Vilka D&D kör ni? Vilken typ av nytt material vill ni se mer av?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag håller på att skriva ihop eget D&D-material som jag tänkte släppa här så jag är lite nyfiken på vilket eller vilka D&D ni kör. Ni får gärna specificera så mycket ni kan. Jag listar vilka jag antar kan vara aktuella här. Jag har dålig koll på klonerna, men om ni vet att de är helt kompatibla med originalen så skriv originalet. Om du är en sån som bara använder officiellt material, skriv med det också. Jag är intresserad av vad alla spelar, men också vilket/vilka system som flest skulle ha nytta av nya saker till.

OD&D
B/X
BECMI/Rules Cyclopedia
AD&D
AD&D 2nd ed
D&D 3/3.5
D&D 4
D&D 5

Det nästa är, vilken typ av material uppskattar ni mest?
Monster?
Klasser och klassalternativ?
Äventyr?
Korta scenarion?
Äventyrsfrön?
Kampanjer?
Nya spelarraser?
Magiska prylar?
Nåt annat?

Tanken jag har är att samla allt av samma typ i små häften och sen allt i en större skrift för den som vill ha allt i ett.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
D&D 5.

Vad jag helst skulle se är typ äventyrsplatser (/moduler). Men som dessutom innehåller monster som hämtar inspiration från hur D&D4 funkade. Så mer fokus på speciella förmågor som gör dem unika. Inte bara skillnad i HP, AC och Skada. Och magiska föremål som inte bara är "mer i skada, lättare att träffa".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag spelar en ännu inte släppt OSR retroklon. Jag vill ha scenarion och kampanjer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Svenska Basic och Expert + OSE för referens. Aldrig brytt mig om att greppa vilka faktiska regelskillnader det är mellan BE(CMI) om en håller sig till Basic och Expert bara kontra "äkta" B/X. Men där i krokarna. Även OD&D i form av Delving Deeper kan tänkas spelas. Men övrigt inte speciellt intressant.

Bryr mig bara om platser/grottor/situationer.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag spelar i första hand Svärd & Svartkonst, det vill säga kompatibelt med 0e, B/X och BECMI.
Skulle kunna vara intresserad av dungeons och andra platsbaserade äventyr.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Har testat de flesta versioner men spelar inget av det idag. Det jag skulle vara intresserad av är äventyr/kampanjer som inte är monster- eller stridsbaserade. Har historiskt sett spelat en hel del pascifistiska roller och det blir väldigt snabbt tråkigt i D&D.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Spelar OSR (inte särskilt noga vilken av de gamla versionerna det är baserat på).

Intresserad av äventyr, helst hexcrawl eller liknande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Har testat de flesta versioner men spelar inget av det idag. Det jag skulle vara intresserad av är äventyr/kampanjer som inte är monster- eller stridsbaserade. Har historiskt sett spelat en hel del pascifistiska roller och det blir väldigt snabbt tråkigt i D&D.
Att spela en pacifist i D&D är som att spela någon som slår på bollen med en klubba i fotboll. Du vill antagligen spela baseboll istället. Men om du tvunget vill spela en... Då vill du spela 4ed!

Pacifist builden som blev berömd på 4chan runt 2009:

Race: Kalashtar, Eberron Player's Guide, pages 30-31
Class: Cleric, Player's Handbook, pages 60-62
Channel Divinity: Healer's Mercy, Divine Power, page 30
Paragon Path: Compassionate Healer, Divine Power, page 47
Epic Destiny Choice A: Demigod, Player's Handbook, pages 174-175
Epic Destiny Choice B: Chosen, Divine Power, pages 152-153 & Forgotten Realms Player's Guide, pages 72-73

