Vikingatid/järnålder i rollspel?

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Ha ha, låter asballt!

Finns ju en massa system som går att hacka (whitehack, black hack, Mörk Borg, Fate, Savage Worlds för att nämna några) men det beror lite på vad du vill ha för känsla i spelet. Regellätt eller crunch? Magi eller inte? Mycket eller ingen fokus på strid?
Tackar tackar.

Det skall funderas kring. Är i nuläget osäker på hur mycket magi vår käre Teddy vävde in i sina verk. Han ansåg ju åtminstone att han själv stod i kommunikation med Oden, via en medium.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Det skall undersökas, tack!
Edda är mer en kampanjvärld än ett spel. Mytisk järnålder baserat på historia, arkeologi, götiska fantasier, och vikingasagor. Året är dagens årtal minus 1500 år (år 520), och är mest utbroderad i Götälvsdalen (Örgryte, Skepplanda, Hisingen, Askim, Frölunda, samt de sårbara utmarksängar där Göteborg grundades.

Systemet är ett moddat klasslöst OD&D.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spelvärlden Trudvang med det systemet du gillar bäst av alla utgåvor eller ett regelsystem från ett annat spel/eget regelsystem. Trudvang är en väldigt spännande värld som jag uppfattar som klippt och skuren för järnålder med pseudo-vikingar/kelter/franker beroende på vilken del av Trudvang man väljer att fokusera på.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl

Nu är det 35 år gammalt och kan vara svårt att få tag på.
Jag har ett supplement till Rune Quest II som heter heter Vikings. Det är från 2010 och kanske lättare att få tag på? Det är i alla fall standard BRP, med fluff, rollfigurer, utrustning, magi, varelser och ett kapitel om kampanjer. Det är inget fel på det, men inte heller något som sticker ut.

Det finns ett AW-hack som heter Sagas of the Icelanders för den som är lagd åt det hållet. Har bara läst, verkar solitt grundat på det medeltida Islands kultur. Men alltså väldigt specat på att spela just på Island, inga vikingatåg eller sådant.

Och sen måste det ju sägas att det finns en modul till Svärd och Svartkonst som heter Nordmenn som är skriven av @Ape of Wrath, men jag vet egentligen inget om den mer än att den finns.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har ett supplement till Rune Quest II som heter heter Vikings. Det är från 2010 och kanske lättare att få tag på?
Detta är alltså till Mongoose' RQ2. Systemet som de numera kallar Legend, och som är den direkta föregångaren till det som nu heter Mythras.

Jag misstänker att det här är samma produkt med en namnändring:
 

MTW2junkie

Veteran
Joined
4 Jul 2019
Messages
24
Jag tycker att med en sådan bakgrund skall man ha mytologiska äventyr av slaget, Ernalda feeds the tribe.


Spelarna står kanske inte inför något de förut inte har sett.

Man får fundera över verkligheten, och vilken nivå man vilka lägga den på.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Tack för alla tips!

Jag som bott i Örgryte tycker ju Edda låter superkul... Dessutom kretsar en stor del av mitt arbete kring historisk forskning i Göta älvdalen.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag som bott i Örgryte tycker ju Edda låter superkul... Dessutom kretsar en stor del av mitt arbete kring historisk forskning i Göta älvdalen.
Men låt oss titta lite närmare på det gemensamt. Jag håller på och skriver ner mer av det som är lösa anteckningar och minnen från spelsessioner.
 
Top