Vi spelar Polytopia!

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
För att krångla till det så har jag bytt nick nu. Hellzon var taget (och hen verkar inte spela Polytopia) så jag heter AHellzon.

Hur gör man? Tutorial plz 😆

Cog.
På Android: Gå in på Google Play Spel, klicka på "Profil" nere till höger, klicka på din profilbild längst upp. Nu kan du ställa in både profilbild och profilnamn.

På iPhone: You're on your own.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Alrajt!

Här är ett första utkast till lista på nick på wrnu och i Polytopia.

Jag har även lagt till några bra-att-ha länkar.

Funderar på att lägga till ett fält för "preferenser" för varje spelare (vill alltid bli inbjuden, föredragna settings på ett spel (antal spelare och kartstorlek).

Tror att filen är läsbar för alla med länken. Kolla gärna så att det fungerar och att det ser bra och rätt ut!

 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vid Förstörelsens flod hälsar hoodarna ALLA välkomna till sina hoods. Ett kort kort tag trodde vi att det bara var vi muntra män med breda axlar som älskade den här delen av landet men ganska snart stod det klart att det även attraherade onda hornfolk, i både rosa och svarta skjortor, och nu även insekter.

Hoodarna kommer därför styra om sin verksamhet från bågskytte till turism. Resebyrån kommer gå under namnet Hoods’ Hoods - ett resmål för ALLA!

3AEE0E3E-EA3D-47F2-A52C-29ECDB74B204.jpg
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ur Björn Bar Durs uppenbarelse, bok 3, kap 1:38:

och Den Stora Björnen talte sålunda till mig, och han sade:

Gå ut i världen och lägg den under dig, tag med dig på färden dina bröder och systrar i Björnens tecken. Genom er skall Min vilja och Min vrede bli känd. Hooder och cymantier, som är Björnens fiender, skola krossas under Min starka björnlabb. Jag säger till dig: låt ingen leva! Skövla deras städer och utplåna deras folk! I deras länder skola endast asgamar och vilda hundar finna rum efter att ni dragit fram där! Och till min ära skola ni alla bära den vackert rosa färg som är Min, ty den påminna Mig om syrénens blomning om försommaren.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Mina ädla krigare, den här Guldens Dal var full av ohyror. Jag mötte ett trevligt bergsklättrande folk här i krokarna men åt andra hållet hade insekter infekterat landet. Det blev tidigt ett tvåfrontskrig som mina mannar sa att jag inte kunna vinna men jag var envis. Efter att ha vält insekterna ut i havet fortsatte mitt framgångståg, de envisa insekterna hade släktingar på andra sidan lagunen och hade det inte varit för det trevliga bergsbestigande folket så hade jag varit översprungen omedelbart men med bergsbestigarnas gästfrihet och död stöd fick vi äntligen styrkan att kunna regera hela dalen!

image_123986672.JPG

Jag undrar fortfarande, var bodde du @Basenanji ? Uppe till vänster?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Mina ädla krigare, den här Guldens Dal var full av ohyror. Jag mötte ett trevligt bergsklättrande folk här i krokarna men åt andra hållet hade insekter infekterat landet. Det blev tidigt ett tvåfrontskrig som mina mannar sa att jag inte kunna vinna men jag var envis. Efter att ha vält insekterna ut i havet fortsatte mitt framgångståg, de envisa insekterna hade släktingar på andra sidan lagunen och hade det inte varit för det trevliga bergsbestigande folket så hade jag varit översprungen omedelbart men med bergsbestigarnas gästfrihet och död stöd fick vi äntligen styrkan att kunna regera hela dalen!

View attachment 5762

Jag undrar fortfarande, var bodde du @Basenanji ? Uppe till vänster?

Eftersom jag är en blygsam typ som inte gör folk förnär fick en stad räcka.😇

Sista rundan "gav" jag en jätte till min lillebrorsa som uppenbarligen ville ge igen för någon inbillad oförrätt! 😂

(han använde superfuskiga schamaner som tog över min snela Aimo-jete)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Square of heroes.

  1. Studera spelplanen noga
  2. Räkna ut hur du skall flytta alla dina trupper
  3. Börja flytta alla dina trupper
  4. Inse att du blandat ihop vilka som är DINA äckliga spindlar och vilka som är NÅGON ANNANS äckliga spindlar
  5. ????????
  6. Profit!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jösses vad jag åker på stryk i varje parti. Har verkligen inte hittat hur man skall expandera och bygga tech på ett smart sätt. När jag kommer i kontakt med en annan civilisation är det inte sällan den har runt dubbla mina poäng :eek:

Tror jag är lite för mycket av en 'completionist' för att bli bra på såna här spel. Jag vill få ett fullt tech-tree och har svårt att bortse från det :)

Cog.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
River of destruction.

Ett parti där jag hade lyxen av att kunna fokusera på en utmaning i taget. Jag började i ett hörn, och fick plocka ett par byar innan jag sprang in i @Xyas eskimåer. Mina snabba spindlar lyckades slinka mellan benen på ispilarna.

