Vilka kampanjvärldar spelar ni i?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
jag blir generellt inte så sugen på D&Ds officiella världar för att de känns så extremt bloated, pga behovet att ha med precis allt, allt, allt. Ingenting känns mystiskt, mäktigt eller trovärdigt längre.
Jag håller med.
Men jag vill framhålla ett i mina ögon ännu större problem:

Precis ALLT ska följa grundreglerna.
Ex: numera finns rasen dragonborn med i grundreglerna.
Det betyder att i exakt alla världar måste man trycka in dragonborn - det spelar ingen roll hur ologiskt det blir.
Ska vi spela Sagan om Ringen med DnD5-regler? Självklart ska vi det! Vänta lite bara så ska vi komma på ett sätt att förklara hur det finns dragonborn i middle-earth...

Ska bli spännande att se hur de förklarar dragonborn och tiefling i Trudvang. 😁
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Forgotten Realms borde praktiskt taget vara Lovecraftian Cosmic Horror för hela slanten. Alla vanliga människor (och alver, hober, etc) borde leva sina liv totalt paranoida och vettskrämda över de horder av lvl 10+ monster och monster-civilisationer och bisarra magiska fenomen och whatnot som närsomhelst kan dyka upp och förstöra deras liv - eller kanske redan gör det, utan att de vet om det alls.

Ta bara det faktum att det finns en hel underjordisk värld där slaveri verkar vara en stor hörnpelare i ekonomin. Vi har multipla hela civilisationer i the Underdark som älskar att kidnappa folk och göra slavar av dem - drow, mindflayers, neoghi, finns säkert fler som jag inte ens känner till.

Om folk var lite rädda för vikinga-räder eller mongoler IRL borde det inte vara något mot den fucking förlamande skräck som borde finnas för Underdark-civilisationernas slavexpeditioner.
Nu tycker jag att du är lite elak.

Ta t.ex. det område som vi idag kallar Tyskland. Hur många av fred har de totalt haft inom det området de senaste tusen åren? Jag har ingen aning, men jag killgissar på betydligt mindre än 100 (varav merparten kommer från de senaste 100 åren).

Hela mänsklighetens historia på jorden har bara bestått av krig, pest, förtryck, massmord, slaveri, tortyr, offentliga avrättningar,...
Det är bara att så fort man vill göra "realistisk fantasy" skriker folk i högan sky (senast jag kom ihåg var horhus i Western).

Även om du beskriver Forgotten Realms som helvetet på jorden är det fortfarande bättre än medeltida Europa. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kan inte framgångarna för datorspeln som var placerade i FR ha spelat in? Såsom spelserierna Baldurs Gate, Icewind Dale och Neverwinter Nights?
För mig blev dessa inkörsporten till DnD och Forgotten Realms.
Att många populära datorspel satte Baldur's Gate och Neverwinter på kartan gjorde sitt till.

Men jag kom på ytterligare en sak som kan ha påverkat: Drizzt Do'Urden.

Hur många böcker kan ni nämna som utspelas i Greyhawk?
Jag kan bokserien om tjuven Gord - och hur många här har ens hört talas om honom?

Kort sagt tycker jag inte att det är så konstigt att Forgotten Realms gick om Greyhawk.
Det jag däremot inte förstår är varför DragonLance glömdes bort.
- Det fanns DragnLancwe-datorspel.
- Det fanns en teckand film om DragonLance.
- Det fanns en sreietidning om DragonLance.
- DragonLanceböckerna sålde bätytre än Drizzt-böckerna.
Kan någon förklara varför DragonLance försvann?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Ska vi spela Sagan om Ringen med DnD5-regler? Självklart ska vi det! Vänta lite bara så ska vi komma på ett sätt att förklara hur det finns dragonborn i middle-earth...
Ska dock sägas att i 5:th edition-versionen av sagan om ringen-rollspelet så har de skippat dragonborn och tieflings och sånt.

