Nekromanti Vilka är ni egentligen?

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Dags för en social gosemystråd! Låt oss lära känna varandra och bli bästaste vänner!

Det hade varit skitballt om ni skriver lite om er själva i den här tråden, ni kan t ex besvara de här diskussionsfrågorna:

* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?

* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?

* Vad kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?

* Vad spelar/spelleder du för eonkampanjer just nu? Vad utmärker dem?

Eller hitta på något själv :gremsmile:

- L
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jadu jag kan försöka svara på de frågorna.

Vi spelar ett gäng kompisar som mer eller mindre blivit kompisar de flesta utav oss just för att vi lirar rollspel tillsammans, sen spelar jag också med min flickvän/sambo så det ska nog tilläggas. Vissa utav spelarna hänger delvis på forumet och läser lite ibland men såvitt jag vet så har de inga aktiva användare :gremsuck:

Då jag mestadels spelleder så har jag inga aktiva rollpersoner just nu. Men det finns två karaktärer mer eller mindre lagda på is som jag gillar otroligt mycket. Iveri, en learamälva som livnär sig för tillfället som kringresande vapenmästare och har flytt hemifrån för att hennes fars klan och moders klan ligger i fejd och hon kan inte bestämma vilken sida hon skall slåss på.
Sedan är det Nattvandrare, en ensam stackare till heneaalv som ständigt varit utsött då han är en sådan loner och hans livskamrat blev dödad i en jaktolycka och det klarade han inte längre.

Hmm spelstilarna i vår grupp skiljer sig ganska rejält med vi är hyfsat överens om att tärningar oftast blir i vägen således använder vi ytterst sällan tärningar. Vi har en spelstil som växlar mellan fjäskig högstämd mysfantasy till grisig lermisär och tallbarrste och svält. Vår bild utav mundana är ganska välutvecklad skulle jag vilja påstå men har fortfarande kvar fötterna i en värld som känns igen i böckerna. Vi spelar för tillfället 15 år in the future och mörkret är i antågande, senaste åren har krig svept över världen men nu infinner sig ett lugn. Det mest drastiska som skiljer sig är förmodligen att Cirefalierna inte är mer än kanske tiotusen individer kvar efter att Melorion blivit invaderat av ödlefolk, caeserion blivit slagfält för inbördeskrig, alv och dvärgkrig och sedan invaderat av thalamur i skepnad av Nya Coloniska Imperiet.

Det som kännetecknar våran nuvarande kampanj är att skugglandet är en stor och viktig del utav ploten och ett gammalt alviskt vapen som en av karaktärerna har i bessitning. Så småningom kommer nog karaktärerna bli indragna i ett vidrigt stort inbördeskrig i skugglandet och möjligtvis använda sig utav det alviska vapnet mot mörkret, för att få en liten överhand om möjligt.


/Poseur beskriver lite åtminstone
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Kul initiativ... men du måste ju svara på dessa frågor själv också!

* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?
Jag spelar rätt så mycket rollspel och försöker spela med olika spelgrupper då man då inte riskerar att hamna i samma gamla spelstil om och om igen. Som det är nu så är det väl 4 st olika spelgrupper som jag spelar med.

Av de på forumet så spelleder jag just nu Eon IV med EzpingOrm, Avatarex och Niklas (vet inte vad han heter här på forumet - han är inte här så ofta).

Sedan spelleder jag även Star Wars (noir) med Krille, Den odödlige despoten, Niklas och en icke forumit som heter Marcus.

Resten är helt och hållet icke-forumiter. Men tidigare spelade jag ofta med Draugen och RipperDoc och en del med Carl Johan Ström.


* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?
Atellus i Dark Heresy är en Imperial Psycher som är fanatiskt trogen till Gudakejsaren. Han ser lite ut som Björn Ranelid och beter sig som Ulf Ekman på droger. All ondska måste förgöras...

Lord Richard Stark I Operation Fallen Reich har jag två karaktärer. Richard Stark är en av dem. Han är en officer inom armén som tidigare var besatt av att finna Atlantis. Han spenderade mycket tid i Afrika och skjöt pygmeer samt vilda djur. Ett torrt hedersknyffel!

