Nekromanti Viktigast?

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
När man spelar rollspel, vad tycker ni är vikitgast? Och svara inte att man ska ha roligt, för det är givet. Vad är det som gör ett spelmöte hellyckat? Stämningen? Isåfall vad gör ni i era spelgrupper för att höja stämningen?

Jag har som roligast när spelarna(jag talar ut SL postion nu) knäcler story linen totalt och överraskar en med ne bra plan. När dom rollspelar mycket, agerar utfårin sin karaktär och inte vad som är bäst för situationen.

Som spelare gillar jag när Sl kommer med orginella situationer som man ska ta sig ut eller bara befinna sig i.

"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Viktigast för mig.

Även här ur SL-perspektiv: det är roligast när spelarna följer sina karaktärer, och interagerar med de personer och i de händelser som jag slänger framför deras fötter.
Våra allra bästa spelmöten kan liknas vid dialoger mellan spelarna och de personer de möter. Inte mycket tärningsslag alls.
Framförallt uppskattar jag när någon gör något oväntat (dock inom karaktärens begränsningar), som gör att jag som SL snabbt måste anpassa mig och skapa en ny scen, där detta skall ta plats.

Det jag inte gillar är när en spelare bara spelar för att få slå tärningar i strid *ryser*

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Re: Viktigast för mig.

Det är enormt roligt då folk uppskattar ens spelledande. Jag pluggar på slpsen så alla får en egen personlighet.
Som sl tycker jag det är enormt roligt då spelarna rollspelar med ansiktsutryck. Då man spelar skräck så är det roligt att få folk att skrika.

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Viktigast för mig.

USH ja, sånna där Power Players. Som egentligen trivs bättre framför en dator spelandes Diablo eller Baldurs Gate.
Det är trist när man har spelare som enbart är ute efter att deras rollpersoner ska bli så bra som möjligt. Ok man vill ju alltid att ens rollperson ska bli bättre, men det finns gränser för allt.

"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Viktigast för dom(Usch)

För länge sedan hade vi en spelare i vår grupp som var en powergamer av stora mått: han satt och värmde upp sina tärningar då de andra rollspelade "Är det strid snart", och "När skall jag slå".
Gissa hur kul det var för mig *snyft*, som tur är har vi sollat bort pöpeln ur vår grupp nu *HaHa*

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hm, det är nog delvis att spela som ens kararktär är, vilket emellanåt innebär en hel del gruffande inom gruppen (dvs Rpna) när man går iväg o gör något dumt på egen hand... det brukar kunna bli en hel del tämligen kul situationer då vi brukar kunna bli en udda samling figurer

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Viktigast för dom(Usch)

En sak som är lite off topic kanske. Men jag tycker det verkar som många spelare inte bryr sig om om SL har kul, det enda som är viktigt är att spelarna har det kul. Ofta känns det som om SL alltid ska ta hänsyn till spelarna. Man kanske ska starta en fack förening för spel ledare.

"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Count me in! (Så OT)

Svenska Spelledar Förbundet, SSF. Låter som en tämligen lämplig sammansättning av sympatiska personer:)

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Count me in! (Sååååååååååååå OT)

Man kan skita i alla spelare så kan alla SL:are sitta och spela själv. Så man slipper dom små störiga spelarna.

"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
(Såååååååååååååååååhhh OT)

Japp, ett rum fyllt av Spelledare som spelledar för sig själva, fan vilket gamesession......*öhh*

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Enkelt svar!

Det viktigaste är naturligtvis att storyn som sl berättar håller och är intressant, och att rp:na känner sig delaktiga i den. Allt annat därutöver är detaljer.

- Targon, skrivare
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Detta tycker jag kan bli jobbigt i längden. När dom största problemen uppstår inom i gruppen eller om ett spelmöte går åt till att alla håller på och gruffar, i värsta fall slår ihjäl varandra, så blir det bara trist enligt min mening.
I vår spelgrupp försöker vi i regel göra rollpersoner som inte kommer att stöta sig allt för mycket med de andra. Om det kommer in en ny karaktär får han helt enkelt göra en rollperson som kommer att passa in.

"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Det får dock inte vara för välanpassade till varandra, lite meningsskiljaktigheter ibland karaktärerna tycker jag är en trevlig krydda. Så länge det inte går till överdrift bara.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Dvärgar VS Alver

Det är ju inte så bra om det blir typ en thism och en ghor i samma grupp :)

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Skoj

När SL'n spelar "bra" på sina karaktärer och överraskar spelarna, som en gång när vi bundit fast en kille så var han helt tyst och sedan "VRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL" och då hoppade alla spelarna upp i luften, sådant uppskattar jag.

Men en genomtänkte strid (inomhus) där man kan gömma sig bakom låder, slänga i dörrar etc det är jävligt skoj om den är genomtänkt.


"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Dvärgar VS Alver

beror på hur man ser det
kan bli kul :)

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
SSF är redan upptaget.

SSF=Svensk SjuksköterskeFörening

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Mja... Jag var en snobbig alv i Chronopia, han var med mest för skojs skull, en annan, en höglandskrigare var med för att hans orden hade gett order om det, hans stolthet (förutom svärdet) var hans hår...
Olyckligtvis fick han det bortbränt och en bit av ansiktet svett vid en äckligt försåtlig fälla... Detta fann min alv synnerligen lustigt... Jag menar enbart smågruff, men att man ändå (för det mesta) gör det som är för gruppens bästa, även om de inte vet vad jag gör när jag spionerar på fiendeläger... det de inte vet har de inte ont av, som att eliminera oförsiktiga vaktposter... det hade inte de som anser sig vara "ledare" av gruppen gillat, men då de inte är där kan de inte protestera. Och jag brukar inte något säga.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Viktigast för mig...

Spelarna ska verkligen gilla sina rollpersoner! Det tror jag är det viktigaste efter spelledarens uppgift. Dessa två grejer hör ihop i och för sig men en då...
Jag som spelledare brukar köra med lite "Eddings stuk" över slp:na dvs göra alla slp:n överdrivna. Det verkar funka för spelarna verkar tycka det är kul. Även jag har kul ska tilläggas. =)

Hursomhelst brukar jag prata väldigt mycket med spelarna innan vi sätter igång att spela och diskutera hur deras RP:er är och reagerar i olika situationer. Stort sett hur deras personligheter är.

Under spelandets gång brukar jag då i mina beskrivande meningar berätta ungefär hur RP:na känner och upplever situationerna utefrån personligheter och färdigheter(varierar efter hur slagen utfallit). Spelarna har självklart sista ordet och säger jag hur en RP känner sig och spelaren i fråga inte tycker att det stämmer så rättar han mig och kommer med en motivering.
Låter kanske lite knepigt men funkar mycket bra! Någon som kör på liknande sätt? Kanske alla kör så? Jag har ingen aning hur andra kör så det vore intressant att veta...

//"Fredda the mean" som undrar om någon förstår något av det han har skrivit...
 
Top