Vilka program använder ni?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Jag har caddat upp en och annan byggnad i SolidWorks (ja, typ hela Altdorf i ett fullständigt idiotprojekt), vilket verkligen inte är ett rimligt alternativ för rollspelsmakande, om man inte råkar använda det i jobbet. Ligger väl på 40 000/år eller så... :)
Nu blir jag ju sugen på att cadda upp något i Creo på jobbdatorn. Tror min licens där går på drygt 100k/år. 3D-karta över Aliatra? :gremtongue:
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Jag använder ett hopkok av program på min Mac men jag är inte riktigt nöjd utan läser vad ni skriver med stort intresse!

Jag är av gamla skolan, Emacs är det jag helst skriver i. Jag använder Org-mode till viss del men är inte riktigt nöjd, känns "gammalt" och passar inte riktigt mina fingrar, men skriver mest i Markdown. Eftersom jag gillar konceptet med kommandon i texten (jag hade gärna använt LaTeX men jag har tröttnat på all svart magi som skall till för att få basala funktioner att funka och jag vill leka mer med typsnitt, XeTeX är en lösning men ärver allt strul ifrån LaTeX) har jag skapat en (ganska omfattande) uppsättning pythonskript som använder GPP och Pandoc för att generar HTML (och i vissa fall Openoffice-dokument, hade gärna skapat PDF:er men Pandoc använder då LaTeX…).

För det visuella använder jag Pixelmator Pro och Affinity Publisher men då jag bara hjälpligt begriper hur en bezel-kurva fungerar har jag inget ritprogram. Tittade på Inkarnate men då det inte finns ett verktyg för att rita väggar gav jag upp. Skulle verkligen behöva ett verktyg för att rita äventyrskartor där jag inte behöver först plugga till illustratör för att använda det! På jobbet använder jag ofta Visio men OmniGraffle är både dyrt och kräver lite mer av mig än vad jag använder det för. (I övrigt ett fantastiskt program!)

Jag tänker i text och i listor men det enda vettiga program för "outlines" jag hittat är Carbonfin OutlinerOmniOutliner är lite för dyrt numera för mina syften men jag gillade det (finns en handfull program för hierarkiska listor men få som finns för både Mac och iOS). Jag använder egentligen ingen "mindmap" men jag använder Scapple litegrann, det har potential men mitt användande har inte riktigt lyft.

Inför min Frankrike-resa experimenterade jag med Obsidian.md (MapView-tillägget är grymt!) men det kommer inte klara av att ersätta Emacs.

Jag skapar en katalog för varje kampanj eller rollperson och har sedan en katalogstruktur därunder efter behov. Ofta skapar jag en katalog på Dropbox för filer jag vill ha i mobilen och/eller dela med de andra i gruppen.

Döda träd fyller resten av mina planeringsbehov.

Det jag saknar är en wiki-liknande lösning för att sammanställa min stora databas av anteckningar till en kampanj och där jag kan markera något som tillgängligt för spelarna eller inte. Finns flera lösningar för det men inte hittat någon som jag tror passar mig och gruppen.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Skriver tankar och planering för nästa spelmöte i en anteckningsbok, men en trevlig reservoarpenna.
Behöver jag fixa rollformulär eller sno ihop ett cheat sheet gör jag det i Scribus.
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Tiddlywiki (https://tiddlywiki.com/) är i princip det enda jag använder för anteckningar, kampanj-prepp och "löpande hålla reda på vad som händer". En gratis-wiki samlad i en enda html-fil, med stora möjligheter att bearbeta och presentera information efter eget huvud. Är mycket användbar redan direkt efter nedladdning, men man bör nog vara okej med att skruva och dona lite "under huven" för att kunna utnyttja alla möjligheter som erbjuds.

För längre texter och saker som inte enbart är för mina egna spelledar-ögon används dock givetvis även annat:
LibreOffice Writer för skrivande av längre texter.
Gimp och Inkscape är det som gäller för bilder, kartor och annat grafiskt (lathet gör dock att de ofta används för upputsning av gratisbilder).
Affinity Publisher för all layout (med undantag för digitalt ifyllbara PDF-rollformulär, där jag använder Scribus istället).
Dropbox tillkommer för molnlagring...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
För att skriva så Bear och Anteckningar i iOS/OSX, gillar Bear mest men att betala per månad för saker går lite emot mina principer, men sådana är ju till för att smulas sönder så använder det ändå för gillar Markdown och hur smidigt det organiserar saker.

Scrivener om jag ska skriva något längre, för rollspel därför aldrig. Detta nog mest för att jag är van, varit en återkommande användare sen första versionen, men aldrig riktigt älskat det. Inte som ex. Ulysses 2 (inget fan av nya), det var grejer det!

Scapple för kartor och diagram etc. Inte superbra men good enough för mig.

Google Sheets om jag ska slänga ihop snabba formulär eller endel uträkningar etc.

