Vikingatid/järnålder i rollspel?

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Funderar lite på en spelvärld inspirerad av ett väldigt specifikt verk så att säga kopplat till nordisk järnålder/vikingatid/mytologi, och efter att först övervägt ett eget system tänker jag mig nu att det ska kunna funka till flera olika system, då jag vet det finns flera olika rollspel baserade på dessa teman. Nu så här dan före dopparedagens kväll kommer jag spontant bara på en handfull rakt av (Gudasaga, Viking, Cthulhu Dark Ages). Hjälp mig komma på fler som jag borde ta en titt på som har liknande teman. (Ge gärna också en kort uppskattning ifall spelet ifråga är något att ha också!). Tack!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
+1 för Järn. Speciellt om du ändå tänkte skriva egen setting (y)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag som bara har sett omslaget till Järn... varför skulle Järn inte vara en perfekt match i Bengtssons fall?

Jag tänker på mytologi/monster/mysticism/magi vs realism/jordnära.

Hur mycket utrymme finns det för övernaturliga/utomjordiska saker i Järn?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Järn innehåller mekanik för att gruppen bygger sin egen spelvärld. Förutsättningarna för detta bygge är i sin tur väldigt hack-vänliga om SL inte är 100% nöjd med ursprungssettingen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Järn är helt ok men jag tycker inte det innehåller så mycket i reglerna som rent tematiskt knyter an till epoken. Hade gått på CoC Dark Ages i så fall.

Fornsaga? Har inte läst det men fått för mig att går tungt på settingpecifika inslag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Kan tyvärr inte bidra med så mycket info för det var för länge sedan jag läste det, men jag minns att jag gillade Sagas of the Icelanders när det begav sig. Det är ett PbtA-hack som fick mycket uppskattning när det kom. Det och spelets namn bör ge en hyfsad fingervisning kring vad det handlar om :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Järn är helt ok men jag tycker inte det innehåller så mycket i reglerna som rent tematiskt knyter an till epoken. Hade gått på CoC Dark Ages i så fall.
Vad har Cthulhu Dark Ages för regelanpassningar som gör att det tar kakan, som de säger?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Järn är helt ok men jag tycker inte det innehåller så mycket i reglerna som rent tematiskt knyter an till epoken. Hade gått på CoC Dark Ages i så fall.

Fornsaga? Har inte läst det men fått för mig att går tungt på settingpecifika inslag.
Fast världsskaparreglerna, färdigheterna, vapen- och rustningslistorna, är väl ändå ganska järnåldersanpassade. Sedan tyckte jag den shamanska andemagin där man förhandlar effekter med andar var väldigt passande. Men det är ju järnåldersfantasy så man kan ju ta bort fantasyfolkslag och de fantastiska varelserna om man vill ha det mer historiskt korrekt.

Jag har läst Fornsaga men inte spelat det. Det verkade lite mer omständigt, men jag skulle behöva testa för att veta om det är värt det eller inte.
 

MTW2junkie

Veteran
Joined
4 Jul 2019
Messages
24
Funderar lite på en spelvärld inspirerad av ett väldigt specifikt verk så att säga kopplat till nordisk järnålder/vikingatid/mytologi, och efter att först övervägt ett eget system tänker jag mig nu att det ska kunna funka till flera olika system, då jag vet det finns flera olika rollspel baserade på dessa teman. Nu så här dan före dopparedagens kväll kommer jag spontant bara på en handfull rakt av (Gudasaga, Viking, Cthulhu Dark Ages). Hjälp mig komma på fler som jag borde ta en titt på som har liknande teman. (Ge gärna också en kort uppskattning ifall spelet ifråga är något att ha också!). Tack!

Nu är det 35 år gammalt och kan vara svårt att få tag på.

Fördel:

Som vanligt med spel som RQ får man ett antal rimliga karaktärsbakgrunder. Vilken man själv får kan man slumpa om man vill. Minns jag rätt fanns det jägare, herde, bonde, skald, huskarl och jarl

Nackdelar:

1: Äventyren är inte särskilt givande eller långa.

2: En del tyckte att magin var för mäktig - det var mer eller mindre Gloranthas rätt av.

3: Samma med pengasystemet: att saker räknas i pennies är förvisso bra, men några andra värdeviktmått finns inte, så det känns inte som nordisk järnålder/vikingatid.

4: Inga utisar är beskrivna på samma sätt, varför SL måste skapa rimliga stats för sådana, eller bakgrunder om man vill spela en sådan. Man hade tyckt att det skulle finnas stats på franker, anglosaxare, tyskar o.s.v.

5: Själva äventyrsvärlden är lite gammaldags. De som skrev hade ingen chans att känna till diverse intressanta platser som Uppåkra eller Slöinge, eller hade inte förmåga att läsa den då existerande litteraturen. Spelvärlden är därför avsevärt fattigare än vad vi vet idag om den tidens Norden.

Det kan vara värt att titta på vad de tycker om karaktärernas startskickligheter och förmögenhet, men det är knappast värt att köpa bara för det.

Idag finns det visst något som heter Mythic Iceland för BRP, men det har jag inte spelat.

