Nekromanti Vi gör en fantasyby

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Tomatalven said:
Cybot said:
Arfert said:
Cybot said:
När blev det en stad istället för en by?
En stor by, tycker jag. 300-500 invånare eller nåt sånt.
Skulle väl fortfarande säga att stället är för litet för att ha en permanent anställd "stadsvakt", utan snarare att Henck är en av Edmunds ryttare (som dock tjänar som ordningsvakter vid Marknad, tings och sådant). Edmund har 6 stycken. Egentligen är han skyldig att ställa 8 till Herr Durands förfogande, men om det händer tänker Edmund försöka pressa sin systerson att ställa upp och kanske hyra en legoknekt.

Vem är lagen förresten? Är det Edmund eller kanske Durand som är lagen i området eller finns det en länsmästare (som kan begära understöd ifrån Edmund)?
Var är det rimligt att ryttarna bor? Bor de på Edmunds herrgård/borg eller har de stugor i byn och är deras familjer bönder? Har de olika "klasser"/ särskilda uppgifter, såsom stallknekt, hundtränare, kurir, slottsvakt?
De tjänar som kurirer och slottsvakter. Men deras jobb är att vara hårda och lojala. Edmund har troligtvis ett par stallare och antagligen en jägarmästare (som tjänar som hundtränare också), men de hör inte till hans svurna ryttare.
De flesta ryttare bör bo hos Herr Edmund på hans borg. Det lär höra till undantaget att bo inne i byn som Henck gör. Troligtvis hör det till Hencks uppgifter att hålla ett öga på folket i byn, och han är troligtvis också smartare än medelsoldaten.

Hur är det med läs och skrivkunnigheten i byn förresten? Eller rent allmänt sett. Är det normalt att borgare, bybor eller ens adelsmän kan skriva? Är Edmund och Durand skrivkunniga?
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Cybot said:
Hur är det med läs och skrivkunnigheten i byn förresten? Eller rent allmänt sett. Är det normalt att borgare, bybor eller ens adelsmän kan skriva? Är Edmund och Durand skrivkunniga?
Denna uppgift som frilansade skrivare/heraldiker har den lärde mannen Mäster Rior. Rior bor i det äldsta huset i byn, där han har sitt boende och mottagning/kontor i takvåningen i detta hus. Utåt visar han en fasad av en gammal man som har svårt att gå utan sin käpp och klagar alltid över sitt högra ben. Men i själva verket är han vid god vigör på grund av att han lider av lykantropi. I hans gammal klan/flock kallas han Rior Mörke. När han kom till Rurak var han under flykt......

Det som folk kan upptäcka i hans våning om de har ögonen med sig :), är den stora symbol som är inbränt i taket hos Rior. Magisk?.....
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Lite kan väl folk i allmänhet skriva, särskilt adeln. Men de flesta är tillräckligt dåliga för att det ska löna sig att vara skrivare.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Henck kan ibland behöva hjälp av ickebybor med deckarfall. Han kanske ber rollpersonerna om hjälp.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
I traktens bergsområde på andra sidan myren finns en mycket djup ravin som leder rakt ned i underjorden - ned i tunnlarna säger vissa! Där nere ska det enligt sägnen finnas en underjordisk skog. Vissa säger också att det var där nere Gertrud fick tag i fröna till de konstiga frukterna hon har i sitt växthus.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Herr Arntsen said:
Inte för att vara den, men börjar det inte bli mycket för en by nu?
Kanske. En stor by, eller mindre stad. Om det är så att stället har en ringmur, eller någon form av uppenbart centrum som det ligger hus mer än ett kvarter ifrån, skulle jag kalla det en stad.

Fast många av grejerna verkar ligga en del utanför centrum? Så det kanske är en liten by, men trakten omkring byn är mer befolkad än vanligt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Herr Arntsen said:
Inte för att vara den, men börjar det inte bli mycket för en by nu?
Får man tro Domesday Book så fanns det ca 700 pers i den normala engelska byn år 1090. Med 46 svar och en grej per svar har ni en bit kvar.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Sant, är nog fast i att "mina" byar vanligtvis är av dvärgformat. Sen så stämmer ju faktiskt det som föregående skribent säger, mycket är i trakterna runt omkring.

