Nekromanti Vilka moduler längtar du efter?

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag vet att liknande trådar har varit uppe tidigare, men fler moduler har kommit sedan sist. Jag undrar vilka moduler du längtar efter mest, och varför. Här presenterar jag min lista:

1. Magibox. Avatarex' treboksförslag tyckte jag lät riktigt bra, och magin behöver en liten ansiktslyftning, därför hamnar denna på min förstaplats. Problemet är att den kanske aldrig kommer, men Marco verkade gilla idén.

2. Cirefalier. Detta kanske mest beror på att jag för tillfället spelar en cirefalier, men jag gillar ändå folkslaget i övrigt. Det som har skrivits om dem redan i t ex Geografica Mundana har varit bra, och nu längtar jag hungrande efter mer. Vad jag har hört så är Marcos personliga målsättning att få klart modulen detta året, men själv är jag glad om vi får se den under nästa. Neogames är inte precis kända för att hålla sina releasedatum.

3. Västlanden. Ymirs Västlanden tror jag kommer att bli en mycket intressant modul, som jag ser fram emot att läsa. Det jag är mest intresserad av i denna modul är Västlandens konst och kultur, som Ymir har lovat att behandla i modulen.

4. Drakar. Jag har aldrig använt mig av någon drake i mitt Eonspelande, lika lite som jag har använt mig av Vandöda, men liknande moduler är ändå alltid jättetrevliga att läsa, även om det blev lite väl mycket M&V-upplägg i V&N. Jag hoppas att min inställning till drakar i Eon förändras efter denna modul, och att jag kan börja använda dom i episka äventyr och kampanjer.

5. Fältherren och Vapenmästaren. Dessa hamnar på min femteplats av praktiska själ: jag gillar inte Eons fältslagsregler och stridskonstregler som dom ser ut nu, och jag är för lat :)gremcool:) för att skapa egna. Därför kommer jag att köpa Fältherren och Vapenmästaren. Ännu en orsak är att jag gillade Riddaren starkt, och eftersom att dessa tillhör samma serie böcker, så hoppas jag få samma kvalité på innehållet som i Riddaren.

6. Alla andra. Jag är ett stort Eonfan, och kommer därför antagligen att köpa alla moduler som kommer ut, möjligtvis med undantag för Spelarens handbok.

Mvh Victor Palm...

...Har inget att göra ikväll.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
som varande drakfanatiker kan jag inget annat göra än att ge första priset för mest efterlängtande till följande;

- Drakar. :gremgrin: har längtat sedan jag såg första antydan till att denna modul skulle skrivas. åh. drakar....

sedan.. i fallande ordning;

- Bestialiska folk. :gremcool: faktiskt. har en mystisk fascination för allt vad mosnter och vidunder heter, särskilt intressant tycker jag det är med olika folkslag... alltid!

- Barbarer & människofolk. Som sagt. Gillar folk och kulturer och sånt. Mycket intressant.. Fast. Jag kanske är konstig. Mycket möjligt.

Där hade vi min personliga önskelista.... :gremtongue:
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Det är tre saker jag skulle vilja ha.
Det första är en modul om vardagsliv, jag saknar beskrivningar över hur husen är byggda, över hur en marknad ser ut, ett värdshus och liknande. Mat och sånt tas upp lite i Geografica Mundana har jag förstått, men hur det är med resten vet jag inte. Detta tar mig vidare till önskan 2. Noveller. Korta berättelser, för att ge inspiration och beskrivningar över livet i Mundana. Har läst romanerna som getts ut och visst, de är ok, men mer ge mig mer...
Min sista önskan, lite elak kanske, är ett stooort äventyr UTAN att slutfienden är en demon eller liknande...

Jag har inte spellett på år och dag, och kanske är det därför jag vill ha stämningshöjande beskrivningar, kan oxå bero på att sådant blivit mer viktigt i vår grupp de sista åren.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
avatarex' förslag har sina brister (!)

