Vilka program använder ni?

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Jag blev inspirerad av tråden Rimliga alternativ till Microsoft Office och tänkte fråga er andra om vilka program ni använder till rollspelsskapande, skriva äventyr med och allmänt hålla-reda-på-kampanjer-program?

Jag har nyligen börjat använda Scrivener. Håller på att skriva en biografi och där är Scrivener oslagbart mot Word som jag tidigare hade all text i. Som Genesis i den tråden nämner, så är Scrivener suveränt bra på att organisera text. Jag skriver kronologiskt men inte linjärt (if that makes sence) och jag slet tidigare med att i Word behöva hoppa runt i textmassan och scrolla en hel massa. I Scrivener finns det en hierarkisk struktur som man på en gång känner igen från ex filutforskaren i datorn. Och eftersom jag hoppar mellan de olika kronologiska texterna och skriver nytt, redigerar och byter plats på dem så har jag snabbt kommit in i Scrivener.

Har även lagt in de få äventyren jag har skrivit och håller nu på att skriva ett nytt äventyr från grunden i just Scrivener. De tidigare äventyren har jag skrivit direkt i Publisher, som är bra på att layouta, vilket jag använder det till, men som ordbehandlare är det undermåligt Word. Och Scrivener är en bra ordbehandlare, fast det saknas en del av de mer avancerade funktionerna, som man snabbt lär sig leva utan, eller göra manuellt (ex en knapp för att göra gemener till versaler. En knapp för att växla mellan olika teckenstorlekar).

Program jag använder till äventyrsskapande och kampanjanteckningar och mer är:
  1. Scrivener att skriva texter i
    (795 kr i engångskostnad)

  2. Publisher att layouta med så det färdiga resultatet blir snyggt
    (ingår i Office 365 månadsabonnemang som kostar ca 80 kr, där även OneDrive ingår med molnlagring på 1TB)

  3. MS Paint och Paint 3D till enklare bildredigering
    (gratis)

  4. Inkarnate till kartor och battlemaps
    (5 USD för månad för månadsabonnemang , vilket jag har, annars 25 USD för ett helt år)

  5. Adobe Acrobat för PDF redigering (och läsning så klart)
    (detta är även det dyraste programmet med ca 240 kr i månaden - är det någon som har tips på billigare alternativ motas de med glädje)

  6. Dropbox för att lagra allt på (bra att ha sin backup på fler platser än en och jag hade Dropbox långt innan Office 365)
    (ca 120 kr i månaden för 2 TB)

  7. Office OneNote där jag skriver dagbok när vi spelar och förbereder kampanjer osv.
    (ingår i Office 365)

  8. Diverse AI bildtjänster (bland annat Perchance.org) och ChatGTP för en del textbearbetning
Hmm nu när jag staplar upp all detta i en lista för första gången ser jag att jag betalar en löpande kostnad på ca 490 kr i månaden, suck!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Google docs
Inkarnate(fast det var ett tag sen)
Använde world anvil men gått över till legendkeeper
Chat gpt
Midjourney
Photoshop
Snippikg tool för enkla saker :D
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Affinity Photo: lika bra som Photoshop men till engångskostnad. Har även inkluderat bilddatabaser från Pexel och liknande gratistjänster.
Affinity Publisher: inte som Indesign, men åtminstone buggfritt (vilket Indesign inte är längre).
Stable Diffusion/Midjourney: få bilder för mina gratisprojekt. Tar dock lika lång tid som att leta efter gratisbilder.

Grammarly: AI som korrigerar textfel. Finns som tillägg i webbläsaren. Den är fruktansvärt bra när jag skriver på engelska.
Google Doc: perfekt för redigering och korrläsning. Man ska inte heller göra layout i textredigeringsprogram, så verktyget är perfekt för ändamålet (text!).

Javascript: koda ihop enkla saker för testning.
Miro+Discord: speltestning.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
Affinity Publisher: för att sätta ihop tryckorginal och layout. Engångskostnad på ca 500:-.
Obsidian: gratis skrivprogram som påminner om Scrivener.
Google Docs: när jag samarbetar om dokument och texter.
Krita: gratis ritprogram där jag målar och ritar bilder.
Blender: gratis 3d program.

Nästan allt är gratis och open source!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Affinity Designer, använde Scribus tidigare
Gimp
Leonardo.ai
Deep dream generator
Libre Office
Dropbox
Reaper (för poddning)
Google docs ibland
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Notepad omjag sitter på en Windowsburk, gedit om jag sitter på en Linuxburk.

Indesign om jag ska göra något som ska tryckas (händer väldigt aldrig).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Använder Google Docs för det mesta textarbete, pga funkar överallt, molnlagring osv. Kör ibland Apples Pages om jag ska göra lite snyggare texter. Har dock tittat på Scrivener, det verkar jädrans praktiskt, så blir nog att skaffa. Skulle det bli filmmanus är det utan tvekan Fade In jag väljer.

