Nekromanti Vi behöver ett teoriforum.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Re: Svar

Rising said:
Så jag tror lite på den idén, faktiskt.
Jag med. Märkligt nog är det även så att de som tror att de inte gillar spelteori eller befattar sig med spelteori i själva verket menar forgeig spelteori, och då i synnerhet sådan som rör just narrativism.

Ett Story Now-forum vore välkommet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Svar

Måns said:
Rising said:
Så jag tror lite på den idén, faktiskt.
Jag med. Märkligt nog är det även så att de som tror att de inte gillar spelteori eller befattar sig med spelteori i själva verket menar forgeig spelteori, och då i synnerhet sådan som rör just narrativism.

Ett Story Now-forum vore välkommet.
Jag håller med, faktiskt. Det är mycket lättare att avgränsa än ett rent teoriforum samtidigt som jag misstänker att de flesta teoritrådar likförbaskat skulle hamna där, så att det Arvidos verkar vilja uppnå ändå blir uppnått.


Och, ärligt talat - Gamistiska och simulationistiska system har, åtminstone i mina ögon, mer gemensamt med varandra än vad de har med narrativistiska; om inte annat för att gamism och simulationism är vad tradspel byggt på, medan icketrad åtminstone just nu mest är olika slags narrativism, vad jag kan se.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Svar

"Det är bara sådana åsikter som ryms inom tradspelarnas vision om rollspel."

Det är det som är lite tråkigt med forumet, ur mitt perspektiv, för att det är så regelcentrerat. Oavsett om det rör sig om huruvida levels är realistiskt eller inte eller om hur man kan renodla en viss agenda så är det fortfarande väldigt teoretiska diskussioner.

Jag älskar när det kommer, som exempel, trådar om praktisk spelledarteknik och hur man använder röst, kroppsspråk och ordval för att påverka stämningen. Rollspelsdiskussionerna har helt enkelt blivit så regelcentrerade att spelstil i det här sammanhanget endast avser hur man förhåller sig till reglernas inflytande över spelet.

Vad jag skulle vilja se som ett resultat av ett eget teoriforum är att de få trådar om sådant som engagerar mig inte längre skall drunkna i regelteoretiska diskussioner. Jag inbillar mig inte att det kommer leda till så många nya diskussioner, bara att de gamla skall synas lite bättre. Jag är givetvis medveten om att det hela kan vara ren inbillning från min sida också, det kanske finns asmånga diskussioner om hur man får fram en känsla av uråldrighet under ett spelmöte, bara att jag inte ser dem för att jag inte tror att de finns där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Re: Herr Nils drar sitt strå till stacken.

Jag har en del poänger med det här inlägget, men först tänker jag bemöta en del saker. Om man inte är intresserad av det kan man gå direkt till fjärde stycker efter citatet.
----------------
Ffa tycker jag att ditt inlägg belyser "den andra sidans" märkliga inställning. Kolla här:

Herr Nils said:
..Men ju mera spetsiga teorierna blir och ju längre de rör sig från rollspelen kärna...

...istället används [teorintermer] i Name dropping för att ge sken av kunskap och för att skrämma andra till tystnad...

...Idag försöker vissa förespråkare dra fram sin käpphästs komponent i trianglar, oktogoner eller vilken geometrisk figur som för tillfället är på modet...
Och allt det här avslutas med en hårresande liknelse där rollspelare som tycker att det är givande att ta avstamp i en redan formulerad teori, eller formulera egna teorier och modeller är fanatiker och övriga rollspelare förnuftiga rationalister som ser igenom bluffen och stoiskt lämna teorifånen åt sitt babblande.

I princip har jag inget emot kategoriska åsikter. Själv tycker jag att politiska diskussioner på forum är lika avtändande som kall, rutten fisk. Till stor del beror det på att jag inte är insatt, och väldigt mycket går rakt över mitt huvud. Att jag skulle ge mig in i de trådarna och hävda att de rör sig från politikens kärna, att deras syfte är att skrämma mig till tystnad, att de var förolämpande och de inte förklarar alla namn och termer så att jag kan begripa det så är jag ganska säker på att folk skulle be mig lämna debatten för helt uppenbart ger den mig inget och jag ger inget till den.

Alltså, känner man att ens tillvaro hotas av spelteori, att spelteoretiker är babblande fanatiska fånar o.s.v. så får man nog finna sig i att själv bli betraktad som ointressant, okunnig och aningen ohövlig. Och bli bemött utifrån det.

Och, här ligger en väldigt stor del av problemet. Jag har sett det massor av gånger. Alltid menar "den andra sidan" att "teoretiker" är förolämpande m.m. Och ja, då och då händer det att någon arrogant säger att "du, det där är fel, gör så här istället" men hey, det har ju rollspelare sagt till andra rollspelare i 1000 år. Och alltid ses det som ett angrepp på den egna spelstilen.