Att dela på alkemi och besvärjande är dumt, det har jag insett. Detta på grund av att de alkemiska processerna ofta är beroende av effekter. Detta leder till att jag lägger fram ett nytt förslag. En regelbok (med besvärjelser, ritualer, improvisation, alkemi, spådom och Gud vet vad) och en världsbok (magiteori, äventyrsförslag, magiskolor och RP-genereringstillägg, yrken å sånt alltså).

Är det bättre?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Yeah Baby!

Jag håller med Avatarex, med följande tillägg.

Framförallt så vill jag veta mer om att utföra magi rent praktiskt.
Det finns liksom en regel för att utföra besvärjelser dolt, men det finns ingen text som säger att man måste vifta med händerna och skrika obsceniteter.

Hur är det tänkt att det ska se ut, och låta? Vad säger man? Kommer det upp märkliga ljusfenomen när man alstrar (titta på omslagt till nya monsterboken).
Är detta olika i olika magivägar eller är detta en vit fläck lämnat helt och hållet åt spelgruppen?

Hur känns magi?
I drakväktartrilogin (som jag verkar vara ensam om att tycka om) så reser sig nackhåren på personer som står en magiker som alstrar.
Såna detaljer vore mysiga att titta nogrannare på.

/Naug, tycker till om magi
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Yeah Baby!

"Hur känns magi?
I drakväktartrilogin (som jag verkar vara ensam om att tycka om) så reser sig nackhåren på personer som står en magiker som alstrar."


Själv så tycker jag att det krävs magiförnimmelse för att känna av då någon alstrar. Men om hon nu slet fram filamenten så håller jag mycket väl med om det borde synas/kännas - som just då i trilogin.

Vill bara påpeka att Drakväktar-trilogin är mycket bra... och att det är kul att se dig moderator, Naug :gremsmile:
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Tycker dom ska göra en modul med mera om Örter,gifter,sjukdomar,läkekonst i olika länder,hur lätt det är att få tag på t.ex behandlad arsenik o så.
Förslag på namn: Sjukdomar&Botemedel.
Sjukdomar i Mundana.

Modulen behöver heller inte va så lång.

....Lyssnar på Snoop Dogg........
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Just så... Kanske inte bara fristående noveller, en modul skriven på ett mer historieartat vis med beskrivning av vardagsliv och saker i stil med hus osv.

Som det är nu pendlar Mundana villt mellan ett par hundra år av vår egen historie allt från tidigare medeltid till något slags renässans... och visst, Mundana är en Fantasy värld och behöver inte alls utvecklas som vår värld, men själv har jag alltid tyckt att Mundana varit ganska så rakt av olika länder i vår egen historia (olika tidsperioder) som geggats ihop till en och samma nya lilla värld (någons dröm om att få spela alla dessa olika kulturer på en och samma gång?)
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
en modul om vardagsliv
"Livet i Mundana" - den nya modulen till eon som ger dig insyn i hur folk lever och bor i de olika kulturerna.

Verkligen en bra idé & skön tanke. Det skulle krävas mycket jobb men en sådan modul skulle kunna bli mycket, mycket intressant & användbar!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Att förnimma magi [OT]

Det finns liksom en regel för att utföra besvärjelser dolt, men det finns ingen text som säger att man måste vifta med händerna och skrika obsceniteter.
Nja, text som förtydligar att och varför det är så finns (kan dock inte ge dig någon sidhänvisning då jag glömt min magibok hos neogames i Gbg.) men vad som dock inte är lika tydligt är HUR dessa rörelser ser ut och VILKA ord som sägs.

Detta är iofs inte så konstig med tanke på att varje besvärjelse ju är unik (för att inte tala om improviserad magi) dvs att även om en specifik besvärjese har exakt samma formaliserade effekt som en annan, dvs att endast namnet på dem skiljer dem åt (ex. besvärjelsen "Kattöga" ,sid 211 i grundboken, som ju också heter Vidisanlux, Djävulsblicken, Kanagas penetrerande blick), så är det inte säkert att den genomförs på samma vis av två olika magiker i fråga om invokation och rörelser.
Dock så hade det inte skadat med en sådan förtydligande text på varje besvärjelse i grund- och magiboken, om inte annat för känslans skull, även om det av förståliga skäl inte är så då det förmodligen skulle innebära en extra specifik beskrivning per alternativt namn som besvärjelsen har!

