Vetenskapligt instrument för fantasy mörkhet

Jag har just nu fått nåt dille på Drakar och Demoner Expert och tycker att om man spelar det RAW så blir det ganska låga värden på den där skalan. Eller, plocka ut några livsmål (egoism, den starkes rätt, makt) befolka världen med adel och egendomslösa, ge riddaren helrustning och bondtölpen en dolk och tyg på mage och bröstkorg. Släpp lös varråttor, jätteamöbor och banemän. Se vad som händer.

Om det finns någon grupp som intresserar sig för komparativ religion och jämförelse av olika etisk-filosofiska perspektiv är det väl ändå nördar?

Men deras känslomässiga reaktioner över vad som känns estetiskt ljust eller mörkt är inte intellektuellt.

Det där skulle jag iofs säga beror en del på utgåva också, fr a "äckligt och skitigt"-kvoten. Den peakade i delar av utgivningen till 2E på 00-talet (_mycket_ mer än i 1E) och har tonats ner en del sen dess. 4E (och tror jag, 3E) är också mycket mindre slumpmässigt dödliga med fler och snällare sätt att undvika lemlästning. Men visst, the Old World i alla versioner är både skitigare och våldsammare mot protagonister än Forgotten Realms. :)

2ed är den enda riktiga editionen.

Lamentations of the Flame Princess vill jag att du bedömer, tack.

Dark Sun
Tekumel

Dark Sun med sitt nihilistiska efterliv och sin radikala aktivist miljö politik känns inte särskilt kristet… Men man vandrar runt i öknen för att slå ihjäl objektivt onda trollkarlar så… 2

Det är standard D&D strider fast med vapen som går sönder oftare. 3

Det är en 2a istället för en 3a pga kannibalismen och slaveriet. Men alla är muskliga och inoljade på bilderna så det går inte lägre än 2.

7

Kult
Call of Cthulu
Paranoia

Måste ju lägga till några av de mer kända "inte så uppenbart heroiska" rollspelen med sina defaultsettings

Liksom, jag har läst Tekumel för 15 år sedan. Men det är så sjukt komplext att jag inte kan bedöma det utan att läsa om boken (vilket jag inte tänker göra).
Jag gör ett försök.

Moral: Spelvärldens metafysik och kultur är inte kristen. Kampen mellan Ordning och Förändring bryr sig inte mycket om mänskliga värden, men de världsförintande pariah-gudarna utgör väl en mer direkt negativ pol som de andra kan enas mot. Kulturellt ligger man någonstans mellan antika rom och aztekerna på en skala av att förslava och döda folk för skoj och till gudarnas ära. Samhället rymmer dock flera olika etiska riktningar och det är fullt möjligt att spela folk som har en någorlunda sund moral. Så 2.

Våld: Det är en våldsam värld med pålning av brottslingar, gladiatorstrider, kroppsbestraffning av tjänare, mm, men vi snackar inte skadetabeller med fokus på gore, så 2.

Smuts: Det förekommer en del missär och dekadens, men utan att det upptar allt fokus, så det får bli 3.

7 en färggrann värld på gränsen till grimdark.

Jag gör ett försök.

Moral: Spelvärldens metafysik och kultur är inte kristen. Kampen mellan Ordning och Förändring bryr sig inte mycket om mänskliga värden, men de världsförintande pariah-gudarna utgör väl en mer direkt negativ pol som de andra kan enas mot. Kulturellt ligger man någonstans mellan antika rom och aztekerna på en skala av att förslava och döda folk för skoj och till gudarnas ära. Samhället rymmer dock flera olika etiska riktningar och det är fullt möjligt att spela folk som har en någorlunda sund moral. Så 2.

Våld: Det är en våldsam värld med pålning av brottslingar, gladiatorstrider, kroppsbestraffning av tjänare, mm, men vi snackar inte skadetabeller med fokus på gore, så 2.

Smuts: Det förekommer en del missär och dekadens, men utan att det upptar allt fokus, så det får bli 3.

7 en färggrann värld på gränsen till grimdark.

