Nekromanti Vilddjur & Bruksdjur - ännu ett utslag för modulhysteri?

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Hög nördfaktor på Eonspelare... ;-)

Skulle du fråga om folk skulle köpa hantverksmodulen eller tjyvar&lönnmördaremodulen så skulle folk svara ja. Likaså angående Thalamur.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Om jag skulle vara Eon-spelare...

...så skulle det vara just på grund av att Eon är så detaljerat. Sen må det vara nördigt eller ej. Jag inte heller ha lust att höfta fram regler för fartyg, fältslag - eller speldata för djur, om jag valt att spela ett så pass detaljerat rollspel som Eon. Därmed skulle jag alltså se Vilddjur & bruksdjur (eller vad modulen heter) som ett minst lika viktigt tillskott till mitt Eon-rollspel som Krigsherren eller Sjöfarare & pirater. I min mening är Eon nämligen fortfarande inte komplett - eller fullt spelbart.

Men nu är jag ju inte någon Eon-spelare, längre. Och jag inser också att den planerade djurmodulen riskerar att sälja riktigt dåligt, dessvärre. Vem köper en modul om vargar och grisar, när exempelvis modulen om drakar har utkommit?

En idé skulle kanske därför kunna vara att endast bifoga information om och speldata för djur som en mindre bilaga som bifogas till den förmodade varelse-boxen. Då lockas säkerligen också många att köpa en dubbel uppsättning varelse-böcker bara för att få tag i det där extrahäftet... För det är väl ändå så affärsstrategin i viss mån ser ut?

/Baldyr, som faktiskt skulle ha större användning för speldata för vargar än för drakar...
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
En fetstor skillnad...

Skulle du fråga om folk skulle köpa hantverksmodulen eller tjyvar&lönnmördaremodulen så skulle folk svara ja. Likaså angående Thalamur.
Det är ändå en essentiell skillnad mellan en tjuv&lönnmördarmodul (T&L) och V&B, nämligen attT&L kan användas till otroligt mycket kampanjmaterial, just eftersom den också bör innehålla info om lönnmördar/tjuvorganisationer, men också juridiska instanser och olika lagsystem i Mundana. Likaså kan den användas för att skapa intressanta och givande rollpersoner (men det är inte i sig, när man talar om ett så mundant yrke som exempelvis bonde, speciellt relevant, för vill du veta mer om bondelivet behöver du inte köpa en Eonmodul, utan du kan helt enkelt kolla upp det i en historia/kulturbok på biblan - det krävs inet 150 modulpengar för det, just eftersom bondeyrket ändå förekommer oxå i vår värld, och inte lär vara speciellt annorlunda jämfört med vår världs bondeyrke). Men det faktum att tjuvar och lönnmördare borde vara en mycket viktig del i Eons kulturer, och sålunda borde kunna bidra starkt till kampanjmaterial, är ytterligare en mycket viktigt faktor att ta hänsyn till. Med andra ord, modulen skulle bidra mycket till rollpersonsgenererandet, men kanske främst till kampanjskapandet, varför en T&L-modul är långt mer motiverad än V&B, i min mening. Så ja, jag vill definitivt se en Eon-KRIM-modul...
:gremgrin:

Likaså hantverksmodulen skulle säkert kunna användas till mer givande rollpersoner, men en sådan modul lider förvisso delvis av samma problem som V&B. Man kan säkert skapa mer intressanta rollpersoner med den (på precis samma sätt som V&B kan göra bondeyrket mera detaljer, om man nu är intresserad av hur mycket gödsel en ko ger ifrån sig i snitt per år...), men det enda sättet den kan bidra till mera kampanjmaterial är om den erbjuder info om handelsavtal, handelsorganisationer, sociala faktorer rörande handel och hantverk, osv, osv. Då skulle oxå en hantverkarmodul vara ytterst intressant, annars förpassar jag den i samma relevansgrupp som V&B - d.v.s. inte alls speciellt relevant (i min mening).

Att du tar upp Thalamur tycker jag dock delvis visar att du inte tycks förstå min poäng - en sådan modul är definitivt motiverad (även om den inte, av mig, skulle vara lika prioriterad som exempelvis Drakar och Demoner... :gremwink: ) just eftersom den skulle erbjuda ett så ofantligt tillskott till kampanjmaterial i Thalamur! Dessutom skulle man kunna göra RP:s från Thalamur långt mer intressanta och den skulle dessutom erbjuda (förhoppningsvis) en massa info om deras magiordnar och magiteori. Så en sådan modul är extremt motiverad, i min mening.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Dålig jämförelse, and I tell you why... ;-)

