I Legends & Lattes upplever jag att förekomsten av låt säga espressomaskiner är där för att sänka tuggmotståndet. Man har associationen att caféer är mysiga, och ens egen och ens publiks koppling till caféer handlar helt och hållet om samtida amerikansk kaffekultur – alltså behöver man espressomaskiner. Att istället titta på äldre kaffekulturer med andra materiella förutsättningar hade gjort det lite svårare för folk att ha intuitiva associationer, så espressomaskinen får vara där.
Jag har inte läst
Legends & Lattes och har inte vidare koll på den, men när jag kollar upp mer om den så känns det väldigt mycket som en bok som befinner sig oerhört långt ifrån det jag är intresserad av vad gäller fantasy.
Men helt oberoende av mina egna preferenser, så tänker jag spontant att en espressomaskins roll i en liknande historia i mångt och mycket beror på hur resten av världen förklaras. Ett rätt så underskattat knep i världbyggen är ju faktiskt att
undvika att förklara saker, och därigenom bara ge implikationer av hur världen fungerar på en skala som är utanför berättelsens omfång. Om det förekommer en espressomaskin så kan vi
anta att det förekommer massa andra saker också, men om berättelsen inte handlar om dessa saker, eller undersöka hur de kan förekomma, så får vi som läsare bara anta att den teknologin finns av en orsak. Fördelen som exempelvis en roman har i kontrast till många rollspel är att en roman kan dölja världen utanför själva berättelsen,
Legends & Lattes verkar ju i huvudsak utspela sig på ett mysigt kafé med en ensemble av olika karaktärer, och vår egen värld är ju också full av små mysiga rustika kaféer. Jag vet inte hur mycket man får reda på om världen utanför kaféet i
Legends & Lattes, men ibland kan det ju vara bättre med mindre än mer.
Dock så skulle jag säga att "cozy fantasy", som verkar vara det som
Legends & Lattes är, är något annat än "standard fantasy" som ju tråden tar avstamp ifrån. Och min erfarenhet av cozy-fantasy är väl också att det är kanske den fantasygenren som främst bygger på just estetik först och allt annat sen. Det är ju en sorts fantasy som helt och hållet centrerar vibes, och det i sig tycker jag väl inte är något jätteproblem utöver att jag tycker just cozy-vibes är väldigt uttråkande och ospännande.
Att ha med mandelmjölk i ett medeltidsinspirerat rollspel tänkte jag mig som något som skulle höja tuggmotståndet – att den som inte är bekant med dryckens gamla anor skulle haja till lite och känna att det var annorlunda.
Det tror jag också, jag kan absolut föreställa mig att någon som spelar ett "standard"-fantasy spel skulle reagera på om det förekom mandelmjölk. Men
om fantasyvärlden är byggd på att försöka hålla sig hyfsat nära verklig medeltida teknologinivå så är ju faktiskt mandelmjölk helt rimligt, oavsett läsaren/spelarens uppfattning av vad som stämmer och inte. Om någon känner att någonting är "för modernt" baserat på egen okunskap, så är ju det inte en svaghet hos verket.