Vilka D&D kör ni? Vilken typ av nytt material vill ni se mer av?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, det är precis min uppfattning. Wizards har lyckats göra ett spel som har både mass appeal och anses vara coolt. Det är imponerande.

Jag är i samma sits som @anth : jag vill spela OSR men hittar inga spelare. DnD5 vill folk spela, och alltså är det det jag spelleder, trots att jag ogillar mycket med det.
Hmm... efter att inte ha spelat alls på många år köpte vi 5e för drygt ett år sedan och började spela. Vi insåg efter ett tag, både jag och mina spelare, att vi hellre spelar ett äldre spel. Det var ingen som tyckte det var fel att går från 5e till Titan Games D&D.

Men, vi började med Titan Games en gång i tiden. Det kanske är annorlunda för spelare som börjat med 5e.

Jag kan tycka att 5e är väldigt attraktivt rent visuellt och "kvalitet i handen". Att lägga 5e-böckerna åt sidan och plocka fram gamla trasiga Titan Games boxar känns lite udda. Just nu kör vi Dungeon Crawl Classics - den premium-boken känns tung. Och jag väntar på den nya OSE-kickstarter-upplagan - den tror jag också kan matcha 5e i känsla av kvalitet.

Svärd & Svartkonst-boken är fin! :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hmm... efter att inte ha spelat alls på många år köpte vi 5e för drygt ett år sedan och började spela. Vi insåg efter ett tag, både jag och mina spelare, att vi hellre spelar ett äldre spel. Det var ingen som tyckte det var fel att går från 5e till Titan Games D&D.

Men, vi började med Titan Games en gång i tiden. Det kanske är annorlunda för spelare som börjat med 5e.

Jag kan tycka att 5e är väldigt attraktivt rent visuellt och "kvalitet i handen". Att lägga 5e-böckerna åt sidan och plocka fram gamla trasiga Titan Games boxar känns lite udda. Just nu kör vi Dungeon Crawl Classics - den premium-boken känns tung. Och jag väntar på den nya OSE-kickstarter-upplagan - den tror jag också kan matcha 5e i känsla av kvalitet.

Svärd & Svartkonst-boken är fin! :)
SåS är supert!

Gillar inte vad de har gjort med räddningsslagen, bara.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
SåS är supert!

Gillar inte vad de har gjort med räddningsslagen, bara.
1T20 + Grad, över 15.
Och så kan man kalla det "Fysikslag" eller "Intelligensslag" om man vill lägga till någon egenskapsbonus.
Jag tycker det är rätt ok.

Jag tycker räddningsslagen tar för mycket plats på rollformulären in BE(CMI). Vilket räddningsslag ska man använda om man trampar på en råttfälla i BE(CMI)?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Menar du kortare kampanjer i allmänhet, eller kortare och med just de lägre graderna? Eller funkar andra minikampanjer med ungefär samma spann, 6-10, 12-18 och sånt?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Menar du kortare kampanjer i allmänhet, eller kortare och med just de lägre graderna? Eller funkar andra minikampanjer med ungefär samma spann, 6-10, 12-18 och sånt?
Även om jag föredrar de lägre levlarna så var min kommentar mest menad för att visa ungefärlig längd på vad jag tycker är min idealkampanj.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Här kommer en liten skrift med exempel. Alla kommentarer är välkomna, från stavfel till hur jag definierar scenarion, vad som är fel och vad som är rätt, från om en sak/monster/företeelse är bra/dålig/blah till vad ni nu vill. Jag vill försöka hitta ett upplägg som passar så många som möjligt i färdig form.

Tack på förhand för att ni tar er tid om ni tar en titt!
 

Attachments

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag håller på att skriva ihop eget D&D-material som jag tänkte släppa här så jag är lite nyfiken på vilket eller vilka D&D ni kör.
5E. Har spelat en del LotFP, men glömmer alltid vilken av alla oldschool-förkortningar den använder sig av.

Det nästa är, vilken typ av material uppskattar ni mest?
Eftersom vi kör hyfsat RAW (men inte riktigt) så är nog det jag uppskattar mest kartor och andra former av resurser. Sånt som är helt och hållet systemneutralt, egentligen. Stats och liknande brukar jag sällan gå igång på.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Såhär har jag tänkt kring det jag renskriver, renritar och sammanställer:

Kartor och bilder kommer läggas upp som helt systemfria resurser, både i ett galleri och i samlade pdf:er.

Äventyr, kampanjer, monster, magiska prylar, möten och världar kommer komma både systemfria och med de önskade D&D-versionerna.
Flera av sakerna kommer hamna i olika skrifter, exempelvis om en magisk artefakt dyker upp i en kampanj kommer den också hamna i skriften med magiska prylar för den som vill använda det separat och bara är intresserade av magiska prylar och inte kampanjen.

Vad folk är intresserade av och vilken respons jag får på pdf:en jag laddat upp blir vägledande för i vilken ordning jag tar itu med grejerna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag spelar mest SKR som är en modernisering av ffa B/X men med inspiration från RC, AD&D och LotFP.

Jag gillar en blanding av material, men äventyrsplatser som drar åt skräck-hållet är bra.
Bra fällor är jag själv dålig på, så sådant är bra.
Äventyrsfrön är bra.
Tabeller med en enhetlig stämning/känsla är bra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bra fällor är jag själv dålig på, så sådant är bra.
Jag tror att det kan behövas ett litet förtydligande vad en "bra" fälla är.

