Nekromanti Vi behöver ett teoriforum.

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,039
Location
Umeå
Re: Nej, det gör vi inte

Varför inte bara sparka upp ett teoriforum så får man utvärdera det efter det funnits till ett tag? Kör igång ett par syften (1. Inte skrämma bort folk med teorisnack. 2. Skapa ett lättare sätt att vända sig till en viss målgrupp. 3. Blah) och sen helt enkelt diskutera igenom, fyller forumet detta syften? Nope, radera det. Japp, ha det kvar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nej, det gör vi inte

Däremot så skrev jag att trådförfattaren kunde välja vem hon ville vända sig till när hon väljer forum.
Men om jag vill vända mig till alla, vad gör jag då?

Vi vet av empiri att splittrad debatt är dåligt.

- Ymir, hävdar
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Nej, det gör vi inte

Själva ideén är klokren. Personigen har all (för mig) ointressanta teori trådar nästan dödat mitt forums intresse. Har man innte loggat in på en vecka måste man sålla bland 100inlägg av teori med alla möjliga abstrakta namn.

Däremot kan jag se Dimfrost poäng, gränsdragningen är ett problem liksom dubbeltrådande. Sen är jag lite orolig för hur "icke forumiter" kommer att uppfatta forumet. Här på WRNU är ju begreppet "teori" hyggligt inmutat inom en viss ram. För en utomstående är det ingen självklarhet vad som ryms inom ordet.

Kanske ett annat namn med en sån där liten läcker forumsförklaring i kursiv text som andra forum har.

Exempel:
Spelmekanik Forumet
Diskuttera spelmekanik, speltermer, spelstilar m.m.

Eller något?

//Flurtis, nyvaken
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nej till teori!

Jag tycker det är en kass idé, paradoxalt nog. Rollspelsteori är viktigt för rollspelsutvecklingen, och därför är det viktigt att föra diskussionen om teorin i ett forum där diskussionen når fram.

Ett separat teoriforum är avskräckande, eftersom teori i sig är avskräckande. Jag tror att gemene man tänker "rollspel ska ju vara kul, inte läxa." Jag ser redan nu den tendensen så fort rollspelsteori förs fram på tapeten. Låser man in teoridiskussionen på en separat bräda så exponeras de skaparna inte alls till rollspelsteori, och då kommer det att skapas en knivskarp gräns mellan progressiva rollspel och tradrollspel, utan något utbyte mellan dem.

Jag tror därför att ett teoriforum bara tjänar till att segregera hobbyn och elitisera vissa rollspelsskapare, och det är dumt. Hobbyn behöver inte mer segregation och elitism än vad den har.

Därför tycker jag att ett teoriforum är en dum idé.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Re: Nej till teori!

Varför inte bara dela makarforumet i ett house of commons och ett house of lords?
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Nej till teori!

Jag tror därför att ett teoriforum bara tjänar till att segregera hobbyn och elitisera vissa rollspelsskapare, och det är dumt. Hobbyn behöver inte mer segregation och elitism än vad den har.
Vilka många menar på att WRNU generellt redan idag gör. Därför skulle ett seperat teoriforum vara ett avstamp ifrån WRNU´s redan etablerade elitism och segretation. Jag tror inte att ett teori forum skulle uppmuntra segregation och elitism mer än vad nuvarande teoritrådar gör. Däremot skulle det ta WRNU i en mer generell rikting än vad forumet har dragit åt de senaste åren.

Man kan inte blunda för att forumet har tagit en skarp riktning åt teori hållet de senaste åren. Detta märks också på aktiviteten hos användarna. De som har gillat det har ökat i aktivitet, de som inte har gjort har minskat. Etablerade forumiter som Ripperdoc, Storuggla, Nightowl, Magnus Seter, Herr Nils etc syns allt mer sällan i det generella rollspelsforumet. Nu kan jag inte mer än gissa på att dessa forumiter precis som jag känner att de inte har det intresse som behövs föra att gräva ner sig i ett hundra teoriinlägg.

