Vilka delar av en rollspelsbok läser ni inte?

Utöver de mest grundläggande reglerna så brukar jag i bästa fall skumma igenom regelavsnitten. Särskilt långa listor med olika slags magier kan gott skippas. Och om långa stycken med regler verkar irrelevanta i de flesta sammanhang så kan jag helt hoppa över dem (jag har fortfarande inte läst sjundeutgåvan av CoC:s jaktregelkapitel, och tänker heller inte göra det).

Jag är också smått allergisk mot texter skrivna inomvärldsligt och stämningstexter i novellform. De ger mig sällan någonting och är dessvärre sällan av god kvalitet.

Jag brukar läsa det mesta, utöver långa listor med föremål, färdigheter, magier osv. Där läser jag några slumpmässigt utvalda för att förstå hur de är strukturerade, men jag ids inte läsa igenom allt. SL-kapittlet skummar jag också mest igenom, om det inte finns något oerhört viktigt i det

Ja, av de fyrhundratals spel jag läst har det varit två spel som har haft riktigt bra stämningstexter: Feng Shui och Deadlands.
Tyvärr är nackdelen med min aversion att jag inte upptäcker sådana guldklimpar ;) Jag borde kanske kika på dem, om du i övrigt rekommenderar spelen.

Last edited:
Tyvärr är nackdelen med min aversion att jag inte upptäcker sådana guldklimpar ;) Jag borde kanske kika på dem, om du i övrigt rekommenderar spelen.
De är bra på sina egna sätt. Feng Shui för hur mycket spelarinfluens den presenterar och hur Robin D Laws klär spelledartips i regler och Deadlands är Wild, Wild West och Brisco Country Jr. Spaghetti western with meat. Bonkers ... och alldeles underbart.

De är bra på sina egna sätt. Feng Shui för hur mycket spelarinfluens den presenterar och hur Robin D Laws klär spelledartips i regler och Deadlands är Wild, Wild West och Brisco Country Jr. Spaghetti western with meat. Bonkers ... och alldeles underbart.

Jag brukar nämna detta, men författaren till Deadlands, Shane Hensley (som även skrivit Savage Worlds), är en briljant stilist. Dessa två spel är bland få som jag funnit ett renodlat nöje i att läsa -- till och med egenskapsbeskrivningarna.

Utrustningslistor och olika typer av vapen är inget jag tar mig an i första taget, utan motvilligt sätter tänderna i när det verkligen krävs.

Stat-block, vapen-tabeller (om det är de klassiska svärd, pilbåge, gevär eller shotguns) samt "vad är ett rollspel". Kapitel med långa genomgångar av viktiga NPCs livshistoria brukar också stryka på foten.

Back