Nekromanti Vilka moduler längtar du efter?

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Magiförnimmelse = oanvänd färdighet [OT]

Fast det låter lite ologiskt. Varför skulle man börja väva en ljuseffekt mitt i en strid där ljusförhållandena trots allt är bra. Nej, bilden är bara IMO, en persons tolkning av magi i Mundana (om nu bilden överhuvudtaget föreställer Mundana)
Väva en blixt kanske?
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Yeah Baby!

Hur är det tänkt att det ska se ut, och låta? Vad säger man? Kommer det upp märkliga ljusfenomen när man alstrar (titta på omslagt till nya monsterboken).
Som tecknare av nämnda omslag så var tanken en urladdning av energi den blivande effekten av besvärjelsen. Det som syns i bild är just kraftansamlingen till någonting blixtliknande, en lösare kraftansamling som håller på att fokuseras till en målinriktad vigg.

Så, som lekman av regeltolkningar (och uberavatar när det gäller vad jag vill måla) så är just denna ljuseffekt kopplad till besvärjelsen i fråga. Hade ju varit hemskt irriterande om en besvärjelse som förstummar/tystar åtföljs av en magisk explosion, eller en som får en att smälta in i skuggor ackompanjeras av ett klart ljussken..
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Magiförnimmelse = oanvänd färdighet [OT]

Omslaget är faktiskt taget ur Mundana ( skapat för Mundana) och monstret finns med i Monster i Mundana, även om det just nu råder ovissheter mellan mig och CJS om i vilka färger(och benställningar) omslaget skall framföras i :gremwink:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Filament och deras "hemlängtan"...

Min högst personliga tolkning av detta är att en formaliserad besvärjelse är väldigt strikt. Den säger exakt vad man ska, hur man ska göra det och vad man ska ha käkat till frukost dagen innan.
Däremot så ser jag dom olika namnen på besvärjelser som olika formaliseringar av samma typ av besvärjelse.
Om jag har förstått dig rätt så menar du exakt samma sak som jag nämligen exakt definerade formler med samma resultat fast med lite olika genomförande - även med invokationen samt rörelseschemat vilket var min poäng...

Fast det låter lite ologiskt. Varför skulle man börja väva en ljuseffekt mitt i en strid där ljusförhållandena trots allt är bra
Jag menade ljuseffekt såsom "effekt av ljus" dvs fototropi (lite dåligt definerat måste jag medge) alltså inte effekten "ljus". Precis som avatarex påpekade så vore väl en trolig fototropisk effekt "blixt" vilket också var min ursprungliga tankegång.

Nej, bilden är bara IMO, en persons tolkning av magi i Mundana (om nu bilden överhuvudtaget föreställer Mundana)
Faktum är att det faktiskt är den första (och förhoppningsvis inte sista Kim!) bilden skapad direkt för Mundana och som således inte går att finna på någon annan bok av populärfantasy genren. Visst är det en persons tolkning av Mundana precis som vi alla har en individuell tolkning av Mundana. Det är dock en helt klart schysst och representativ tolkning i min mening.

Det bör ju också påpekas att Magister Rafali talar om ljus- och ljudfenomen som uppstår när man dissiperar filament kontrollerat i M&M. Vilket hon demonstrerar med en okänd aspekt.
Visst men dissipering är inte samma sak som alstring - det är ett filament som vill tillbaka till sitt ursprung och från att ha "dragits" till en mer fysiskt materiell form lämnar den densamme genom att upplösa sig själv och således återgå till ren magisk energi - magikern låter det bara göra det och kan i viss mån kontrollera processen.
Alstring är å andra sidan när magikern lösgör eller snarare "väver om" ett filament från den stora väven och drar det in i den fysiska världen (eller iallafall närmre sig själv då ju inte alla effektet utspelar sig i det materiella). Det är min tolkning av det hela iallfall.

