Jag ägnar ganska mycket tid till olika aspekter av rollspelsskapandet. Jag spelar bara bordsrollspel, inget lajvande eller cosplay och liknande så inget kostymskapande för min del.
Jag skriver bakgrundshistoria för rollpersoner om det efterfrågas vilket är väldigt, väldigt sällsynt. Vi hade en period tidigt i klubben, i det tidiga 90-talet då det var hyffsat vanligt för flera att göra det inklusive jag själv. Men utslaget på de 1150+ rollpersonerna i gruppen så blir det inte mycket, kanske 50 av dem har en bakgrundshistoria skrivet för dem. De flesta är en halv a4-1 a4.
Husregler är inte heller vanligt men förhållandevis vanligare än bakgrundshistorier. Det är oftare att regler från andra källor används än att vi ändrar regler i ett spel till nåt eget. Men kanske en femtedel av kampanjerna och oneshotsen har husregler.
Världsbygge ägnar jag ganska mycket tid åt och har väl motsvarande 1000 sidor A4, Times New Roman storlek 10 delat på främst 5 världar. En av dem är i princip färdigskriven för publicering och behöver illustrationer och några äventyr som ska skrivas färdigt.
Rita rollpersoner. Jag brukar rita en bild på alla mina egna rollpersoner och ibland de andra spelarnas också och har nog några hundra sådana då jag gjort flera illustrationer för krönikor, klubbfanzinet och en seriekrönika. Ibland har jag gjort några på beställning till folk utanför klubben.
Jag skriver krönikor och rapporter för en del av mina egna och andra spelledares spel. Kortversionerna hittas ibland här i "Idag har jag spelat"-tråden. Sen hamnar de också på klubbens webbsida och i klubbfanzinet.
Kartor ritar jag, under spel som spelledare, men annars för mina egna världar och äventyr. Har också blivit några på beställning.
När det gäller musik så använder jag det inte ofta. Spellistor har jag använt i två kampanjer, en i mitten av 90-talet i en ett agent och polis-spel, den andra i en pågående Marvelsuperhjältekampanj. Ett mer tidskrävande projekt jag håller på med är att skapa musik för en kommande kampanj så det ska bli ett ledmotiv för kampanjen, och ett musikstycke för varje rollperson. Ibland brukar jag också skapa bakgrundsljud från gratis ljudbanker vilket jag gjort i tre kampanjer och förberett för en fjärde.
Handouts är jag en fan av och det blir oftast olika "pergamentaktiga" papper med ledtrådar i fantasykampanjer, men det har också blivit annat som dagboksanteckningar i Vampire, ledtrådar i TORG, utskrifter i Gamma World, med mera.
Målar figurer gör jag av och till, men det blir fler för figurspel än för rollspel och vi använder det ytterst sällan. (Där vi kör med rutnät och sånt använder vi oftare markörer då vi inte har figurer till alla spel.) Tror det bara är en kampanj och två äventyr som vi använt miniatyrer målade för just dem.
Jag har skrivit några få hela rollspel och även om jag har några fler idéer så har jag begränsad tid och andra saker som är roligare.
Äventyrsskrivande är nog det av allt ovan som jag gjort mest av, nånstans över 170 st på 40 år.
Terräng för miniatyrspel blir målat och byggt från plast, kartong och lera, men det mesta är plast från modeller och inte byggda från grunden.