Arthur Wusta Min andra karaktär till Operation Fallen Reich, den misslyckade poeten och romanförfattaren som blev galen och dyrkade hedniska trädgudar och trodde sig vara psykisk vampyr. For sedan till asien och lärde sig kung fu samt att slåss med svärd. Ser ut som en blandning av Fu Manchu och Kejsar Ming - är helt övertygad om att han har psykiska krafter och har dödat en ond nazist med sina wuchu-moves.

Sedan har jag en rollperson i Agent/Nexus - men det har inte blivit så mycket spelande med denne. I övrigt så spelleder jag mest.


* Hur kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?
Det finns väl en allmän känsla att berättelser bör hänga ihop samt att alla regeldetaljer är inte det som är ytterst viktigast till förmån för att berätta en underhållande historia. Ett mål att skapa dramatiska och spännande situationer som man kommer ihåg under en lång tid.


* Vad spelar/spelleder du för eonkampanjer just nu? Vad kännetecknar dem?
Just nu så reser Rollpersonerna genom Okrana i uppdrag från en Prelat i Jarum där de försöker få reda på vilka, vem eller vad som ödelade ett gods utanför staden Absalon. Det är en resa ut i "vildmarken" genom ett kuperat landskap där det vitgrå gräset vajar i vinden som letar sig ut från Tarkas.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Weeee!

* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?
Inga forumiter, två vänner jag känner. En från skolan, en från min förra skola. Själv är jag alltid SL.

* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?
Som sagt, alltid SL! Men en SLP som jag tyckte om var alkemisten som spelarna i min förra spelgrupp kontaktade. Rösten jag gjorde för att få till honom slet ut min hals så mycket att jag inte kunde prata ALLS dagen efter.

* Hur kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?
Vi spelar skräck, typ Lovecraftisk stil med många mysterier, oförklarliga saker, drömmar och hallucinationer etc. Vid "skräckscenerna", dvs när saker börjar gå åt helvete (sökande efter en död snubbes gravurna djupt nere i ett valv, bryta sig in i ett övergivet hus, etc.) så spelas det vanligen seriöst, även om en av spelarna som är VÄLDIGT lättskrämd försöker muntra upp stämningen ibland. Vi andra två ignorerar det... Men, i "mellanscener" så att säga så försöker vi oftast ha lite roligt, larva runt lite så att man inte gör det för mycket när SL slår igång "Nu tänker jag inte låta er sova"-läget. :gremwink:

Mitt Mundana, just nu, är på väg att gå under. Inte på grund utav Mörkret, utan snarare eftersom Aeons motexistent, Zalgo, håller på att bryta sig in i hans dröm för att väcka honom. Aka avsluta hela Mundanas existens. Spelarna försöker desperat att undvika detta. Världen är mörk och deprimerande vid det här laget, människorna är skrämda, folk begår självmord eller försvinner. Allmänt f-ed up. Senaste spelmötet tog en av spelarna (frivilligt) livet av sig. Best. Day. Ever.

* Vad spelar/spelleder du för eonkampanjer just nu? Vad kännetecknar dem?

Se ovan! :gremwink: Det är den enda jag har igång just nu, och jag planerar inte spela något annat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är uppfriskande att se att folk här på forumet tar ut svängarna så rejält med spelvärlden. Förr i tiden brukade det alltid finnas nån slags känsla av att det officiella materialet var okränkbart, men det verkar ha varit nån sorts döende kvarleva från 90-talet.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Lycan said:
* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?
Spelar just nu med tre andra, samtliga män födda runt 1986. Eller äldre, jag vet faktiskt inte. En av dem är den här lilla krabaten, men de övriga verkar inte ha hittat hit till forumet än. En i gruppen är mer eller mindre helt grön när det gäller rollspel, men han verkar trivas än så länge. Jag har även haft lömska planer på att involvera min 12-årige lillebror i rollspelandet men han verkar ha hamnat i en väldigt (för mig) irriterande fas i livet så det projektet är lagt på is.

Lycan said:
* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?
Just nu är jag SL, men i den kampanjen vi körde fram tills nyligen så spelade jag som Ethelred Etemenaki, en ung och ambitiös handelsman som av en händelse råkar vara son Ethelberth Etemenaki, en annan ung och ambitiös handelsman jag spelade för längesen. Rika slynglar eller ärrade, cyniska krigare är mina favoriter.

