Vilka snacks och drycker dominerar vid era spelbord ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Beroende på spelgrupp och möteslängd: alltifrån att gruppen delar på ett sexpack folkis, till 5-6 starköl per skalle, plus vin och lite whisky eller konjak eller dylikt.
Hur stora starköl och hur mycket vin och whisky/konjak pratar vi om för talar vi 6st 50cl starköl + 2-3 glas vin + 3-4 glas whiskey så är iaf jag om inte full så bra salongsberusad
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är intressant att se folks olika åsikter kring att förtära alkohol kring spelbordet ... jag alkohol shame:ar absolut ingen och to each His own osv och jag är personligen en stor konnässör av alkohol och har vid ett flertal tillfällen druckit alkohol och berusat mig i sällskap av mina spelare dock har jag aldrig sett nyttan/behovet eller haft begäret av att ha alkohol närvarande vid ett spelmöte om det inte sedan innan avtalats att tex på fredag så träffas vi efter jobbet och hinkar bira och dricker grogg och förresten vi ska köra rollspel också så länge vi klarar att tala rent och sitta upprätt i stolarna men så har alkoholen och inte rollspelet varit det primära med att träffas den kvällen .

Jag menar jag tar tex inte med mig en kvarting rom om jag ska och ta en Nature hike eller gå på bio och jag tar inte med mig 2 sexpack om jag ska och fiska osv så varför skulle jag göra det just vid rollspel .
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Jag dricker praktiskt taget inte alkohol längre överhuvudtaget, men gör ingen grej av om någon vill ta en öl eller whiskey så länge de kan hantera det. Det förekommer bland spelarna öl eller whiskey ibland lite beroende på veckodag. Kaffe är en majoritetsdryck även om jag slutat även med det. En spelare dricker mest te. Ofta har det varit pågens kanelsnäckor. Ibland är det chips och cola.

Personligen tycker jag mest sånt där är i vägen och stör spelandet så jag äter nästan aldrig något under spel. Dricker väl som mest något glas vatten.

Däremot blir det nästan alltid pizza eller kebab när vi lunchar, bortsett när vi är hos en av spelarna där det inte finns någon pizzeria inom rimligt avstånd.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Vatten, kanske i vissa fall kaffe.

Det där med snacks är ju oftast en praktisk omöjlighet när en äter lchf, så jag har all but gett upp det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Vatten, kanske i vissa fall kaffe.

Det där med snacks är ju oftast en praktisk omöjlighet när en äter lchf, så jag har all but gett upp det.
Hur är det med olika charkprodukter? Jag tycker det är gott att ha till exempel čvarci eller någon smakrik korv som tilltugg.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det är intressant att se folks olika åsikter kring att förtära alkohol kring spelbordet ... jag alkohol shame:ar absolut ingen och to each His own osv och jag är personligen en stor konnässör av alkohol och har vid ett flertal tillfällen druckit alkohol och berusat mig i sällskap av mina spelare dock har jag aldrig sett nyttan/behovet eller haft begäret av att ha alkohol närvarande vid ett spelmöte om det inte sedan innan avtalats att tex på fredag så träffas vi efter jobbet och hinkar bira och dricker grogg och förresten vi ska köra rollspel också så länge vi klarar att tala rent och sitta upprätt i stolarna men så har alkoholen och inte rollspelet varit det primära med att träffas den kvällen .

Jag menar jag tar tex inte med mig en kvarting rom om jag ska och ta en Nature hike eller gå på bio och jag tar inte med mig 2 sexpack om jag ska och fiska osv så varför skulle jag göra det just vid rollspel .
När vi får till spelmöten på helgdagskvällar dricker vi gärna ett par bärs. Då och då, ofta i samband med någon höjdpunkt i spelet, dricker vi mer, ibland till och med vad jag anser vara "mycket". 5-6 öl och en drink typ. Det är dock förknippat med stenhårt fokus på spel och för oss fungerar det på ett sätt som ökar engagemang snarare än tvärt om. Aldrig flams, snarare djupare/hårdare/djärvare/mörkare.

Jag gillar både alkoholfritt och alkoholfullt, de bjuder på olika upplevelser och är verktyg snarare än hinder. Verktyg och metod anpassas efter design och vision, precis som i allt annat i livet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...och med "öl" menas stark- eller mellanöl à 50 cl. Det blir iaf jag mer än salongs av.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Cola, alltid vanilla Cola. Aldrig alkohol då jag personligen dels är nykterist(när det gäller alkohol) samt att det knappast skapar god koncentration runt spelbordet etc. Jag är i övrigt drogliberal och har testat en del psykadelika etc, i länder där det är lagligt men skulle aldrig på något sätt berusa mig när jag spelar rollspel.

Samma gäller spelgruppen överlag med undantag att mina spelare brukar käka rätt mycket choklad, vilket jag aldrig gör då det lätt kladdar. I de fallen de gör det så håller jag deras fingrar borta från våra böcker då jag är extremt pedantisk.
 
Joined
16 Feb 2012
Messages
35
En hel del öl och vin blir det eftersom vi spelar fredag-söndag med stopp bara för mat och sömn. Vi spelar dock bara ca 3-4 ggr/per år. Dessutom äts det en del godis.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
När vi var unga på 90-talet så drack vi alltid te.
Nu är det alltid öl (Egenbrygd) och vin, ofta med lite brie och Serrano.

