Nekromanti Vilddjur & Bruksdjur - ännu ett utslag för modulhysteri?

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Ja, vi har ju alla sett att det ska komma tre stycken moduler som ersätter M&V. Och det är ju bra att något ersätter den modulen, dels eftersom den tagit slut, men också eftersom den var så... mindre bra, om vi uttrycker oss diplomatiskt. Men men, det ska alltså komma tre nya moduler, nämligen Bestialiska folk-modulen, Monster-modulen och Bruksdjursmodulen.

Det jag hade funderingar över, var modul nummer tre (V&B). I releaseplanen till Eon står det såhär:

Denna bok behandlar både vilda djur och djur som kan användas som rid-, bruks- och husdjur. I boken ingår nya regler för bruksdjur och riddjur. Ett flertal vilddjur är helt nya. Sektionerna om hästar och hundar är utökad för att ge mer djup åt kampanjen. Vilddjur & bruksdjur utgör del tre i Monster & varelser-sviten (den första delen är Monster och den andra delen är Bestialiska folk).
Med andra ord, modulen kommer alltså, till största delen, att handla om... bruksdjur? Men snälla nån... Är det bara jag som tycker att en sådan modul är totalt ointressant? Jag ska ge lite skäl varför:

1. Bruksdjur och deras värden, spelar sällan någon större roll i kampanjer. Visst, ibland kanske man vill veta någon hästkrakes värde, eller så, men i 99 av 100 fall är detta totalt ointressant. De få gånger man faktiskt behöver ett bruksdjurs egenskaper, kan man faktiskt höfta fram dem - så jävla noga är det ju ändå inte.

2. V&B kommer knappast att kunna användas för kampanjmaterial, i den meningen att man kan inte bygga kampanjer kring den. Och ett av de viktigaste uppgifterna som en modul har, är just att utgöra kampanjmaterial eller idéeuppslag för äventyr och rollspelande. Det står förvisso "Sektionerna om hästar och hundar är utökad för att ge mer djup åt kampanjen.", men min fråga är då vad är detta för "djup"? Mer tärningsslag, ifall hästen blir tjött? Eller om voffsingen får sand i nosen? :gremwink: Har svårt att se vad detta skulle kunna tillföra i kampanjdjup, men har någon förslag att ge, är jag villig att lyssna.

3. Eftersom det står i beskrivningen att "ett flertal av vilddjuren är helt nya", borde det betyda att de flesta ändå inte är nya - vi får se beskrivningar av krokodiler, apor och sånt jux igen och är då tbax i punkt ett - behöver man värden för sådana kräk, kan man höfta dem. Man, eller åtmistone inte jag, slänger inte ut 150 spänn på modul. Det är som att köpa en ny bil, när man enbart är ute efter en ny ratt... :gremtongue:

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att jag tycker att den kommande V&B-modulen är totalt överflödig - det låter enbart som ännu ett utslag för den allmänna regel/modul-hysteri som ibland tycks förekomma bland Eonspelare. Det måste finnas en regel för varje situation och det måste finnas en modul för varje område... :gremtongue: Att ge ut en modul som fokuserar på bruksdjur är ungefär lika intressant som att ge ut en modul som handlar om verktyg, i min mening! Det kanske kan finnas något enstaka tillfälle när man har nytta av modulen, och man kan säkert skriva en massa extra regler om detta, men tillför modulen verkligen viktigt? Jag är skeptiskt...

Nej, jag skulle mycket hellre se att man använde dessa resurser som nu ska ödslas på V&B för att istället färdigställa Drakar, Encyclopedia & Atlasen, Demoner, Misslor och Jargien. Sånt som faktiskt kan bidra substanstiellt med kampanjmaterial, inte enbart ge fler tärningsslag till spelsessionerna.

Vad tycker ni andra?
:gremcool:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,209
Location
Göteborg
Ju fler moduler desto bättre

Åsså kanske inte V&B är den mest prioriterade modul du kan hitta.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
V&B fyller lågpriorierat hål

Det _kan_ vara praktiskt att ha en lista på alla tänkbara vilddjur.
Lite granna som Neotech Hardware. Liksom... Hur många kampanjer har byggts på den egentligen? :gremwink:
Likförbannat så är den ämlans praktisk att ha.

Min mening att vilddjur och bruksdjur fyller en funktion, men en väldigt lågprioriterad sådan. Den kan gott vänta, men jag tror fortfarande att den kommer vara praktisk. Kanske inte (b]intressant[/b] eller nödvändig, som t.ex. Tiraker eller Mystik och Magi. Men den kommer vara praktiskt som t.ex. Hardware.