Ett teoriforum skulle bidra till en väl behövande bredd till forumet.

//Flurtis
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Tva förslag:

1. Skapa trädstruktur pa formen i tva lager. Pss görs nuvarande rollspelsforumet till ett slags Rollspel - generellt, medan ett teoriforum skulle bli subforum under Rollspel. Om man inte vet var man ska lägga inlägget lägger man det i Rollspel, och det är även där nya användare lär posta, medan folk som är insöade pa använding av bomber, nycklar, etc kan direkt vända sig till de som förstar frageställningen.

2. Döda Rollspelsmakarforumet. Jag sitter pa flera inlägg jag inte vet om de platsar bäst i makarforumet eller i Rollspel, men jag vet att de fan inte är teori iaf. Som det är nu är makarforumet i limbo mellan allmänna rollspelsdiskussioner och teori och det suger. Detta skulle tvärtemot vad vissa här säger göra kategorisering och gränsdragning enklare än den nuvarande lösungen.

...men sa är ju jag en sadan däringa strukturfascist som läser inlägg i tradad visning...
/Grog, nyvaknast och bakfullast
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Re: Vi behöver ett teoriforum. Nu.

Tvärtom. Jag hade inte lagt den tråden på teoriforumet även om det hade funnits ett sådant. Jag ser den inte som vidare teoretisk. Detta illustrerar med all önskvärd tydlighet att gränsdragningarna är problematiska. :gremsmile:

(Vad jag därmed borde ha gjort var att definiera "spelarfrihet" ordentligt i trådstarten så det framgick tydligare vad jag menade. Rollpersonscentrerade äventyr i en berättelse, inte en separat existerande värld, typ. Det är inte en av mina bättre trådar.)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Vi behöver ett teoriforum. Nu.

Just nu finns det ju inget teoriforum, ingen instruktion av vad som skall placeras där och inte heller någon praxis för detta. Jag tror det blir lättare att se var gränsen går om och när allt detta etableras.

Även med allt detta satt i system kommer en del inlägg att förbli svårplacerade, om varken startinläggets formuleringar eller trådstartarens intentioner eller förhoppningar ger någon som helst vägledning. Men en del trådar som nu måste gå igenom en inledande upprensningsfas kommer att hitta sin målgrupp från början, så att fler forumanvändare än förut hittar till sådant de gillar att prata om.

Inlägg man är genuint osäker på var de skall läggas blir inget större problem, tror jag. Då är chansen förmodligen rätt stor att de passar hyggligt i vilket som helst av de fora trådstartaren väljer mellan. En moderator med en bestämd annan åsikt kommer i vilket fall att flytta tråden, medan en osäker moderator låter den stå kvar.

Däremot blir det problem när trådstartaren gärna vill få med folk från någon av dessa grupper i diskussionen:

- Folk som ogillar teoridiskussioner så mycket att de sällan eller aldrig ens är inne på teoriforumet.
- Teoriintresserade som känner samma ovilja inför ett eller flera andra fora.

Jag tror att det kommer att vara ont om sådana trådstarter i praktiken, men jag vet inte.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vidareutveckling:

Ymir said:
Men om jag vill vända mig till alla, vad gör jag då?

Vi vet av empiri att splittrad debatt är dåligt.

- Ymir, hävdar
Precis som du säger, att man måste välja bort är ju det dåliga med att dela upp mer. Vad jag bygger mitt case på är att vi redan har valt bort användare. Eonspelarna är på Eonforumet, och de som kräks på teori håller sig borta från wrnu. Tanken jag har med mitt förslag är alltså att man ska kunna vända sig till allt flera som trådstartare.

För att mer konkret svara på din fråga: Jag föreställer mig att de som skulle hänga på teoriforumet också skulle finnas på rollspelsforumet, så om du är seriös med att nå ut till alla så skriver du inlägget lättillgängligt nog för rollspel eller rollspelsmakande. Du kan ju också starta en tråd i det ena forumet och senare följa upp med en annan vinkel i det andra...