Hur är det tänkt att det ska se ut, och låta?...Kommer det upp märkliga ljusfenomen när man alstrar (titta på omslagt till nya monsterboken).
I besvärjelsers fall så ser du inget speciellt innan hela besvärjelsen är fädigvävd då också det färdiga resultatet oftast är ganska givet. Improviserad magi är dock en annan femma där varje effekt som vävs synbarligen uppenbaras då den vävtsfärdigt (till skillnad på formaliserad magi där du inte ser effekten av det hela innan ALLA effekter är färdigvävda) - rent visuellt kan alltså resultatet ändras iom att nya effekter vävs som kompletterar den första.
Observera att det endast är rent fysika effekter som är synbara för det vanliga ögat så som eld, blixt m.m.
För den med magiförnimmelse är det dock en annan sak - mer om detta nedan.
Vad beträffar omslaget till monsterboken så antar jag att magikern väver någon form av improviserad ljusbesvärjelse, då man kan misstänka att effekten inte är färdigvävd ännu samtidigt som ändå en uppenbarlig slags ljuseffekt redan tycks vävd.

Hur känns magi?
I drakväktartrilogin (som jag verkar vara ensam om att tycka om) så reser sig nackhåren på personer som står en magiker som alstrar.
Svaret blir "Inte alls" så vidare du inte besitter färdigheten magiförnimmelse eller såvidare du inte konfronteras med en direkt konsekvens av en besvärjelse (eld det känns det vill jag lova :gremwink:).
Just ordet "förnimmelse" syftar i min mening på att det är något som du kan förnimma inte nödvändigtvis på ett sätt utan kanske faktiskt på flera olika. Man skulle kunna se det som ett komplement till de två primära sinnena (syn och hörsel) men naturligtvis även till de tre sekundära (lukt, känsel och smak). Som ett slags sjätte magi sinne skulle man kunna säga.
I MoM så framgår det att man kan förnimma auror på magiker alltså en förnimmelse som är kopplad till synen.
Jag har tagit detta ett steg längre och kör med att duktiga magiförnimmare också kan se filamenten som små olikfärgade trådar i en gigantisk väv. När de väver en effekt kan de således se hur dessa trådar vävs samman och formar ett nytt mösnter i den "stora väven" dvs den magiska väv som finns överallt på hela Mundana om ändock i olika mönster. Detta innebär att de kan uppfatta exempelvis vad det är för olika sorters filament en fiendemagiker alstrar samt ungefär hur kraftfull effekten kommer att bli.
Jag nöjer mig dock inte med detta utan menar att du också kan höra, känna och till och med känna smaken och lukten av magi.
Höra den skulle man kunna göra som ett slags "vibrerande ljud" där själva resonansen och klangen ändras beroende på vilken sorts filament som alstras samt i vilken intensitet.
Känna den skulle man kunna göra som ett slags ilning i kroppen där intensiten av ilningen talar för hur kraftfull magi det handlar om och karaktären av ilningen vilken aspekt det handlar om.
Samma princip gäller för lukt och samk.
Vilket sinnesattribut som används borde rimligvis bero på vad magikern är duktig på samt eventuellt att olika aspekter är lättare att identifiera med olika sinnen. Fototropi borde exempelvis vara ganska enkelt att förnimma med synen men destå svårare med hörseln etc. Det omvända kanske skulle kanske kunna sägas om pneumotropi?
Så för att återkoppla till exemplet hämtat från Drakväktar-triologin så borde personen som känner ilningen rimligvis ha ett värde i magiförnimelse så vidare det inte handlade om improviserad magi (vilket jag vill minnas at det gjorde) och där effekterna alltså kan upplevas varefter de vävts färdigt.


Hoppas du fick lite kött på benen i alla fall åtminstone i väntan på en eventuell uppgradering av Mystik och Magi eller möjligtvis i Drakar där jag ämnar förtydliga det hela lite också - drakarna är nämligen Mundanas förmodligen främsta magiförnimmare...

