Nekromanti Verkligen ok att dricka kranvattnet?

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Reddokk Fheg;n18979 said:
Sluta ifrågasätta och tänka själv? är det vad vi alla ska göra? Blint lyssna och tro på vad som skrivs och vad som forskare säger åt oss?
Ska vi inte tänka själva? inte vara kritiska till sådan som vi läser och hör på internet och i andra medior?
Ja, vi måste låta oss ledas av de som vet bättre(forskarna). Vatten på flaska är gudomligt och bra. :grin:
Reddokk Fheg said:
Jag säger inte att vi inte ska lyssna på dem men man måste ändå tänka själv och vara kritiskt till sådant man läser. allt som skrivs om olika hälso faror är inte sant. vissa är överdrivna eller helt enkelt baserade på felaktig fakta. eller vinklat så att det stöder en viss åsikt. Speciellt innom områden där det finns stora pengar. som vatten industrin. Självklart gör denna industri allt den kan för att få sin prudukt att framstå som bättre än andra alternativ. det betyder inte att så måste vara fallet.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Blir dessutom lite konfunderad. I trådstarten så ber trådskaparen om folks åsikter. och sedan blir man uppmanad av densamme att sluta ifrågasätta saker och att sluta tänka själv.

Jag vill inte vara otrevlig eller göra personliga påhopp. Men varför be om folks åsikter för att sedan säga att man inte ska ifrågasätta och inte heller tänka själva?


Kärlekscraft said:
Var nu inte en sur svenne-banan, du förkastar ju allting och kommer inte med några ordentliga förslag till problematiken kring långtidseffekterna som de hela tiden talar om med mera. :)
Reddokk Fheg said:
Kommer inte med några förslag efter som jag inte vet vad långtids effekterna är eller om det ens finns några. varken gällande kranvatten eller flask vatten.
Skulle jag komma med förslag gällande det skulle det ju vara förslag som är baserade på fakta som inte har någon riktig grund.

Men at vatten industrin påverkar miljön negativt är ju ren och skär fakta. Transporter av all slag påverkar ju miljön negativt. och är desa transporter i stort sett onödiga så blir det ju ännu värre tycker jag.
och som läget är nu finns inga säkra fakta om att svenskt kranvatten skulle vara ohälsosammare att dricka än vatten på flaska. Endast teorier och gissningar baserade på ofullkomlig fakta. och ännu mindre fakta gällande kvaliten på flask vatten.

Nästan allt jag läst som påstär att vatten på flaska skulle vara bättre är påståenden från tillverkare av detta vatten och det tar jag med en stor nypa salt eftersom de självklart vill sälja sin produkt och försöker få den att framstå så bra som de bara kan.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Kärlekscraft;n18981 said:
Ja, vi måste låta oss ledas av de som vet bättre(forskarna). Vatten på flaska är gudomligt och bra. :grin:
http://fof.se/tidning/2005/6/vatten-pa-flaska-onodigt-och-dyrt

http://www.metro.se/metro-teknik/varfor-man-inte-ska-kopa-vatten-pa-flaska/Objjcx!14484/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vatten-pa-flaska-skadar-miljon_445673.svd

Läs och respektera de som har betalt för att tänka åt oss och vet vad de pratar om. var icke kritisk och tänk inte själv :)

Nä faktist tänka själv är alltid en fördel samma med att vara käll kritisk

Reddokk Fheg said:
Kärlekscraft said:
Man skall alltid välja det minst onda av två onda ting. Och drickandet av kranvattnet är hur som helst inte 100%igt
Reddokk Fheg said:
Men men finns inga som helst belägg eller tester som visar på att flaskvattnet är nyttigare. men gott om bevis för att det är sämmre för miljön.
Så logiskt sett är ju att dricka kranvattnet i så fall det minst onda av de två tingen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
MODERERING:

Ni är farligt nära att börja gå mot personen snarare än att tala ämnet.

Och ni vet hur glad jag blir av att ha ännu en tråd på listan över att hålla koll på tonen i. Så håll er i skinnet!
Reddokk Fheg said:
Om jag låtit otrevlig eller fått någon att känna sig påhoppad av något jag skrivit så ber jag om ursäkt. eftersom detta inte är min mening.
Och jag känner själv inte att någon blivit personlig mot mig :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Min tumregel:

* Tvätta sig i kranvattan, dricka kolsyrad läskedryck.