Gruppen jag spelleder nu består av Hadar Rövare, sjubarnsfar från asharien med soldiskt påbrå; Martin Gann, även han asharier med soldiskt påbrå, dömd fredlös och olyckligt förälskad samt dvärgen Khrum den Klanlöse som förskjutits från sin klan och tvingats till ett förnedrande liv som kriminell bland människorna.

Lycan said:
* Hur kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?
Jag har alltid förespråkat tung grisodling och fatalism med starka orättviseteman och mycket våld. Jag ska inte hymla med att säga att striderna är bland det roligaste i hela Eon...

Mitt Mundana ligger generellt mer på renässansnivå än på senmedeltidsnivå, krutvapen finns t.ex. även om det är ovanligt och begränsat till luntlås. Världen står inför en brytningstid där gamla värderingar utmanas i form av ny, levande konst och nya frihetsfilosofier som tagit fast form i republikerna Pereine och Colonan. Jag är hyfsat trogen officiellt material men struntar helt i t.ex. befolkningssiffror och religioner som jag inte gillar (just nu jobbar jag på att göra den samoriska läran till en variant av Daakkyrkan).

Lycan said:
* Vad spelar/spelleder du för eonkampanjer just nu? Vad kännetecknar dem?
Just nu är jag SL över en grupp stråtrövare i Asharien i en kampanj som kommer präglas av stora mängder improvisation. Vi har hittills spelat ett enda spelmöte, där rövarna kom över inte mindre än tio kilo rent alvgräs(!).

...

Stämningen är dock inte alls oseriös som man kan tro utan väldigt (väldigt) mörk och allvarlig.
Dels, vad fan ska de göra av allt knark? Bytet är värt tiotusentals silver och någonstans i Camard (dit karavanen de anföll var på väg) sitter det någon eller några som saknar sin olagliga last. Åtminstone två av rollpersonerna har familjer att tänka på och jag har genom utskickstexter och "cutscenes" hintat om att knarkligan från Camard är dem på spåren och mycket väl kan komma att skada deras nära och kära. Som det ser ut nu så har de tre rövarna beslutat sig för att gena över hela(!) Ashaslätten upp mot Jarla för att försöka hitta någon som är villig att köpa knarket, och nästa spelmöte sker imorgon. Vi får se vad som händer då.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?
Spelar mest med 2 olika grupper tyvärr inga som är aktiva här på forumet men en eller två är inne och läser ibland.

* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?
Spelleder oftast men favorit karaktären är Dr Ralph White i Neotech 2. En alkoholiserad albinokirurg från en rymdstation på mars med en fet revolver i läkarväskan.
Har även en karaktär som jag precis börjat spela i Mutant UA: Det är en mekanikerrobot vid namn Opel, har inte riktigt fått något grepp om hur han ska spelas.
* Hur kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?
Spelleder själv Eon, oftast håller jag mig trogen de material som är utgivet.
Och spelstilen är improviserad men lägger rätt mycket fokus på tärningsrullande, att försöka se till att spelarna får använda de färdigheter de valt, lite så.

* Vad spelar/spelleder du för eonkampanjer just nu? Vad kännetecknar dem?
Nu har jag inte spel:let Eon sedan i sommras men den kampanjen vi spelade då handlade om en jakt på en stulen artefakt, ett magiskt träskrin med en drös effekter för att förhindra att någon öppnade det eller förstörde det.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ymir said:
Det är uppfriskande att se att folk här på forumet tar ut svängarna så rejält med spelvärlden. Förr i tiden brukade det alltid finnas nån slags känsla av att det officiella materialet var okränkbart, men det verkar ha varit nån sorts döende kvarleva från 90-talet.
Jag tycker personligen att världen är extremt bra som den är (med vissa undantag), men det är roligare att använda den som basbild istället för det enda. Liksom, utgå ifrån Mundana Proper och sedan slänga på sitt eget. :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är väl mest att åsikterna kanske går isär lite om hur signifikant det här "med vissa undantag" är. Jag betraktar det till exempel som ganska extremt avtändande att mörkret är en demoninvasion, och att ett episkt krig i de flesta delar av Mundana vore 500 pers på var sida...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Bra tråd, här kommer mina svar.

