Vilka monster är dåliga

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Jag har väldigt svårt för monster och raser av Star Trek-typ, där de har fått någon latexgunk på näsryggen eller i pannan och plötsligt inte alls är människor längre.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Skitsvår fråga. Monster blir väl så tråkiga som man gör dem? Möjligtvis att klassiska skuggmonster är tråkiga. Äventyrarna går in i ett rum och blir plötsligt attackerade av en till synes (Ha! Pun intended) osynlig kraft varpå äventyrarna ganska snappt kommer på att det är ett skuggmonster och släcker alla ljuskällor, tada! Annars kan jag nog inte riktigt komma på några monster som är dåliga. Det blir vad man gör det till helt enkelt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Det är en svår och enkelt fråga på samma gång kan jag tycka.
Jag kan peka på väldigt många monster jag inte tycker om men jag kan även hitta flera sätt att använda de flesta av de monstrena på ett intressant sätt.

För mig stör det mig mest med monster som bara ska vara onda eller jättesvåra att döda. De är placerade där bara för att vara onda, det finns ingen förklaring, det finns ingen möjlighet att ta sig vidare utan att behöva slåss mot det rakt på. Rulla tärning till monstret ligger ner eller ni har lyckats med en TPK.

Om jag skulle ta minotauren som monster så tycker jag att han är ett riktigt dåligt monster i de flesta rollspel eftersom han bara är där som ett "coolt" grekiskt monster som är jobbigt att slåss mot. Även i grundmytologin så är ju upprinnelsen till minotauren intressant men slutprodukten bara ett ont monster.
Om man dock lägger till vem han är, varför han har till uppgift att försvara labyrinten, kanske är det en trollkarl som har lovat honom guld och gröna skogar om han kan se till att skydda folk från att ta sig in i pyramiden, då börjar det helt plötsligt bli intressant och de 14 oskulder (lite tolkning kanske) som han utkrävde var kanske inte för att ätas utan ett sätt för trollkarlen att föra ut sin släkt ut ur regionen utan kungens vetskap, då är sagan kanske inte helt svart och vit längre och jag skulle tycka att minotauren är ett mycket mer intressant monster.

Jag länkar till minotaurens sida på wikipedia så kan man få ett snabbt sammandrag av historien: https://sv.wikipedia.org/wiki/Minotauros
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag hade ett dåligt monster i åtanke men eftersom min hjärna är som den är så måste jag säga det andra som dök upp:
Människan. Människan är det sämsta monstret. Ni kan ta era metaforer och redacted redacted
Jag kom på det. Jättar. Bokstavligen stora människor, men färre. Så tråkigt att jag somnar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Nibovian wife
These biological constructs appear to be beautiful female humans. Their only function, however, is to seduce male humans so they can get pregnant. Pregnancy in a Nibovian wife opens a transdimensional rift inside its womb, giving an ultraterrestrial (such as an abykos, an erynth grask or any ultraterrestrial creature the GM wishes) access to this level of existence. The time required for “gestation,” which is actually the aligning of phase changes to create the rift, ranges from ten minutes to nine months. When the ultraterrestrial creature is “born,” the Nibovian wife nurtures it as if it were a child, even though it clearly is not. During this time, the construct defends the “child” fiercely, using incredible strength and resilience. The young creature develops quickly, and its first and only compulsion is to hunt down and kill its “father.” Once it does so, it is free to do as it pleases in the world.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Alla dessa onda versioner av annars goda eller neutrala varelser . Vi har alver därför så måste vi ju ha en ond version så mörkeralver och vi har dvärgar så därför måste vi ha mörkerdvärgar och har vi en enhörning så måste vi ha en mörk enhörning vars horn ger alla cancer i pungen eftersom den vanliga enhörningens horn kan bota sjukdomar osv .
Det är inte bara tråkigt, det är också en del implicerade grundantaganden som känns rätt tveksamma. Varför måste onda alver eller dvärgar vara speciella folkslag? Det är väl roligare att bara ha t ex onda alver som det inte syns direkt på att de är onda.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är inte bara tråkigt, det är också en del implicerade grundantaganden som känns rätt tveksamma. Varför måste onda alver eller dvärgar vara speciella folkslag? Det är väl roligare att bara ha t ex onda alver som det inte syns direkt på att de är onda.
Exakt det jag syftade på , varför behövs tex drow/dark elves som en ond motpool till till ""vanliga" alver , varför måste drow vara ett helt eget folkslag . Varför kan man som du säger inte bara ha alver och sedan och så är dessa onda , goda , neutrala och all där i mellan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Exakt det jag syftade på , varför behövs tex drow/dark elves som en ond motpool till till ""vanliga" alver , varför måste drow vara ett helt eget folkslag . Varför kan man som du säger inte bara ha alver och sedan och så är dessa onda , goda , neutrala och all där i mellan.
Det här.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Varför är ju jättelätt att svara på. Man vill ha intelligenta varelser som man inte blir ledsen av att döda. Det är praktiskt.
 
Top