Edit: Även om jag förstår vad du menar och håller med.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det jag däremot inte förstår är varför DragonLance glömdes bort.
- Det fanns DragnLancwe-datorspel.
- Det fanns en teckand film om DragonLance.
- Det fanns en sreietidning om DragonLance.
- DragonLanceböckerna sålde bätytre än Drizzt-böckerna.
Kan någon förklara varför DragonLance försvann?
Det är inte bortglömt men böckerna var troligen mycket mer populära än rollspelsgrejerna. Det kommer troligen komma rollspelsgrejer i samband med nya böckerna dock. Som Greyhawk så har det ju getts ut en hel del material från 1st ed till 3rd. Jag har extremt dålig koll på 4E så jag vet inte om det var helt dött under den perioden. Det var intressant att WotC inte tyckte det var värt att själva producera linjen till 3rd ed bortom grundboken, det om nåt borde tyda på att det ekonomiska värdet på rollspelsprodukterna var lågt.

Hur stor skillnad är det på Weis & Hickmans böcker och de andra författarna som skriver för DL? Det kan också spela in. Jag är en sån som bara köper deras böcker annat än 5th Age-huvudserien.

På ett sätt kan jag också förstå en utomstående som tittar på TSRs alla världar och undrar varför det finns 3 standardfantasyvärldar istället för en. (Eller 2 om man vill vara generös mot Dragonlance.)



Det där med att man måste använda allt i grundreglerna, är det med i nya SRD:n? Själv är jag också på den sida som vill hålla världarna lite olika, fast jag förstår spelare som vill köra nåt speciellt och jag tar bara bort det jag själv inte vill ha med. Annars är just kitchen sink-grejen en av sakerna jag gillar med D&D, men allt behöver inte vara med i varje värld, men i hela multiversumet så finns varje sak nånstans. Lite som superhjälteuniversum från DC och Marvel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är inte bortglömt men böckerna var troligen mycket mer populära än rollspelsgrejerna.
Låter troligt
Trots DL-populäritet har DL-äventyren aldrig kommit i nya versioner.
Jag har extremt dålig koll på 4E så jag vet inte om det var helt dött under den perioden.
Jag tror inte att de hann.
I 4E var policyn att släppa en kampanjvärld om året: först FR, sen Eberron, sen Dark Sun, sen lades 4E ner (inte riktigt sant, men nästan).
På ett sätt kan jag också förstå en utomstående som tittar på TSRs alla världar och undrar varför det finns 3 standardfantasyvärldar istället för en.
Räcker 3? (hollow earth, mystara, birthright)

Å andra sidan är det välkänt att TSR, efter Gygax hade extremt lite koll på vad de höll på med - det var lite därför de gick i KK.
Det där med att man måste använda allt i grundreglerna, är det med i nya SRD:n?
Nej. Det är snarare med i guidelinen till Adventurers League, som kan sägas ha ersatt Living Greyhawk.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller med.
Men jag vill framhålla ett i mina ögon ännu större problem:

Precis ALLT ska följa grundreglerna.
Ex: numera finns rasen dragonborn med i grundreglerna.
Det betyder att i exakt alla världar måste man trycka in dragonborn - det spelar ingen roll hur ologiskt det blir.
Ska vi spela Sagan om Ringen med DnD5-regler? Självklart ska vi det! Vänta lite bara så ska vi komma på ett sätt att förklara hur det finns dragonborn i middle-earth...

Ska bli spännande att se hur de förklarar dragonborn och tiefling i Trudvang. 😁
Är det verkligen så? jag läste tex Theros-settingen till D&D5 häromdan, och den hade exakt ingen av de officiella raserna. Den introducerar helt nya istället, kentaurer och satyrer och sånt. Intrycket jag fick var att man absolut inte var menad att använda de vanliga raserna i Theros, och de är heller aldrig med på någon illustration.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu tycker jag att du är lite elak.

Ta t.ex. det område som vi idag kallar Tyskland. Hur många av fred har de totalt haft inom det området de senaste tusen åren? Jag har ingen aning, men jag killgissar på betydligt mindre än 100 (varav merparten kommer från de senaste 100 åren).