Ps. Vi dricker oss aldrig fulla. Det skulle förstöra spelkvällen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Hur stora starköl och hur mycket vin och whisky/konjak pratar vi om för talar vi 6st 50cl starköl + 2-3 glas vin + 3-4 glas whiskey så är iaf jag om inte full så bra salongsberusad
Oftast 33cl flaskor. Å andra sidan ofta ipor och trapister. Säg en halv bibba vin delat på fyra. Kanske två, tre glas avec.

SL för tillfället dricker oftast mindre. Fast då börjar vi nån gång tidigt på eftermiddagen och kör till sent på kvällen. Så över tid blir det inte så mycket.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Majoriteten av alla jag spelat med över åren har kört med dricka, snacks och godis. Några av oss är nykterister, men av dem som inte är det har det bara druckits alkohol under väldigt få tillfällen. Kaffe har det druckits några ggr fler än alkoholen och te aningens fler ggr än så.
På samma sätt har det avvikits från snacks och godis med grönsaker, frukt och bullar, kakor och andra bakverk ibland.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Synnerligen intressant, jag har alltid trott att alkohol vid spelbordet var en skröna då jag alltid hört ”...men aldrig alkohol” i dessa sammanhang. Det här splittrade den illusionen!

Vi har spelat en kväll i veckan i 20 år och inför varje möte tar någon på sig att ordna kakor i någon form – vanligen vetelängder men en låda hårda kakor försvinner den med. Värden står för te, i början drack några kaffe men det ofoget har de vant sig av med. Det underlättar när fyra av sex bor inom 500 m!

En gång tog en av spelarna med sig två folköl eftersom hans rollperson i CoC var en luffare och alkis. Passade fint och gav lite skådespel vid bordet då han ”sluddrande” frågade en av de andra om denne ”också skulle ha”.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag är nykterist, så jag dricker ingen alkohol överhuvudtaget. De andra dricker kanske ett glas vin eller mjöd (när vi spelar på kvällen) men inte så att det påverkar spelet.

I övrigt är cola, snacks och godis alltid närvarande när vi spelar på kvällarna.

När vi kör online så är det typ ingen alkohol och kanske någon enstaka som dricker en cola. Men inget snacksknaprande i micken!
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
När jag sitter hemma och spelar över nätet så har jag hällt upp en liten fin whisky eller konjak. Väldigt trivsamt, gott, god doft och hjälper till att vara lite närvarande. De gånger jag har spelat IRL på sistone har jag druckit te. Hade hemskt gärna druckit kaffe men sömnen blir så påverkad.
Aldrig socker alls faktiskt, det förstör min koncentration helt. Blir ojämn i koncentrationen och jag tycker att man får så hemsk eftersmak i munnen av läsk, godis och kakor. Torkad frukt tycker jag är bra dock!
För övrigt så släcker jag oftast ned lite och tänder levande ljus även när jag spelar online, tycker det blir som en liten trevlig ritual :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Kaffe för de flesta av oss. Sen köpa det alltid lite godis, jag som för tillfället SL:ar hinner dock nästan aldrig äta något.

I bland dricks det någon 3,5:a eller ett glas portvin, dock aldrig så att någon blir full. För mig är fylla och rollspel inkompatibla
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
vi spelar alltid kvällspass så det är kaffe för 3/5 av personerna samt att någon brukar ta Med sig sjukt mkt godis. Köper själv sällan godis men när de bjuda ja då får man offra sig.

Har tidigare, när vi spelade hemma hos mig med en annan spelgrupp druckit alkohol under speltillfällena. Uppskattade detta men är inte alls säker på att de skulle bli bra med nuvarande grupp.

Sen skall sägas att jag neurotiskt alltid har med mig samma saker två mackor, äpple, banan, drickyoghurt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Synnerligen intressant, jag har alltid trott att alkohol vid spelbordet var en skröna då jag alltid hört ”...men aldrig alkohol” i dessa sammanhang. Det här splittrade den illusionen!

Vi har spelat en kväll i veckan i 20 år och inför varje möte tar någon på sig att ordna kakor i någon form – vanligen vetelängder men en låda hårda kakor försvinner den med. Värden står för te, i början drack några kaffe men det ofoget har de vant sig av med. Det underlättar när fyra av sex bor inom 500 m!

En gång tog en av spelarna med sig två folköl eftersom hans rollperson i CoC var en luffare och alkis. Passade fint och gav lite skådespel vid bordet då han ”sluddrande” frågade en av de andra om denne ”också skulle ha”.
Jag tror att den uppfattningen har sin grund i Sveroks samarbeten med svenska kyrkan och kanske i nykterhetsrörelsen och eventuella överlapp. Sveriges spelkultur är rätt unik med sin nykterhetsnorm på konvent och liknande.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Coca Cola och förhoppningvis så lite snacks som möjligt. Jag har dålig impulskontroll och behöver inte bli tjockare. Så när man spelar flera gånger i veckan blir det väldigt onyttigt om det ska hållas på med sådant konstant.
 
Top