Problemet, som jag ser det, är att en hel bunt med användare ser hela teorivågen som något negativt, utan att riktigt kunna förklara varför. Rising, Fiktionslek och några andra har givit nykter kritik men i nästan alla andra fall handlar det om grundlösa påstående från folk som inte ens har spelat ett enda av dessa spel.

Jag kan bara skaka på huvudet och sucka. Ditt inlägg är väldigt talande, precis som Gula Gubbens, eller vad nu Salle kallar sig på wrnu, märkliga påhopp när jag kallade BRP suboptimalt för min spelstil.

Du snackar väldigt mycket om att vara hövlig och artig och förklarande, men jag är till 100% säker på att jag för egen del minst 20 ggr hövligt (och säkert ett gäng gånger ohövligt, dessvärre) förklarat varför tradspel inte är givande för mig och varför jag spelar på ett annat sätt. Jag skulle gärna se en nykter debatt om varför forgeteori är dåligt för traditionellt spelande, vad som är dåligt med Forgespel m.m. Jag startade till och med en tråd om typ det för ett tag sedan. Gissa vad? Bara Rising gav ett vettigt svar, och det var inte alls så vasst som jag hade förväntat mig att det skulle vara.

Så, istället för att tro att spelteori är något vi skrämmer våra barn med så kan välja mellan att försöka förstå det eller att ignorera det, men för tusan, att i ren okunskap kalla det för fanatism är bara fånigt. Vi har inte sett någon sådan debatt här sedan vad-han-nu-hette ansåg att alla som inte hade 40p Kriminologi var värdelösa rollspelare.

Så, i all välmening, ni som ogillar spelteori och menar att det har förstört wrnu, berätta hur så kan vi väl ta det därifrån?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Regelfokus

Hmm...lustigt. Vi håller med varandra lite, for once. Spelteori i all ära, jag tycker teori är fundamentalt för rollspelandets utveckling, men varför detta fokus på regler, när jag egentligen skiter i regler? Jag rycktes nästan med ett ögonblick nu de senaste månaderna med Solar System och allt och började inbilla mig att regler faktiskt var viktigt. Tss. Du fick mig att vakna nu.

Liksom, vart tog friformen vägen? Det är berättartekniker och dramaturgi som krutet borde läggas på.

Det kanske är upp till oss att starta sådana trådar, helt enkelt?

- Ymir, har iaf en liten idé
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
hejsan!

kul att du tar upp det här med teoriforum.

min känsla är att det finns en liten grupp mycket aktiva postare här på rollspel punkt nu.

så är det säkert på flera ställen, här är det flera av de mycket aktiva postarna som gillar att teoretisera runt rollspel.

inte så att det är något negativt, men det är för mig svårt att följa med, delvis för att jag inte har rollspel lika aktivt i mitt liv som en del av de aktiva postarna här.

Termer som förekommer är ibland av en teoretisk natur, det hänvisas hit och dit, man kan om man är intresserad läsa sig till detta.

Nu är det så att jag bara är begränsat intresserad av detta, och det är ju mitt problem kan man tycka.

men eftersom frågan stäldes så tänkte jag svara.

Rollspel punkt nu är en sida jag har visst intresse av, jag gillar en del som postar här, och uppskattar delar av det som det pratas om.

säkert som en hel del postare.

för mig skulle ett teoriforum vara väldigt skönt att ha, jag skulle slippa de diskussioner där teorinivån är hög.

och jag skulle gärna slippa en del diskussioner där inlärningskraven för att fatta vad som diskuteras är hög.

Det är ungefär som att jag kan kolla in på eon forumet nångång för att se vad de snackar om, men då vet jag att jag inte kommer fatta alla termer, jag kan inte systemet.

men som sagt, det kan ju hända att rollspel punkt nu är en plats där teoridiskussionerna
är det centrala, och att det är vad som man förväntar sig att det diskuteras på det generella rollspelsforumet.

det gör sidan lite mindre intressant för mig, men är inget fel i sig.

som en slutkläm
där jag försöker formulera mina allmänna tankar.

där teoridiskussioner förs på ett sätt att lärotröskeln är väldigt hög, man måste läsa in sig på mängder av termer, inse att de en del menar olika saker med samma ord, där bör man ha ett eget forum.

min känsla är att vissa teoridiskussioner blir så akademiska att de fungerar effektivt som uteslutande för dem som inte begriper.

DVS de ger en uteslutande känsla, man känner sig utanför och mindre duktig, värd, eller bara osmart.