Jag spelade spelade några gånger i Tekumel kring 1980 och läste för cirka tio år sedan en av Tekumel-romanerna. Världsbyggaren MAR Barker var praktiserande muslim och aktiv förintelseförnekare/historierevisionist -- en sällsynt livsåskådning bland amerikanske spelmakare. Hans mugglarjobb var (IIRC) som universitetslektor i indiska språk. Barkers muslimska tro syns indirekt i spelet i det att han porträtterar en dekadent fantasyvärld som befinner sig i ett tillstånd av jahiliyya:

[This term] serves as a form of grand narrative to paint pre-Islamic Arabians as barbarians in a morally corrupt social order. Its people (the jahl, sing. jāhil) lacked religious knowledge (ʿilm) and civilized qualities (ḥilm). As a result, they practiced polytheism, idol worship, and [...] had societies rife with tyranny, injustice, despotism, and anarchy, and prejudice resulted in vainglorious tribal antagonisms.

Tekumels kulturer kännetecknas av despotism, orättvisa, grymhet, avguderi och sexuell omoral. Världens avgudar är inte äkta vara, utan bedrägliga maktväsen som påstår sig förtjäna att dyrkas. För mig, med akademiska studier i politisk islam i bakfickan, framstår alltså Tekumel som en antites till det "goda muslimska samhället".

Jag spelade spelade några gånger i Tekumel kring 1980 och läste för cirka tio år sedan en av Tekumel-romanerna. Världsbyggaren MAR Barker var praktiserande muslim och aktiv förintelseförnekare/historierevisionist -- en sällsynt livsåskådning bland amerikanske spelmakare. Hans mugglarjobb var (IIRC) som universitetslektor i indiska språk. Barkers muslimska tro syns indirekt i spelet i det att han porträtterar en dekadent fantasyvärld som befinner sig i ett tillstånd av jahiliyya:

[This term] serves as a form of grand narrative to paint pre-Islamic Arabians as barbarians in a morally corrupt social order. Its people (the jahl, sing. jāhil) lacked religious knowledge (ʿilm) and civilized qualities (ḥilm). As a result, they practiced polytheism, idol worship, and [...] had societies rife with tyranny, injustice, despotism, and anarchy, and prejudice resulted in vainglorious tribal antagonisms.

Tekumels kulturer kännetecknas av despotism, orättvisa, grymhet, avguderi och sexuell omoral. Världens avgudar är inte äkta vara, utan bedrägliga maktväsen som påstår sig förtjäna att dyrkas. För mig, med akademiska studier i politisk islam i bakfickan, framstår alltså Tekumel som en antites till det "goda muslimska samhället".
En rimlig tolkning! Hans världsbygge verkar ju ha börjat i ungdomen, influerad av pulp-sf och ett intresse för historia och utomeuropeiska kulturer. Men att den vuxne Barker, som konverterat till islam, skulle tolka sitt världsbygge i skenet av sin tro är inte osannolikt.

Det här är exakt Dragonlance, Forgotten Realms och Pathfinder. Liksom, det här är standard fantasy värld med en massa gudar men de är inte weird eller mytiska nog att bryta mallen. Liksom, ledsen. Men det här är super standard. Något är fel kosmologiskt och det behövs hjältar är en klassiker. Men det är en klassiker som kommer från en kulturellt kristen kontext.

EDIT: Detta är INTE en kritik eller en kommentar om kvalité. Jag tycker det är kul och bra. Men det är exakt lika kristet som Forgotten Realms. Så 3.

Det här är exakt Dragonlance, Forgotten Realms och Pathfinder. Liksom, det här är standard fantasy värld med en massa gudar men de är inte weird eller mytiska nog att bryta mallen. Liksom, ledsen. Men det här är super standard. Något är fel kosmologiskt och det behövs hjältar är en klassiker. Men det är en klassiker som kommer från en kulturellt kristen kontext.

EDIT: Detta är INTE en kritik eller en kommentar om kvalité. Jag tycker det är kul och bra. Men det är exakt lika kristet som Forgotten Realms. Så 3.

Nä tar det inte som en kritik. Ereb Altor är inte en Weird setting. Men det är inte 'kulturellt kristet'. N.B. avsaknaden av ont och gott. Jag vet inte mycket on FR, men det är väl mer "externt hot" än "postapokalyptisk nihilism" som i Altor/Athos.

Jag menar en av skapargudarnas hantlangare är en vilddjursdemon som äter själlösa alver...

Silent Titans!

Det är SÅ konstigt. Men det har drag av medeltida kristen poesi pga författaren. 2

Det är standard OSR våld +2 liksom, tankebomber och stuff. 3

Det är ganska äckligt men på ett färgglatt sätt. 3

8

Back