Nekromanti [Vi spelar Civ 5] Genesis Rising

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Wow. Häftigt. Funkar alla spel på onlive? Min dator är inte tillräckligt bra för de senaste spelen så jag skulle kunna spela dem o bara streama ljud o bild som en film?

Men uppstår delay och sånt då?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
OT:

Recca said:
Wow. Häftigt. Funkar alla spel på onlive? Min dator är inte tillräckligt bra för de senaste spelen så jag skulle kunna spela dem o bara streama ljud o bild som en film?

Men uppstår delay och sånt då?
Som krank säger så kan man spela häftiga spel på kassa datorer, till och med tablets. Jag har en liten netbook, det är därför jag kör genom OnLive. Alla spel finns inte, bara de som OnLive fixat avtal med, du kan själv ladda ner och kolla och testspela. En annan tjänst i utveckling är Gaikai.

Jag har inte haft problem med lag eller tröga kontroller, utom när jag försökte fusk-köra det genom Ubuntu. Ibland kan skärmen bli lite grynigare, speciellt om jag alt-tabbar till en browser och tricksar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har lite svåra funderingar på vad vi ska ta för social policies. Några nya policies låses upp nu när vi närmar oss medeltiden. Ska vi satsa på Piety (religion), Patronage (statsstater) eller avsluta Tradition?

Piety passar egypten, eftersom det gör våra begravningskammare både billigare och starkare. Piety ger mer Kultur och mer Tro, och gör Lycka till Kultur, så vi kan köpa fler social policies. Eftersom vårt folk är ett lyckligt folk är det en bra grej. Bra väg att gå för en Cultural victory.

Patronage gör det både lättare och mer lönsamt att knyta band till stadsstater. Eftersom vi bor på en liten kontinent som vi redan utforskat helt kan det vara bra att vända blickarna mot statsstaterna nu och börja tävla om deras bonusar och militära stöd.

Avslutar vi Tradition kommer våra städer framförallt att växa snabbare. Växande städer -> Mer resurser.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har svårt att hålla mig borta från det här spelet! Prövade att spela lite till och tog Tradition, eftersom Recca gillar't.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nmLkXNOpJlM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/nmLkXNOpJlM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Hall of Fame till denna scout som tog sig till en ö, rev ett barbarnäste, dödade tre barbartrupper och plundrade en ruin. Här är en kritisk skillnad mellan King och Emperor, tycker jag: På King så kan även scouts riva barbarnästen om man attackerar-> läker-> attackerar, osv, men på Emperor blir det mycket svårare och inte riktigt en hållbar taktik.



Känns som att vi behöver gå mot navigation så att vi kan träffa nya offer nationer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Patronage kör jag nästan aldrig. Jag kör nästan aldrig piety heller. Men jag kör väldigt sällan fokus på culture heller. Tycker det inte visat sig lika effektivt som att satsa på science... Men om man bor på en liten ö kan det nog vara smart.

Jag brukar köra tradition och eventuellt ett par policies från liberty. Sedan brukar jag ge mig på mercantile-policyn (kommer inte på vad den heter just nu) och brukar vanligtvis föredra science-policyn framför piety eftersom science är bra om man krigar. Men jag har inte spelat på länge och jag har inte kört expansionen så jättemycket. Spionerna kanske är tillräckligt effektiva för att man inte ska behöva satsa så hårt på science som jag brukar göra?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Recca said:
Patronage kör jag nästan aldrig. Jag kör nästan aldrig piety heller. Men jag kör väldigt sällan fokus på culture heller. Tycker det inte visat sig lika effektivt som att satsa på science... Men om man bor på en liten ö kan det nog vara smart.

Jag brukar köra tradition och eventuellt ett par policies från liberty. Sedan brukar jag ge mig på mercantile-policyn (kommer inte på vad den heter just nu) och brukar vanligtvis föredra science-policyn framför piety eftersom science är bra om man krigar. Men jag har inte spelat på länge och jag har inte kört expansionen så jättemycket. Spionerna kanske är tillräckligt effektiva för att man inte ska behöva satsa så hårt på science som jag brukar göra?
Nä, spioner är inte så effektiva.

Jag brukar inte tänka så, riktigt... Visst att Rationalism boostar vetenskap, men den kommer inte förrän i renässansen, och den är inte riktigt en anledning att inte ta Piety eller Patronage, om de passar den situationen man är i.

Förvisso, jag antar att om man tjänar mer Gold så höjs Science också? Då kan jag förstå att Mercantile+Rationalism och inget annat är det bästa för forskning. Jag googlade och hittade den här snubben som säger att mer städer = mer forskning.

