Vilka moderna företeelser förstör din känsla i en standard fantasy värld?

Vilka av dessa företeelser tar dig ur känslan eller får dig att känna att vi inte längre befinner os

• Total voters
    64
Jag tänker att termen standardfantasy är viktig här. Snackar vi icke-standard-fantasy kan det ju vara helt annorlunda. Alla genrer bygger ju ändå på att man har någon sorts gemensam referenspunkt av vad man kan förvänta sig.

Inte för att det egentligen finns något sådant som standard-fantasy, men jag antar att det som åsyftas är någon slags typisk D&D/DoD-värld.
Dvs, teknik och samhälle främst baserat på medeltidens Europa, med magi och monster pålagt. Inte alls ovanligt med sådant i fantasy, men jag är rätt säker på att det ändå är en klar minoritet av all fantasy som är sådan.

Jag tänker att det finns två olika frågeställningar i trådstarten:
  • Vilka moderna företeelser förstör din känsla i en standardfantasy-värld? (Alltså: vad stör dig i ditt spelande/din inlevelse?)
  • Vilka moderna företeelser förstör din känsla av en standardfantasy-värld? (Alltså: vad får dig att känna att ni inte längre befinner er specifikt i en standardfantasy-värld?)
Fantasy är ju s a s bredare än standardfantasy: man kan ju få sin allmänna inlevelsekänsla störd även om man fortfarande är inom ramarna för standardfantasy och man kan få en känsla av att inte vara i standardfantasy utan att få sin inlevelsekänsla störd…

Det är väldigt mycket såhär jag upplever det.

Dyker det upp random modern teknologi så är det enda som egentligen händer för mig att min hjärna inte längre läser det som någon sorts "standard"-fantasy.

Sedan är det nog i de flesta fall nog snarare något bra än något negativt, men om det är bra eller inte beror på så oerhört många fler och viktigare faktorer än eventuellt vilken typ av föremål som dyker upp, att det är svårt att säga ens vilken roll sådant spelar. Men den klassiska bilden av standard-fantasy är nog något jag sällan eller aldrig aktivt söker efter inom ramen för fantastik.

Det är väldigt mycket såhär jag upplever det.

Dyker det upp random modern teknologi så är det enda som egentligen händer för mig att min hjärna inte längre läser det som någon sorts "standard"-fantasy.

Sedan är det nog i de flesta fall nog snarare något bra än något negativt, men om det är bra eller inte beror på så oerhört många fler och viktigare faktorer än eventuellt vilken typ av föremål som dyker upp, att det är svårt att säga ens vilken roll sådant spelar. Men den klassiska bilden av standard-fantasy är nog något jag sällan eller aldrig aktivt söker efter inom ramen för fantastik.
Det som händer är väl framför allt att man kan sluta "gå på känsla". Så länge man kutar runt med hästar, bredsvärd och trolldrycker vet jag ungefär vad min rollperson kan förväntas referera till. Om någon knäpper upp kapsylen på en flaska Cockatrice-Cola, vad händer då med mina antaganden? Vilka andra saker kan jag förvänta mig i spelvärlden, och vad kan jag själv tala om?

Då förstår jag nog inte frågan. Rollspelsfantasy överlag brukar ju rymma närmast vad som helst, och litterär fantasy likaså.

Om du spelar standard fantasy och plötsligt dyker det upp en pug/en telefon/en kommunist, får det då dig att heja till på ett sätt som stör din upplevelse?

Det är på listan för att det gör min fru så himla arg. Dyker det upp en pug i en fantasy kampanj är det boarderline rage quit 😂
R.8468c9e372384967bc5a53b0cd1ad825

"After watching Desolation of Smaug people asking “Pugs in Middle Earth???? HOW?”
Here’s the answer. Melkor,Morgoth Bauglir, master and father of all the dark creatures and the Lord of the Pugs"
Från https://www.deviantart.com/phobs/art/DoS-questions-Pugs-in-Middle-Earth-421256345

Om du spelar standard fantasy och plötsligt dyker det upp en pug/en telefon/en kommunist, får det då dig att heja till på ett sätt som stör din upplevelse?
Om jag kan acceptera odödlighet, magi, drakar, etc, så skulle det inte störa mig nej. Så länge saker är konsekventa.

Så man kan ha ett tåg om det är från den gyllene tidsåldern, men man kan inte bygga ett nu typ?
Exakt. Helst ska det dock ligga och rosta i en bortglömd dal eller ruin någonstans så att barbarer i ländkläden kan se det och grunna över de Uråldrigas mysterier.