Det största möjliga problemet jag ser är snarare att diskussioner i rollspelsforumet blir lite fattigare när deltagarna inte vill blanda in teori.

Jag ska nu utveckla mig lite och formulera min tanke, fast lite tydligare.
Så här skulle forumbeskrivningen kunna se ut:

Trådstarter som introducerar eller kräver förförståelse i termer och teorier ska placeras i teoriforumet.

Med andra ord, teoriforumet skulle vara som ett "metaforum" som ligger över rollspelsforumet och rollspelsmakar, det är ett filter som gör att man kan välja bort de teoritunga trådarna.
Det är alltså inte förbjudet att ta upp GNS i ett svar på rollspelsmakarforumet, och den som vill vända sig till alla, dvs rollspelare, skriver på rollspelsforumet.

Hela poängen är att undvika den vägg av "Whut?" som Moller tar upp här. Sätta den på ett ställe där man som användare kan välja om man vill ha den, och när. Så att man vet vad man kan vänta sig och vad för svar som förväntas i tråden.

Allra bäst skulle jag gilla det om alla forumkategorierna försvann och ersattes av ett Tagg-system för trådarna, men det kommer nog aldrig hända.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vidareutveckling:

Eonspelarna är på Eonforumet, och de som kräks på teori håller sig borta från wrnu.
Men teori är vad som utvecklar mediet. Om man ogillar teori så till den mildra grad att man helt undviker forumet på grund av det borde man kanske fundera på sina prioriteringar.

Trådstarter som introducerar eller kräver förförståelse i termer och teorier ska placeras i teoriforumet.
Det låter väldigt kategoriskt. Jag är inte övertygad.

Det största möjliga problemet jag ser är snarare att diskussioner i rollspelsforumet blir lite fattigare när deltagarna inte vill blanda in teori.
Ja. Precis så.

- Ymir, tvivlar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: Vidareutveckling:

Arvidos said:
Hela poängen är att undvika den vägg av "Whut?" som Moller tar upp här. Sätta den på ett ställe där man som användare kan välja om man vill ha den, och när. Så att man vet vad man kan vänta sig och vad för svar som förväntas i tråden.
Det moller snackade om var att alla våra termer var jobbiga. Något jag funderat på senaste dagarna var att binda samman forumet med din wiki för rollspelstermer, så när något skrev "tradspel", "flaggor", "GNS" och liknande så fixar forumet länkar till sidor på wikin där det förklaras. Forumet har redan en sådan funktion, så att fixa det vore inga problem, annat än att det är så tråkigt att fixa med listor över vilka ord som ska länkas och var.

/Han som tänkte starta en tråd i denna forumsdel om det, men har inte orkat så han passade på nu istället
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag är för ett teoriforum, åtminstone tills dess att det bevisats empiriskt att det är en dålig idé (och det går inte att göra utan att skapa det forumet).

Jag har inget emot teori, men sedan en lång tid tillbaka tittar jag bara in på det allmänna rollspelsforumet för att se om det finns några roliga trådar. För sådant som jag faktiskt ska applicera i rollspel vänder jag mig till Eon-forumet, även om det skulle vara frågor som "hur får jag till en häftig stämning runt bordet?" och "vad ska jag göra med min problematiska spelare?". Vilket även tycks gälla andra människor (även om det är möjligt att de bara missförstått "Eon-forumet" som "forumet för människor som spelar Eon" och inte "forumet för Eon-frågor").

För att få hänga på det allmänna rollspelsforumet annat än som lurker känns det ibland som om man måste ha publicerad minst en artikel om rollspelsteori i Science eller åtminstone vara en professionell rollspeltillverkare, och vad gäller trådarna som kommer upp är det när det kommer till praktiskt användning bara marginellt bättre.