Ability Scores:
Level 1: Strength 8, Constitution 12, Dexterity 10, Intelligence 12, Wisdom 16+2, Charisma 16+2
Level 4: Strength 8, Constitution 12, Dexterity 10, Intelligence 12, Wisdom 17+2, Charisma 17+2
Level 8: Strength 8, Constitution 12, Dexterity 10, Intelligence 12, Wisdom 18+2, Charisma 18+2
Level 11: Strength 9, Constitution 13, Dexterity 11, Intelligence 13, Wisdom 19+2, Charisma 19+2
Level 14: Strength 9, Constitution 13, Dexterity 11, Intelligence 13, Wisdom 20+2, Charisma 20+2
Level 18: Strength 9, Constitution 13, Dexterity 11, Intelligence 13, Wisdom 21+2, Charisma 21+2
Level 21: Strength 10, Constitution 14, Dexterity 12, Intelligence 14, Wisdom 22+2+2, Charisma 22+2+2
Level 24: Strength 10, Constitution 14, Dexterity 12, Intelligence 14, Wisdom 23+2+2, Charisma 23+2+2
Level 28: Strength 10, Constitution 14, Dexterity 12, Intelligence 14, Wisdom 24+2+2, Charisma 24+2+2

Feats:
Level 1: Pacifist Healer, Divine Power, page 136
Level 2: Defensive Healing Word, Divine Power, page 131
Level 4: Mark of Healing, Eberron Player's Guide, page 91
Level 6: Power of Life, Divine Power, page 114
Level 8: Pacifist's Reward, Dragon Magazine #379, page 55
Level 10: Healer's Implement, Divine Power, page 135
Level 11: Student of Artifice, Eberron Player's Guide, page 94
Level 11 (replaces Healer's Implement): Potent Restorables, Eberron Player's Guide, page 92
Level 12: Healer's Implement, Divine Power, page 135
Level 14: Implement Expertise (Holy Symbols), Player's Handbook 2, page 185
Level 16: Assured Healing, Dragon Magazine #379, page 56
Level 18: Shielding Word, Dragon Magazine #378, page 65
Level 20: Toughness, Player's Handbook, page 201
Level 21: Reinforcing Healing, Eberron Player's Guide, page 94
Level 21 (replaces Toughness): Supreme Healer, Divine Power, page 143
Level 22: Beatific Healer, Divine Power, page 140
Level 24: Robust Defenses, Player's Handbook 2, page 194
Level 26: Epic Fortitude, Player's Handbook 2, page 194
Level 28: Epic Reflexes, Player's Handbook 2, page 194
Level 30: Epic Will, Player's Handbook 2, page 194

At-Will Attack Powers:
Level 1: Astral Seal, Divine Power, page 31
Level 1: Sacred Flame, Player's Handbook, page 63

Encounter Attack Powers:
Level 1: Bane, Divine Power, page 31
Level 3: Hymn of Resurgence, Divine Power, page 33
Level 7: Denunciation, Divine Power, page 35
Level 11: So Others Might Live, Divine Power, page 47
Level 13 (replaces Bane): Remorse, Divine Power, page 37
Level 17: N/A
Level 23: N/A
Level 27: N/A

Daily Attack Powers:
Level 1: Moment of Glory, Divine Power, page 32
Level 5: Iron to Glass, Divine Power, page 34
Level 9: Dismissal, Divine Power, page 35
Level 15 (replaces Moment of Glory): Brilliant Censure, Divine Power, page 37
Level 19 (replaces Iron to Glass): Moment of Peace, Divine Power, page 39
Level 20: Martyr's Cry, Divine Power, page 47
Level 25 (replaces Dismissal): Life Lanterns, Divine Power, page 41
Level 29 (replaces Brilliant Censure): Enforced Surrender, Divine Power, page 43

Utility Powers:
Level 2: Return from Death's Door, Divine Power, page 33
Level 6: Bastion of Health, Player's Handbook, page 66
Level 10: Shielding Word, Player's Handbook, page 67
Level 16: Unexpected Return, Divine Power, page 38
Level 22: Ramparts of Light, Divine Power, page 40
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag tycker man lätt kan spela vad som i AD&D. För mig är grunden att jag trivs väldigt bra i spelsystemet, och som jag nämnt annorstädes så skulle jag inte ha problem med att skapa eller spela i en helt stridsfri kampanj. Eller diskbänksrealism, eller superhjältefantasy eller valfritt. För mycket av det jag vill göra så passar det, precis som jag gillar Top Secret SI för nutidsspel och inte bara agentrollspel

Två av de tre kampanjerna jag håller på att renskriva ska det finnas en chans att klara utan att använda våld, eller åtminstone eget våld.

