Vetenskapligt instrument för fantasy mörkhet

Jag hade gärna sett någon göra den här bedömningen av nya Ereb Altor (eller Kopparhavets hjältar)

Vi har faktiskt en hel del kristna värderingar om att mord är fel (förlåt mig, CHAOS). Sedan är folk hycklande svin om det, men det ogör inte det. 3.

Så mycket kladdigt våld som drabbar spelarkaraktärer. 1.

Det är äckligt och skitigt hela tiden. 1

Totalt: 5! På den mörkaste 3e delen av skalan!

Det där skulle jag iofs säga beror en del på utgåva också, fr a "äckligt och skitigt"-kvoten. Den peakade i delar av utgivningen till 2E på 00-talet (_mycket_ mer än i 1E) och har tonats ner en del sen dess. 4E (och tror jag, 3E) är också mycket mindre slumpmässigt dödliga med fler och snällare sätt att undvika lemlästning. Men visst, the Old World i alla versioner är både skitigare och våldsammare mot protagonister än Forgotten Realms. :)

Jag gör ett eget försök:

The Hobbit, or There and Back again av J.R.R. Tolkien:

Jesus: 2. Det är inte mycket av Tolkiens kristna tro som faktiskt går igenom i verket. Mer hjältens resa och hans fascination för fornnordisk mytologi. Möjligen är Torins död för sina och dvärgarnas synder ett tecken på kristen förlåtelse, därav 2 istf 1.

Våld: 2. Det presenteras som en barnbok, men har stickande jättespindlar och våldsam död på slagfältet. Reducerar från 3 till 2 pga den tilltänkta publiken.

Äckel: 2. Gollum äter slemmiga fiskar, trollen petar snorkråkor och dvärgarna vänder upp och ned på stackars Bilbo's hem! Hade varit 1 om de inte också diskat efter sig....

Resultat: 6 - the Hobbit är Grimdark!

Ödesväktarna?
(Jag har en aning om var det hamnar men vill höra andras åsikt samt ta tillfället i akt för att det påståtts att en av anledningarna att folk glömmer bort att spelet finns hela tiden är för att jag inte pratar om det lika mycket som jag pratar om Kutulu och Rotsystem)

Thirsty Sword Lesbians

Det är länge sedan det var ett politiskt statement att vara homosexuell och förutom romance innehållet är det här nästan puritanskt. Men det finns inget direkt lejon som är Jesus. 4

Det är det glättigaste och minst våldsamma våldet. 5

Ingen skit alls 5.

14! Nästan peak inte mörkt.

Att jag tog upp 10 000 Swords Against Heaven var lite för att det också explicit bygger på en buddhistisk grundsyn, så jag tänkte att det var en intressant utmaning för den första faktorn. Är kristendomen den enda religiösa åskådningen som är icke-grimdark?

Att jag tog upp 10 000 Swords Against Heaven var lite för att det också explicit bygger på en buddhistisk grundsyn, så jag tänkte att det var en intressant utmaning för den första faktorn. Är kristendomen den enda religiösa åskådningen som är icke-grimdark?

Alla andra religioner är olika nivåer av kristendomen. Varför? För den här listan bygger bara på estetiska reaktioner från målgruppen ”Nördar i Sverige”.

Jag hade gärna sett någon göra den här bedömningen av nya Ereb Altor (eller Kopparhavets hjältar)

Kopparhavets hjältar kan jag bedöma!

Det är standard fantasy religion av kulturellt kristna personer. 3

Det är relativt nära kärnan av BRP strids spektrumet. 3

Det är standard fantasy skitigt. 3

Alla andra religioner är olika nivåer av kristendomen. Varför? För den här listan bygger bara på estetiska reaktioner från målgruppen ”Nördar i Sverige”.
Om det finns någon grupp som intresserar sig för komparativ religion och jämförelse av olika etisk-filosofiska perspektiv är det väl ändå nördar?

Back