Miro för nästan allt onlinespel.

Affinity 2 sakerna om man ska vara tjusig men det går också emot mina principer, ren text är att föredra, orörd av fontval och annat trams.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En blandning av verktyg förstås, som alla andra. Mest textfokuserade eller sådant som tillåter mig att visualisera nått för en illustratör/kartritare.

Jag kör Mac. En bärbar 12-tummare med M1-processor, så den är snabb och kraftig nog att köra det mesta utan några problem.

Viktigast är nog Safari, den webbläsare jag använder mest. Näst viktigast är nog Chrome, eftersom jag använder Google Apps för mejl och för att dela dokument med mina uppdragsgivare (både på mitt vanliga jobb och när jag skriver rollspel).

Sen kommer nog Adobe Acrobat för att läsa och korrläsa olika original inför tryck av saker och ting.

För mitt skrivande jobbar jag med Scrivener, mest för att det är ett så strukturerat verktyg. När jag har en text som kunden ska se för jag över den till Google Docs.

När jag gör underlag till kartor använder jag Adobe Illustrator. Har det genom jobbet, samma med Adobe Photoshop som jag ibland använder för att skapa underlag till illustratörer.

För FTP använder jag Cyberduck.

För molnlagring kör jag en kombination av iCloud, Dropbox och OneDrive.

Den senaste grejen jag försöker lära mig är Dungeon Alchemist, ett 3D-kartritarprogram.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Google Docs: Smidigt verktyg, lättanvänt och kommer åt det från vilken dator eller telefon som helst. Fördel också att kunna jobba samtidigt på dokument i grupp.

Indesign: För layout.

Photoshop: För bilder och bildhantering.

Illustrator: Vissa rubriker, grafik, logos, m.m.

Inkarnate: Kartor.

Premiere Pro: För filmklipp.

Adobe Acrobat: För hantering och redigering av pdf, preflight osv.

Spotify: För det dränker ut min tinnitus och håller mig koncentrerad.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Här är mina viktigaste verktyg:

Craft Docs för text och anteckningar. Som en korsning mellan Scrivener, Ulysses, Obsidian och Evernote. Smartare än Evernote, mer användarvänligt än Obsidian.

ProWritingAid för textgranskning. En utökad variant av Grammarly, som klarar största delen av redaktörsjobbet. Helt fantastiskt när man inte har engelska som förstaspråk.

Photoshop för bildredigering och illustrationer. Jag använder fortfarande en gammal version utan prenumeration. Nyare versioner har en del coola funktioner, men inget som är helt nödvändigt för min del.

Indesign. Gammal version utan prenumeration. Byter sakta till Affinity Publisher i nya projekt.

MailChimp för marknadsföring.

Diverse 3d-program för illustrationer.

Letar just nu efter ett billigt program som kan preppa PDF-filer för tryck på Mac. Alla tips välkomna.
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
22
Obsidian har varit lite av en revolution för mitt rollspelsskrivande. Fungerar även fint som spelledarskärm, tro det eller ej. Fungerar mindre bra om man vill kunna dela med sig av det man skriver med andra över nätet.

På ytan är programmet mycket enkelt, men det finns väldigt mycket att upptäcka. Det gäller bara att vara försiktig så att man inte lägger all tid på att sätta sig in i en massa finesser man ändå inte kommer att använda i slutändan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
Så få som möjligt, då jag tycker mest om att göra saker för hand. Jag ritar med bläckpennor på papper, men scannar och snyggar till det sista i bilderna i Photoshop. Det handlar främst om att ta bort stödlinjer och att lägga till enklare skuggor. Skulle säga att processen är 95% analog och 5% digital.

Om jag skriver något brukar jag göra det i Google docs.

När jag fortfarande layoutade grejor gjorde jag det i Indesign, men eftersom det var så sällan tyckte jag inte kostnaden var försvarbar, så jag har mer eller mindre slutat med att släppa äventyr eller moduler.

Helst skulle jag inte använda något av ovanstående. Adobe har en värdelös betalningsmodell (varför kan jag inte bara få köpa programvaran?) och har börjat kladda med oetisk teknikanvändning som ai och NFT. Men som den late eller dumme fan jag är har jag inte intellektuell spänst nog att lära mig nytt.
Google är skurkar som mer än någon annan drivit på övervakningskapitalismen. Drive är dock något jag realistiskt skulle kunna hitta en ersättare till.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
ProWritingAid för textgranskning. En utökad variant av Grammarly, som klarar största delen av redaktörsjobbet. Helt fantastiskt när man inte har engelska som förstaspråk.
Det här vore intressant att prova någon gång. Inte på engelska, såklart, men på svenska. Finns det något bra verktyg för det, tro?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Till skillnad från precis alla andra avskyr jag Google Docs, så jag försöker skriva i Word så mycket som möjligt. Mina tidiga anteckningar gör jag i Anteckningar till Windows. Layout gör jag i InDesign. Bilder pysslar jag med i Photoshop, men jag är så dålig på det att jag säkert skulle kunna klara mig med något mycket billigare och enklare. Allt lagras i Dropbox. Mobilanteckningar tar jag i Samsung Notes, men min dator har slutat kommunicera med det så jag bör nog övergå till något annat där (troligtvis bara Dropbox).