/Herr Arntsen som för övrigt anser att upphovsmannen bakom auto-correct borde ställas inför en arkubuseringspatrull
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Diskussionen har varit uppe förut. I mina ögon är det fortfarande en by. För byproportioners skull kan det vara bra att lägga till lite bond- och fiskarhushåll. OBS! Ytterst få, om ens några bönder i byn äger sin mark själva, de betalar skatt i natura eller arbete till Edmund för att få bo på och bruka hans jord samt beskyddas av hans borg och svurna ryttare ifall det skulle behövas, t. ex vid krig eller rövarräder.

Yddvar Thule är frilansande kurir. Till skillnad från Edmunds ryttare gör han bud, leverans- och brevbärarjobb mot pengar för andra än bara riddar Edmund. Han är dock ingen krigare eller byvakt såsom herrskapets ryttare, men kan ändå hantera vapen, då det ju är en nödvändighet för resande. Ada Thule, hans fru, är jordbrukare och äger ett antal feta kor (hur många är rimligt?). De har 5 barn, varav det äldsta är 14 år. Adas gamla far bor också i deras stuga.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Bagarstugan
I utkanten av byn finns en nybyggd bagarstuga där byns fruntimmer (dock inte alla samtidigt) samlas varje dag för att baka bröd . Fru Olga Plog är den som organiserar kvinnorna och hon har även verkat för att byns pojkar skall lära sig brödbakandets ädla konst. Bland brödbakarna är fru Varda Korns rieska en uppskattat delikatess som även säljs på värdshuset "Den stampande kaninen". Väldoften från bagarstugan lockar ofta till sig de två tiggarpojkarna Raske och Bogge som man ofta kan se stryka kring byggnaden.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Fru Egil Agn är fiskare, medlem av den hemliga kulten kring Den Gamle i Vassen och bakar byns berömda ålkakor när sässongen bjuder. Det är familjen Agn som har det största ansvaret för att kultens tradition förs vidare genom generationerna. Haddvarr Agn leder varje nymåne offerriter åt Den Gamle.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
I mitten av bytorget står en staty. Den har ståt där så länge folk kan minnas och är så sliten och nött att ingen är riktigt säker på vem den föreställer, men Getrud tror att det förmodligen är Rurak, hjälten som byns namn kommer från. Någonstans på statyn finns en hemlig gömma med ett magiskt föremål i.
 

Nicolas

Veteran
Joined
8 May 2012
Messages
21
Location
Stockholm
En av de livegna bönderna Sten har en dotter som uppges kunna tala med de döda, flickan har haft visioner om att de döda varnar för att någon/något är på väg upp från dödsriket.
Sten har för övrigt haft mycket svårt att gifta bort sin dotter.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Nicolas said:
En av de livegna bönderna Sten har en dotter som uppges kunna tala med de döda, flickan har haft visioner om att de döda varnar för att någon/något är på väg upp från dödsriket.
Sten har för övrigt haft mycket svårt att gifta bort sin dotter.
Han kanske funderar på att skucka henne till ett nunnekloster, men byns auktoriteter ser helst att hon stannar i byn då medium är populära turistattraktioner.
 

Nicolas

Veteran
Joined
8 May 2012
Messages
21
Location
Stockholm
Området i och kring byn har dragits med en ovanligt varm sommar, mycket lite regn har fallit och risken för missväxt är stor.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Om nu någon skulle känna sig manad att sammanställa informationen i tråden och göra något konkret av det hela så kan jag bidra med följande karta över byn,

Kartan kanske inte stämmer exakt med allt som är skrivet, men då får texten anpassas lite. Kartan finns i högre upplösning som jag kan skicka till den som vill ta på sig det hela.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Skitsnygg karta! Den gillar jag. Du har inte lust att göra fler :gremwink:
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Brokk said:
Skitsnygg karta! Den gillar jag. Du har inte lust att göra fler :gremwink:
Då jag jobbar som kartillustratör ritar jag alltid fler kartor :gremsmile:
Om du hoppar över till min blogg, mappingworlds,wordpress.com så hittar du lite fler by och stadskartor, bland annat.
 
Top