Vilka är Sveriges 20 största rollspel?

Åter igen - ägande av en produkt innebär ju inte spelande osv, så det beror ju på vad man är ute efter. Tidigare hade SF-bok topplistor på alla kategorier så man kunde se försäljning över det senaste åren. Nu verkar det bara finnas topplistor för sällskapsspel i spelkategorin tyvärr.

Min känsla är snarare att folk anpassar sina favoritspel, oavsett komplexitet i regler eller värld, till konventsformatet. Annars vet jag inte hur jag ska förklara att vi till exempel haft Call of Cthulhu, DnD 5E, Earthdawn, Eon V och Pathfinder 2 på SchtaanCon som jag är med och arrangerar.
Ja, min erfarenhet också.
De spel som arrangeras brukar bli de arrangörerna själva brinner för och känner att de skrivit intressanta äventyr för. De första UppCon, WettCon och G&B-arrangerade konventen brukade alltid ha en tävling i AD&D, innan det intresset brann ut i takt med att det gamla gardet kopplade av. Call of Cthulhu har dock alltid hållt huvudet högt på konvent så långt tillbaka jag vill minnas.

Bristen på statistik över försäljningen är verkligen ett problem tycker jag. Och har varit i många år. Finns det inte någon som känner någon som kan övertala SF-bokhandeln att dela lite siffror?

Och om man lägger till statistik över några stora kickstarterkampanjer skulle det kunna vara en bra början.

Så, finns det någon här med kontakter på SF-bok?
Om man så tycker att försäljningssiffror är intressanta, kommer man nog aldrig kunna få tillförlitliga sådana varken från Kickstarterkampanjer, såvida man inte lyckats få varje enskild internationell Kickstarter att lämna ut statistik för svenska köpare, och ej heller webbutgåvor eller gratisrollspel. Vilket i sig är något jag tycker är ett stort nog hål för att fälla konceptet.
Därtill säger som bekant inte köpta spel något om spelade spel. Både för att ett köp kan leda till flera års rollspelande, och andra till inga alls. Ofta är ju som bekant ofta bara spelledaren den enda konsumenten i sammanhanget.

"Generellt" betyder inte "alla" :D

Såklart inte. Jag tror ändå att väldigt få arrangörer väljer spel baserat på vad konventsbesökarna förväntar sig. Desto vanligare att arrangörerna försöker ge hugade spelare rätt förväntningar genom en tydlig presentation.

Åter igen - ägande av en produkt innebär ju inte spelande
Om man så tycker att försäljningssiffror är intressanta, kommer man nog aldrig kunna få tillförlitliga sådana varken från Kickstarterkampanjer, såvida man inte lyckats få varje enskild internationell Kickstarter att lämna ut statistik för svenska köpare, och ej heller webbutgåvor eller gratisrollspel. Vilket i sig är något jag tycker är ett stort nog hål för att fälla konceptet.
Därtill säger som bekant inte köpta spel något om spelade spel. Både för att ett köp kan leda till flera års rollspelande, och andra till inga alls. Ofta är ju som bekant ofta bara spelledaren den enda konsumenten i sammanhanget.
Alltså som samhällsvetare kan jag nog tycka att det är att underskatta användbarheten av sådana siffror - om de nu var tillgängliga (vilket de ju inte är). De behöver faktiskt inte vara heltäckande eller uteslutande visa på spelande, det räcker om det kan säga något signifikant om beteendet som är eftersökt. (För annars skulle grundantagandet vara att folk köper spel de är likgiltiga inför att spela, vilket vore underligare än motsatsen.)

Sen kan det givetvis aldrig ge oss den faktiska sanningen, eller något annat än en relativ fördelning. Men så fungerar det även för en massa andra företeelser i samhället, men det hindrar inte att man gör uppskattningar baserat på den data som är tillgänglig och sedan arbetar utifrån dessa.

Det finns helt enkelt bara mer eller mindre trubbiga mått på hur mycket olika rollspel spelas. Ytterligare ett trubbigt mått är bibliotekens inköp. De är å andra mycket lättare att kartlägga än exempelvis SF-bokhandelns försäljning. Det är bara att söka i Libris! Här är sökträffarna för Drakar och Demoner: https://libris.kb.se/find?_q="Drakar+och+Demoner"&_limit=20&_offset=0&_sort=&_spell=true

Den senaste versionen verkar vara väl spridd över landets bibliotek, medan Äventyrsspels produktion antingen har gallrats ut eller inte köpts in alls. Det förvånar mig faktiskt något.

Last edited:
Vore kul å se en lista med samma upplägg till jul nästa år, för å se om det är nån skillnad från föregående år. Men det kanske nämndes i videon.

