta det lugnt för att nån skall upp tidigt dagen efter eller att nån skall köra bil dagen efter så ist för att hålla sig till cola eller vatten under kvällen så dyker dom upp med antingen några öl under 5% inköpta på bolaget eller så 2 sexpack 3'5:or det ses som ta det lugnt bland dessa individer
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Vi är vuxna och de flesta har barn i yngre ålder så ska man hålla igång med spel från halv sju till tioslasket måste vi ha minst en kopp juffe i oss för att orka. Ibland finns det Champis också - men spel utan kaffe är otänkbart.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Försöker lappa ihop någon form av teori här: Hur svensken konsumerar och ser på alkohol har förändrats kraftigt de senaste 20 åren. Under rollspelens formativa år (80- och 90-talen) var öl = stor stark = festa = supa = redlös. Det gjorde att öl och sprit inte kom in vid spelborden, det gick inte att ta en öl, särskilt som många spelare var i tonåren och spelade rollspel medan de coola var på fester. Det är en kultur som sitter kvar. Att det var lämpligt att hålla alkoholfria konvent för att få hyra skolor, få bidrag och kunna locka tonåriga deltagare (deltagarna hade nog kommit ändå, men inte med föräldrarnas tillåtelse) gjorde sitt till.

Idag är medelåldern högre, det är inte lika coolt att supa sig redlös, och kulturen har ändrats till att det går att ta en öl. Förr brydde sig folk om vad stölen kostade, nu bryr sig folk om vilken humlesort den är gjord på. Du skryter inte om hur full du var igår utan vilka öl du drack ifrån vilka bryggerier och vilka specialbuteljerngar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Förstår :)
Försöker lappa ihop någon form av teori här: Hur svensken konsumerar och ser på alkohol har förändrats kraftigt de senaste 20 åren. Under rollspelens formativa år (80- och 90-talen) var öl = stor stark = festa = supa = redlös. Det gjorde att öl och sprit inte kom in vid spelborden, det gick inte att ta en öl, särskilt som många spelare var i tonåren och spelade rollspel medan de coola var på fester. Det är en kultur som sitter kvar. Att det var lämpligt att hålla alkoholfria konvent för att få hyra skolor, få bidrag och kunna locka tonåriga deltagare (deltagarna hade nog kommit ändå, men inte med föräldrarnas tillåtelse) gjorde sitt till.

Idag är medelåldern högre, det är inte lika coolt att supa sig redlös, och kulturen har ändrats till att det går att ta en öl. Förr brydde sig folk om vad stölen kostade, nu bryr sig folk om vilken humlesort den är gjord på. Du skryter inte om hur full du var igår utan vilka öl du drack ifrån vilka bryggerier och vilka specialbuteljerngar.
Frågan är då kanske varför den svenska rollspelsscenen skiljer sig så tydligt från grannländerna på den här punkten?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Förstår :)

Frågan är då kanske varför den svenska rollspelsscenen skiljer sig så tydligt från grannländerna på den här punkten?
Vad jag vill minnas ifrån min tid som aktiv i olika spelföreningar så om man ville ha stålarna ifrån Sverok och kommunen i form av föreningsbidrag och liknande så var föreningen tvungen att vara öppen för alla , religiöst och politiskt obunden samt sprit och drogfri .
Dessutom om jag inte minns fel så fanns det nått aktivitetsbidrag ifrån Sverok man kunde söka varje månad baserat på hur många medlemmar under om det var 20 år som var aktiva under månaden och för att få dit ungdomar så man kan få stålarna så får man hålla sig borta ifrån krökat.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Många bidrag kom ju från studieförbund som hade det kravet. Jag tycker det är rätt bra
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Precis som @bortom12e säger så var ett av kraven för att få ut många av de bidrag man kunde få att man åberopade nykterhet i föreningens lokaler och på alla föreningsaktiviter.

I skillnad med Sverige så har troligtvis inte andra länder dessa bidrag och således har inte nykterhet blivit en norm där i samband med rollspel.

Det jag syftar på är att då säkerligen många av oss var medlemmar i olika spelföreningar under barndomen/ungdomen så blev vi undermedvetet matade med att vid dessa aktiviter råder nykterhet
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Alltid: Kaffe
Oftast: Öl
Sällan: Vin/sprit
Aldrig: Läsk

Vi bor alla rätt nära varandra och spelar typ mellan 20-23 så vi hinner inte med mer än 2 öl, vilket är ok. Efter 4-5 börjar det bli lite flamsigt men vi ärligt talat rätt flamsigt även utan några öl alls så skillnaden är inte speciellt stor.

Förr spelade vi aldrig med alkohol men då behövde merparten köra bil odyl.

Jag kan inte se några spelmässiga nackdelar alls med alkohol runt bordet. Vi är vuxna och kan hantera det utan problem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tror även att det i viss mån kan handla om vad för ton man vill sätta för sin kampanj/One shot . Är detta hardcore seriöst eller är det beer and pretzels chuklefuckery
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Bubbelvatten och Kaffe. Ofta har någon med sig en krans eller längd av något slag och det är ju gott (för det mesta).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Åtminstone i lajvsammanhang har jag också upplevt att en geografisk uppdelning finns. Sydvästra Sverige har en mer tillåtande inställning. Intressant nog tycks detta återspegla resultaten i 1922 års förbudsomröstning, så det är möjligt att det rör sig om äldre kulturella mönster.

Ref-1922-län-kön.png
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Oftast blir det öl, vin, sprit och kopiösa mängder chips. Eller så försöker vi vara nyttiga och byter ut det senare till frukt. Vi är inte heller så jätteseriösa i vårt hobbyutövande.
 
Top