Sedan var det en stadig expansion av slem och svampar tills jag nådde 10k poäng. Jag försökte invadera med mina silverfiskar norröver, men blev avvisad av katapulter och pilbågsskyttar.
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag försökte invadera med mina silverfiskar norröver,
och den Stora Björnen sade: ingen fot buren av en insekt, spindel eller annat kryp tillåtas beträda Björnrikets heliga jord. Dessa låga varelser äro Mig avskyvärda, ty de bära icke björnens päls.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Tror jag är lite för mycket av en 'completionist' för att bli bra på såna här spel. Jag vill få ett fullt tech-tree och har svårt att bortse från det :)
Själv får jag nypa mig för att inte springa och utforska alla rutor.

Tech i korthet, kan det vara nåt?
  • Techa först, erövra sen i varje runda. Detta har Tant Ragnar redan sagt minst två gånger i tråden. Tech blir [tier] stjärnor dyrare för varje stad du tar.
  • Köp bara den tech du behöver just nu (eller kanske behöver nästa runda om du ska erövra byar denna runda).
  • Kom ihåg att från att din gubbe går fram till "fog of war" och hittar en by däri så går det ju minst två rundor tills du faktiskt tar över den byn. Så det är lugnare än man tror att techa billigt.
  • Vilken tech du behöver styrs mycket av vad för resurser som ligger på marken. Har du en massa skog och vilda djur så kommer du naturligt att bygga mot katapulter. Mycket berg med mineraler? Ja då landar du ju på Swordsmen till slut (och Forge, som är rätt imba de med).
    • Not 1: Vad som ligger på marken styrs delvis av vilken stam du är. Har du en samlingstech från början är du garanterad två av den resursen runt din huvudstad.
    • Not 2: Varje "landtema" har olika fördelning av resurser. Bardur är imba för de börjar inte bara med en collection tech, deras land är också nerlusat med skog och vilda djur att exploatera.
  • Philosophy är nyligen boostad till att ge 33% rabatt på alla techpriser, men den är en tier 3-tech och rätt dyr att investera i. Ai-mo har dock snabbspår dit!
    • Men nä, du kommer inte att få alla techs och "Genius"-monumentet ens med den.
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Glödande oasen
väntar än på spelare
kan vi vara sams?
"Den årliga debattävlingen i Glödande Oasen har nu pågått i några dagar. Ni, kära tittare, undrar förstås hur det går, så vi har fått tag i Ai-mos store ledare för en intervju."

"Frid och kärlek."

"Förstås. Store ledare, första matchen gick ni mot Kejsar Ragnar av Imperius, hur gick det?"

"Vårt debattlag lade fram flera tunga argument, och den stackars Imperiusdebattören fick erkänna sig besegrad. Han ligger där borta och vilar sig."

"Jag ser honom, vi kanske ska ställa en fråga till honom... herregud, hans skalle är krossad!"

"TUNGA argument."

"Säger ni det så, store ledare. Nåväl, runda två var mot en annan Ai-mostam, under ledaren Jimmy."

"Det stämmer. Vi skickade vår bäste Sinnesbändare, som rentav lyckades omvända några av motståndarna till vår sida. Det blir ett trevligt tillskott av idéer till nästa tävling."

"Varför har er Sinnesbändare en ishacka och en hammare förresten?"

"Symboler för frid och kärlek."

"Jag... vill nog inte veta förresten. Debatten mot ledare Basenanji, även han en Ai-mo, är i full gång ser jag."

"Oja. Vi har all respekt för hans debattlag och har skickat in våra största filosofer."

"De är bokstavligen fyra meter höga..."

"Våra filosofer backas upp av ett expressleveranssystem för tunga argument."

"Det där är en katapult. Den kastar sten."

"Mycket uppmärksamt. Här bakom har vi också upprättat en tankesmedja..."

"Det är en helt vanlig smedja! Ni smider svärd i den! Det här är inget debattlag, det är en militär invasion! Folket ska få veta det här!!!"

"Ni låter upprörd herr journalist. Ah, där är ni herr Sinnesbändare. Var så vänlig och lugna ner journalisten med vårt meddelande om frid och kärlek..."
 
Last edited:

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Är det någon som kan förklara när man får anfalla efter man gått och när man inte får göra det? Är det trupp-beroende? Ibland upplever jag att grundtruppen inte får anfalla efteråt och ibland får dom det...
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Är det någon som kan förklara när man får anfalla efter man gått och när man inte får göra det? Är det trupp-beroende? Ibland upplever jag att grundtruppen inte får anfalla efteråt och ibland får dom det...
Om du klickar på en enhet får du en lista på dess stats och egenskaper.

De trupper som har "dash" får anfalla efter att de har flyttat, om de avslutar sin förflyttning inom räckhåll för den (vilket styrs av värdet på "range"). Har de dessutom "escape" så får de flytta igen *efter* att de har gjort ett anfall. Screenshot_20210308-194346.jpg
 
Top