Lycan said:
* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?
Spelar inte med någon från forumet, men:
Spelleder en Eongrupp om fem personer: 2 tjejer, 3 killar (+mig själv).
Spelleder även en Warhammer Fantasy Roleplay (3ed) även den på fem personer.
Kommer möjligen spela Warhammer Fantasy Roleplay via MapTools och Skype.
Är spelare i en Hunter: The Vigil-grupp som knappt kommit igång och spelar dessutom Trail of Cthulhu på då-och-då-basis.

Lycan said:
* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?
Aktiva:
Warhammer Fantasy Roleplay: Om vi börjar spela via nätet kommer jag spela en sigmarfanatisk Zealot med flagelantambisioner. Galen som få och full av vilja att spöa på kaoskultister.
Hunter: En social, rik snubbe som donerar pengar till skolor men egentligen är ganska snål.
Trail of Cthulhu: Olika varje gång nästan, senast en vetenskapsman som slutade hängande från en takbjälke med ett tentackelmonster växande ur magen.

Favorit genom tiderna: Borde vara min otroligt turliga alv, som alltid mirakulöst lyckade ta sig ur knipa på ren och skär tur, trots att han hade sämst värden i gruppen. Han var så tursam att han inte bara hade tur i spel, utan även i kärlek.
Det slutade dock med att han råkade släppa lös en demon och då hjälpte ingen tur i världen. :gremwink:
Det var min första Eon-rollperson för en herrans massa år sedan, men det var otroligt kul.

Lycan said:
* Hur kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?
Hmm...
Karakteristiskt för spelgruppen skulle väl vara att de gör en massa goda saker (räddar världen och så) men sedan är ganska suspekta vid sidan av (smugglar slavar, knarkar osv.).
Bilden av Mundana är väl ganska rakt ur böckerna till största del.

Lycan said:
* Vad spelar/spelleder du för eonkampanjer just nu? Vad kännetecknar dem?
Kampanjen kännetecknas av det antågande mörkret som spelgruppen hela tiden försöker motsätta sig, men oftast lyckas de med "en liten seger" mot mörkret här och där.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?
Jag spelar i en förening som jag var med och grundade hösten 2009. Vi har nu fem spelgrupper, varför jag inte riktigt har tid att spela med alla. Jag tror inte någon annan än jag hänger aktivt på forumet.

* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?
Eon är det enda rollspel jag spelar någorlunda aktivt. Vanligtvis spelleder jag (liksom de flesta här) men ibland hoppar jag in i någon av de andra grupperna för att få spela lite. Jag har en tendens att förälska mig i de flesta karaktärer jag spelar, men allra mest gillar jag min vätte Zaldoch, Asharinas (enligt honom själv) mest ondskefulle häxmästare. I själva verket är han alldeles för snäll för att kunna leva upp till det yrket, men han tycker om den aura av fruktan som namnet var tänkt att ge honom.

* Vad kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?
Vi brukar utgå ifrån en värld så som den beskrivs i böckerna, men vanligtvis brukar det spåra ut efter ett tag. Exempelvis har vi hunnit utrota Caserion och omfördela Drunok lite grann. Vanligt för våra kampanjer är att de brukar vara färgstarka när det kommer till plats-, person- och miljöbeskrivningar. Magiker i färggranna struthattar, dvärgar med full krigarmundering och förtappade Daakpräster befolkar vår värld.

Just nu spelar vi Sorgernas Brunn med en grupp varav hälften kört äventyret tidigare men misslyckats. Gruppen är som sagt "färgstark" med en Marnakhmagiker, ett halvtroll (lärling), en utesluten Zorianriddare, en hedersam stråtrövare och ledaren för ett förband med dvärgkrigare. Den siste arbetar åt tiraken som hushållerska sedan hans kusin (ordinarie hushållerska) tagit semester.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag är en glad malmöbo som för nuvarande tagit uppehåll från mina studier för att jobba och spela rollspel. I många år har jag haft svårt att hitta tid åt rollspel, men nu plötsligt är jag med i tre kampanjer, which is awesome.

Mina lekkamrater är Pendragon, Vavva och Ymir. Alla har en viss forumnärvaro, även om det mest är Ymir som märks nu för tiden.

I den kampanj jag spelat i längst (den har väl kört ett år nu snart) spelar jag en sabrisk fixare som jobbar åt ett skrupellöst handelshus i Stora Arkipelagen. Ymir spelleder, och det är en kampanj som består av ungefär lika delar politik, urgammal civilisation-epik och personligt drama.