Använde också ProWritingAid, en plugin som fanns för Docs för ett projekt jag skrev direkt på engelska. Det var användbart för att hjälpa mig där man kan missa.

För bild/visuellt har jag Affinity-sviten och är mycket nöjd med den. Gör 90% i Photo där.

För ljud kör jag Logic Pro. Kört det för evigt och det jag kan.

För video har det varit Premiere men skulle köra Final Cut nu, pga Adobes höga kostnader och att det blivit väldigt bra och optat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Jag är all-in på Google.

Google Docs för kampanjanteckningar, Google Sheets för tabeller och liknande, och Google Calendar och Google Keep ovanpå det. Google Drive för filer. Att ha så mycket som möjligt i molnet gör att man har det tillgängligt överallt. OneBookShelf (alltså DriveThrus app för filbibliotek för köpta filer) så att valfri PDF lätt kan laddas ned.

Sumatra för PDF på PC och Foxit för PDF på iOS.

Paint for klotter och elementära kartor.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Eftersom jag har en Adobemolnlicens ändå, genom jobbet, brukar det bli InDesign, Illustrator, etc.

Skriver text i GDocs.

Är nog egentligen allt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Använder enbart Mac, och där är det Ulysses som används för 90% av allt skrivande. Slutlayout gör jag i Pages (det duger för mina syften; jag har skaffat Affinty Publisher men har inte orkat sätta mig in i det...). Har köpt och testat även Scrivener, men har inte fastnat för det, utan kör på med Ulysses. Highland skulle kunna ta över från Ulysses den dag det finns en iPadiversion också; klarar såväl bokmanus som filmmanus med professionellt utseende.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Text i Google Docs. Layout i Affinity Publisher. Skissande och blandat klotter i Apples anteckningar och på sistone Apples nya verktyg Freeform (en sorts tankekarta-verktyg, typ Miro).

Det som gör Google Docs mest praktiskt för mig är nog framförallt enkelheten i att dela text. Vill jag dela något jag gjort i ett verktyg andra inte använder måste jag typiskt sett göra om det till något format som passar mottagaren.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Skriver allt i Libre Office Writer
Använder Gimp + Inkscape för all grafiskt
Försöker lära mig Scribus för layout.
Nyss börjat klämma på Obsidian

Summa summarum 0 kr.
Men "Linux är gratis så längde du inte värderar din fritid"
Linusspåret var jag inne på för ett par år sedan och gjorde faktiskt en rejäl ansträngning att skifta över från Windows, men gav till slut upp. Mest för att jag inte kan släppa FileMaker som jag har byggt en filmdatabas med. Provade att köra via Wine men det gick inte så bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Vad jag kommer på just nu (kompletterar kanske senare):
  • Google Keep för att få ner snabba tankar som dyker upp på tåget, i sängen eller när jag sitter på toa. Gratis.
  • Dynalist för att göra en komplett outline. Gratis.
  • Google Docs för att göra riktig text av outlinen när den är klar. Oslagbar tillgänglighet och otroligt enkelt att dela dokument och ta in feedback. Gratis.
  • Google Sheets för att göra tabeller, framför allt såna där saker ska räknas ut eller så. Används inte sällan i designfasen för att balansera saker eller så. Gratis.
  • Adobe InDesign för layout, med DocsFlow för att synka in google docs-dokument. Jag vill gärna gå över till Affinity Publisher, men det känns långt bort. De måste dels fixa sina lager (per-sida är inte acceptabelt), dels har InDesign mycket bättre eBub-export vad jag kan se. Plus: inget DocsFlow, så jag väntar åtminstone tills de fixat pluginstöd. Numera har InDesign dessutom ett jävla bra system för att ta in layoutkorr – man publicerar direkt i programmet och delar länken, och så kan folk lägga in kommentarer och kommentarerna dyker upp direkt i dokumentet, i InDesign. Magiskt! Ingår i Adobesviten som jag pröjsar 300 spänn i månaden för.
DocsFlow kostar också, men där har jag ännu så länge en köpt licens som inte behöver förnyas förrän… nästa år, kanske, tror jag? Ingen aning om hur många kunder de har, men tillräckligt få för att de ska komma ihåg mig när jag hör av mig. De har börjat gå över till att bara ha lite dyrare licenser men senaste gångerna har jag sluppit det…​
  • Adobe Illustrator för vektorbilder och kartor, med ambitionen att gå över till Affinity Designer vad tiden lider. Det är främst interopen med InDesign, att jag måste exportera till ett mellan-format, som hindrar mig numera. Och att Illustrator är så mycket bättre (men fortfarande inte bra) på ickedestruktiv redigering. Ingår i adobesviten, precis som InDesign.
  • Adobe Photoshop för redigering av illustrationer, men här borde jag verkligen kunna gå över till Affinity Photo. Jag vet inte ens varför Photoshop är förstahandsalternativet för mig längre. Vanans makt antar jag. Ingår i adobesviten, precis som InDesign.
  • Adobe Acrobat för PDF-redigering. Ingår i adobesviten, precis som InDesign.
  • PdfFixer, ett program jag skrivit själv i Java för att batch-fixa PDF:er. Den kan t.ex. ta en inlage-PDF jag exporterat och lägga till en fram- och baksida, lägga in tomma sidor så sidantalet och visningen i Actobat stämmer, etc. Gratis och open source även om jag väl egentligfen inte orkat välja exakt licens. Se det som public domain eller nåt.
  • Calibre är egentligen en app för att hantera eboks-bibliotek men jag använder dess eBook reader rätt friskt för att kolla in ePubs jag gjort. Framför allt inspektera DOM:en och CSS:en och så. Gratis.
  • Blender för att göra 3D-grejer; förlagor till illustrationer, renderingar etc. Gratis.
  • pCloud för molnlagring. 570 spänn om året för 500gb, räcker bra för mig. Funderar ibland på att skaffa nån av deras lifetime-planer, men något hindrar mig…
Som synes är jag rätt mycket i megaföretagens klor. Men det är ju mycket för att framför allt google gör grejer som är så pass bra, lättillgängliga och tillförlitliga. Jag skulle aldrig våga skriva saker i dokument som bara finns på min dator liksom. Att Docs finns överallt sänker tröskeln. Och Illustrator och InDesign… Affinity är bra och på väg, och jag köper gärna deras licenser, men de är inte där ännu.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Mest VIM.