Jag kommer snart kunna lägga upp ett eller två exempel på äventyrsplatser för att se vad ni tycker om upplägget. Det kommer ta längre tid att bli klar med kampanjerna och den som blir klar först har våld i sig. Det kan dock lätt plockas bort. Det borde komma i januari nästa år.

Lemur, du nämnde hexcrawl. Där pular jag efter Magnus Seters post om det, på ett område för hexcrawl där allt är färdigt från början, annat än förstås allt som kommer hända när rollpersonerna börjar gröta runt. Äventyrsplatserna jag skapar nu (eller tar från tidigare verk) är gjorda så att de har både scenarion eller kan användas enbart som en färdig plats. Ni får snart se vad jag menar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag spelar OSR och helst då kloner av ODD och B/X.
Men jag tycker samtidigt om klasserna från ADnD, så:

Swords & Wizardry Complete ( som har alla klasserna (till skillnad från S&W Core)

Eller

Old School Essentials

Med Advanced-tillägget för alla klasser

Jag är dessutom en sucker för psionics och det löser jag så här:

Nu har jag inte sagt att jag spelar just S&W och OSE, men gör du saker till dessa kommer jag att kunna använda dem.

BECMI/Rules Cyclopedia
AD&D
AD&D 2nd ed
D&D 3/3.5
D&D 4
D&D 5
ADnD är mitt första rollspel, men de reglerna är på tok komplicerade för att jag ska orka spela idag.
Då är ODD och B/X mycket bättre.

BECMI och RC är också på tok för komplicerat, då är B/X bättre.

Jag har nog spelat mer ADnD2 än ADnD, men skulle aldrig spela det igen.
Ja, ADnD2 är överlägset ADnD efter att de strömlinjeformade reglerna, men lösningen med Kits istället för fler Classes är så tråååkig.

DnD3/DnD3E5/PF är bra, men jag står inte ut med spel där man kan få +20 på d20-slag.

DnD4 är inte ett rollspel. Det är ett brädspel som försöker emulera ett datorspel.

Jag spelar DnD5 och hatar det. Snälla gör inget till DnD5.

Monster?
Klasser och klassalternativ?
Äventyr?
Korta scenarion?
Äventyrsfrön?
Kampanjer?
Nya spelarraser?
Magiska prylar?
Rollspel och regler har jag redan till förbannelse, så snälla inget mer sånt.

Däremot ser jag gärna äventyr, scenarion, äventyrsfrön och kampanjer.
Jag ääälskade att göra sånt själv när jag var yngre, men idag har jag inte tid så det blir nästan bara köpäventyr.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
BECMI och RC är också på tok för komplicerat, då är B/X bättre.
Nu blev jag nyfiken!

Jag förstår att 36 levels är fler än 14. Och att det finns mycket regler för 15+.

Finns det någon annan väsentlig skillnad, som motiverar "på tok för kompicerat"?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu blev jag nyfiken!

Jag förstår att 36 levels är fler än 14. Och att det finns mycket regler för 15+.

Finns det någon annan väsentlig skillnad, som motiverar "på tok för kompicerat"?
Jupp.
Nu har jag faktiskt inte BECMI, utan bara RC - men det ska inte spela någon roll.
De har med Weapon Mastery och ett skill system som jag inte tycker om.
Det liknar Proficiencies i ADnD Wilderness Survivial / Dungeoneer Survivial / Oriental Adventures (och ADnD2).

Ska det vara weapon mastery och skills vill jag hellre se det mer genomtänkta från DnD3.
OSR-spelen Castles & Crusades och Blood & Treasure 2 har löst detta - men det är OT.

Sedan tycker jag personligen att man kan lägga max level vid 12 istället för 14, och då ge Magic Users max spell level 6 och Cleric max spell level 5 som i de tre grundhäftena till ODD.
Då får Cleric spell level 5 Raise Dead och Wizard spell level 6 Disintegrate. Det behövs inte mäktigare magi.
Samt att det är extremt sällsynt att kampanjer tar rollpersoner över level 12.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har sett andra som sagt samma sak. Jag tolkar det som en trist effekt av 5E:s enorma dominans på rollspelsmarknaden.
Nej, det har INTE med den enorma dominansen att göra.

