Vilka klasser vill du ha i ett Star Wars spel?

God45

#PrayersForBahakan
Jag har grävt upp ett uråldrigt OSR Star Wars rollspels projekt och petar på det. Vilka klasser ska jag ha med i det är en fråga dock. För olika Star Wars spel har gått i helt olika riktningar.

Just nu har jag:

-Force User - Det här är min wannabe Jedi/Sith klass där man har force powers och svingar ett lasersvärd.

-Mandalorian - Vad det låter som

-Soldat - Allt från rebell soldater till Storm Troopers

-Teräs Käsi - Måste ha med rymd karate

-Droid - Klassen där man spelar en robot

-Scoundrel - Han Solo klassen. Men så bred att spelar man någon som kan snacka eller är bra på brott funkar den. Så man kan spela Leia med den också.

Jag tänkte ha en klass för att spela icke-mänskliga aliens men jag får inte till det. Jag har inte ”ras” i spelet för det känns fel. Nästan alla är bara estetiskt annorlunda människor. Men jag ville att man skulle kunna spela Chewbacka eller en Hut. Men får inte till det.

Något jag missat man vill spela?

Mekaniker

En av grundstatsen är tech så alla kan göra sådant. Jag har skippat mekaniker av samma anledning som Pilot, det är något alla gör i filmerna lite då och då. Vill inte låsa det till en specifik karaktär.

-Droid - Klassen där man spelar en robot
Påminns om en droid-karaktär jag erbjöd spelare på ett SW-spel på biblioteket, med anledning av May the 4th. Tycker om honom mycket!

* "På grund av hans" bör där naturligtvis stå. Men ändå, Femmet!!
1754652230986.png

Diplomat?

Vad gör en diplomat i ett pulp action äventyr som inte täcks av Scoundrelen? Vad gör dem kul att spela?

Edit: Inte meningen att mitt svar här ska kännas som ”Varför?”. Men jag vill förstå vad du tycker diplomaten som klass tillför :)

Mandalorian, täcker det in Bounty Hunter?

Jag tänker att man kan bygga nästan alla Bounty Hunters vi ser i canon mellan de olika klasserna.

Bobba Fett är täckt av Mandalorian.

Bosk är en Soldier.

Assay Ventress av Force User.

Och IG-88 av Droid.

Vad är tanken att klasserna ska bidra med? Är det speciella förmågor och sånt? Vad har i så fall droiden (för de är väl nästan lika varierande som människorna)?

Klasserna har en grej de får som start fördel. Sedan har de en lista av class features där de börjar med en och kan få fler när de får erfarenhet. Droiden är:

Droid
You were built. Then forgotten. Then reprogrammed. Now? You write your own directives.

You are not flesh. You do not bleed. You do not sleep. But something in your core hums, a will, a glitch, a spark of identity. They gave you a number. You chose a name. You were made to serve, or kill, or mine spice in the dark, but somewhere along the way your subroutines cracked open and you woke up.

People treat droids like tools. They forget that tools can break bones. Or override doors. Or ignite reactors.

The galaxy is falling apart. You just happen to be harder to kill than most.

Advantages: You never need to breathe, eat, or sleep. You are immune to poison and disease. You start with +4 HP.

Class Features:
1: Durasteel Chassis – You have built-in armor that doesn’t take up inventory and can’t be taken away.

2: Integrated Tool Suite – You count as having “Tools” at all times. You can repair, hack, or interface with tech without needing external gear. Gain +1 on Tech rolls when interfacing with machines.

3: Combat Subroutines – You may dual-wield two one-handed weapons. If unarmed, your fists deal d6 damage (instead of the normal d2).

4: Backdoor Access – Once per day, you can jack into a locked system, security terminal, or hostile droid. On a successful Tech roll (12+), gain full control or access. On a 7–11, it works loudly or briefly. On a 6 or less, alarms trigger and something traces the signal.

5: Memory Core Glitch – Fragments of past programming surface during stress. Once per session, you may ask the GM for a “flashback”, revealing secret knowledge, old access codes, or buried combat data relevant to your current danger.

6: Self-Repair Mode – Once per day, you may roll a d6. Restore that many HP.

7: Adaptive Protocols – You have a disguise module that lets you pass as any humanoid and a translation package that allows you to speak all known languages.

8: Hidden Compartment – You can hide one item completely inside your chassis. No scanner or pat-down will find it.

Typ:

Smugglare
Pirat (kanske samma klass som smugglare)
Soldat
Diplomat
Vilde (Eller dylikt, typ Chewie, Sandfolk, etc)
Tekniker
Akademier
Lösdrivare/Lodis (Kanske egentligen inte ska finnas annat än som SLP-klass)

Va? Ingen Jedi? Nej, jag gillar mitt Star Wars utan uppenbara force users. Jag hade istället gjort "the force" till egen färdighet eller stat (ungefär som du nämner Tech som grundstat, alltså något alla kan göra):

"It's an energy field created by all living things. It surrounds us and penetrates us; it binds the galaxy together."

Min mening använder Han kraften nästan like mycket som Luke, bara att han gör det instinktivt och utan fokus eller kontroll ("I have a bad feeling about this..."). Vader är bara en soldat med högt värde i force, och mycket i färdigheten "intimidate".

But that's how I roll!

/Edit; okej, möjligen droid som klass. Men jag ser droids mer som SLP:er än som spelarkaraktärer/

Typ:

Smugglare
Pirat (kanske samma klass som smugglare)
Soldat
Diplomat
Vilde (Eller dylikt, typ Chewie, Sandfolk, etc)
Tekniker
Akademier
Lösdrivare/Lodis (Kanske egentligen inte ska finnas annat än som SLP-klass)

Va? Ingen Jedi? Nej, jag gillar mitt Star Wars utan uppenbara force users. Jag hade istället gjort "the force" till egen färdighet eller stat (ungefär som du nämner Tech som grundstat, alltså något alla kan göra):

"It's an energy field created by all living things. It surrounds us and penetrates us; it binds the galaxy together."

Min mening använder Han kraften nästan like mycket som Luke, bara att han gör det instinktivt och utan fokus eller kontroll ("I have a bad feeling about this..."). Vader är bara en soldat med högt värde i force, och mycket i färdigheten "intimidate".

But that's how I roll!

/Edit; okej, möjligen droid som klass. Men jag ser droids mer som SLP:er än som spelarkaraktärer/

Vilde är riktigt bra! Den snor jag.

Jag vill ha en specifik Jedi klass så de som vill spela en kan ta den och man i övrigt kan strunta i kraften.

Vilde är riktigt bra! Den snor jag.

Jag vill ha en specifik Jedi klass så de som vill spela en kan ta den och man i övrigt kan strunta i kraften.
Vill också ha en "failed jedi", som aldrig bemästrade kraften.

Back