Whitelines - jag föredrar att göra 2D-kartor på whitelines-papper och fota med min iPad. Men man ska ha en hygglig kamera.

Jag har licens till DungeonBuilder och Wonderdraft. Jag har använt Wonderdraft mer, DungeonBuilder har jag inte riktigt fått value-for-money för.

Men "Linux är gratis så längde du inte värderar din fritid"
Jag använder både Windows och Linux professionellt (inte för rollspelsskapande alltså - jag är ju amatör). Windows är otroligt slöseri med tid. Så mycket tid som går åt till idiotiska problem. Det jag lärt mig om Linux, och som funkade i Linux för 20 år sedan, är fortfarande fungerande och användbar kunskap. Windows, not so much so.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Jag har blivit en gammal surpul och tycker att fräsiga features är rysh-pysh och kommer ivägen. De är inte rysh-pysh men jag behöver bara så många så jag lär mig dem, gubbar mig och tycker att resten är rysh-pysh. Därav, i produktionsordning:

Obsidian för alla typer av anteckningar. Att bygga sina egna wikkisar medelst att skriva "[[länkTillNySida]]" (nu kan du Markdown! typ) för att organisera sina tankar är en lisa för själen. Standard hotkeys för formatering, ex ctrl+I som Italic för kursiverad text osv. Skriv som vanligt, gör en länk när en ny idé kommer, skriv vidare eller utveckla idén/länken du gjorde. Repeat ad nauseam.

Manuskript för själva skrivandet. Disposition som filträd och/eller skrivkort, drag-and-drop. F11 så får du en yta med bara din text och du. Tryck vagnsretur (return på modern svenska) så får du nytt stycke. Standard hotkeys för formatering ex ctrl+B som i bold så får du fetstil. Go for it.

Scribus om man vill göra sig till inför läsaren/spelarna. Och det vill man. Är det läsbart så läser man. Though KISS.

Inkscape för att några streck säger mer än tusen ord.

Miro för speltest (per telenärvaro). Det tipset tackar vi @Rickard för.

Total kostnad - zilch. Jag är inte bara gammal och gubbsur, jag är snål också.

Saknar någon simpel mjukvara för isometriska skisser. Man kan ju handjaga och fotokonvertera, but then again. Det är ju alltid kul krångla med något nytt så man kan säga att det var bättre förr - och ju förr desto bättre.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
Manuskript för själva skrivandet. Disposition som filträd och/eller skrivkort, drag-and-drop. F11 så får du en yta med bara din text och du. Tryck vagnsretur (return på modern svenska) så får du nytt stycke. Standard hotkeys för formatering ex ctrl+B som i bold så får du fetstil. Go for it.
Detta ser lovande ut! Ska kolla upp asap.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag har caddat upp en och annan byggnad i SolidWorks (ja, typ hela Altdorf i ett fullständigt idiotprojekt), vilket verkligen inte är ett rimligt alternativ för rollspelsmakande, om man inte råkar använda det i jobbet. Ligger väl på 40 000/år eller så... :)

Annars använder jag nästan uteslutande:
Adobe InDesign/Illustrator/Photoshop: För allt grafiskt, från formulär, kartor och tabeller. Ja, ända till hela rollspel :)
Google Docs: För allt skrivande.
 
Top