Vetenskapligt instrument för fantasy mörkhet

God45

#PrayersForBahakan
Låt oss begå en pseudo-vetenskap och skapa en skala! Den här skalan avgör alltså hur mörk en äventyrarfantasy värld för ett rollspel är. Desto färre poäng desto mörkare är ett äventyrarfantasy rollspel och desto fler poäng desto ljusare är det. Och sedan kan vi använda det på en massa olika fantasy och se hur det håller? Coolt? Coolt!

Skalan går från 3 till 15 och har tre under-skalor som går från 1 till 5.

Underskala 1: Hur Jesus?
Den här skalan mäter hur mycket verket förmedlar kristna värderingar i sin värld. Där 1 är en nihilistiskt värld där Kristna värderingar är helt främmande eller hånade, så som Conan medan 5 är en helt kristen metafysik med en rolig hatt så som Tolkien eller Narnia. 3 är Forgotten Realms där det är lite kristet för ingen jobbat hårt nog med att få bort kulturella antaganden som författarna har.

Underskala 2: Hur mycket tittar vi på våldet?
Våld kommer att hända och barn kommer att dö i krig, det är bara fantasy. Våld är inte i sig mörkt. Det gör inte saker mörkare om vi inte ser konsekvenser av det. Så, hur mycket ser vi på det? 5 är She-Ra där vi ser hem brinna i bakgrunden och 1 är där huvudpersoner blir permanent stympade som i Game of Thrones. 3 är Forgotten Realms där ibland händer något otrevligare med någon men för det mesta förlorar de bara HP.

Underskala 3: Hur skit är det?
Hur smutsigt, obildat, sjukt och äckliga är saker? 1 är The Daughters War där folk äter ruttnande fötter, de skär ut ögonen på de prostituerade, du är typ en trollkarl om du kan läsa och allting är smutsigt. 5 är Legends & Lattes där allt är rent och fint. 3 är Forgotten Realms där ingen borstar tänderna men vi ska inte tänka på det.

Ge mig ett fantasy verk och så kommer jag vetenskapligt mäta det!

Skala 3: Behöver det vara uniformt skitigt, eller är det OK om man bara har klasskillnader från "Misshandlar slavar som status, ungefär som att vaska champagne" till "gruvslavar med förväntad livslängd på mindre än en månad"?

(Eftersom jag läste ut den igår): Eric Rücker Eddison, The Worm Ouroboros.

Oh! Älskar den boken!

Det finns en kristen kulturel manlighet men i övrigt är Worm en blodig hyllning till krigets storhet. 2

Våldet är överallt och vi har lite näsdragande och folk som dör kladdigt. Men det är väldigt tv-speligt i att det är glorifierat. 4

Saker är inte skit alls! Allting är coolt och vackert. 5

Reultat 11! Worm är i den ljusaste tredjedelen av fantasy skalan.

Skala 3: Behöver det vara uniformt skitigt, eller är det OK om man bara har klasskillnader från "Misshandlar slavar som status, ungefär som att vaska champagne" till "gruvslavar med förväntad livslängd på mindre än en månad"?
Det beror på hur mycket vi tittar på det i skala 2 och hur estetiskt otrevligt det är i skala 3. Är det sexiga inoljade slavar med guldkedjor är det inte skitigt alls.

Toppen! Här kommer mitt bidrag:
Warhammer: the old world, dvs settingen till Warhammer fantasy RP

Toppen! Här kommer mitt bidrag:
Warhammer: the old world, dvs settingen till Warhammer fantasy RP

Vi har faktiskt en hel del kristna värderingar om att mord är fel (förlåt mig, CHAOS). Sedan är folk hycklande svin om det, men det ogör inte det. 3.

Så mycket kladdigt våld som drabbar spelarkaraktärer. 1.

Det är äckligt och skitigt hela tiden. 1

Totalt: 5! På den mörkaste 3e delen av skalan!

Eftersom det är i rollspelsunderforumet: hur inverkar spelmekanismer i mörkheter? En spelvärld kan berätta för dig att det rör sig om mörker, men spelreglerna, eller kampanjatrukturen, motsäger detta påstående - låt oss kalla det Lex Curse of Strahd.

Bara för att: MÖRK BORG

Jag avskyr ju grejen med MB där det inte kan bestämma sig för om det är sataniskt eller nihilistiskt. Men kristet är det inte. 1.

Fruktansvärt våld med permanenta konsekvenser så långt ögat når 1.

Så skitigt. 1

Totalt!: 3! Mörk Borg är max mörk fantasy.

Eftersom det är i rollspelsunderforumet: hur inverkar spelmekanismer i mörkheter? En spelvärld kan berätta för dig att det rör sig om mörker, men spelreglerna, eller kampanjatrukturen, motsäger detta påstående - låt oss kalla det Lex Curse of Strahd.

Låt oss bara kolla på Curse of Strahd.

Det är en gotisk historia om synd formulerad i kristna termer och gott som slåss mot det. Det är kristendomen med en rolig hatt 5.

Roligt tv-spelsvåld för spelarkaraktärerna. Lite tortyr och stympande av NPC:er, men ärligt talat mindre sådant än att folk blir vampyrer. 3.

Det är inte egentligen mer skit än Forgotten Realms, bara ledsnare. 3.

Totalt 11! Det är i den ljusaste tredjedelen av skalan.

A Red & Pleasant Land

Det är ju inte aktivt nihilistiskt men det är extremt moraliskt WEIRD. 2

Lite grejer som är värre än normalt OSR våld men inte så mycket. 3

Det är väldigt rent och snygg i sin Alice i Underlandet + Brädspels grej. 5

10! I övre kanten av mitten av skalan.

Back