Ljusetsriddare - som hoppas att han får se Kim Vässmars bild även på Drakarbokens omslag...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vissheter och ovissheter...[OT]

även om det just nu råder ovissheter mellan mig och CJS om i vilka färger(och benställningar) omslaget skall framföras i
Och ovissheter är ju som bekant till för att redas ut och målet är ju förståss att det som tidigare var ovisst till slut skall bli "vissare" dvs inte längre ovisst! :gremwink:

Ljusetsriddare - som påpekar det självklara
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Vissheter och ovissheter...[OT]

Återigen, i en formlig kaskad av visdom, och på en springare av renaste rättfärdighet gör Ljustesriddare entre och bländar oss med sina välpolerade tankebanor. Han är helt klart den vissaste av oss alla :gremwink:
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Är ganska tveksam om det skulle vara värt en hel modul, men kanske tillsammans med någon av de nya (om det nu kommer några, dvs) Magi-modulerna?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Det passar ju in, då 'primitiva' magiker ofta sysslar med brygder och dylikt. Jag skulle tänka mig att det skulle kunna få plats. Men än är det långt kvar, så vi får väl se.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Sanningen är den att jag i dagsläget inte precis behöver några fler moduler. Vi klarar oss alldeles utmärkt med de vi redan har. Men det lär förstås inte hindra mig att köpa fler moduler för nöjes skull.

1. Västlanden av Ymir lovar gott och är ett givet köp.

2. Modulen om Jargien verkar också bli intressant och läsvärd.

3. Modulen om cirefalierna.

4. Och sist men inte minst den nya monstermodulen. Förutsatt då att den verkligen blir så bra som jag hoppas.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Vem har sagt att den skulle va lång?(var nära att skriva lung..)
Misslor är ju bara 16 sidor. Fast avaterex förslag var inte så dåligt det heller.
Den kan ju inehålla hur man botar sjukdomar i olika länder.


EN FUNKUS SOM JUST UPPTÄCKT ATT COZIN HAR BRA MUSIKSMAK
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Jag tvivlar fortfarande på att de skulle släppa en helt egen modul om saken, men visst, slå mig om jag har fel.

Btw, jag tvivlar - nästan - lika starkt på att Misslor-moduler enbart kommer ligga på 16 sidor.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
1. Monster i Mundana- Har tyvärr inte M&V så fattar inte när folk skriver om sagitaruer och svartsvin.

1. Bestialiska Folk- Kanske man kan spela nåt ännu större och starkare än Frakktrukh, Midar = Liten kobold :gremwink: .Vill ha små skogsfolk, typ älvor, småtroll etc

1. Människo modulen- Kom igen ge mig kraggbarbarer

2. Vapenmästaren- Midar gillar vapen plus att det passar hans vapenfexerade vapensmed.

2. Fältherren- Längtar efter att använda katapulter.

3. Drakar- Stora starka och mäktiga passar Midar.

3. Västlanden- Man vet ju inget om tjommarna därborta, Midar, Asharina spelare.

3. Misslor- Små, klena och socker söta, passar bra att använda vapen handen på eller att det skulle bli lättare att spela. Midar Blåbär
4. Land modulerna- Kanske man kan hitta ett sätt att spöa skiten ur Cirefalerna.

5. Alla andra moduler

6. Vättar- Ta en titt på alla olika sorters Lajvvättar....

Sen skulle det vara kul med svartalver och kaosdvärgar. Sen tycker jag att Alferna ska komma tillbaka, de är ju asgryma
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
1. Västlandet, då jag själv är invandrare.. :gremwink:

2. "Cirefaliermodulen", tja se föregående svar. Plus att det kan ge mycket liv åt Eon med ett sådant här härligt folk, Så mer sånt med färgstarka kulturer och mer handelshus!!

3. Barbarer & människofolk, ge liv, ge liv, åt Mundana

4. Drakar

5. Monster i Mundana

"Ju mer kulturer och Seder, ju mer seder och religioner, desto Mer lever världen"

Det är min mening i alla fall!
 
Top