/Naug, säger vad han menar, menar vad han säger.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ju fler moduler desto bättre

Köper definitivt inte påståendet "ju fler moduler desto bättre". Hellre några få bra, väl gjorda, bra korrigerade och med snygg layout/bilder, än en massa skräpmoduler.

Och nej, jag försöker inte antyda med detta att Neogames släppt en massa skräpmoduler, bara för modulsläppandets skull. Det är just detta jag vill undvika - det var därför jag skrev detta inlägg.
:gremcool:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: V&B fyller lågpriorierat hål

Det _kan_ vara praktiskt att ha en lista på alla tänkbara vilddjur.
Lite granna som Neotech Hardware.
Hmm... Nu skulle jag ioförsig inte köpa Neotech Hardware heller. Men men...
:gremwink:
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Personligen kommer jag att ha långt mycket mer användning för 'Vilddjur & bruksdjur' än för exempelvis 'Drakar' och 'Misslor'.

Visserligen är det mer spänning över att lägga vantarna på 'Drakar', just för att det förmodligen blir mer intressant att läsa, men med största sannolikhet kommer 'Vilddjur & bruksdjur' ändå att bli en av de mest använda modulerna här borta.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Håller med, skulle ha större användning för V&B än misslor elelr drakar, men å andra sidan använder jag egentligen ingetdera när jag spelleder.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Ju fler moduler desto bättre

Köper definitivt inte påståendet "ju fler moduler desto bättre". Hellre några få bra, väl gjorda, bra korrigerade och med snygg layout/bilder, än en massa skräpmoduler.
Inte jag heller, och tvivlar också lite på om den kommer att bli en "supermodul". Varför inte ta ett steg tillbaka och ha en "monster och varelser", totalt omgjord och ha ett lite mindre kaptiel om exempelvis hästar, för vemb ehöver 20sidor om info om 15 sorters hästar egentligen?? Och hur många typer av hundar kan va intesant att ha med? Behöver vi veta hur ofta vi behöver mjölka kon och hur mycke mjölk vi får? Vill vi ha ett kapitel om djursjukdomar?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Överflödiga monstermoduler

Tja...det är mest uppdelningen i tre djur/monster-moduler som tycks mig egendomlig. Vad stats anbelangar dock, är jag betydligt mer intresserad av värden på djur än på monster, eftersom jag inte lär använda merparten av de senare ändå. (Läste att Neogames tänker trycka med brutalt icke-trovärdiga och överflödiga varelser som satyrer och gorgoner, tex)). Felet med de intelligenta varelserna i M&V var att det inte fanns utrymme nog att beskriva dem väl, de hade inte någon plats i världen - de hade bara slängs in för sakens skull, och saknade trovärdig kultur och historia såväl som livsutrymme. (Hur f-n får odjur plats i bergen som borde vara överfulla med dvärgar, tiraker, vättar, bergstroll, grottroll och jag-vet-inte-vad?). Så om man nu tvunget måste ha med en uppsjö konstiga intelligenta, i regel humanoidia varelser, så är det helt klart en idé att skriva en modul om dem. De förtjänar det.

Vad en modul full med ointelligenta mördarmaskiner/koboldexp-maskiner till monster fyller för syfte förstår jag dock lika lite som hur intressant en modul om bruksdjur kan bli på en skala. Monster bör man skapa själv för specifika tillfällen - de blir långt mer intressanta då. Men bruksdjurens värden är åtminstone intressanta, (hästar är tex väldigt relevanta i beriden strid, och järvar är roliga när man vill trycka in någon i samma garderob som en) så man kunde väl ha bruksdjur och monster i samma modul, eller något.

Sedan lider ju Eons system av problemet att det kollapsar när man försöker sätta ut värden på väldigt små varelser såsom fåglar, katter, råttor, små hundar...och små henéaflickor, för den delen. Men det är en annan historia...