Vad som är dåligt är att placera ut slumpmässiga fällor som bara är ett save eller ta skada/dö.
Det resulterar bara i att spelarna blir extremt försiktiga och ett äventyr som normalt skulle ta ett spelmöte tar plötsligt tre spelmöten för spelarna undersöker varenda kvadratmillimeter för det kan vara en fälla.

En bra fälla är istället något som uppenbart är fel, men det är inte uppenbart hur det är fel.
Kort sagt är en bra fälla lite som ett pussel som spelarna måste klura ut.
Det är alltså spelarna, inte rollpersonerna, som ska klura ut, d.v.s. tjuven ska inte bara kunna använda find/remove traps som med vanliga fällor.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Just nu är 13th Age det enda i D&D-släkten som jag gillar.

Jag känner inget egentligt behov av nytt material till det just nu. Om jag blickar långt framåt, till kampanjer som jag vill sno från andra upplagor och köra med ett bättre system, så kan jag få behov av att konvertera vissa klasser och monster. Men det ligger nog flera år in i framtiden.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag tror att det kan behövas ett litet förtydligande vad en "bra" fälla är.

Vad som är dåligt är att placera ut slumpmässiga fällor som bara är ett save eller ta skada/dö.
Det resulterar bara i att spelarna blir extremt försiktiga och ett äventyr som normalt skulle ta ett spelmöte tar plötsligt tre spelmöten för spelarna undersöker varenda kvadratmillimeter för det kan vara en fälla.

En bra fälla är istället något som uppenbart är fel, men det är inte uppenbart hur det är fel.
Kort sagt är en bra fälla lite som ett pussel som spelarna måste klura ut.
Det är alltså spelarna, inte rollpersonerna, som ska klura ut, d.v.s. tjuven ska inte bara kunna använda find/remove traps som med vanliga fällor.
En sak jag blev uppmärksammad på när jag skickade ut en enkät till mina spelare om allt möjligt rollspelsrelaterat är hur olika personer vill ha vissa saker. När det gäller exempelvis gåtor, blir en del spelare väldigt pepp, medan det tar andra folk ur spel för att det är nåt spelaren ska klara istället för rollpersonen. För mig innebär det att det finns vissa saker jag tar individuellt.

För mig blir hitta fällor lite som säg övertalning. Om en karismatisk spelare vill spela en karismatisk rollperson och spela ut det den säger så kör vi på det, men även den blyge, fåordige ska kunna få spela en sån person och enbart köra på slagen som rollpersonen kan generera.

För mig är en bra fälla en som känns trovärdig att konstruktören kan ordna, att den finns på ett rimligt ställe, och även om detta i sig är orimligt, att det finns en chans för rollpersonerna att upptäcka den. Den kommer man till hela kreativitetsgrejen, men jag tror att Grymkäfts fällor och de engelska originalen har tänkt ut bra många fler fällor med en enorm bredd än jag kan komma på.

Det där med att rollpersonerna undersöker varje sektion, rent designmässigt tror jag att det är vad vandrande monster ska vara som en balans för. Lång tid tar ju också resurser i form av ljus, mat, och att intelligenta motståndare kan förbereda ett bättre försvar mot rollpersonerna.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Om jag blickar långt framåt, till kampanjer som jag vill sno från andra upplagor och köra med ett bättre system, så kan jag få behov av att konvertera vissa klasser och monster. Men det ligger nog flera år in i framtiden.
Och det är en sak som jag inte kommer erbjuda, annat än möjligen en version av 3Es druid för 5E. Allt jag gör kommer vara sånt som jag skapat nytt själv under mina år av spelande, eller ibland för slutprodukten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
För mig blir hitta fällor lite som säg övertalning.
I min erfarenhet är det sällan hitta/inte hitta fällan är det roliga i spel. Det är ta sig förbi den, överlista den, eller pröva sig fram och kanske misslyckas. Det är uppenbara fällor som man kan välja eller inte välja att interagera med. Det är alltså inte fallgropen med spjut längst ned, det är rummet där klingor pendlar fram och tillbaka över den smala spången som verkar vara enda vägen framåt.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Jag spelar Standardregler, Arild Hööks legendariska översättning och tolkning av världens i särklass bästa rollspel - första utgåvans Advanced Dungeons & Dragons.

Jag är alltid på jakt efter högleveläventyr, företrädelsevis sådana som är skapade specifikt för first edition och har utmaningar, fällor och monster anpassade efter vad karaktärer av högre ranger kan åstadkomma och besegra.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har ganska lite sånt material, om vi pratar nivå 15 och uppåt. Bara tre kampanjer har tagit sig förbi den milstolpen för mig. Som det ser ut nu så kommer materialet fungera för OD&D, AD&D och D&D 5E.

Som jag planerat så kommer det första materialet med högnivåbeståndsdelar komma 2022 och det är en del av en kampanj, men går att bryta loss såklart.

Jag antar att du känner till dragonsfoot.org? Jag vet inte hur det ser ut med höggradsäventyr där men jag vet att de har mycket material till 1st edition.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Jag har ganska lite sånt material, om vi pratar nivå 15 och uppåt. Bara tre kampanjer har tagit sig förbi den milstolpen för mig. Som det ser ut nu så kommer materialet fungera för OD&D, AD&D och D&D 5E.

Som jag planerat så kommer det första materialet med högnivåbeståndsdelar komma 2022 och det är en del av en kampanj, men går att bryta loss såklart.

Jag antar att du känner till dragonsfoot.org? Jag vet inte hur det ser ut med höggradsäventyr där men jag vet att de har mycket material till 1st edition.
Får nog förtydliga: för mig är högleveläventyr från ca 9 och uppåt. Typ runt name level.
 
Top