Jag borde verkligen kolla upp Obsidian lite mer och framför allt Scrivener. Det har jag siktat på i åtskilliga år nu ...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
Till skillnad från precis alla andra avskyr jag Google Docs, så jag försöker skriva i Word så mycket som möjligt. Mina tidiga anteckningar gör jag i Anteckningar till Windows. Layout gör jag i InDesign. Bilder pysslar jag med i Photoshop, men jag är så dålig på det att jag säkert skulle kunna klara mig med något mycket billigare och enklare. Allt lagras i Dropbox. Mobilanteckningar tar jag i Samsung Notes, men min dator har slutat kommunicera med det så jag bör nog övergå till något annat där (troligtvis bara Dropbox).

Jag borde verkligen kolla upp Obsidian lite mer och framför allt Scrivener. Det har jag siktat på i åtskilliga år nu ...
Jag gillar verkligen, verkligen dropbox och har använt det i typ 15 år eller något sånt. Det är en sån där tjänst som jag ser framför mig att jag kommer betala för resten av livet.

Jag var lite uppspelt när Dropbox Paper kom, för jag tänkte att det i någon mån skulle kunna ersätta Google Drive för mig, men dessvärre fattar jag inte riktigt hur jag ska använda det. Är det någon annan som kör Paper och vill berätta hur de använder tjänsten?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Det här vore intressant att prova någon gång. Inte på engelska, såklart, men på svenska. Finns det något bra verktyg för det, tro?
Jag har inte hittat något liknande. För några år sen frågade jag en programutvecklare om det här. Han menade att svenskan är ett så litet språk att det inte lönar sig. Men ännu värre - forskningen om svenska språket är inte tillräckligt omfattande för att en utvecklare ska kunna bygga ett bra system. Om det här fortfarande stämmer vet jag inte däremot.

Vissa använder ChatGPT som redaktör även på svenska texter, men har inte testat själv.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Jag gillar verkligen, verkligen dropbox och har använt det i typ 15 år eller något sånt. Det är en sån där tjänst som jag ser framför mig att jag kommer betala för resten av livet.

Jag var lite uppspelt när Dropbox Paper kom, för jag tänkte att det i någon mån skulle kunna ersätta Google Drive för mig, men dessvärre fattar jag inte riktigt hur jag ska använda det. Är det någon annan som kör Paper och vill berätta hur de använder tjänsten?
Ja, jag gillar verkligen hur Dropbox bara integreras i filsystemet på ett sätt som Google Drive eller OneDrive aldrig riktigt lyckas med, när det gäller synkning och sök till exempel. Paper har jag dock aldrig riktigt använt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Jag har inte hittat något liknande. För några år sen frågade jag en programutvecklare om det här. Han menade att svenskan är ett så litet språk att det inte lönar sig. Men ännu värre - forskningen om svenska språket är inte tillräckligt omfattande för att en utvecklare ska kunna bygga ett bra system. Om det här fortfarande stämmer vet jag inte däremot.

Vissa använder ChatGPT som redaktör även på svenska texter, men har inte testat själv.
Ja, och gissningsvis skriver väl svenskar ofta på engelska ändå, framförallt sådana som använder AI-verktyg. Lite sorgligt, men förståeligt att man inte vill satsa på ett döende språk.

Däremot hade jag gissat att det skulle finnas en hel del lingvistisk forskning på svenska, men kanske inte inom rätt område. Förhoppningsvis kan AI-analys av stor textdata fylla det hålet i framtiden. Jag har en dröm om att AI ska göra språken mer likvärdiga, men än så länge verkar det inte ha den effekten i Sverige i alla fall, då svenskar använder AI-verktyg på engelska.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Ja, jag gillar verkligen hur Dropbox bara integreras i filsystemet på ett sätt som Google Drive eller OneDrive aldrig riktigt lyckas med, när det gäller synkning och sök till exempel. Paper har jag dock aldrig riktigt använt.
Ja, när jag testade olika lösningar – jag tröttnade på hur bloatad Dropbox-klienten kändes och den hade just snurrat till det med några av mina filer (to be fair hade jag på tok för många filer) – så var det ganska få som hade just den integreringen.

Det närmaste jag kommit är pCloud som låter en ställa in synkning av mappar på ett Dropboxliknande sätt, och det är också därför jag kör pCloud numera (det och att det är billigare). Men när det gäller integration i olika tjänster etc var ju Dropbox överlägset.
 
Top