- Ymir, föredrar sina egna monster, om några
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Vilddjur kan vara intresanta

Efter som det finns "mindre" vanliga djur i Mundana som går att tämja och ha som hus/rid/bruks djur t.ex ha en enhörning* istället för en vanlig häst att rida på lr nåt annat "roligt" t.ex en jättestor fågel . Därför tror ja att det blir en bra modul






*Jag kan inge om enhörningar men antar att dom funkar som hästar mentalt
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,209
Location
Göteborg
Re: Ju fler moduler desto bättre

Titeln var lite ironisk, men om det inte framgick så: Oroa dig inte. Drakar och alla de andra prioriteras framför V&B.
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Jag tycker att det kommer bli mycket intresant med en modul om bruksdjur. Ytligare ett matrial att använda för att göra värden mer levande. Om RP´s besöker ett nytt land kan man desutom berätta om dom anorlunda djuren som finns där(därför hoppas jag at det finns någon form av tabell över vilka djur som är vanliga vart) för att visa på hr anorlunda alt är.
Desutom är det intresant i en kampanj som utspelar sig mer stationärt, med RP´s som t.ex. storbönder eller feodalherrar. Där det kan bli vilktigt vilka djur man har och hur dom "brukas".

För ett par möten sedan kom vi t.ex. i diskution om hur mycket mark man behöver för att föda upp hästar?? vi har ännu inte kommit till något riktigt bra svar på frågan ( om någon vet kan ni ju gärna svar på det här inlägget) och där kunde en modul som denna var bra.
 

Fred

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
50
Location
Kunsbacka
Re: Vilddjur kan vara intresanta

Du kan inte tämja en enhörning.. Till skillnad från en häst är den tämligen intelligent..

Det behövs en mycket stor fågel för att lyfta en människa.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Själv så tycker jag att det kan vara rätt så intressant.. tills man sitter där med boken i handen i en mjuk soffa och chipsen brevid sig också märker man att de har en mycket verklighets trogen statistik om avföring, och alla dess lukter och smaker....

Fast man kan ju hoppas att de skippar allt som har med avföring att göra, eftersom jag tänkte äta chips då jag läser den boken :gremsmirk:

Nej, nu är det dags att vara seriös. Jag anser att boken kan ha någonting att komma med i det sammanhanget att man kanske kan se att en Léaram-kossa får +2 i Tål, en Kragg-häst får -1 i Rör samt en Gaffel-truck får +8 i Sty... annars så håller jag med dig där, den lär ju inte sälja lika bra som Drakar, Demoner och Misslor modulerna (bland annat).. men som den nörd jag är lär jag sitta med boken i min hand i soffan och läsa om Kragg avföring med mina chips efter att boken precis har släppts...
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Vilddjur kan vara intresanta

går det korsa en enhörning med en häst ?? men men man kanske kan tämja ett hyggelse monster och ha som keldjur
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
För ett par möten sedan kom vi t.ex. i diskution om hur mycket mark man behöver för att föda upp hästar?? vi har ännu inte kommit till något riktigt bra svar på frågan ( om någon vet kan ni ju gärna svar på det här inlägget) och där kunde en modul som denna var bra.
Är inte precis någon bonde, men jag kan gissa att det nästan inte behövs någon alls, inga jätte stora marker iaf. Det som behövs är havre och hö eller vad hästar nu äter. Det är det största problemet. Och sen behöver du nog en "vanlig" hage, som hästan kan gå fri i, vet inte hur mycket som behövs, men ett tunnland borde nog utan problem funka, men du behöver också motionera hästarna. Och detta är knappast mark nog för någon större häst industri heller. Men säg att du kanske kan ha 2 honor och en hane på denna marken. Ska du odla deras mat själv behövs naturligtvis mångdubbelt med mark.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lite intressant ändå

Jag hade inte haft något emot lite mer information om bruksdjur och vilda djur. Litegrann värden men framförallt skötsel, beteende och egenheter. Men en hel modul med bara kossor och apor känns lite bortkastat. Då finns det viktigare saker att lägga ner energi och tid på.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Hög nördfaktor på Eonspelare... ;-)

Så det fanns alltså ändå ett genuint intresse för en bruksdjursmodul till Eon, med andra ord? :gremshocked: Jag sluter mig härmed till att Eonspelare generellt sett är brutalt nördiga ... :gremwink: Fast det visste vi kanske redan? :gremgrin:

Nja, skämt och sido, det fanns alltså ett intersse för V&B? Nåja, i så fall bör väl Neogames ge ut den och den får, i det ljuset, ses som motiverad. Jag kan dock ändå säga att jag aldrig kommer att köpa den modulen. Bestialiska folkmodulen ja, kanske oxå Monsterboken, men inte brukdjursmodulen. Men det är ju enbart min ödmjuka och fullständigt och obetvivligt objektiva åsikt... :gremwink:
 
Top