Nekromanti Verktyg

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Scrivener lät riktigt intressant. Synd att Windows-versionen ligger en bit efter Mac-versionen funktionsmässigt. Funderar helt klart på att testa den.

Någon som har erfarenhet av Scrivener?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Hm, bra tips... Jag använder ObsidianPortal för loggning och till viss del hålla reda på SLP:er men jag ser fram emot deras kommande redesign. Äventyr skriver jag i gdocs, helt enkelt för att jag skriver allt i gdocs.

Tidigare har jag använt grejer som Zim eftersom jag älskar hierarkiska strukturer, men jag rör mig mer och mer från att använda program som behöver installeras och så. Föredrar portabiliteten hos onlineverktyg; gdocsgrejer kan jag ju komma åt överallt liksom.

Det jag saknar är en bra flödesschema/mindmapper som är webbaserad. Jag är helt kär i SimpleMind till Android, men desktopklienten kostar pengar och även om man kan köra androidversionen via Bluestacks så är det klumpigt och dåligt.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Lupus Maximus said:
Scrivener lät riktigt intressant. Synd att Windows-versionen ligger en bit efter Mac-versionen funktionsmässigt. Funderar helt klart på att testa den.

Någon som har erfarenhet av Scrivener?
Jag använder det, är riktigt bra. Härliga med trialen är att man har 30 dagars användande på sig och itne 30 dagar från att du laddar ner.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
krank said:
Hm, bra tips... Jag använder ObsidianPortal för loggning och till viss del hålla reda på SLP:er men jag ser fram emot deras kommande redesign. Äventyr skriver jag i gdocs, helt enkelt för att jag skriver allt i gdocs.

Tidigare har jag använt grejer som Zim eftersom jag älskar hierarkiska strukturer, men jag rör mig mer och mer från att använda program som behöver installeras och så. Föredrar portabiliteten hos onlineverktyg; gdocsgrejer kan jag ju komma åt överallt liksom.

Det jag saknar är en bra flödesschema/mindmapper som är webbaserad. Jag är helt kär i SimpleMind till Android, men desktopklienten kostar pengar och även om man kan köra androidversionen via Bluestacks så är det klumpigt och dåligt.
Jag släpar med mig en Eee nästan konstant, vilket betyder att jag kan komma åt vad jag installerat på den nästan överallt, inklusive då jag inte har 3G-täckning. Så jag hanterar åtkomsten från andra enheter t.ex. via dropbox. Men jag kan inte använda någon annans dator på samma sätt som om det var online-tjänster.

Så annan filosofi men bara liten nyans i resultatet :gremsmile:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Spider Jerusalem said:
Jag använder det, är riktigt bra. Härliga med trialen är att man har 30 dagars användande på sig och itne 30 dagar från att du laddar ner.
Jag såg det :gremsmile:

Jag har laddat ner video-tutorialsen, och planerar att kolla igenom några av dem innan jag installerar testversionen.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Lupus Maximus said:
Scrivener lät riktigt intressant. Synd att Windows-versionen ligger en bit efter Mac-versionen funktionsmässigt. Funderar helt klart på att testa den.

Någon som har erfarenhet av Scrivener?
Jupp. Riktigt bra och inte fullt så långt efter Mac-versionen som man kan tro. (De arbetar även på en windows-version av deras nya mindmapp-program Scapple. Så snart har vi den också! (Snart är en odefiniuerad tidsrymd iofs.))
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
krank said:
Det jag saknar är en bra flödesschema/mindmapper som är webbaserad. Jag är helt kär i SimpleMind till Android, men desktopklienten kostar pengar och även om man kan köra androidversionen via Bluestacks så är det klumpigt och dåligt.
Tillägg: Jag använder ofta diagramritaren Dia för att bygga mina äventyr, då just flödesschemat är en ganska bra metafor för hur jag bygger äventyrsstrukturer. Jag har experimenterat lite med ett par webbaserade alternativ, men inte hittat något som riktigt duger. Draw.io är dock rätt OK och kan integreras i gdocs...

(Men skulle behöva en androidklient)

(Och att den funkade lite snabbare, och att man inte var begränsad till pappersstorlekar)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skrev både Saga (delvis) och Fantasy! (hela) i Scrivener. Och just nu Svenska kulter RPG och en roman. Det är ett tokbra program, endast hotat av Ulysses. Bra skit. Gillar även tankekarta-programmet Scapple som funkar med Scrivener.

Sen skriver man text ska man naturligtvis ha Mac som är extra populär bland författare, skribenter, journalister och andra skrivande människor. Det beror int bara på att de är snygga, som teknikskallar inbillar sig själva. Det beror på att det är den mest "distraction free" skrivmiljön.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lupus Maximus said:
Arfert said:
Det beror på att det är den mest "distraction free" skrivmiljön.
Du menar att det inte finns några bra spel portade till Mac? :gremwink:
Det finns ju, men jag har en dedicerad spel-PC, en ren "leksak", fast sjukt dyr. :gremsmile: Om vi nu ska vara OT.

