Nekromanti [Vi spelar Civ 5] Genesis Rising

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Prolog
I vilken spelaren ger upp och börjar om, och hittar Rollspelens Urkälla

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jPhjQgBDByo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/jPhjQgBDByo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Som Egypter så är vi experter på att bygga under i antiken, och med mitt DLC så finns det ännu fler under att välja på. Jag tänker att vi ska antingen satsa på Liberty för att få en gratis settler och worker, så att vi kan spendera mer tid på att bygga under, eller Tradition, så att vi får mer bonus på att bygga under.

Jag är inte så bra på old school gaming, så jag behöver förslag på namn åt våra städer. Vår huvudstad ska nog heta Gygaxia, tror jag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Spelade lite till för att ha lite mer videogodis att ge er, och för att jag har en uppsats att prokrastinera ifrån.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/k4N2cy4RbrU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/k4N2cy4RbrU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Snart har vi tillräckligt Faith för att välja en panteon och därmed en bonus. Det finns alla möjliga bonusar man kan välja, mer mat/vetenskap/tro/glädje om ens stad är stor nog/vid en flod/vid boskap osv. Några önskemål? Mitt förslag är att ta Monument to the Gods som ger ännu mer bonus på att bygga tidiga under. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hej.

Jag spelar civ 5. Ska vi spela ihop nån gång? Har alla expansioner och sånt. :gremsmile:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Recca said:
Hej.

Jag spelar civ 5. Ska vi spela ihop nån gång? Har alla expansioner och sånt. :gremsmile:
då skulle jag också vilja vara med.

/Lukas som har GoK men inga DLCer
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Lite spontana tankar:

*Den experience du kan få barbarer är väldigt bra som grund till en höglevlad arme (vilket i många fall är bättre än en stor arme)

*tänk på att workers har maintenance kostnad så du vill inte ha för många.

* du kanske skulle forska fram writting så att du kan bygga "great library"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Recca said:
Hej.

Jag spelar civ 5. Ska vi spela ihop nån gång? Har alla expansioner och sånt. :gremsmile:
I would love to, men jag spelar genom OnLive, och deras civ stödjer inte multiplay. Om jag kan få tag på en bättre dator att installera det på eller något, så absolut!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lu-kaazh said:
Lite spontana tankar:

*Den experience du kan få barbarer är väldigt bra som grund till en höglevlad arme (vilket i många fall är bättre än en stor arme)

*tänk på att workers har maintenance kostnad så du vill inte ha för många.

* du kanske skulle forska fram writting så att du kan bygga "great library"
Ok! Jag tänker att Great Library blir nästa under efter Pyramids. Kanske kan vi trolla fram iron working och krossa Indien med det?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arvidos MC said:
Lu-kaazh said:
Lite spontana tankar:

*Den experience du kan få barbarer är väldigt bra som grund till en höglevlad arme (vilket i många fall är bättre än en stor arme)

*tänk på att workers har maintenance kostnad så du vill inte ha för många.

* du kanske skulle forska fram writting så att du kan bygga "great library"
Ok! Jag tänker att Great Library blir nästa under efter Pyramids. Kanske kan vi trolla fram iron working och krossa Indien med det?
På Emperor som är den svårighetsgrad jag brukar spela på hinner du aldrig bygga great library om du inte kör pottery -> Writing det första du gör. Och då är det inte alls garanterat heller. Du kan greja det om din worker hugger skog eller om du har ett schysst produktivt läge, exempelvis marble hjälper. Egypten har förstås fördel...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Recca said:
Arvidos MC said:
Lu-kaazh said:
Lite spontana tankar:

*Den experience du kan få barbarer är väldigt bra som grund till en höglevlad arme (vilket i många fall är bättre än en stor arme)

*tänk på att workers har maintenance kostnad så du vill inte ha för många.

* du kanske skulle forska fram writting så att du kan bygga "great library"
Ok! Jag tänker att Great Library blir nästa under efter Pyramids. Kanske kan vi trolla fram iron working och krossa Indien med det?
På Emperor som är den svårighetsgrad jag brukar spela på hinner du aldrig bygga great library om du inte kör pottery -> Writing det första du gör. Och då är det inte alls garanterat heller. Du kan greja det om din worker hugger skog eller om du har ett schysst produktivt läge, exempelvis marble hjälper. Egypten har förstås fördel...
men jag har för mig att han spelar på king, och då borde han klara det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sen tycker jag att det är knepigt nu med faith... Jag har svårt att hitta en vettig balans. Man måste ju skaffa en shrine det första man gör efter pottery, annars är det kört med religionen.

Innan faith körde jag alltid scout -> worker -> great library. Nu blir det typ ingen scout? -> worker -> shrine???
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Recca said:
Sen tycker jag att det är knepigt nu med faith... Jag har svårt att hitta en vettig balans. Man måste ju skaffa en shrine det första man gör efter pottery, annars är det kört med religionen.
nja så länge du har har en pantheon så kan du skapa religion utan att samla på dig så mycket mer religion: du kan fylla liberty trädet och välja profet.
eller så kan du bygga wondret som spånar en grattis profet (glömt namnet på den )
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lu-kaazh said:
Recca said:
Arvidos MC said:
Lu-kaazh said:
Lite spontana tankar:

*Den experience du kan få barbarer är väldigt bra som grund till en höglevlad arme (vilket i många fall är bättre än en stor arme)

*tänk på att workers har maintenance kostnad så du vill inte ha för många.