 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
De kan nog vara svåra att få tag på idag, men jag är förtjust i de gamla kampanjsupplementen för saxare respektive Skandinavien till Pendragon (den lite mer expansiva 4:e utgåvan), Saxons! respektive Land of Giants. De är rätt sparsmakade men stämningsfulla och fantasieggande. Saxons! har ett tilltalande nasty system för runmagi där den mest effektiva metoden för att få magisk kraft är att stympa sig, och Land of Giants har två äventyr inspirerade av Beowulfkvädet med en genuint mytisk känsla över sig.

Edit: även om många föredrar att Pendragon återgick till sitt hårt nischade fokus på att spela just arthurianska riddare gillar jag 4:e utgåvans experiment med att bredda settingen. Det visar också IMO att spelmotorn funkar bra för andra varianter, så länge spelet är uppbyggt kring att man spelar elitkrigare i en hederskultur där ideal och ära kan väga tyngre än materiella hänseenden.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
GURPS: Vikings är också en habil sourcebook för såväl historiska som mer mytiska/fantasybetonade vikingainspirerade kampanjer.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Tack för alla tips! Järn lät först lite för high fantasy för mig, men kanske jag har fel, ska absolut kolla in det.

Har någon tips på dåliga (/undermåliga) spel på samma tema?

För att spoila lite: det jag tänkt mig är att göra en spelvärld baserad en synnerligen vansinnig svensk amatörhistorikers tolkningar av de isländska sagorna (1910- och 1920-tal), vilka fick honom att förlägga alla gudar, jättar, dvärgar, osv. till inte bara verkligheten, utan även en synnerligen fantastisk version av en mycket liten del av Sverige. Tänk er Valhall-serierna, fast det utspelar sig alltihop på Södertörn, ungefär.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,397

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
För att spoila lite: det jag tänkt mig är att göra en spelvärld baserad en synnerligen vansinnig svensk amatörhistorikers tolkningar av de isländska sagorna (1910- och 1920-tal), vilka fick honom att förlägga alla gudar, jättar, dvärgar, osv. till inte bara verkligheten, utan även en synnerligen fantastisk version av en mycket liten del av Sverige. Tänk er Valhall-serierna, fast det utspelar sig alltihop på Södertörn, ungefär.
Ha ha, låter asballt!

Finns ju en massa system som går att hacka (whitehack, black hack, Mörk Borg, Fate, Savage Worlds för att nämna några) men det beror lite på vad du vill ha för känsla i spelet. Regellätt eller crunch? Magi eller inte? Mycket eller ingen fokus på strid?
 

MTW2junkie

Veteran
Joined
4 Jul 2019
Messages
24
Tack för alla tips! Järn lät först lite för high fantasy för mig, men kanske jag har fel, ska absolut kolla in det.

Har någon tips på dåliga (/undermåliga) spel på samma tema?

För att spoila lite: det jag tänkt mig är att göra en spelvärld baserad en synnerligen vansinnig svensk amatörhistorikers tolkningar av de isländska sagorna (1910- och 1920-tal), vilka fick honom att förlägga alla gudar, jättar, dvärgar, osv. till inte bara verkligheten, utan även en synnerligen fantastisk version av en mycket liten del av Sverige. Tänk er Valhall-serierna, fast det utspelar sig alltihop på Södertörn, ungefär.

Haha - det måste vara Theodors teorier.

Glöm inte att han också bevisade att atlantiderna flydde till en svensk ö ute vid kusten, och där skapade germanerna. I sanning en underlig människa och också en mystiker.

Med en sådan miljö blir ditt jobb lättare. Spelarna måste redan köpa så många saker, så de kommer aldrig vara intresserade av de mest materiella saker, och äventyren lär kanske inte handla om att sälja jordbruksprodukter, pälsverk och järn.
 
Last edited:
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
En forumit har skrivit spelet Edda, som går ut på att man spelar typ järnålder-vikingatid som utspelar sig där man bor. Ingen aning om regelsystemet är något som underlättar det du tänkt dig, men det kanske också är något som är värt att undersöka?
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Haha - det måste vara Theodors teorier.

Glöm inte att han också bevisade att atlantiderna flydde till en svensk ö ute vid kusten, och där skapade germanerna. I sanning en underlig människa och också en mystiker.

Med en sådan miljö blir ditt jobb lättare. Spelarna måste redan köpa så många saker, så de kommer aldrig vara intresserade av de mest materiella saker, och äventyren lär kanske inte handla om att sälja jordbruksprodukter, pälsverk och järn.
Jajamen, visst är det Theodor. Fick upp ögonen för honom när jag snubblade på hans böcker i kommunbiblioteket, och jag har fascinerats av honom sen dess (c. 10 år). Har beforskat hans liv en del hel. Det fantastiska är ju hur otroligt detaljerade hans verk är, och varje liten del av mytologin kan kopplas till en viss plats, vilket gör den relativt enkelt att överföra till en karta.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
En forumit har skrivit spelet Edda, som går ut på att man spelar typ järnålder-vikingatid som utspelar sig där man bor. Ingen aning om regelsystemet är något som underlättar det du tänkt dig, men det kanske också är något som är värt att undersöka?
Det skall undersökas, tack!
 
Top