Det som händer är väl framför allt att man kan sluta "gå på känsla". Så länge man kutar runt med hästar, bredsvärd och trolldrycker vet jag ungefär vad min rollperson kan förväntas referera till. Om någon knäpper upp kapsylen på en flaska Cockatrice-Cola, vad händer då med mina antaganden? Vilka andra saker kan jag förvänta mig i spelvärlden, och vad kan jag själv tala om?

Ja, så är det ju såklart.

Saker som dyker upp förändrar ju min läsning av och förståelse för spelvärlden.

Om det finns buteljerad läsk på värdshuset så antar jag nog ganska automatiskt att det antingen finns industriell läsktillverkning eller någon sorts "kolsyresätt fruktsaft"-spell inom ramen för spelvärldens verklighet, och säger mig också att vi i vart fall är utanför föreställningen om någon sorts faux-europeisk medeltid-fantasy. Det behöver inte vara dåligt, eller störa min upplevelse av spelet, men jag som spelare/läsare/tittare kommer tolka det som att det existerar av en anledning, och att om jag väljer att undersöka det (vilket jag ju kanske aldrig gör) så kommer det finnas en orsak till att det är så.

Det förändrar ju också kanske hur jag möter världen, att istället utgå ifrån tidigare förväntningar på vad som borde/inte borde finnas så blir min inställning mycket mer undersökande och utforskande, för att ta reda på mer av just vad jag inte vet eller kan förutsätta.

Problemet uppstår ju när det svänger för mycket mellan att jag skall förväntas utgå från någon sorts förförståelse för vad som "gäller" i fantasy och sedan introducerar massa element som utmanar den förförståelsen och som jag då uppfattar uppmanar mig till att utmana denna förförståelse.

Finns det varken industriell läsktillverkning (vilket säger något om världen) eller kolsyremagi (vilket säger något annat), vad kommer då läsken ifrån? Hur förstår jag den som en del av ett sammanhang? Om sammanhanget är "rule of cool" så är jag fine med det med, men då kommer inte jag heller kunna agera som att världen fungerar efter någon sorts intern logik, och då vill jag inte att det förväntas av mig heller.

TLDR:

Finns det moderna hundraser i en i övrigt medeltids-lik fantasyvärld så antar jag alltså automatiskt att:

a) Det är en fantasyvärld där folk sysslar med hundavel och har avlat fram samma raser som vi har i vår värld

eller

b) Evolutionen (eller magi, eller något annat) i den här världen har bara råkat falla sig så att ett antal varelser har råkat uppstå som bara råkar vara identiska med de hundraser som finns i vår värld.

Men om inget av detta på något sätt gäller eller iaf hypotetiskt går att ta reda på, det är då jag stör mig.
Att störa sig på det för "det fanns faktiskt inte på medeltiden!" är nog en reaktion jag nog ärligt talat inte ens förstår varför man har förutom i de fall det är uttalat att det är "fantasy noga modellerat efter historisk europeisk medeltid med magiska element" man spelar, och då är vi väldigt långt ifrån något som kan beskrivas som "standard".

Last edited:
Exakt. Helst ska det dock ligga och rosta i en bortglömd dal eller ruin någonstans så att barbarer i ländkläden kan se det och grunna över de Uråldrigas mysterier.
Och då kommer jag att tänka på playstationspelet Xenogears, där grejen är att det är en fantasyvärld där man hittat stora nedgrvda anime-mechas. (Jag borde verkligen ta tag i att spelanigenom det)

Sen tänker jag också på Isekai-fantasy… Om det är en person från vår nutidsvärld som tar med sig en mobiltelefon, en k-pist, en ångmaskin och och en pug… Slutar hela världen hen hamnar i att vara en standardfantasyvärld då? Eller är det bara om RP interagerr med hen?

Exempel:

Tolkien är ju urtypen för "standard"-fantasy.

Det skulle inte vara det minsta konstigt om det dök upp en Pug-liknande hund i Fylke, som ju är en miljö som inte är ett dugg medeltida.

5e-estetiken måste väl räknas som generisk fantasy, och den rymmer ju alla överträdelser på listan!

Jag har aldrig spelat 5e så jag vet inte om det är generisk fantasy eller vad den innehåller.

Men, för att förklara lite hur jag tänker...

