Vilka snacks och drycker dominerar vid era spelbord ?

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
När jag började rollspela för snart 20 år sedan var jag nykterist, och i min första spelgrupp fanns en alkoholist som vid ett tillfälle hotade mig som spelledare för att han misslyckades med sina slag. Så första perioden efter den gruppen körde jag med förbud emot alkohol vid spel.
Senare var jag med i en grupp där två av spelarna var riktiga ölkonnässörer och visade att man kunde dricka vid spel utan att det störde spelet.
År senare när jag själv vid 29 års ålder började dricka alkohol så hade jag insett att det är väldigt individuellt huruvida folk kan bete sig.
Numer händer det ibland att vi dricker under spel. I sommar har vi på skoj kört "veckans drink" under våra spel där jag innan spel gjort en veckans drink till de i gruppen som dricker.

Dock ska sägas att vi aldrig dricker så vi blir fulla, utan bara nån drink. Jag dricker ibland nåt glas vin eller en liten whisky tex.

Godis och fika tar spelarna med själva då jag inte äter socker.

Plus att vi brukar ofta äta efteråt, antingen grilla på sommaren, eller tacos eller hemkörning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag tror att den uppfattningen har sin grund i Sveroks samarbeten med svenska kyrkan och kanske i nykterhetsrörelsen och eventuella överlapp. Sveriges spelkultur är rätt unik med sin nykterhetsnorm på konvent och liknande.
Detta samt rollspelare är nördar och nördar festar inte, grovt överdrivet.

Men ja, på OctoGônes såldes både öl och vin på konventet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Detta samt rollspelare är nördar och nördar festar inte, grovt överdrivet.

Men ja, på OctoGônes såldes både öl och vin på konventet.
Ja det var ganska grovt överdrivet , jag är mega nörd och jag älskar att festa och dricka alkohol och flera av mina nördiga vänner är likadana 😁. Som folk sagt så tror jag vi i Sverige är väldigt unika med det här med nykterhet runt hobbyutövande in generel ,ser vi på länder som USA så konsumeras det ofta alkohol på olika konvent och konventen ordnar med egna pubar och discon på kvällarna , för många over there så är det också ett sätt att träffa vänner man inte skulle träffa annars utan som man endast träffar på konvent och då passar man på att festa lite extra .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Vi är inte heller så jätteseriösa i vårt hobbyutövande.
Det tror jag att ni är. Som i att ni gör ett spel som knockar hela rollspelsvärlden. Men med självdistans. Det är lite som oss. Vi tar spelandet på allvar men vi tar inte oss själva på allvar, så att säga.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Gällande alkohol till spelmötet så handlar det väl som med så mycket annat om sunt förnuft (som jag brukar förespråka i de flesta diskussioner på detta forum)
Man dricker ett, två glas vin eller några öl. Man ser till att man inte blir full och bedrövlig. Alla har en trevlig kväll. Det finns ingen i min spelgrupp som bryr sig det minsta. Man visar ju hänsyn till varandra och har tillräckligt med intelligens för att inse att man inte vill bli redlös och förstöra allas kväll.

Skulle jag haka på en spelgrupp som hade massa regler om vad som skall konsumeras, vare sig det är veganer, nykterister eller breatharians så skulle jag omgående tacka för mig och söka mig till mer avslappnat sällskap. På samma sätt så hade jag tackat för mig ifall jag gick med en spelgrupp som satt och blev dyngraka eller sköt heroin under spelmötet.

Common sense.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
I nuvarande spelgruppen har vi haft som pre-COVID-19-tradition att handla käk och sen spela. Så flottig pizza + Cola. Sen brukar någon ha med sig en Willys-kasse godis och chips för att få till lagom sockerchock mot slutet av kvällen.
 
Top