Skriver (och gör bilder/design/musik) på en sån här, som jag skriver på just nu.

Speldatorer är oftast jobbiga eller omöjliga att släpa på. Ja jag vet det finns nån lättvikts-spel-laptop-pc, men den kostar fan dubbelt så mycket som en macbook Pro.

Edit: Tänkte på Razor Blade. De kostar $2,299-$2,799. Det är lite för dyrt för mig.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Arfert said:
Lupus Maximus said:
Arfert said:
Det beror på att det är den mest "distraction free" skrivmiljön.
Du menar att det inte finns några bra spel portade till Mac? :gremwink:
Det finns ju, men jag har en dedicerad spel-PC, en ren "leksak", fast sjukt dyr. :gremsmile: Om vi nu ska vara OT.

Skriver (och gör bilder/design/musik) på en sån här, som jag skriver på just nu.

Speldatorer är oftast jobbiga eller omöjliga att släpa på. Ja jag vet det finns nån lättvikts-spel-laptop-pc, men den kostar fan dubbelt så mycket som en macbook Pro.

Edit: Tänkte på Razor Blade. De kostar $2,299-$2,799. Det är lite för dyrt för mig.
Samma pris som en Macbook pro?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sereg said:
Arfert said:
Lupus Maximus said:
Arfert said:
Det beror på att det är den mest "distraction free" skrivmiljön.
Du menar att det inte finns några bra spel portade till Mac? :gremwink:
Det finns ju, men jag har en dedicerad spel-PC, en ren "leksak", fast sjukt dyr. :gremsmile: Om vi nu ska vara OT.

Skriver (och gör bilder/design/musik) på en sån här, som jag skriver på just nu.

Speldatorer är oftast jobbiga eller omöjliga att släpa på. Ja jag vet det finns nån lättvikts-spel-laptop-pc, men den kostar fan dubbelt så mycket som en macbook Pro.

Edit: Tänkte på Razor Blade. De kostar $2,299-$2,799. Det är lite för dyrt för mig.
Samma pris som en Macbook pro?
En macbook pro kostar från $1,199.00. Så nej. Apple är inte billiga, men inte så dyra som ryktet säger.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Arfert said:
En macbook pro kostar från $1,199.00. Så nej. Apple är inte billiga, men inte så dyra som ryktet säger.
Fast de är ju inte jämförbara riktigt (på många sätt). MacBook går att få med högupplöst skärm men Razern har ju ett grafikkort som MacBook Pro bara kan drömma om. Etc etc.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Arfert said:
Det finns ju, men jag har en dedicerad spel-PC, en ren "leksak", fast sjukt dyr. :gremsmile: Om vi nu ska vara OT.

Skriver (och gör bilder/design/musik) på en sån här, som jag skriver på just nu.

Speldatorer är oftast jobbiga eller omöjliga att släpa på. Ja jag vet det finns nån lättvikts-spel-laptop-pc, men den kostar fan dubbelt så mycket som en macbook Pro.

Edit: Tänkte på Razor Blade. De kostar $2,299-$2,799. Det är lite för dyrt för mig.
Den bärbara som jag har hemma räknar jag mer som "släpbar med inbyggd UPS", men den är en i7 med 16GB minne osv.

Min EEE har drygt två år på nacken; 4GB minne och 32-bitsprocessir, samt 1366x768 skärm. Räcker långt då man bara skall skriva och surfa, men t.ex. bildhantering kan bli lite väl tungt för den. Nyare spel är nog bara att glömma. Vet inte vad det finns på marknaden just nu då det kommer till pålitlig, liten och lätt bärbar till billigt pris.

Men får se om jag tycker jag får plats med tillräckligt på skärmen samtidigt. Nu kör jag rätt ofta i Notepad++ när jag skriver/klottrar. Så Scrivener ger lite bättre möjlighet att organisera, men då kanske det känns för begränsat med yta...

Jag såg att Scrivener har stöd för minst två vyer in till samma dokument. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
alla Macbook Pro har Retina-skäm. Inte "går att få med".

ja, men det är väl självklart att den är dyr. Den är ju för spel. (jämförbara PC är väl snarare Lenovos och Sonys lite mer dyra, de som inte är plastiga). Men that's not my point. Den var att normala bärbara lite mer välbyggda pc-laptops kostar lika mycket eller mer som en mac, och är kravet att man ska ha en dator som spelar de senaste spelen blir det rejält dyrare, om den samtidigt ska vara smidig att bära med sig.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jepp, håller med dig helt. Vill bara vara lite petig och påpeka att icke-retina MacBook pro finns visst. Det är de som börjar på $1199. De med retina är minst $300 dyrare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Scrivener funkar bra på en mindre skärm, till exempel på min drygt två år gamla Macbook Air (rese-datorn) som bara har en 13-tummare.
 
Top