- En äldre version av DnD eller klon. Jag tycker att alla för sin allmänbildnings skull ska spela någon version före 3e, för att få en känsla för spelsystemet (mycket annorlunda jämfört med 3e-5e) i världens första rollspel. Gärna med platsbaserat utforskande, den scenariostruktur som spelet gör bäst. Kanske kan några fler inse hur bra det här spelet gör det som det är gjort för att göra. (Ja, sen är vissa regler knäppa och det är ett onödigt lappverk, men det är också regellätt).
I sammanhanget känns det värt flagga att ingen behöver utsätta sig för gamla tiders förvirrade och svamliga regelböcker. Gary Gygax prosa är ju ökänt blommig och långrandig, och tidiga regelböcker saknar alla quality-of-life-improvements vi är vana vid inom organisation och layout: att presentera reglerna i logisk ordning, att kunna förklara koncept på ett lättfattligt sätt (utan att använda sig av termer som ännu inte introducerats), att interna referenser är enkla att följa, att erbjuda välfyllda index och glossarium etc.
Det finns många spel under OSR paraplyet. Om du är nyfiken på en upplevelse trogen originalet kan jag rekommendera
Old School Essentials från Necrotic Gnome, ett spel skrivet i nutid som eftersträvar närmast total kompatibilitet med den såkallade B/X upplagan. De exakta detaljerna kan kvitta, poängen är att du i OSE får en vettigt lättläst presentation av verkligt tidiga regler.
Bara för att undvika missförstånd - OSR (Old School Renaissance) är mycket mycket mera än enbart spel som eftersträvar att återskapa de ursprungliga versionerna av D&D. Om man inte binder sig till exakta detaljer från de första upplagorna av D&D utan mer vill återskapa känslan av frihet och farlighet börjar man med samma bas fast lägger sedan till andra saker än vad AD&D och sedermera 3rd edition gjorde.
Jag tar två exempel, mest för att de är de två jag själv spelat.
*
Dungeon Crawl Classics (DCC) - utgångspunkten (som i alla OSR) spel är avskalad ursprunglig D&D, men sedan har Goodman Games lagt till egna "roligheter", notabelt ett sant kaotiskt magisystem
*
Pirate Borg - sprunget ur svenska Mörk Borg, ett minimalistiskt OSR spel som sedan roar sig med massor av slumpeffekter. Största skillnaden mellan Pirate Borg och Mörk Borg är inte, som man skulle kunna tro, fokuset på en väldefinierad "Pirates of the Caribbean" kampanj, utan att regelboken alls går att läsa