Den andra kampanjen jag är med i (även den med Ymir som spelledare) utspelar sig i Thalamur, och är egentligen en direkt fortsättning på en gammal kampanj Ymir spelade med Eleas, Pendragon och Warth (han har skrivit rätt mycket om den på forumet, pröva att söka på "Kyros" så hittar ni några relevanta trådar). Min karaktär där, Deheric, är en byråkrat vid Alean Ninarians tribunal som för nuvarande plottar för att styra vem som väljs till ny magrikrat för Ivani-tribunalen.

Den tredje kampanjen jag är inblandad i spelleder jag själv, och den kan man läsa mer om i min tråd "Min Kampanj" som borde ligga på forumets förstasida.

Det som utmärker vår spelgrupp, skulle jag säga, är en patologisk drift att analysera. Vi har väldigt svårt att acceptera att saker är som de är, och diskuterar jämt och ständigt husreglingar och förändringar som fixa saker.

Sedan har vi ju vår olika darlings, som vi försöker klämma in. Ibland med konflikter som följd.

- L
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Jag spelar med mina två bästa vänner och min flickvän (mina käraste samlade exl. familj :gremsmile: ) nu ska dock två andra vänner till oss börja i gruppen. Den ene är bror med en av medlemmarna i gruppen, den andre är bara en vän :gremsmile: Ingen av dem har en användare

Vi varierar lite mellan drakar och demoner expert och eon. jag spelleder eon (men med en slp som är jag har med) men gör det inte i drakar och demoner. Min DoD är en korkad alv som skjuter pilbåge och älskar strid. Min eon är en gammal rolig man som är biomantiker (vitalist).

Vi söker snarare tipps i modulerna än att vi följer den världen. Då inte alla är insatta i världen gör vi den till vår egen sword en sorcery röra. När jag skriver kampanjer gillar jag att skapa eget. Vi älskar strid och magiska vapen, ett arv ifrån drakar och demoner.

Gärna mycket mystik i uppdragen.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Lycan said:
* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?
Jag spelar med 1 grupp för tillfället och vi har spelat tillsammans sedan gymnasiet, vilket blir i 10-15 år någonting.

* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?
Tyvärr har jag inte fått spela på väldigt länge, så jag har inga aktiva rollpersoner.

* Vad kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?
Vårt mundana är stadd i ständig förändring med gott om konflikter gudar, länder och städer emellan. Vårt Asharien består t ex av mer självständiga jarladömmen och de olika jarlarna konspirerar ständigt mot sina grannar varpå små konflikter ständigt blossar upp. I övrigt är vårt Mundana en mörk värld där demoner och skräckinjagande monster av olika slag sätter skräck i befolkningen. Demoner påverkar världen indirekt och sprider misär endast genom sin fysiska närvaro. Mörkret kommer...

* Vad spelar/spelleder du för eonkampanjer just nu? Vad utmärker dem?
Jag spelleder för närvarande 3 olika Eon-kampanjer varav 1 är i det närmaste fullgjord. I denna kampanj har rollpersonerna blivit utvalda av en urgammal kaosgudinna som nu när mörkret är i antågande har kunnat nå utanför sitt fängelse där hon blev satt för ett par mörker sedan. Denna gudinna har lett rollpersonerna runt världen i jakten på nycklarna till hennes fängelse...

De andra kampanjerna är mindre historier, bland annat en där vi försöker spela igenom alla officiella äventyr till Eon (vi har inte kommit så långt) och ett som utspelar sig i ett Thalamur där den nordliga muren fortfarande finns kvar. Rollpersonerna är unga medborgare och syskon som skickats till muren efter att deras föräldrar mördats. Men någonting rör sig på andra sidan de massiva försvarsverken...
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Jag blev introducerad till rollspel genom, tro det eller ej, min konfirmationspräst när jag gick i åttan och har spelat sedan dess. Jag spelar mest med gamla kompisar från grundskolan, men har lirat med nuvarande klasskompisar också. I min grupp turas jag och en annan kille om att spelleda beroende på vilket rollspel vi spelar. Jag tror inte att någon i gruppen är medlem på forumet.