* du kanske skulle forska fram writting så att du kan bygga "great library"
Ok! Jag tänker att Great Library blir nästa under efter Pyramids. Kanske kan vi trolla fram iron working och krossa Indien med det?
På Emperor som är den svårighetsgrad jag brukar spela på hinner du aldrig bygga great library om du inte kör pottery -> Writing det första du gör. Och då är det inte alls garanterat heller. Du kan greja det om din worker hugger skog eller om du har ett schysst produktivt läge, exempelvis marble hjälper. Egypten har förstås fördel...
men jag har för mig att han spelar på king, och då borde han klara det.
Jag ska göra ett försök efter att vi spelat rollspel idag. Vi har 55% bonus på att bygga gamla under om vi tar Monument to the Gods, massa skog och 3 workers när vi byggt pyramiderna!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lu-kaazh said:
Recca said:
Sen tycker jag att det är knepigt nu med faith... Jag har svårt att hitta en vettig balans. Man måste ju skaffa en shrine det första man gör efter pottery, annars är det kört med religionen.
nja så länge du har har en pantheon så kan du skapa religion utan att samla på dig så mycket mer religion: du kan fylla liberty trädet och välja profet.
eller så kan du bygga wondret som spånar en grattis profet (glömt namnet på den )
Olika vägar till att tidigt grunda en religion är kelterna, stonehenge, religiösa statsstater, natural wonders, Haga Sophia (som du nämner) eller Liberty-great person.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arvidos MC said:
Lu-kaazh said:
Recca said:
Sen tycker jag att det är knepigt nu med faith... Jag har svårt att hitta en vettig balans. Man måste ju skaffa en shrine det första man gör efter pottery, annars är det kört med religionen.
nja så länge du har har en pantheon så kan du skapa religion utan att samla på dig så mycket mer religion: du kan fylla liberty trädet och välja profet.
eller så kan du bygga wondret som spånar en grattis profet (glömt namnet på den )
Olika vägar till att tidigt grunda en religion är kelterna, stonehenge, religiösa statsstater, natural wonders, Haga Sophia (som du nämner) eller Liberty-great person.
Tradition är dock så pass sjukt bra att jag inte kan tänka mig Liberty som riktigt alternativ. Men jag förstår taktiken. City-states ger bara +8 och man ska hitta rätt stadsstater också, och man ska hitta hela 3 st (tror jag det är) för att få grunda pantheonen. Det är ju inte rimligt. Man behöver alltså antingen stonehenge, shrine eller spela kelter. Stonehenge fixar biffen ända fram till religionen men då har man valt sin earlygame wonder. Inget great library och antagligen inget hanging gardens heller.

(Iaf inte på emperor). Jag kan bara ta emperor om jag har flyt i början eller om jag spelar någon fuskig civ som t.ex. Babylon eller va hettere, han som bygger såna där terass farms (som ju är helt imbalanced).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Arvidos MC said:
jag spelar genom OnLive, och deras civ stödjer inte multiplay. Om jag kan få tag på en bättre dator att installera det på eller något, så absolut!

kan man bettela för onlive gjejer från sverige nu?
jag vill köpa batman arkham asylum förut men fick informationen att bara usa och england kunde bettala för saker.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/18nrD_T6NH4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/18nrD_T6NH4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Lu-kaazh, tyvärr inte. Jag använde en proxy till mitt konto och fejkade att jag bodde i Edinburgh för att få ge dem mina kontouppgifter.

 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kul att öva på att göra koncisa filmer. Den här tappar lite fart när jag kollar på forskningsträdet.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CGebtPj-mO4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/CGebtPj-mO4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Någon som vill döpa vår tredje stad?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Varför kör ni inte steam istället för onlive? Jag förstår faktiskt inte. Steam är ju bäst, typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Recca said:
Varför kör ni inte steam istället för onlive? Jag förstår faktiskt inte. Steam är ju bäst, typ.
Steam = Köp spel, ha dem på sin hårddisk, uppnå systemkraven, spela lokalt.

OnLive = Köp spel, spela dem på en dator på deras servrar, streama det visuella till sin dator och skicka kommandon till deras server. Dvs. bara man har fett bredband så kan man spela vilket spel som helst oavsett om man uppnår systemkraven eller inte. Man kan t.ex. köra PC-spel på en Mac utan problem. Eller nya spel på en gammal dator.

Jag gillar tanken. Kan gillar tanken som fan. Själv har jag inte orkat krångla, utan kör Steam. Trots att jag tycker att Steam har ett par hyfsade problem. Som jag gärna diskuterar i en tråd som inte är tillägnad spelandet av Civ5.
 
Top