Hela mänsklighetens historia på jorden har bara bestått av krig, pest, förtryck, massmord, slaveri, tortyr, offentliga avrättningar,...
Det är bara att så fort man vill göra "realistisk fantasy" skriker folk i högan sky (senast jag kom ihåg var horhus i Western).

Även om du beskriver Forgotten Realms som helvetet på jorden är det fortfarande bättre än medeltida Europa. :)
Det är en extremt stor skillnad på en värld där bondebefolkningen då och då blir utsatt för övergrepp av invaderande makter och härjande legoknektar

och en värld där människan inte är top dog, där tjogtals eller hundratals olika livsformer står över oss i näringskedjan, där en hel underjordisk värld är proppfull av halvt osårbara väsen som driver gigantiska slavimperier och gör ohämmade räder till jordytan för att förslava folk, och samma värld är proppfull av halvt osårbara magiker som kan kasta spells som förflyttar kontinenter och disintegrerar dig på avstånd, och konventionella regimer och system har nästan noll förmåga att garantera din säkerhet mot fenomen som dessa. Samhällskontraktet borde inför den typen av problem bryta samman fullständigt, och bara en slags paranoid-survivalistiskt barbari återstå.

Also, som Skarpskytten påpekade - bönder har cirka 8 hp. Att resa mellan två städer implicerar att de måste rulla på en random encounter table full av ugglebjörnar som äter hela grupper av sådana bönder till frukost. Det är nivån på hur ofantligt, Lovecraftianskt obetydliga commoners är i Forgotten Realms världsbeskrivning - deras liv borde vara korta, brutala och fulla av fasa, även jämfört med hur det var i de sämsta delarna och erorna av vår värld.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Är det verkligen så? jag läste tex Theros-settingen till D&D5 häromdan, och den hade exakt ingen av de officiella raserna.
Det var nog mer än grej i 4e, då det prompt skulle tryckas in dragonborn och tieflings i Eberron.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag är tillbaka i Forgotten Realms föresten. Jag dyrkar Kelemvor och är en duktig pojke, så han gav mig gåvan att berätta när jag kommer dö! På det här äventyret! Tack Kel! Det var inte som att de andra fick övernaturlig lycka eller viktiga tips från sina gudar, Kel! Jag är bara en av dina paladiner, KEL!

Jag får skrika på folk att de kommer hamna i the Wall of the Faithless i alla fall. Det är ganska kul. ”Dyrka åtminstone en djävul eller något! Helvetets eviga plågor är bättre väggen! Jag kommer knivhugga dig till döds om 30 sekunder och vill inte förinta din själ när jag gör det kompis!”
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Så här ser det ut om man jämför de tre världarna Greyhawk, Dragonlance och Forgotten Realms. Jag har hållt mig till att det ska vara officiellt material och räknat med alla utgivna romaner och novellsamlingar, inklusive återsamlingar eftersom det visar på en efterfrågan. För rollspelsprodukterna har jag hållt mig till 1st och 2nd edition samt SAGA och produkter som är tillgängliga för allmänheten, så inte RPGA exklusiva saker.

Greyhawk: 67 produkter är märkta med Greyhawk eller utspelar sig däri. 19 romaner/novellsamlingar. Killgissning 3e+: 2-10

Dragonlance: 41 produkter och 204 romaner och novellsamlingar. Killgissning 3e+: Runt 10

Forgotten Realms: 146 produkter märkta med Forgotten Realms eller utspelar sig däri. 344 romaner och novellsamlingar. Killgissning 3e+: Ca 25.

Jag hittade en siffra om ungefärlig försäljning av FR Campaign Setting men kunde inte urskilja om det rörde sig om den allra första boxen, eller om det inkludera 1st och 2nd-editionboxarna, men det var på 175000. Jämfört med försäljningen av grundreglerna så känns det som en ganska liten del ändå som spelar i officiella världar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Så här ser det ut om man jämför de tre världarna Greyhawk, Dragonlance och Forgotten Realms. Jag har hållt mig till att det ska vara officiellt material och räknat med alla utgivna romaner och novellsamlingar, inklusive återsamlingar eftersom det visar på en efterfrågan. För rollspelsprodukterna har jag hållt mig till 1st och 2nd edition samt SAGA och produkter som är tillgängliga för allmänheten, så inte RPGA exklusiva saker.