Jag har svårt att tänka mig att standard fantasy innehåller en TV eftersom det innebär att det finns:
  • Elektricitet
  • Filmkameror
  • Bolag/företag som gör TV-program
  • Att TV producent, skådespelare, etc är yrken som finns i världen
  • Att det finns TV sändningar av något slag
  • Det finns en TV-publik
  • Etc.
Det jag misstänker att du menar (rätt mig om jag har fel) är att det finns något TV-liknande som är magi. Det är inte det samma som TV för mig eftersom TV innebär så mycket mer än bara en yta som visar bild och ger ifrån sig ljud.

Så, om det helt plötsligt i en dungeon finns en orch-familj som sitter i soffan och tittar på en TV så blir jag jäkligt förvånad och det skulle förta mig ur standard fantasy-känslan. Om det däremot finns en magiker som använder sig av en magisk tavla för att spana på sin rival så är det helt ok - det är ingen TV med allt vad det innebär.

Det var så jag valde att tolka frågorna, men jag förstod att man även kan tolka dem annorlunda.

Jag har aldrig spelat 5e så jag vet inte om det är generisk fantasy eller vad den innehåller.

Men, för att förklara lite hur jag tänker...

Jag har svårt att tänka mig att standard fantasy innehåller en TV eftersom det innebär att det finns:
  • Elektricitet
  • Filmkameror
  • Bolag/företag som gör TV-program
  • Att TV producent, skådespelare, etc är yrken som finns i världen
  • Att det finns TV sändningar av något slag
  • Det finns en TV-publik
  • Etc.
Det jag misstänker att du menar (rätt mig om jag har fel) är att det finns något TV-liknande som är magi. Det är inte det samma som TV för mig eftersom TV innebär så mycket mer än bara en yta som visar bild och ger ifrån sig ljud.

Så, om det helt plötsligt i en dungeon finns en orch-familj som sitter i soffan och tittar på en TV så blir jag jäkligt förvånad och det skulle förta mig ur standard fantasy-känslan. Om det däremot finns en magiker som använder sig av en magisk tavla för att spana på sin rival så är det helt ok - det är ingen TV med allt vad det innebär.

Det var så jag valde att tolka frågorna, men jag förstod att man även kan tolka dem annorlunda.
Men den extremt bokstavliga tolkningen känns väldigt onödig att göra? Vad jag vet så är det applicerbart på exakt ett verk (Legends and Lattes) och har aldrig förekommit någon annanstans. Eller? Det är ju liksom helt poänglöst att diskutera ifall en tv funkar i fantasy eller ej ifall det aldrig någonsin förekommer, och en inte är villig att kalla Galadriels spegel för en tv.

Och då kommer jag att tänka på playstationspelet Xenogears, där grejen är att det är en fantasyvärld där man hittat stora nedgrvda anime-mechas. (Jag borde verkligen ta tag i att spelanigenom det)
Om du inte orkar spela det så finns det anime och manga med samma tema. En av mina favoriter på samma spår är Secret of Mana (också från Square, som Xenogears) där den högteknologiska slutdungeonen inkluderar en mer normalmodern tunnelbanestation, komplett med ett tåg och full av zombies.

Men den extremt bokstavliga tolkningen känns väldigt onödig att göra? Vad jag vet så är det applicerbart på exakt ett verk (Legends and Lattes) och har aldrig förekommit någon annanstans. Eller? Det är ju liksom helt poänglöst att diskutera ifall en tv funkar i fantasy eller ej ifall det aldrig någonsin förekommer, och en inte är villig att kalla Galadriels spegel för en tv.

Jag skulle hävda att motsatsen är precis lika onödigt.

Om jag läser pollen så står det "Vilka av dessa företeelser tar dig ur känslan..."

Och alternativet är: "Modern kommunikation (TV, telefoner med mera)"

På vilket sätt skulle Galadriels spegel vara en företeelse av "Modern kommunikation" som liknar en TV/telefon?

Företeelsen med en skål med vatten som man kastar magi på så att den visar glimtar av möjlig framtid är inte alls samma sak om "modern kommunikation". Då kan vi lika gärna säga att joddling är det samma som telefoni och komma fram till att alla alternativ fanns redan på bronsåldern eller något dylikt.

Samtidigt så kan jag t.ex. säga att moderna hundraser inte stör mig alls i standard fantasy. Delvis för att jag är så dålig på hundraser och för att det helt enkelt inte för med sig lika mycket "bagage" när jag hör det under spel.

Så det gör att alla alternativen stör mig inte även om jag tolkar dem relativt bokstavligt.

Back