I just Eon har jag inga rollpersoner eftersom jag är spelledare. Däremot fick jag konstruera en rollperson åt en av mina spelare, och fick fram en kvinnohatande, karismatisk missionär som jag är lite småstolt över. :gremsmile:

Min spelgrupp kan lätt beskrivas med livsmålet "skämt" från Drakar och Demoner Expert. För er som inte känner till detta lyder det, "Livet är ett skämt, så varför inte skratta åt det?". Mitt Mundana är på det stora hela som det beskrivs i boken, bortsett att jag undviker misslor, då jag tycker att de känns lite för mycket som sagofigurer.

För tillfället spelleder jag en High Fantasy-kampanj vars grupp snart ska få ta sig an en modifierad version av "De fördömdas sista hopp". Något som utmärker den här kampanjen, och mitt spelledande över huvud taget, är att jag älskar att krydda mitt skrivande med skämt om världens lore som mina spelare inte alls förstår. :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
* Vilka du spelar med? Någon som hänger på forumet?
Just nu spelar jag faktiskt inte med någon alls. Förutom att jag spelar Play-By-e-Mail i Star trek-miljö. Jag är enda svensken i gruppen, så jag tror inte någon annan hänger här :gremwink:

* Vad har du för aktiva rollpersoner eller favoritrollpersoner?
Min favoritrollperson genom tiderna var en krigare som kunde en del magi. Inte gjord enligt mallen för krigarmagiker (som faktiskt suger), utan helt eget. Det är sällan jag följer reglerna när jag skapar karaktärer nu för tiden... Den här rollpersonen var ganska allsidig och jag solospelade honom genom ett par korta men rätt roliga äventyr innan jag hade med honom i en grupp med andra rollpersoner.

* Vad kännetecknar din spelgrupp, er spelstil, bild av Mundana osv?
De spelgrupper jag varit med i har i princip aldrig haft med misslor, och endast fåtalet alver och dvärgar. Tiraker har varit något vanligare.
Vi har alltid utgått från officiellt material med mycket få ändringar, men sen har världen formats allteftersom. I en av mina grupper hade nästan en tredjedel av adeln i Soldarn bytts ut efter att rollpersonerna avslöjat en jättekomplott mot kungen. I en annan har ett stort krig härjat hela Asharien och delar av norra Soldarn.

* Vad spelar/spelleder du för eonkampanjer just nu? Vad utmärker dem?
Tyvärr inget, som sagt. Har en del idéer, men saknar tid att spela.
 

PlusS

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
25
Location
Märsta, Stockholm, Sverige, Europa, Tellus
+Vem spelar du med?
Vi är en ganska stor grupp, men som sällan hinner vara alla samtidigt dock. Archemon är den enda som jag vet hänger i detta forum.

+Aktiv rollperson?
Tychò Hus: Kurzâh, Fäste: Zorlakh, Klan: Roghan.
Truppmästare bland milisingenjörerna, som då fadern förolyckades av vad han själv tyckte var sitt fel, lämnade fästet i jakt på lärdom och erfarenhet för att en dag kunna återvända med heder.

+Vad kännetecknar er grupp?
Mycket stämning och berättande, mer än bara tärningar och exakta vikter, även om sådant sköts med respekt iaf.
Våran grupp har en 'dark and gritty' setting, där tex Henéa inte finns och Misslor är ovanliga.

+Vilken kampanj?
Jag är blott en enkel spelare hehe men vad jag vet hittils började vi som en del av legoknektsfölje och var betalade av Jargien under deras korståg mot Asharien och den Samoriska läran.
Korståget gick fel, vi blev slavar i ett ÅR! och sedan "friköpta" av en hög herre i Jargien som dödförklarade brickor i ett mkt större politiskt spel...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Spelgrupp
Jag spelar med en förvuxen grupp på sju spelare plus mig, jag tror två av dem har skrivit inlägg på forumet vid ett par tillfällen (Alarion och Khapaos, tror jag är alteregona).

Rollpersoner
Inga i Eon eftersom jag spelleder, men vid sidan om spelar jag profet i Exalted och legosoldat i Aplha Omega.

Vårt (dvs. mitt :gremwink: Mundana
Jag styr över allt och ändrar det jag känner för. Fler människor, mer nyanser, mindre centralisering, mindre homogenitet och mindre skarpa kulturgränser framför allt. Dessutom har jag utvecklat de övernaturligheter som inte finns med i Magi & Mystik mycket mer (typ schamanism, oneirotropi och nu senast Drömvärlden) och utökat definitionen på "magi". De flesta spelarna har ingen koll på något av det här över huvud taget.