Ljusetsriddare - som ÄLSKAR magi :gremgrin:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Najs (ANT)

Låter riktigt fint... *Antecknar till nästa spelmöte*, om du inte har något emot det, förstås.

Mvh Victor Palm...

...Tackar och bockar.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Kanske det...

...Jo, nu när man tänker efter är det kanske bättre som du säger. Men kan man inte fortsätta med treboksförslaget, med skillnaden att man flyttar över Alkemin till samma bok som Besvärjandet?

Mvh Victor Palm...

...Som inser att detta skulle göra så att böckerna skulle skifta en del i sidantal, men vad gör det?
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
1 till 6

1. S & D - Ska bli mycket spännande att läsa den. :gremooo:

2. Drakar - Jag älskar drakar. :gremtongue:

3. Västlanden - A big fan of Ymir! :gremcool:

4. Demoner - Kan bli ganska intressant. :gremsmile:

5. Atlas boxen. Kartor och massa information!! :gremwink:

6. De övriga som sagt. Ett stort Eonfan jag med. :gremgrin:

cozcin - drömmer om de kommande modulerna
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Kanske det...

Det blir så lite med bara spådom i en bok. Vad jag kommer på nu är allt annat beroende av effekter å sånt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Magiförnimmelse = oanvänd färdighet [OT]

Det här låter mycket bra då färdigheten Magiförnimmelse som står i grundboken idag är rätt lam faktiskt. Vi har ändrat på den en del i våran spelgrupp, och jag skulle inte vara förvånad om även andra spelgrupper har gjort ganska häfta "omtolkningar" av färdigheten. Det ska bli skoj att få mer info om Magiförnimmelse och sätta lite mer fokus på den. :gremsmile:


"(ex. besvärjelsen "Kattöga" ,sid 211 i grundboken, som ju också heter Vidisanlux, Djävulsblicken, Kanagas penetrerande blick), "

Min högst personliga tolkning av detta är att en formaliserad besvärjelse är väldigt strikt. Den säger exakt vad man ska, hur man ska göra det och vad man ska ha käkat till frukost dagen innan.
Däremot så ser jag dom olika namnen på besvärjelser som olika formaliseringar av samma typ av besvärjelse. Således så är utförandet lite olika för dom olika formaliseringarna men resultatet är detsamma. Det är i alla fall min tolkning. Men det är ju en tolkningsfråga, som så mycket annat i magisystemet.


"Vad beträffar omslaget till monsterboken så antar jag att magikern väver någon form av improviserad ljusbesvärjelse, då man kan misstänka att effekten inte är färdigvävd ännu samtidigt som ändå en uppenbarlig slags ljuseffekt redan tycks vävd"

Fast det låter lite ologiskt. Varför skulle man börja väva en ljuseffekt mitt i en strid där ljusförhållandena trots allt är bra. Nej, bilden är bara IMO, en persons tolkning av magi i Mundana (om nu bilden överhuvudtaget föreställer Mundana)


Det bör ju också påpekas att Magister Rafali talar om ljus- och ljudfenomen som uppstår när man dissiperar filament kontrollerat i M&M. Vilket hon demonstrerar med en okänd aspekt.


/Naug, går och äter
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Detta är en modul som jag också gärna skulle vilja ha i handen. Tycker nämligen att kapitlet rörande sjukdommar,Örter, droger,gifter i grundboken var lite för tunn.

Skulle gärna vilja ha lite mer om olika sjukdommar.

Det fanns ju ganska många örter men jag saknar lite vanlig växter som har speciella egenskaper typ bränässla, ljung, maskros m.fl.

Om man bara tittar på gifterna så är det otroligt lite i jämfört med örterna/ drogerna. Det är ju nämligen så att ur NÄSTAN varenda helande växt kan man få ut en giftig växt. Det beror bara på vilken del av växten som man tar vara på. T.ex belladonnan. Kommer inte riktigt i håg vilken del av växten som var helande men det räcker med ca:15-20 bär från den för att vara livshotande för en stor och stark man.
 
Top