1.
Monster stat blocks kan ta upp en hel A4 (även om man ofta kan klämma ner dem till en A6).
Spelar jag OSR tar ett normalt monster upp en rad text och de mer komplicerade kan behöva 2-3 rader text.
DnD5 är en fullständig mardröm att preppa om man vill göra egna handskrivna äventyr och inte vill använda dator/skrivare.
Jag brukar säga att DnD4 var dåligt för det var som ett datorspel.
DnD5 är dåligt för det går inte att spela utan dator.

2.
DnD5 är gjort för power gamers.
Det finns guider på nätet för alla klasser.
Följer man inte guiderna blir ens rollperson helt värdelös och tråkig att spela.
Följer man guiderna blir alla rollpersoner likadana karbonkopior och tråkiga att spela.

3.
DnD5 är helt brutet över level 5.
Motståndet man som spelledare måste lägga in för att rollspersonerna ska få någon som helst utmaning är löjligt.
Och detta är något som DMG inte förklarar (vilken den SKA göra). Det är ju DMGs huvudsyfte: att förklara hur man ska spelleda - och den misslyckas katastrofalt.

Hade DnD5 varit bra hade jag älskat det, men det är dåligt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu har jag faktiskt inte BECMI, utan bara RC - men det ska inte spela någon roll.
De har med Weapon Mastery och ett skill system som jag inte tycker om.
Det liknar Proficiencies i ADnD Wilderness Survivial / Dungeoneer Survivial / Oriental Adventures (och ADnD2).
Jag håller med.

Jag har spelat Titan Games D&D på svenska, och använder Rules Cyclopedia mest som referens.
Då blir Weapon Mastery och Skills väldigt optional. Och jag måste säga att jag är rätt skeptisk till båda, och jag har inte använt dem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Nej, det har INTE med den enorma dominansen att göra.
Jag uttryckte mig visst otydligt. Menade inte att du skulle ogilla 5E på grund av dess dominans utan att du (och andra) verkar spela 5E på grund av dess dominans, inte för att det är vad ni helst vill spela. 5E dominerar alltså hobbyn på ett sådant sätt att den som vill spela något annat kan ha svårt att hitta folk att spela med, och det är det jag menar är trist.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag uttryckte mig visst otydligt. Menade inte att du skulle ogilla 5E på grund av dess dominans utan att du (och andra) verkar spela 5E på grund av dess dominans, inte för att det är vad ni helst vill spela. 5E dominerar alltså hobbyn på ett sådant sätt att den som vill spela något annat kan ha svårt att hitta folk att spela med, och det är det jag menar är trist.
Ja, det är precis min uppfattning. Wizards har lyckats göra ett spel som har både mass appeal och anses vara coolt. Det är imponerande.

Jag är i samma sits som @anth : jag vill spela OSR men hittar inga spelare. DnD5 vill folk spela, och alltså är det det jag spelleder, trots att jag ogillar mycket med det.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Ja, det är precis min uppfattning. Wizards har lyckats göra ett spel som har både mass appeal och anses vara coolt. Det är imponerande.

Jag är i samma sits som @anth : jag vill spela OSR men hittar inga spelare. DnD5 vill folk spela, och alltså är det det jag spelleder, trots att jag ogillar mycket med det.
Igenkänningen är stor för mig som spelledare här, jag försöker sakta men säkert dra bort mina spelare från DnD5 för jag gillar verkligen inte spelet med tvingas förhålla mig till det då gruppen vill spela det. Med det sagt med rätt grupp blir det kul ändå, men det är trots systemet och inte tack vare systemet.


Det nästa är, vilken typ av material uppskattar ni mest?
Som svar på denna fråga, äventyrsuppslag och äventyrsfrön. En lista med situationer som går att använda i spel för att skapa intressanta möten. Det är vad jag saknar främst som spelledare.
 
Top