Nekromanti Vilka monster ÖVERANVÄNDER ni!!

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Blev inspirerad av God45's tråd om vilka monster man aldrig använder, och tänkte varför inte fråga tvärtom då, så, vilka monster (eller fiender allmänt, om det nu skulle råka vara en överkonsumption av björnbusar t.ex.) använder ni OFTA. Kom gärna med flera val och varför, så att man använder en mängd med orcher är kanske inte helt ovanligt beroende på vad man spelar så klart, men vad använder man mer?

Själv har jag en viss förkärlek för odöda, inte nog med att jag gillar nekromantiker, jag gillar allmänt mystiska experiment med odöda, jag gillar spöken, jag gillar små odöda, jag gillar stora odöda :p you get the point.. Jag är grymt besviken på t.ex. D&D 5th edition's monster manual med typ 2 odöda + en odöd häst ungefär.. Kom igen, det finns tusentals coola odödingar. Så jag gör alltid egna.

I övrigt så använder jag gärna mänskliga fiender, som just banditer, legoknektar och allt möjligt.. Men då kör jag oftast med ganska low fantasy. plus odöda. :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Din tråd gör mig förvirrad. Jag överanvänder inga monster. Däremot använder jag mutanter väldigt, väldigt, väldigt, väldigt ofta. Mutanter är bra. Mutanter är coola. Jag har alltid plats för fler mutanter när jag spelar rollspel =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Mindflayers i D&D. Djävlar också antagligen.

Jag överanvänder Weresharks i gamla World of Darkness men det är för att jag älskar dem så, så mycket :D

 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Antagligen skelett och jättespindlar, men de är svåra att vara utan.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
DeBracy;n144974 said:
Antagligen skelett och jättespindlar, men de är svåra att vara utan.

Så, tell us more. Skelett är ju kul rent allmänt, gör du något speciellt med dem, kör du horror med dem eller är de "bara" skelett? Kör du "naken" skelett eller kommer de med fullrustningar, eller står de och har konstiga diskussioner om livet och döden tills de snackar ihjäl sig (divine divinity)?

Jättespindlar, ensamma eller liksom med annat, typ goblin riders eller så.. Nätar de ner folk, får man förvarning före (typ tittar man upp i skogen ser man spindelnät å sånt?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Minimoni;n144979 said:
Vampyrer, i många spel där jag vill ha med lite övernaturligt. Jag är nog en vampyrmissbrukare.

I vilka sorters spel? Vad för sorts vampyrer? :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n144972 said:
Mindflayers i D&D. Djävlar också antagligen.

Jag överanvänder Weresharks i gamla World of Darkness men det är för att jag älskar dem så, så mycket :D


Mindflayers är ju rätt coola, hur använder du dem då? De är väl rätt bra på t.ex. dominate har jag för mig, fast det kanske inte är alla?

Är det djävlar som uppfyller önskningar, som bara springer och dödar saker eller hur använder du dem helst?

Weresharks.. Vad ska man säga ;) Weresharknado!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Vampyrer i Eon.

Först spelade vi en egenskriven riktig långkörarkampanj i två delar där huvudmotståndarna var vampyrer och det hela utvecklades episkt till återkomsten av Grand Lamia (någon sorts Messias-vampyr)...

Sedan tog vi tag i en ny äventyrsserie till Eon
Sylfens vrede
och där blev det snart ännu fler vampyrer...

Vampyrer, vampyrer, vampyrer.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
.113: Jag har använt WoD inspirerade vampyrer i historiska kampanjer som utspelat sig i alla möjliga olika åldrar. Detta i kampanjer som från början inte alltid var tänkta att ha något övernaturligt. Ibland har dock resultatet varit bra, andra gånger riktigt dåligt.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
.113;n144982 said:
Gravghouls, eller rent allmänt köttätande odöda monster bara som dyker upp överallt
Call of Cthulhu-ghouls, som norpar och äter lik, grävande tunnlar mellan 'drömvärlden' och vår värld. De är inte så tuffa motståndare, utom att de tål eldvapen bra, och är enkla (för enkla) att släppa in som standardmonster: lite äckliga, kan vara lite humor, motstånd utan att bli så farliga, kan ges roller som informatörer eller avledande 'red herrings'.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spöken, troll och vättar, i Saga. Intelligenta apor, som snögorillor, i Fantasy!. Och orker.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Olika former utav vandöda zombier tenderar till att överandvändas alldeles för mycket. Och vampyrer (utanför V:tM & V:tR då) och grottroll.
Liksom fantasy utan grottroll verkar inte vara fantasy om jag spelleder av någon anledning.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Demoner. Nu kan väl inte demoner överanvändas... de finns så fantastiskt många varianter. Ifrån hjärnspökena som försöker ta över karaktärens psyke genom en förbannelse de fått till världs förstörande bestar. Älskar leka med demoner för de ger så mycket frihet...

Men annars är det ju den gamla vanliga "vakten" som överanvänds en hel del... hehe.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
.113;n144983 said:
Mindflayers är ju rätt coola, hur använder du dem då? De är väl rätt bra på t.ex. dominate har jag för mig, fast det kanske inte är alla?

Är det djävlar som uppfyller önskningar, som bara springer och dödar saker eller hur använder du dem helst?

Weresharks.. Vad ska man säga ;) Weresharknado!
Mindflayers bara dyker upp. Ibland som onda bossar, ibland som questgivers eller annat. Men går du en millimeter ner i the underdark så har jag en tendens att ta fram dem :)

Djävlar är great på så mycket, men främst är de listiga och Faustianska när jag har med dem.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Jag gillar vampyrer, mest för min kampanj jag DMade där folk spelade karaktärer i Eon i en blodskult där högsta målet var att bli en lamia(vampyr).

Annars är klassikern såklart orch/ork/tirak, gärna med en thruk inslängd som efterätt.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Djurfolk är ju väldigt häftiga, särskilt reptilmän/ödlefolk!!! Men även minotaurer, råttmän, skorpionmän, grodmän, hajmän, fiskmän...ja ni förstår.

Några andra favoriter är orcher, vättar och troll. Funkar alltid att slänga in som fiender till murdering hobos (RP) och passar i de flesta fantasy-spel oavsett värld eller kampanj. Efter djurfolk och svartfolk är nog det vanligaste motståndet dussinodöda, typ skelett och zombies.

Men kanske vanligast är nog ändå bara vanligt folk, dvs människor som t.ex. stadsvakter, stråtrövare, prisjägare, hyrsvärd etc.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Människor! jag har svårt att inte låta oss vara värst i alla settings.

Orcher! jag älskar orcher och deras patrask till sidekicks (goblins, vättar, troll, resar, ogres och whatever).

Lovecraftiana! har helt enkelt smugit sig in i allt jag spelat de senaste 15 åren. Nästa kampanj kommer vara helt utan Lovecraft. Jag svär!
 
Top