Grupp och spelstil
Gruppen känner varandra IRL sedan länge, är stor och för tjock och fungerar som en stereotyp rollspelsgrupp, förutom att rollpersonerna (och spelarna) är vettiga personer och sällan slåss sinsemellan (även om de inte nödvändigtvis gillar varandra). De flesta av mina spelare har på tok för lite driv, dock.

Eonkampanjer
Just nu spelleder jag en kampanj med namnet "Under drakars vingar", en direkt uppföljare till den tidigare "I Daaks skugga" som handlade om en grupp människor med övernaturlig anknytning som tvingats välja mellan ett liv inkvisitionens tjänst och en enkelbiljett till bålet. Gruppen har efter mycket om och men och svårt sargande upplevelser (bl.a. involverande en rejäl tur genom Skugglandet) lyckats fly Jargien och nått Consaber, där jag just nu introducerar dem till landet. Det hela har hållit på i typ tre och ett halvt år IRL. Minst. (och mindre än ett år ingame... med undantag för resan genom Skugglandet, som i det fysiska Mundana tog nästan fyra år)
 

generalwinter

Veteran
Joined
23 Jan 2011
Messages
39
Location
vännäs
spelgrupp?
just nu ingen då jag flyttade för studier men innan det så spelade vi mycket hemma i Karlstad. dock med inga spelare som är aktiva här på forumet. spelar ju dom mesta rollpsel man komemr över men slar ju eon då jag tycker om den världen.

Rollperson:
ja du den person jag har som ligger på stand bay till jag kommer hem i gen är min Trukk "dolmuz" som strävar efter att skaffa sig en bit mark utan för takkalors gränser och lärare sig så mycket om omvärlden så mycket o gärna många språk.

Mitt Mundana
är lite olika från grupper jag spelleder men det störta jag har gjort är när jargien har fallit samman och de håller på att bli inberdeskrig. då passar takkalor och melorion på att gå upp och ta sig en bit av kaka i jargien.

sen är stora arkepilagen ett enda stort sjö slag mellan melorion,jargien,consaber,och vissa tirak falanger.

min spel stil.
är mycket upp till personena. jag kör välligt hård på språken och handra socila färdigheter men sådan färdigheter som ledaskap och sådan har jag tagit bort då det är upp till personen irl om han är en bra ledare.

eon kampanjen
jsut nu har jag ingen men håller på att bygga upp en om takkalors inland.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vilka spelar jag med?

Enda forummedlemmen (som jag vet om) jag spelar med är Ziir. I övrigt har jag ett par spelgrupper, dels gruppen som lärde mig spela rollspel för mindre än ett par år sen, och dels gruppen med några inbidtna nördar som jobbar på samma studentpub som mig.

Aktiva rollpersoner har jag rätt ont om eftersom rollspelet är tillfällit nedväxlat pga spex, plugg och annat jox. Men senast spelade jag Farl Katzer, fyrarmad, dubbelhjärnad Zonfarare i M:UA. Min favorit rollperson är min förste karaktär. Marius från Omo, en lågadlig jägare, med tokigt låg vilja, dålig utbildning och med enorm naivitet. Mest känd för att ha försökt tvinga tjuvar att ge honom information, men misslyckats episkt och börjat förhandla om hur mcyket Marius skulle betala dem. Det blev ingen affär eftersom hans Husfru Xina Tempelridderska och inkvisitor sparkade in dörren och dräpte dem i vredesmod över Marius dåliga förhörsteknik.

Jag skulle själv säga att LOOT kännetecknar mina spelgrupper. Har ingen bra svar på frågan.

Vi har spelat en slaskkampanj Eon som jag spellett. Kampanjen dog av när jag gav spelarna en Danarthisk kokbok och lyckades räkna fel på sidantalet. Spelarna sålde boken och fick hundratusen silver för den. Det blev lite abrupt med lönen då... Men man lever och lär.

Vad skulle jag vilja spela någon gång? Jag skulle vilja spela en kampanj där alla spelarna får förlänad mark som är okoloniserad, gärna i fjärran och kampanjen går ut på att bygga upp var sin förläning. Slänga in lite rivaliserande kolonisatörer från andra länder, inneboende monster och infödingar, etc.
 
Top