Nu vet jag att det handlar om hur man själv ser på saker, men jag får känslan att den känslan av intellektuell överlägsenhet är något som en del gillar

om man reducerade detta till ett forum avsett endast för detta så skulle detta kännas bättre.

men det är min känsla och jag kan ha fel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Regelfokus

Jag är inte så bra på att starta trådar, det blir aldrig några inbjudande och spännande frågeställningar. Det blir mest ett inlägg som ingen bryr sig om, och så var det med den saken. Jag är för tråkig trådstartare för att kunna bidra :gremsmile:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Herr Nils drar sitt strå till stacken.

Ogillar spelteori... förstör rollspel.nu???

Njae, jag ogillar inte spelteori, det har en funktion och jag kan förstå den och det ultimata att leta fram en förståelse för hur spel fungerar på en rad olika outsagda och formulerade plan.
Samtidigt ogillar jag spelteori när vi kommer till "namedropping" och formalia som jag inte förstår, för att jag inte har tid och lust att sätta mig in i det.
Jag förstår dock att jag som spelkonstruktör/spelledare också kan ha nytta av spelteori, men jag i ärlighetens namn aldrig satt namn på det jag gör - det är något jag känner att jag först har behov av när jag konstruerar och behöver föra en Diskussion med andra Kring Rollspelsmakande och Kampanjmakande (eller vad du vill). I nuläget så använder jag den biten mest till mina egna spelare och har som sagt inte haft behov av att diskutera det med någon... så, teorin har jag ingen användning av just nu...

Jag ser dock fram emot wikin med förklaringar kring det hela så att jag har möjlighet att läsa in mig på det hela när jag behöver det. :gremsmile:

Nå, det sett från min högst personliga horisant - kort alltså:
- Ogillar och Gillar Spelteori...

Vad jag däremot ser som problem är att många nybörjare som vill ställa sina första frågor om rollspel (exempelvis, hur löser man X i X kampanj så att mina spelare blir nöjda) inte kommer att ställa dessa frågor på rollspel.nu för att de helt enkelt blir överväldigade av "De stora Teoritrådarna" där de förstår högst tre ord i taget. :gremsmile:

Nästa fråga blir givetvis om vi vill ha dessa personer här?
För att göra en jämförelse så har min make i många år svurit över folk som klagar på "nya spelledare på konvent". Han har muttrat i stil med "och hur menar dem att de ska komma fram nya spelledare efter de gamla då... någonstans måste man börja".
Det är något som i högsta grad gäller inom hela vår hobby, och i synnerhet här på rollspel.nu.

Många har genom åren klagat över Eon-forumet. (jag tror det tom görs i denna tråd!) Att det ska genera många och dåliga inlägg av olika former - framför allt av typen just från nybörjare i hobbyn!

Någon gång måste alltså man vara nybörjare, och det gäller även på rollspel.nu. Om man sedan är 10 eller 40 som nybörjare bör ju inte spela annan roll än att man har olika språkförmåga. Men att skrämma bort dessa nybörjare ser jag som kontraproduktivt - om man nu inte som mål vill ha ett smalt och oerhört inavlat forum, med en grupp "internetvänner" som aldrig vill släppa in nykomlingar...

Till frågan igen. Skulle det vara något fel på teori? Tvärtom, det är bra.
Innebär det att teoridiskussion har förstört för rollspel.nu? Ja, indirekt har det smalnat av intaget av nytt folk till rollspel.nu. Inte kanske minskat nya deltagare, men begränsat bredden.

I slutänden:
Teori är bra.

Jag för min del vill se fler aktiva användare på en bredare bas - både fjortisar och Akademiker... :gremsmile:
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Herr Nils drar sitt strå till stacken.

Skulle vi inte kunna ha en omröstning helt enkelt? Flest röster avgör om det blir en ny eller inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Herr Nils drar sitt strå till stacken.

bozar said:
Skulle vi inte kunna ha en omröstning helt enkelt? Flest röster avgör om det blir en ny eller inte.
Teoretiskt sett ett demokratiskt sätt att lösa det på, men i praktiken fångar man bara upp de som råkar gå till rätt forum och dessutom är den typ av människor som röstar.

Att en del av ja-sidans argument är att det skulle tillkomma fler som inte gillar teori om vi gav teori ett eget forum, oavsett om det argumentet stämmer eller inte, gör ju dessutom att röstningen skulle kunna anses bli skev (större delen av den ena sidans röstare är inte aktiva på forumet än)...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Herr Nils drar sitt strå till stacken.

bozar said:
Skulle vi inte kunna ha en omröstning helt enkelt? Flest röster avgör om det blir en ny eller inte.
Den här diskussionen skulle aldrig avgöra hur det blir, bara om det var en bra idé eller inte. Ifall det skulle verka vara en bra idé i den här diskussionen så skulle det kunna påverka redaktionen att själva ta upp frågan till diskussion på redaktörsforumet.

Om den här tråden inte drivit redaktionen till att ta upp det internt så spelar det inte ett skvatt roll vad som händer här, det kommer ändå inte att prövas som beslut.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Vad ÄR teori?

Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte med dig fullt ut. I forumet Spelmakarforumet kan nämnda problem uppkomma men inte i rollspelsforumet. (Eller visst men inte till så stor del att det skulle vara ett problem).

Exempel ett torde således vara ett Spelmakarforums inlägg.

Exempel två är ytterligare en konflikt mellan spelmakarforumet och teoriforumet.

Angående exempel 3, så är du inne på samma spår som jag var några inlägg tidigare. Om hur forumet har en viss benämning om teori som inte är glasklar för den okrönte. Mitt förslag var att "teoriforumet" skulle ha ett bättre namn samt ett förtydligande.

Varför anser jag då att konflikten spelmakarforumet kontra teoriforumet inte är så speciellt intressant? Därför att de sammanflätar med varandra. Huvudelen av "spelmakarna" är också "teori intresserade". Dessa två forum skulle kunna överlappa alternativt slås ihop, därför att de tilltalar samma sorts forumiter.

//Mattias
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Du tycker att det vimlar av Catayah-människor här, efter det att vi öppnat forumsrollspelsavdelningen?
Nej men jag har sett flera nya användarnamn i just den forumrollspelsavdelningen. Det var inte längesedan du och jag pratade i vrålådan över hur kul det var att nya användare dök upp i just det forumet.


Jag säger bara att forumsindelningen historiskt sett inte har haft någon påverkan på diskussionerna på forumet. Inte vad jag kan se, iaf.
När D20 forumet stängdes minskade aktiviteten på välkända D&D forumiter. När det öppnades igen dök många av dessa upp igen.

Jag var inte med på Skräckforumets tid så därför kan jag inte uttala mig om ifall användarbasen förändrades, däremot kan jag luta mig tillbaka till D20 forumet och samtidigt dra paralleler med EON forumet. Eon forumet är ett bra exempell på ett delforum som drar in användare som annars inte skulle ha varit här. Jag blev själv inkörd igenom den porten till WRNU.

Så visst påvärkar delforumen WRNU´s användarbas.


Att det utvecklas via användarna?
Med andra ord anpassas efter nuvarande medlemmar. Jag håller inte med dig. Att tilltala nya användare är minst lika viktigt.

Om en forumsredaktör fick för sig att nyöppna skräckforumet så skulle det inte få mig att börja skriva en massa nya skräckinlägg.
Nej visserligen inte. Skräck är ur tiden generellt. Det är färdig diskutterat, jag tror inte heller att ett teoriforum skulle minska antalet teoriinlägg, bara göra det lättare att navigera och delta i rollspelsforumet.

Varför är antalet inlägg så intressant? Det intressanta måste ju va antalet användare som deltar i diskussionen?

Användarbasen tror jag inte kommer ändras, eftersom det aldrig har hänt efter några tidigare forumsändringar. Jag tror dock att det skulle kunna göra en del diskussioner smidigare om forumiter såsom du kunde slippa bemötas av inlägg som var skrivna utifrån inställningen att D&D är ett "spel", eftersom det alltid blir så jiddrigt när ni tradspelare kolliderar med gejmister.
Haha så du placerar mig i tradfacket alltså:p Utav ren nyfikenhet undrar jag varför?

Att användasbasen har förändratts en hel del kan vi konstatera. Att dra dessa förändringar över en och samma kam är ett misstag. Det hela är mer komplicerat än så. Jag vågar dock säga att förändringar i forumstrukturen har en del i det tillsamman med en massa annat. Du menar att det inte har det minsta lilla med användarbasen att göra. Jag hoppas det inte är nån som är så dum att han på allvar tror att jag argumenterar för att forumet skulle förändras totallt bara för att vi skapar ett teoriforum. Jag säger bara att dey skulle medföra lite mer utrymme i rollspelsforumet och eventuellt ge forumet lite mer bredd.

//Flurtis
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
flurtis said:
Så visst påvärkar delforumen WRNU´s användarbas.
Jag vill bara bekräfta detta påstående som vara allmänt accepterat som sant ndg community-forum online. Ju bredare grunden som forumet står på, ju smalare underforum kan skapas, då dessa kommer att skapa nischer som bjuder in användare som gillar nischen speciellt.

Det är som i verkligheten, den av kött och blod - de flesta drar sig för att kasta sig in i en stor folkmassa och börja kommunicera, men hittar man en mindre grupp som verkar snacka om något man förstår så hänger man på mycket enklare.
 

lanariel.silver

Veteran
Joined
11 Sep 2006
Messages
91
Location
Hasslebro Håla
Så snabbsvar.

Jag håller inte på med teori, men tycker att diskussionerna här om teori är intressanta, och det låter som att ett teori forum skulle underlätta för att hitta sådana trådar
 
Top