Vilka produkter har bra bilder som används på rätt sätt?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Instämmer med ovanstående talareskrivare. Troubleshooters gör det nog bäst, åtminstone bland moderna spel.

Jag säger nog att Mutant År Noll vanilj landar på en bekväm andraplats. De är inte lika bra för att illustrera och förklara som Troubleshooters, men jäklar i min lilla låda vad de sätter bra stämning.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Vindsjäl. Världen är lite komplicerad att få grepp om och bilderna hjälper till oerhört där. Samt då att effekten på bilderna gör dem lite dreamy och passar väl till spelet i sig.
 
Last edited:

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Atomic Robo utan tvekan. Delar från serien används för att förklara mekaniken (och gör därigenom det till den enklaste versionen av Fate att lära sig från.)

(Fast i och med att jag är väldigt visuellt tänkande och behöver bilder för att komma ihåg och kunna leta upp i manualer så är svaret "de flesta är dugliga" för min del. Jag dör efter fem sidor original-Traveller.)
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Mouseguard RPG och Burning Empires. Bilderna i dessa spel av Luke Crane är snygga, beskriver världen och passar perfekt in i formgivningen. Båda spelen baseras på tecknade serier, något jag gärna ser mer av.

Bland svenska spel lägger jag min röst på Odd Soot. Okonventionell setting där bilderna fångar stämningen väl.

Mutant-klassikern I reptilmännens klor är också oerhört snyggt illustrerad. Peter Jonsson är min favorit bland 80-talets svenska rollspelstecknare. Dessutom Mutants bästa illustratör, alla kategorier.

Bubblare: Mausritter. Oerhört gulliga möss!
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
+1 för Symbaroum.
Dom är bra för att dom har en särpräglad och sammanhängande stil som har en otroligt förmåga att levandegöra världen. Jag kan se en bild från en gata i Yndaros och direkt förstå hur det skulle vara att gå omkring där.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Mycket bilder nu...

Vilka produkter har bilder som enligt dig används på ett perfekt sätt (och kanske lite varför är de perfekta)? Vad är du i första hand ute efter när det gäller bilder i rollspelsprodukter?
Den sista frågan först. Jag vill ha scener som visar världen och vad rollpersoner förväntas göra och uppleva i den. De ska inspirera och informera. De ska stämma med texten i övrigt. Jag vill ha bilder på alla företeelser och föremål som inte är en del av mitt vanliga västvärldsliv. Jag uppskattar också när det finns bilder över komplexa miljöer i främst äventyr.

Några exempel på äventyr som jag tycker använder bilder bra är de flesta Dark Sun-äventyr till AD&D 2nd ed som kom med separata A5-ish blädderblock med illustrationer för spelarna, och AD&D-äventyret Expedition to the Barrier Peaks som hade ett bildhäfte som visade rum, varelser och utrustning ombord på ett störtat rymdskepp. Alla äventyr till alla spel som har bilder som föreställer saker från äventyret som är korrekta är bra och de som har generiska bilder eller inte matchar texten är obra.

Vampire the Masquerades grundbok from White Wolf gav inspiration och hade en känsla som kändes annorlunda gentemot annat på rollspelsmarknaden då med attityd och vissa ovanligare stilar vilket gav vad som i stort är vår värld en egen känsla.

De flesta monsterböcker jag sett är ofta väldigt nära perfekta med bilder på nästan alla monster, eller bilder på alla men med missförstånd av illustratören. Närmast som inte är en monsterbok är Aurora's Whole Realms Catalogue som är en postorderkatalog för Forgotten Realms och har illustrationer på nästan alla produkter i katalogen.

Jag vill också ta tillfället i akt att nämna att jag helst vill att bilderna ska passa min smak, då det ger mig inspiration för mitt eget illustrerande.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Symbaroum är det första jag tänker på. Bilderna är inte bara fina utan ger även spelet en säregen stil. Bilderna i sig är inte heller helt random utan mycket av det kan användas som spelledarmaterial och visa spelare eller ge inspiration till spelledaren för att beskriva händelser ur äventyren.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Trudvang, dvs Drakar och demoner 6 m fl. Det var inte reglerna, äventyren eller ens världsbeskrivningarna som fick mig att bli sugen på att spela i Trudvang. Det var bilderna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Vilka produkter har bilder som enligt dig används på ett perfekt sätt (och kanske lite varför är de perfekta)?
Jag är kanske lite partisk då jag skriver för detta spel men jag tycker Neotech Edge gör ett bra jobb att med bilder illustrera att det inte rör sig om ett klassiskt cyberpunkspel.

Riotminds gjorde ett utmärkt jobb med bilder till deras Trudvang. Bilderna illustrerade dels en känsla som gjorde att man direkt visste vad för setting man fick och de var dessutom väldigt fina!

Jag tycker att Kopparhavets Hjältar fångar en skön retrokänsla på ett bra sätt.

Vad är du i första hand ute efter när det gäller bilder i rollspelsprodukter?
Jag tycker om ögonblicksbilder där karaktärer är inne i ett skeende, sånt inspirerar till rollspelande för mig. Enkom miljöbilder är lite trist tycker jag, det måste hända något spännande i miljön också.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
777
Nordiska Väsen och Ur Varselklotet/Flodskörden är ju rollspel som är skräddarsydd-skrivna för bilder snarare än tvärtom. Svårt att ha mer passande bilder än så. Sen kan det ju leda till begränsningar i rollspelsmaterialet.

Annars så skulle jag säga att Vindsjäl gifter bilder och spel på ett fantastiskt sätt, men då är ju båda gjort av samma (mycket begåvade) person. Illustrationerna leverer känsla utan att ta över.

Även Riotminds DoD6/Trudvang (och även Götterdämmerung/Lex Occultum) var extremt stämningsfulla och helt klart den största försäljningsargumenten med många av deras produkter. Frågan är väl om det är så bra egentligen, när själva textmaterialet ofta hade uppenbara kvalitetsbrister.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Det är många spel som använder bilder bra som nämnts (Noir, Troubleshooters, Symbaroum, m.fl.), men ingen har nämnt min favorit i detta avseende Castle Falkenstein. Vackra färgillustrationer som sätter stämningen och som känns relevanta när man läser om själva världen. När det kommer till regler och tabeller väljer man att minska antalet bilder, göra det svartvitt och göra det som ett referenstext som det ska vara lättare att hitta i.

Sen ska man inte underskatta Traveller 1st ed. Det brillianta och lockande omslaget till boxen, att formattera texten som dåtidens vetenskapliga artiklar och valet att nästan inte ha någon bild alls (tror det fanns tre bilder totalt i grundböckerna) sätter helt rätt ton. Detta är ett hard science fiction-spel, vetenskapen är i fokus och tanken är att du ska skapa din egen bild av världen i ditt huvud.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,294
Location
Göteborg, Lindome
Sen ska man inte underskatta Traveller 1st ed. Det brillianta och lockande omslaget till boxen,
Jag satt och pratade med Marc Miller på ett con för jättelänge sedan och han berättade att de hade beställt en fräck omslagsbild till boxen, men illustratören svek dem och kunde inte leverera i tid. Så de fick snabbt slänga ihop en ersättning.

Ingen aning om det verkligen var så det gick till, men det var en bra historia i alla fall. :)
 
Top