Nekromanti Verktyg

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jaså, de säljer fortfarande den gamla modellen? Visste jag inte. Trodde alla hade fått flash-lagring och retina.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
när jag spelledde Tatters of the King använde jag ett program på min Psion 5mx som var hemskt praktiskt; jag har flera gånger funderat på att koda ihop något liknande antingen i javascript med php-backend eller som separat program.

Det var helt enkelt en hierarkisk struktur, där varje nod kunde ha text och så kunde den ha "undernoder". Sedan kunde noder dessutom vara "länkar" till noder någon helt annanstans i trädet. Sedan var den ganska distraction-free; man såg bara den nuvarande "nivån", eller den nuvarande nodtexten i princip. I början kändes det begränsande att inte se hierarkin, och skulle jag bygga en motsvarighet idag skulle jag nog ha med en trädstruktur, men man vande sig. Så jag hade noder för varje kapitel, och under kapitlen hade jag scener, och under scener hade jag länkar till SLP-beskrivningar och sådant. Eftersom SLP.erna återkom i olika scener hade jag samlat alla SLP:er under en egen nod och sedan bara länkat. Funkade asbra.

Just anteckningsprogram verkar vara jävligt svårt att göra. Eller så är det bara så att det enda sättet att få ett program man trivs med är att skriva ett själv...

Nån gång byggde jag också ett kalender/journalprogram som hade stöd för snabb, tangentbordsbaserad navigering mellan dagar, månader år år, och där man kunde ha flera olika kalendrar som visades. Till exempel kunde man då ha en kalender med sina planer för den dagen i kampanjen, en med historiska händelser, och en där man då skrev anteckningar om vad rp gjorde. Den borde jag också skriva om i javascript eller så, borde inte vara så svårt...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Arfert said:
Scrivener funkar bra på en mindre skärm, till exempel på min drygt två år gamla Macbook Air (rese-datorn) som bara har en 13-tummare.
Just installerat och kör igenom den "interaktiva tutorialen" som finns bland mallarna.

Mitt intryck än så länge får nog sammanfattas med citat från Nemo:
"Sweet."
"Totally."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Lupus Maximus said:
Arfert said:
Scrivener funkar bra på en mindre skärm, till exempel på min drygt två år gamla Macbook Air (rese-datorn) som bara har en 13-tummare.
Just installerat och kör igenom den "interaktiva tutorialen" som finns bland mallarna.

Mitt intryck än så länge får nog sammanfattas med citat från Nemo:
"Sweet."
"Totally."
Jag kollade lite på Scrivener. I grunden ett coolt, om än lite bloatat verktyg. För mig faller det på att det är så plattformsberoende; sitter jag inte vid en windows/macdator med programmet installerat kan jag inte skriva. Hade det åtminstone funnits en Androidversion, eller ännu hellre en webbversion som hade lite smart cloudsync...

256 spänn för educational-licensen var väl okej, men inte värt pengarna givet sagda begränsning. Ska jag betala för ett skrivverktyg måste jag åtminstone kunna skriva var jag än är...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sync with mobile apps
Take your work with you on your iPad or iPhone using Scrivener 2.0’s new synchronisation abilities. Scrivener can now sync with Simplenote, Index Card and apps that use Dropbox such as Daedalus, Nebulous Notes, Notebooks and PlainText. And when you get back to your main computer, just sync again to bring your changes back into your project. You can also share RTF files with collaborators—or just edit work on a computer without Scrivener—and have the changes synced back to your project using the Sync with External Folder feature.
Tja, det här gäller mac-versionen... har inte kollat windows-versionen än.
Hursomhelst är det ett fantastiskt prisvärt program enligt mig. Finns inget som är bättre att skriva längre grejer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Arfert said:
Tja, det här gäller mac-versionen... har inte kollat windows-versionen än.
Hursomhelst är det ett fantastiskt prisvärt program enligt mig. Finns inget som är bättre att skriva längre grejer.
Grejen är väl att det inte riktigt blir scrivener man använder - gissar på en hel del informationsförlust, givet att de olika programmen har rätt olika feature sets.

Själv föredrar jag att skriva längre grejer i google docs, uppdelat i lagom långa dokument. Också väldigt prisvärt =) Enda jag riktigt saknar är ju en hierarkisk vy, den som både finns i Word ("outline view") och som nåtslags motsvarighet i den där "bindern" i Scrivener.

Det enda jag egentligen saknar i mobila gdocs är väl offlineredigering och att de inte har vettigt stöd för kommentarer. Sen tycker ju jag generellt att det är hopplöst att försöka skriva något på skärmtangentbord, men det är ju en annan sak.

Jag gillade Scriveners "Binder" även om jag verkligen tycker att programmet klarat sig bättre utan att försöka dra in en massa liknelser till gamla sunkiga fysiska ting (korkbrädor och pärmar, sheesh. Men det kanske finns alternativa teman...). Strukturen var väldigt trevlig. Synd att det inte var open source =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grejen är väl att det inte riktigt blir scrivener man använder - gissar på en hel del informationsförlust, givet att de olika programmen har rätt olika feature sets.
Nix, all text man skriver är vanliga .rtf-filer, så det är bara att ändra med vilket program som helst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Arfert said:
Nix, all text man skriver är vanliga .rtf-filer, så det är bara att ändra med vilket program som helst.
Jag menade saker som att kunna sammanfoga alla texter efter varandra som en stor, ändra ordning på dem etc. Alltså, det Scrivener gör som jag inte kan göra i, säg, Wordpad.
 
Top