Det finns helt bara mer eller mindre trubbiga mått på hur mycket olika rollspel spelas. Ytterligare ett trubbigt mått är bibliotekens inköp. De är å andra mycket lättare att kartlägga än exempelvis SF-bokhandelns försäljning. Det är bara att söka i Libris! Här är sökträffarna för Drakar och Demoner: https://libris.kb.se/find?_q="Drakar+och+Demoner"&_limit=20&_offset=0&_sort=&_spell=true

Den senaste versionen verkar vara väl spridd över landets bibliotek, medan Äventyrsspels produktion antingen har gallrats ut eller inte köpts in alls. Det förvånar mig faktiskt något.
Rollspel på bibliotek har varit rätt ovanligt fram till kanske 10-15 år sedan, är min upplevelse.

Rollspel på bibliotek har varit rätt ovanligt fram till kanske 10-15 år sedan, är min upplevelse.
Så ungefär lagom till att 70-/80-talisterna gått färdigt sina universitetsutbildningar och fått jobba ett litet tag? Märkligt sammanträffande.

Ja, men jag trodde att åtminstone KB (och möjligen de övriga pliktbiblioteken) köpte in pliktexemplar av allt som trycks. Men det är möjligt att rollspel (häften i låda eller tunna häften) kategorimässigt tidigare har hamnat utanför systemet.

Vad jag förstår passar rollspel (och brädspel) inte heller in i KB:s mycket stora och rätt luddiga kategori vardagstryck, ibland kallat specialtryck. Sådant brukar dock inte, vad jag minns, katalogiseras i Libris, så äldre grejer kan ändå finnas i samlingarna.

Last edited:
Ja, men jag trodde att åtminstone KB (och möjligen de övriga pliktbiblioteken) köpte in pliktexemplar av allt som trycks. Men det är möjligt att rollspel (häften i låda eller tunna häften) kategorimässigt tidigare har hamnat utanför systemet.

Vad jag förstår passar rollspel (och brädspel) inte heller in i KB:s mycket stora och rätt luddiga kategori vardagstryck, ibland kallat specialtryck. Sådant brukar dock inte, vad jag minns, katalogiseras i Libris, så äldre grejer kan ändå finnas i samlingarna.
Jag vet inte riktigt hur de gamla spelen kategoriserades, kanske fick de något slags leksaks-stämpel? De som var i lådor tror jag nog går bort i varje fall.

edit: vilket är precis vad du skrev, inser jag nu...!

Jag vet inte riktigt hur de gamla spelen kategoriserades, kanske fick de något slags leksaks-stämpel? De som var i lådor tror jag nog går bort i varje fall.

edit: vilket är precis vad du skrev, inser jag nu...!

Men KB och andra pliktbibliotek har väl aldrig haft en kategori för leksaker eller ens spel? Sådant tror jag att det är mer sannolikt att Nordiska Museet sparar, men där vore det märkligt om de sparade pliktexemplar av något (vardagsföremål är en väldigt vid kategori).

Som jag skrev ovan: eftersom rollspel är trycksaker kan även grejer från 80-talet finnas hos åtminstone KB, men då kanske inte katalogiserade i Libris. Att identifiera rätt kategori (arkivbildare som de kallas i en del arkiv) är ofta helt avgörande om man vill göra fynd i större arkiv.

Last edited:
Men KB och andra pliktbibliotek har väl aldrig haft en kategori för leksaker eller ens spel? Sådant tror jag att det är mer sannolikt att Nordiska Museet sparar, men där vore det märkligt om de sparade pliktexemplar av något (vardagsföremål är en väldigt vid kategori).

Som jag skrev ovan: eftersom rollspel är trycksaker kan även grejer från 80-talet finnas hos åtminstone KB, men då kanske inte katalogiserade i Libris.
Jag tänker att det kan ha kategoriserats som bruksanvisningar eller något liknande och därmed fallit utanför pliktlagen. Att det är trycksaker är liksom inte enda kriteriet.

Men obs jag har ingen aning, vore intressant om någon som jobbar på KB vet!

Jag tänker att det kan ha kategoriserats som bruksanvisningar eller något liknande och därmed fallit utanför pliktlagen. Att det är trycksaker är liksom inte enda kriteriet.

Men obs jag har ingen aning, vore intressant om någon som jobbar på KB vet!

Jag jobbar inte på KB, men är där ganska ofta och har som forskare beställt fram mycket material från bibliotekets samlingar. Som jag skrev ovan skulle rollspel kunna ingå i kategorin vardagstryck (där exempelvis bruksanvisningar, reklamblad och affischer ingår). Den typen av material får man beställa fram i förväg. Vad jag vet går det inte att ta med något vardagstryck hem för lån. Man kan bara titta på det på plats i någon av läsesalarna (i regel Specialläsesalen en trappa upp).

Last edited:
Back