Djurkunnighet (INT): omfattar kunskap om djur och om monster, inklusive träning.
Finna dolda ting (PSY): aktivt genomsökande av ett mindre område.
Geografi (INT): omfattar läran om främmande länder samt deras seder och kultur.
Handla (KAR): omfattar köpslående samt värdering av olika handelsvaror eller värdesaker.
Hantverk (INT): omfattar alla hantverk, från pilmakande och finsnickeri till grovsmide, samt hanteringen av större, mer avancerade fällor.
Historia (INT): innefattar även heraldik, myter och kunskap om religioner.
Hoppa & Klättra (SMI).
Jaga & Spåra (SMI): endast i naturen och inte i stadsmiljö. Innefattar hanteringen av enkla jaktfällor, som snaror och fångstgropar.
Läkekonst INT): omfattar både första hjälpen och långvarig behandling av skador och sjukdomar.
Läsa och skriva (INT): läskunnighet, oavsett språk. Ett färdighetsvärde på 1–10 innebär att du knappt kan skriva ditt eget namn, och ett värde på 11–20 att du kan skriva ditt namn och stava dig igenom några mycket enkla ord. Slå ett färdighetsslag om du försöker läsa eller skriva någon komplicerad text.
Magikunskap (INT): kunskap om magi och magiska varelser, exempelvis odöda eller demoner, men inte förmågan att utföra magi.
Rida (PSY): hanterar även mer exotiska riddjur än hästar.
Simma (FYS).
Sjunga och spela (KAR): omfattar alla musikinstrument.
Sjökunnighet (INT): omfattar både framförandet av sjöfarkoster samt navigering.
Smyga & Gömma sig (SMI). Om du gömmer dig kan du bli upptäckt om någon kommer tillräckligt nära och lyckas med Finna dolda ting. Om du smyger kan du bli upptäckt om du rör dig för nära någon som lyckas med Upptäcka fara. Men i de flesta fall är du oupptäckt om du lyckas med ditt färdighetsslag.
Stjäla & Dyrka (SMI): omfattar ficktjuveri, dyrkandet av dörrar och hanterandet av små fällor, exempelvis sådana monterade i dörrlås och kistor.
Tala främmande språk (INT): varje främmande språk är en egen färdighet. Du slår sällan för färdigheten, utan färdighetsvärdet anger mer hur bra du talar språket. Modersmål räknas inte som en färdighet. Välj mellan att ha det vanligaste människospråket som modersmål, eller ett annat modersmål plus det vanligaste människospråket som en bonusfärdighet till INT × 5 %.
Upptäcka fara (PSY): passiv uppmärksamhet oavsett sinne, och omfattar därmed även lyssnande.
Vapenfärdighet (SMI eller STY): varje vapengrupp är en egen färdighet: Enkla vapen, Lätta vapen, Tunga vapen, Dolkar, Kastvapen, Bågar & armborst, Sköldar. Se för övrigt stridskapitlet.
Växtkunskap (INT): innefattar kunskap om gifter, droger och läkeörter.
Övertala (KAR): påverkan av en annan person, inklusive med hjälp av lögner (bluff) eller dusörer (muta). Ett lyckat slag skiftar motståndarens attityd ett steg, om det passar (se s. XX).