Vilka bra introäventyr finns till svenska rollspel?

Jag tycker att Vaxkabinettet till Askhem är riktigt bra. Ett väl upplagt litet mysterium med lämpligt kort speltid (går att hinna med på ca 4 timmar men kan också tillåtas ta längre tid). Fungerar dessutom fint som introduktion till spelvärlden och verkar alltid leverera en kul spelupplevelse. (Det sagt av någon som ofta tycker att äventyr modell deckargåtor är hyfsat besvärliga och trista att spelleda).

Ett bra intro berättar väl mest hur man spelar spelet/stilen, mer än att det är allmänt bäst … även om det kanske bidrar.
Ett smart upplagt introäventyr introducerar också regelkoncepten ett i taget, från det enklaste till det mest komplexa.

Detta har fördelen att det även hjälper SL.

Last edited:
Uppdrag i Mos Mosel är en klassiker av en anledning.
Puckad fråga, förresten: Är det Mos-Mósel eller Mos-Mosél (eller för all del Mós-Mosel, men det verkar mer långsökt)?

(Det är svårt att inte tänka på vinet när vi ska till uttalet.)

Puckad fråga, förresten: Är det Mos-Mósel eller Mos-Mosél (eller för all del Mós-Mosel, men det verkar mer långsökt)?

(Det är svårt att inte tänka på vinet när vi ska till uttalet.)
Och hur gick det till när Emmaboda i sydöstra Småland fick det här namnet?

Regnsynd till Eon 3 är fantastiskt bra. Vilken känsla. Spelade det för över 20 år sen men minns det som igår.
Min debut som rollspelsskribent vid femton års ålder, när jag fick ynnesten att knacka ner några delar av det. Merparten är dock andras arbete. :)

Apropå Eon-intron får folk gärna se hur Mellan tid och ljus står sig när det snart kommer.

DoD: Svart Duell - Klassiker helt enkelt!
Neotech: Metusalems Offer - Sköna miljöer och framsidan gör mig glad.
Wastelands: Tuppen - Vet inte hur många gånger och på hur många olika sätt vi haft ihjäl honom men roligt var det, varje gång.

Regnsynd till Eon 3 är fantastiskt bra. Vilken känsla. Spelade det för över 20 år sen men minns det som igår.
Regnsynd har jag snackat med många som kört fast helt och hållet på.

Minns väl min gruvliga frustration över det när jag läste det som ny spelledare och funderade på hur fasen spelarna skulle lista ut alla obskyra gömställen för de magiska artefakterna. Plus hur man hålls i hålan på ett så vagt och oförklarat vis, och de meterlånga texterna SL skall läsa upp. Tyvärr inget jag kan rekommendera.

Jag håller inte så mycket på med färdigskrivna äventyr. Men jag är väldigt nöjd med "Drömmarnas dans" till Nordiska Väsen. Introducerar själva grundkonceptet väl och har bra sätt för SL att antingen skruva upp eller ner tempot.

Nackdelen är att den antyder att en SLP och dess bakgrund kommer att bli relevanta i "framtida innehåll"... Vilket inte har hänt än iaf.

Lommarna vid Långklippan till Sagan om Ringen: Rollspelet är inte något särskilt upphetsande äventyr i sig, men det får pluspoäng för att det är väldigt pedagogiskt upplagt med designer notes och allt.
Bonuspoäng dessutom för scenariots gåtfulla och naturlyriska titel. Anmärkningsvärt att se sådant bara tolv år efter att D&D 1.0 kom ut och startade hobbyn.

Back