Jag inte heller ha lust att höfta fram regler för fartyg, fältslag - eller speldata för djur, om jag valt att spela ett så pass detaljerat rollspel som Eon.
Att jämföra framhöftandet av fältslag med framhöftandet av speldata för djur tycker jag faktiskt är rätt larvigt (no offense, som dom säger i amerikat) - det är klart att det är givande med fältslagsregler, just eftersom fältslag är ett ytterst komplext och stort moment, och dessutom säkert kan vara viktigt i många kampanjer. Våld, strid och krig är, trots allt, väldigt vanligt förekommande i många kampanjer/äventyr, även om det faktiskt förekommer en hel del undantag, speciellt då till Eon (verkar det som). Så jag tycker din liknelse, eller snarare, dina exempel på när det är "odetaljerat" med framhöftning, är irrelevant. Att höfta fram lite data till ett djur kommer inte att påverka speciellt mycket. So what om en grisjävel har 12, 13 eller 14 i STY - påverkan på en kampanj där en sådan gris ingår är otroligt försumbar, men att höfta fram fältslag (även om det naturligtvis är möjligt) kommer att påverka otroligt mycket, eftersom en hel kampanj, eller åtminstone en helt speltillfälle, kan handla om ett fältslag och dess förberedelser/eftereffekter.

Därmed skulle jag alltså se Vilddjur & bruksdjur (eller vad modulen heter) som ett minst lika viktigt tillskott till mitt Eon-rollspel som Krigsherren eller Sjöfarare & pirater.
Nix pix, av ovan angivna skäl.

Och jag inser också att den planerade djurmodulen riskerar att sälja riktigt dåligt, dessvärre. Vem köper en modul om vargar och grisar, när exempelvis modulen om drakar har utkommit?
Inte jag, i alla fall...
:gremwink:

En idé skulle kanske därför kunna vara att endast bifoga information om och speldata för djur som en mindre bilaga som bifogas till den förmodade varelse-boxen.
Det här tycker jag låter som en betydligt bättre idé.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
what ever

Att jämföra framhöftandet av fältslag med framhöftandet av speldata för djur tycker jag faktiskt är rätt larvigt
Det är din åsikt. Jag har en annan. Men då är jag som sagt inte Eon-spelare heller, så jag har väl egentligen ingen aning om vad som rör sig i sinnet på sådana.

När jag spelade Eon så var just speldata och regler för djur överhuvudtaget ett stort problem - för mig. Detta var innan Monster & varelser ens hade utkommit, och jag lade sedermera av att spela Eon innan den ens hann utkomma. Om jag skulle vilja börja spela Eon igen så skulle jag lika gärna kunna vänta ytterligare obT6 år så att åtminstone Atlas-, Monster- och Magi-boxen har utkommit. Vid det laget har även Sjöfarare & pirater utkommit, liksom modulerna om andar respektive demoner, så spelet lär vara fullt komplett och användbart. (Med användbart menar jag alltså att man slipper dikta ihop egna regler hela tiden. I så fall väljer jag nog hellre ett mindre komplext spelsystem så att det blir lättare att höfta till regler efter behov.)

Fast då skulle jag behöva släpa på ett 20-tal böcker till varje spelmöte...

/Baldyr, som verkligen borde sluta skriva på Eon-forumet
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: En fetstor skillnad...

Poängen är:

(valfri forumit)
- Vill ni köpa en sån här modul?
(nästan hela forumet)
- Ja! Vad som helst, mer moduler!

Det var vad jag menade iaf.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Kvalitet eller kvantitet - behövs det omröstning?

(valfri forumit)
- Vill ni köpa en sån här modul?
(nästan hela forumet)
- Ja! Vad som helst, mer moduler!
Ha, slutledningen är felaktig, för jag ingår i mängden "valfri forumit", och jag skulle svara nej...
:gremwink:

Okej, skämt och sido, så ser jag din poäng. Och, får jag väl ändå medge, det är klart att du har rätt; Neogames bör följa, åtminstone till viss del, sina läsares/spelares vilja (även om jag tycker att man inte slaviskt ska följa den allmänna oppinionen). Så om det är detta du menar, så håller jag definitivt med dig.

Men om det du vill ha sagt är att majoriteten av Eon-"forumiter" (som du kallade det), eller ens majoriteten av Eons spelare, främst bryr sig främst om kvantitet istället för kvalitet (vilket blir konsekvensen om man enbart kategoriskt svarar som du föreslagit ovan), ställer jag mig dock väldigt tveksam till. Är det verkligen som så, att Eonspelare generellt sett enbart bryr sig om kvantitet och tycker att kvaliteten är mindre viktig? Det har jag svårt att tro, framförallt just eftersom Eon är ett så pass bra rollspel, med så hög kvalitetet (om vi bortser från vissa mindre lyckade moduler).

Nåja, vi kanske skulle annordna en omröstning om detta oxå, eftersom sådant verkar populärt just nu.
:gremcool:
 
Top