Det är bara min personliga åsikt, men jag känner mig numera rätt alienerad i det allmänna rollspelsforumet, även om jag efter mitt lurkande troligen skulle kunna diskutera rollspelsteori på en helt ok nivå (kan iofs också ha att göra med att jag tycks vara 10-20 år yngre än snittet där...)

Blir det ett eget teoriforum kanske det allmänna rollspelsforumet återigen börjar användas för saker som jag kan ha praktiskt nytta av vid spelbordet (för jag vill minnas att det har varit så en gång tidigare), vilket är vad jag förutom rolig läsning vill ha ut av ett rollspelsforum.

Det är min personliga åsikt.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Vi behöver ett teoriforum. Nu.

Ja snälla, ett teori forum gör att man slipper allt det här konsti... Nä, det spelar faktiskt nog ingen roll, de konstiga termerna som bara en proffs forumit förstår dyker upp ändå. Skriver jag om attack värde på dnd forumet så kan du sätta 5 kronor på att nån har svarat och snackat om tradspel, mytiska väsen bakom rollspeltabuns mönster och om ditt attackvärde baseras på indiespelens ande eller på forgemodulen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,151
Location
Ereb Altor
Så, planen är att vi ska ha ett teoriforum för att de som inte gillar teori ska slippa läsa om det? Isf vill jag ha ett forum om BRP, nostaligspelmakande, spelkonservaism och sånt, för det vill jag verkligen inte läsa om.

Förresten, vi kan väl ha ett forum för meningslös namedropping med, och intellektuell maktkamp. Sådana inlägg tycker jag också är tråkiga.

:gremsmile:

Men seriöst. Det finns saker (som de ovan) som jag personligen inte går igång på. Jag undviker de trådarna, och det är lätt. Jag har alltså inga som helst problem med att folk pratar om allt som har med rollspel att göra här, tvärtom. Och underforum kan mycket väl ha en strypande effekt på debatterna. Jag tycker att det är mer givande att snacka spelteori med forumiter som ifrågasätter än de som inte gör det.

Dessutom, den kanske viktigaste orsaken, wrnu gömmer gamla inlägg och glömmer bort det. En pågående teoridebatt borde föras på ett ställe där den alltid är aktuell. Typ som på Cultures of Play, där långa essäer är vanliga och där debatten pågår under lång tid. jag tror att en fruktbar teoridebatt bör föras på en helt annan plats än wrnu och på ett annat sätt, som det ser ut idag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,668
Location
Rissne
Måns said:
Dessutom, den kanske viktigaste orsaken, wrnu gömmer gamla inlägg och glömmer bort det. En pågående teoridebatt borde föras på ett ställe där den alltid är aktuell. Typ som på Cultures of Play, där långa essäer är vanliga och där debatten pågår under lång tid. jag tror att en fruktbar teoridebatt bör föras på en helt annan plats än wrnu och på ett annat sätt, som det ser ut idag.
Mjo, wrnu lämpar sig inte för diskussioner som pågår i längre än en vecka eller så. Eller ja, det har blivit bättre och lättare i och med "Bevakade forum"- funktionen, men i vanliga fall försvinner ju gamla trådar bara, och av någon anledning ses det inte som ett problem att det skapas nya trådar om saker som redan avhandlats.

Sådan är effekten av ett forum utan bumpning.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,312
Location
Örebro
krank said:
Sådan är effekten av ett forum utan bumpning.
Amen.

(Ja, jag saknar verkligen den funktionen. Det känns verkligen som ett stenåldersmässigt forum när funktionen inte finns aktiverad - eller ens existerar, om det nu är närmare sanningen. Vi behöver den funktionen mer än ett Teoriforum. :gremtongue: )
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Vidareutveckling:

Ymir said:
Men teori är vad som utvecklar mediet. Om man ogillar teori så till den mildra grad att man helt undviker forumet på grund av det borde man kanske fundera på sina prioriteringar.
Varför det?

Rollspel är ett fritidsnöje, ingen karriärväg eller akademisk disciplin. Varför ändra på det man tycker är kul om man inte är intresserad av förändring för förändringens skull?