Annars är jag inte så orolig. Heck, jag borstar till och med tänderna med kranvatten, även i länder där man inte kan dricka kranvattnet.
Genesis said:
Klart bättre än att tvätta sig i kolsyrad läskedryck.
Reddokk Fheg said:
vet i alla fall att om man försöker sig på att tvätta sig i öl så blir det kladdigare än om man tvättar sig med vatten. Så inget jag rekomenderar. speciellt inte om det är håret man ska tvätta
Kärlekscraft said:
Ja, förr i tiden drack man flera liter öl om dagen. Så varför inte läsk? (Sedan var det nåt om att de hade få tänder.....)
Reddokk Fheg said:
Förr i tiden? oj då är jag gammelmodig
Kärlekscraft said:
Japp, iaf fram till 1800-talet. Så du var inte vid liv då. "Under 1800- och 1900-talen infördes alkoholförbud i flera länder. Många bryggerier gick då i konkurs" (Och ditt svar är något raljerande.)
Krille said:
MODERERING:

När man säger att någons svar är raljerande så går man över till att angripa personen och slutar prata om ämnet. Det är en gräddfil raka vägen mot flamewar. Så låt bli sånt.

Om någon raljerar så mycket så att det upplevs som ett brott mot reglerna eller bara är så otrevligt att det kräver en moderators ingrepp, anmäl inlägget. Dvs, skriv inte "ditt svar är något raljerande", KLICKA PÅ ANMÄL ISTÄLLET!!!
Reddokk Fheg said:
Med min komentar "Förr i tiden? oj då måste jag vara gammelmodig" menade jag bara att om det var förr i tiden man drack någon liter öl per dag. Då måste jag vara gammelmodig. Ursäkta om någon fann detta otrevligt
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
Om jag tolkat saken så är det kranvatten snarare än flaskvatten som gäller, låt den rinna ett tag innan du dricker, storstäder (som tar och renar vatten ur flod istället för grundvatten) kan ha något sämre vatten?

Flaskvatten å andra sidan får minimala mängder plastrester och annat bös som komma igenom plasten i sig. Det gäller förstås andra plastflaskor också, men ingetdera är en stor grej så länge drickat är någorlunda färskt. Däremot är det mycket värre för miljön.

Och det skulle inte skada att byta vattenledningar i Sverige och uppdatera filtreringsmetoder. :)
Reddokk Fheg said:
Ja uppdatera filtrerings metoderna skulle ju inte skada
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Alla vet väl att staten tillsätter flour för att förslöa oss så vi blir lojala undersåtar? Och DÄR kom jag på vad nästa deläventyr ska handla om i min kampanj. Tack, Verkligen ok att dricka kranvattnet-tråden!
Rymdhamster said:
Därför dricker man bara maltwhisky och regnvatten?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Skulle vilja påpeka att det verkar inte finnas några riktiga studier som visar att vårat kranvatten i normala fall skulle vara onyttigt att dricka, vare sig på kort eller lång sikt.
Och om man nu ändå är orolig för detta så finns det inte heller några studier eller några forsknings resultat som verklien visar att flaskvatten skulle vara bättre än vårat kranvatten här i sverige.

Vad som däremot är fakta är att flera flaskvatten i grund och botten är kranvatten som tappats på flaska och sedan säljs för ungeför 1000 gånger det pris du betalar för dit kranvatten.
Vissa är dock mineral vatten som tappats från speciella källor och mig veterligen finns inte heller någon riktig forskning som verkligen undersökt om dessa vatten är bättre eller sämra än vanligt kranvatten.

Dessutom finns fakta som visar att vatten på flaska är ett miljöproblem. Det mest uppenbara är transporterna. som liksom alla andra transporter påverkar miljön negativt. Utöver detta så verkar vissa studier peka på att där man tappar vatten på flaska från en speciell källa kan detta påverka miljön negativt eftersom det är så stora mängder som källan töms på. men hur seriösa dessa studier är kan jag inte svara på

Så ska man se till vad forskningen visar så verkar det väldigt önödigt att köpa vatten på flaska i någon större mängd.
Att köpa sig en flaska när man är på stan, eller när man är ute och åkler bil. är ju inget fel med. ur hälså synpunkt är det ju bättre än läsk. men att köpa hem flaskor med vatten och dricka hemma tycker jag verkar väldigt onödigt.
Men naturligvis står det ju var och en fritt att göra som de vill.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n19093 said:
Skulle vilja påpeka att det verkar inte finnas några riktiga studier som visar att vårat kranvatten i normala fall skulle vara onyttigt att dricka, vare sig på kort eller lång sikt.
Myndigheterna försöker visserligen tysta ned det, men jag besitter ovedersägliga bevis för att samtliga svenskar som druckit kranvatten i Sverige före 1904 har dött. Utan undantag. 100% dödlighet.

Reddokk Fheg said:
Ok "case closed" då var det ingen ide att forstsätta denna diskusion. Det är bara börja dricka vatten på flaska
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ond bråd död;n98415 said:
Blev riktigt rätt där ett ögonblick när jag trodde de återinfört kommentarer. :D
Ååhnej. Men pantflaskorna börjar torna upp sig här hemma.
 
Top