Greyhawk: 67 produkter är märkta med Greyhawk eller utspelar sig däri. 19 romaner/novellsamlingar. Killgissning 3e+: 2-10

Dragonlance: 41 produkter och 204 romaner och novellsamlingar. Killgissning 3e+: Runt 10

Forgotten Realms: 146 produkter märkta med Forgotten Realms eller utspelar sig däri. 344 romaner och novellsamlingar. Killgissning 3e+: Ca 25.

Jag hittade en siffra om ungefärlig försäljning av FR Campaign Setting men kunde inte urskilja om det rörde sig om den allra första boxen, eller om det inkludera 1st och 2nd-editionboxarna, men det var på 175000. Jämfört med försäljningen av grundreglerna så känns det som en ganska liten del ändå som spelar i officiella världar.
Jag ville ha en sån här sammanställning men orkade inte. Jättetack.

Intressant att GH har fått betydligt mer publicerat än DL, men bara en tiondel så många böcker. DL har uppenbarligen hittat en skönlitterär publik som älskar settingen långt mer än vad TSR och Wizards har gjort.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Räcker 3? (hollow earth, mystara, birthright)
Mystara kan jag hålla med är standardfantasy, men Hollow Earth är ju gamla civilisationer, typ antikens Grekland, azteker osv och på insidan av en värld så det känns annorlunda nog. Birthrights grundupplägg med att spela kungar och andra styrande tycker jag känns annorlunda nog.
Men man kan absolut räkna dem om man inte tycker det är avvikande nog. Då kan man också ta med pyttekampanjmiljöer som Red Steel också, och Lankhmar.


Jag ville ha en sån här sammanställning men orkade inte. Jättetack.

Intressant att GH har fått betydligt mer publicerat än DL, men bara en tiondel så många böcker. DL har uppenbarligen hittat en skönlitterär publik som älskar settingen långt mer än vad TSR och Wizards har gjort.
Jag var själv intresserad och hade tiden. Säg till om du vill se resten av kampanjvärldarnas produkter och sånt. När man ser det så ser man att de verkar ha satsat där pengarna visat sig finnas, så trots att TSR var lite dåliga på att hålla koll på pengar så var de inte för dumma. Mycket av TSRs ekonomiska kris had ju egentligen med två saker att göra, överproduktion av Dragon Dice inför ett konvent och oväntade returvolymer av romaner.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag var själv intresserad och hade tiden. Säg till om du vill se resten av kampanjvärldarnas produkter och sånt. När man ser det så ser man att de verkar ha satsat där pengarna visat sig finnas, så trots att TSR var lite dåliga på att hålla koll på pengar så var de inte för dumma. Mycket av TSRs ekonomiska kris had ju egentligen med två saker att göra, överproduktion av Dragon Dice inför ett konvent och oväntade returvolymer av romaner.
Det är lite ironiskt att TSR föll på dåliga tärningar och romaner.

Det är väl dessa tre jag är mest intresserad av. Ingen av de andra världarna har väl en kommit i närheten av så hör mycket stöd, eller?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det är lite ironiskt att TSR föll på dåliga tärningar och romaner.

Det är väl dessa tre jag är mest intresserad av. Ingen av de andra världarna har väl en kommit i närheten av så hör mycket stöd, eller?
Det påminner om Target Games nedgång. (Och en massa andra icke-rollspelsbolag.) Men WEG som sjönk på grund av skoaffärer är den mest bisarra.

Mystara/The Known World har väldigt mycket rollspelsprodukter då allt i CD&D utspelade sig där så det är nog nummer två efter Forgotten Realms. På romansidan är det väldigt fattigt dock.
Ravenloft har också en hel del rollspelsmaterial och en bunt romaner, mer än Greyhawk tror jag.
Efter de två så är det ett gap till resten.
 
Top