Gillar man inte hur saker diskuteras på ett hobbyforum är det klokt att ge sig av, om man inte går igång på att ha det jobbigt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vidareutveckling:

Varför ändra på det man tycker är kul om man inte är intresserad av förändring för förändringens skull?
Intressant att du skriver "...för förändringens skull", för det var något du hittade på själv.

Vad den här tråden visar i väldigt hög grad är att många använder ordet "teori" på allt de själva inte tycker om. Precis som Pom gör här ovan: Pom är nämligen inte alls ointresserad av rollspelsteori egentligen - en snabb titt på hans senaste skriva inlägg visade mig många urtypiskt teoretiska resonemang, såsom:

"I D&D-paradigmet tar man för givet att alla vill bli bättre. Krigaren gör armhävningar och sparrar, magikern pluggar och mediterar, munken mediterar och sparrar (med krigaren kanske), tjuven pillar med gamla lås och tassar omkring på rispapper.
Men inte under speltid. För det är tråkigt."


- Teori om hur D&D's paradigm (här kom det till och med in ett akademiskt ord) dikterar vad man kommer att fokusera på under speltiden.

"Ett kortare, fristående äventyr är en helt annan sak. Där tycker jag den dramatiska inställningens fördelar överväger dess nackdelar. Det är viktigt att på en begränsad tid få ut ordentligt med dramatik som inte har kunnat byggats upp sedan långt tidigare."

- Teori om under vilka förutsättningar en "dramatisk inställning" gör sig bäst.

"Som jag förstått det ligger den här filosofin bakom:
- Om ens karaktär skall dö skall det åtminstone ske efter en rejäl och spännande strid. Att dö av första hugget är trist.
- Ju större variation i skadan av en attack, desto större risk att dö av första hugget.
Jag gillar den filosofin


- Det här kunde ha varit ett av mina inlägg om poängen med spelighet, och hur man uppnår dessa poänger med rätt system (här; att minska slumpens inverkan på skadeutdelningen).

---

Så länge som folk drar ett streck i sanden precis utanför sina egna fötter och säger att allt utanför detta streck är "teori", då förstår jag att man kan finna ett separat teoriforum vara mycket lockande, men tyvärr gör man det då på såväl fel grunder som av helt fel anledningar.

"Teori" är nämligen inte bara den sortens teoridiskussioner som du inte deltar i, Pom. Du skulle själv behöva besöka denna forumsavdelning när du vill framlägga dina åsikter om vad du anser vara D&D's Paradigm, när du anser att det kan vara fördelaktigt för en spelledare att ha en Dramatisk Inställning på ens session, eller när du vill tala om vad målen är med en viss spelfilosofi och hur ett spel har gjort för att försöka uppnå detta.

Om du ska vilja ha ett Teoriforum så ska du vilja ha det av rätt anledningar: Alltså för att du känner att du själv kan skilja på dina teoretiska inlägg från dina praktiska rollspelsinlägg och för att du tror att diskussionerna skulle tjäna på att hålla isär dessa. Du kan dock inte tro att det skulle innebära att alla andra ska ta bort inläggen du inte gillar från ditt synfält men att du själv ska kunna fortsätta blabba om vad du anser filosofin med D&D's paradigm vara, och hur du anser att detta speglas i spelets system.

Om du inte kan tänka dig att använda ordet "teori" om något du själv ägnar dig åt, då måste du inse att du inte använder det ordet korrekt, utan bara som en nidstämpel på sånt du själv inte gillar eller är intresserad av.

Vi kan inte ha en produktiv diskussion om det här ämnet så länge som folk använder ordet på det viset. Vi måste använda ordet ordentligt, som vuxna och mogna människor med självinsikt, för att kunna komma fram till något vettigt.

Annars kommer ju forumsavdelningen bara bli "Sånt som du inte gillar" och alla forumiter kommer skrika på moderatorerna att alla inlägg de själva inte gillar bör förläggas dit. Hur vettigt är det?
 
Top