Jag kryssade i allt. Undantaget är naturligtvis om anakronismerna härrör från en svunnen, mer högstående tidsålder.
Tusan, poängen med fantasy måste ju vara att det kan dras hur långt som helst — inget av detta skulle störa mig.
Eller det opassande modet i 500-talets Konstantinopel, där de ohängda ungdomarna skaffade sig en "hunnisk frisyr" – kort där fram, långt där bak.Det jag personligen tycker är mest facinerande med historia är att människor alltid har varit människor. I Ereb Altor har vi exempelvis subkulturer med ungdomar som hittat någon obskyr gudom som de provokativt tillber, till omgivningens förfasan. De använder ett vulgärt språkbruk och klär sig utmanande. Precis som ungdomar alltid har gjort. Vilket i detta fall baseras på hur det var i gamla Rom när någon hittade en cool egyptisk gud som blev poppis i någon månad eller så.
Jag tänker att termen standardfantasy är viktig här. Snackar vi icke-standard-fantasy kan det ju vara helt annorlunda. Alla genrer bygger ju ändå på att man har någon sorts gemensam referenspunkt av vad man kan förvänta sig.Tusan, poängen med fantasy måste ju vara att det kan dras hur långt som helst — inget av detta skulle störa mig.
Fy fan, där har vi ju Attila själv.
Hu-hu-hu-hu-hunnerfrillaFy fan, där har vi ju Attila själv.
Vi såg ett plakatHu-hu-hu-hu-hunnerfrilla
samt
Kommer aldrig Bleda vi sa ju klockan två
Nu kommer vi för sent till Byzantium
Suetonius nämner i sina kejsarbiografier (IIRC) hur Caesar Augustus drev med det "tillgjorda" modet att uttala diftongen AV [au] som Ō [o:], dvs att namnet FLAVRVS blev till FLŌRVS i unga, "hippa" talares mun.Eller det opassande modet i 500-talets Konstantinopel, där de ohängda ungdomarna skaffade sig en "hunnisk frisyr" – kort där fram, långt där bak.
Till skillnad från Northumbria där anglo-saxiska författare klagade på att ungdomarna skandalöst kopierade vikingarna med deras kortklippta nackar och lång luggEller det opassande modet i 500-talets Konstantinopel, där de ohängda ungdomarna skaffade sig en "hunnisk frisyr" – kort där fram, långt där bak.
Ic secge eac ðe, broðor Eadweard, … þæt ge doð unrihtlive þæt ge ða Engliscan þeawas forlætað þe eowre fæderas heoldon, and hæðenra manna þeawas lufiað … mid ðam ġeswuteliað þæt ge forseoð eower cynn and eowre yldran … þonne ge … tysliað eow on Denisc, ableredum hneccan and ablendum eagum.
Jag säger dig, broder Edward.... Du gör oriktigt när du de engelska sedvänjerna överger, de som dina förfäder följde, och istället älskar hednisk kotym. Med dem visar du att du föraktar din släkt och de äldre när du pryder dig på danskt sätt, med bar nacke och med blinda ögon.
EllemmmMagi som egentligen bara är förklädd modern teknologi. Magisk handgranat, magisk telefon, magisk hiss, magisk sömngas osv.
Gör fantasy eller gör modernt, gör inte förklädd modern.
5e-estetiken måste väl räknas som generisk fantasy, och den rymmer ju alla överträdelser på listan!Inget av det stör mig om det bara skulle stått "fantasy värld".
Men, nu står det ju "standard fantasy värld" och då tänker jag mig att det är uttryckligen uttalat att vi ska spela standardfantasy. Tänker mig då vidare att jag skapat en rollperson utifrån detta, vi satt igång och spelat utifrån det och att dessa element sedan poppar upp under spel. Då är det flera av alternativen som skulle störa mig - "men va fan, vi sa ju att det skulle vara standardfantasy?".
Samtidigt så beror det lite på hur det framställs och förklaras. Jag kan nog svälja allt i listan om det bara finns en vettigt förklaring och/eller bakgrundshistoria. Det jag bara inte vill är att de poppar upp helt överraskande på ett helt märkligt sätt.