Mercantile låter ju förvisso som en vettig grej om vi nu ska ge oss ut på de stora haven, men i praktiken ger det ju oss bara snabbare skepp och en great admiral.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Under brinnande krig reser sig en profet, anno domini 560. Det här är mitt förslag till den sanna läran, vad säger ni?

http://content.screencast.com/users/Arvi...-08-07_1810.png

Story Now är en flitig religion där alla förväntas bidraga med kickstarter-guld till statens projekt. (De flesta bonusarna jag kunde välja på skulle jag få när jag konverterade andra civilisationers städer till vår religion, men det finns ju inte så många sådana på vår kontinent)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Recca said:
Patronage kör jag nästan aldrig. Jag kör nästan aldrig piety heller. Men jag kör väldigt sällan fokus på culture heller. Tycker det inte visat sig lika effektivt som att satsa på science... Men om man bor på en liten ö kan det nog vara smart.
du skall inte underskatta Patronage, ta bli vän med många city state kan vara avgörande i ett spel.
jag känner att jag verkar köra väldigt annorlunda än dig recca.

jag brukar alltid ha en riktigt stark kultur (vinner på det ibland). och så tycker jag att spela brett (många staäder) är överskattat.
jag föredrar få riktigt BRA städer. Det är inte fullt ovanligt att jag vinner med tre städer totalt. (kanske plus någon puppet)

//Lukas som tycker det känns som om det bara är vi tre som diskuterar civ i den här tråden
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mm, mer städer är väldigt bra om man kan hålla alla lyckliga (och där kommer mercantile in).

Mercantile ger alltså helt vansinnigt hög happiness. Om man har kört på expand and conquer så kan man ha kring 90% av alla luxury resources. Då och då har jag haft över 100 happiness när jag tagit sista på Mercantile. Jag brukar inte ens köra på den vänstra av mercantiles spår för det mesta. Tror faktiskt aldrig jag gjort klart den ens.

Om jag försöker köra någon form av culture-game så går det inte bra för datorspelarna startar alltid ett besinningslöst krig mot mig som varar i flera tusen år om jag inte ser till att krossa dem till siste man så att övriga nationer inte vågar röra mig. Och när jag väl kommit så långt så hatar alla min civ och ungefär när jag erövrat den kontinent jag började spela på så börjar folk annonsera sina apollo space race begun. Och då går jag in och slaktar dem sönder och samman, bränner byar och städer och bombar dem med atombomber alternativt bygger jag spaceship innan de hinner göra det.

Rationalism är bra om man vill kriga och vill utöka ett redan massivt teknologiskt försprång. Vanligtvis tar jag dock bara ett par policys från den men händer att jag tar fler.

Mercantile brukar jag inte ta för att få högre income. Det är ju det mina icke-main-städer är till för, de har gold-income som fokus så att jag kan köpa grejer där jag behöver det. Det enda jag aldrig köper är marketplace och liknande eftersom jag inte ser hur det skulle vara lönande.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Krig mot Gandhi!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VLYCWZr1oTg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/VLYCWZr1oTg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/81mT97R2BbQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/81mT97R2BbQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Jag döper om Delhi efter dig, Lukas.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lu-kaazh said:
Arvidos MC said:
Jag döper om Delhi efter dig, Lukas.
YAY!

/Lukas som nu är en smutsig stad i Indien
En smutsig stad i GROGNARD EMPIRE! Men du, det är världens center, med en massa under, endast överträffad av Gygaxia. Förvisso, det var en medeltida 25-stad... som nu är en medeltida 13-stad... så lite sunkig, kanske.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Arvidos MC said:
Lu-kaazh said:
Arvidos MC said:
Jag döper om Delhi efter dig, Lukas.
YAY!

/Lukas som nu är en smutsig stad i Indien
En smutsig stad i GROGNARD EMPIRE! Men du, det är världens center, med en massa under, endast överträffad av Gygaxia. Förvisso, det var en medeltida 25-stad... som nu är en medeltida 13-stad... så lite sunkig, kanske.
Om något så ska jag kanske se äran i att få en stad döp efter än när temat verkar vara bra spelskapare.

//Lukas som dock inte är någon bra spelskapare
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lu-kaazh said:
Arvidos MC said:
Lu-kaazh said:
Arvidos MC said:
Jag döper om Delhi efter dig, Lukas.
YAY!

/Lukas som nu är en smutsig stad i Indien
En smutsig stad i GROGNARD EMPIRE! Men du, det är världens center, med en massa under, endast överträffad av Gygaxia. Förvisso, det var en medeltida 25-stad... som nu är en medeltida 13-stad... så lite sunkig, kanske.
Om något så ska jag kanske se äran i att få en stad döp efter än när temat verkar vara bra spelskapare.

//Lukas som dock inte är någon bra spelskapare
Recca har också en stad. Reccanopolis, den vid ungdomens källa.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arvidos MC said:
Recca har också en stad. Reccanopolis, den vid ungdomens källa.
I am honored! :gremlaugh:

Ungdomens källa också, charmigt. :gremwink:

Also, jag har börjat spela civ 5 igen tack vare dina filmer. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag spelade Korea på King. Byggde bara 3 städer och hade fred med allt och alla. Satsade på science. Stack ut i rymden på 1800-talet. Fick jätte-dålig score...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Men Arvid, din klant! Du har ju postat den senaste videon i fel tråd! Posta om den här nu.

För dem som missat är nästa avsnitt med mig som gästkommentator. Och det kommer mer från samma tillfälle så fort jag matchat ihop ljud och bild och klippt lite.
 
Top