Nekromanti Verkligen ok att dricka kranvattnet?

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nej.

Det är helt sant att vi i Sverige har en övertro till vårt kranvatten. Våra system var världsledande för kanske 30-40 år sedan, men inte längre. Nu är de gamla, slitna och eftersatta.

Men flaskvatten är inget vidare alternativ. Fundera på vad det är egentligen. Flaskvatten görs ibland av kranvatten, och om inte så finns väl samma skit i det råvatten som används. Dessutom flaskvatten är gammalt vatten, det kan hända endel mellan tappandet och dig. Plastflaskor är dessutom inte täta. Detta, kombinerad med övriga kostnader i form av transporter och tillverkning av flaskor, gör flaskvatten till en taskigt alternativ.

Det ska gå mycket långt innan jag, och jag säger detta som miljövetare med viss sakkunnighet på området, övergår till vatten på flaska.

Gällande just perflourerade ämnen, som artikeln tar upp, kan jag nämna en lugnande grej. Sveriges största vatttentäkt, Mälaren, har i de vika med högst halter ca 6 ng/L PFOS. Det är förhöjt jämfört med bakgrundshalterna, men gränsvärden använda i bl.a. Tyskland ligger på 300 ng/L. I merparten av Stockholm finns inte just detta problem.

EDIT: Jo, en grej till. Vissa länder (t.ex. Tyskland) har helt okej kranvatten, kanske rentav bättre än vårt, och ändå så dricker många uteslutande vatten på flaska. Intressant detalj bara.
Arfert said:
Att folk dricker vatten på flaska även i länder som har bra kranvatten är för att de vill visa att de har råd, samt litar mer på flaskvattensfabrikanterna. Reklamens makt.
Måns said:
Nja, spanien kranvatten kan drickas, och deras flaskvatten är knappast en statussymbol. Varenda spanjor köper vatten på dunk/flaska som inte är speciellt dyrt heller.

Hur rent det ena är jämfört med det andra kan jag inte svara på, men analysen gäller knappast där.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Möller;n18747 said:
Nej.

Det är helt sant att vi i Sverige har en övertro till vårt kranvatten. Våra system var världsledande för kanske 30-40 år sedan, men inte längre. Nu är de gamla, slitna och eftersatta.

Men flaskvatten är inget vidare alternativ. Fundera på vad det är egentligen. Flaskvatten görs ibland av kranvatten, och om inte så finns väl samma skit i det råvatten som används. Dessutom flaskvatten är gammalt vatten, det kan hända endel mellan tappandet och dig. Plastflaskor är dessutom inte täta. Detta, kombinerad med övriga kostnader i form av transporter och tillverkning av flaskor, gör flaskvatten till en taskigt alternativ.

Det ska gå mycket långt innan jag, och jag säger detta som miljövetare med viss sakkunnighet på området, övergår till vatten på flaska.

Gällande just perflourerade ämnen, som artikeln tar upp, kan jag nämna en lugnande grej. Sveriges största vatttentäkt, Mälaren, har i de vika med högst halter ca 6 ng/L PFOS. Det är förhöjt jämfört med bakgrundshalterna, men gränsvärden använda i bl.a. Tyskland ligger på 300 ng/L. I merparten av Stockholm finns inte just detta problem.

EDIT: Jo, en grej till. Vissa länder (t.ex. Tyskland) har helt okej kranvatten, kanske rentav bättre än vårt, och ändå så dricker många uteslutande vatten på flaska. Intressant detalj bara.
Dessutom har jag missat att man bara ska dricka kallvattnet och inte varmvattnet - eftersom det är två helt olika rör, där det varma inte egentligen kontrolleras - speciellt ute på landsbygden. Men är nu noga att bara få i mig kallvatten numera.http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...-dricka-vattnet-direkt-fran-varmvattenkranen/
Men är inte flaskvattnet guds gåva till mänskligheten?

En annan grej är alla kemikalier och andra föroreningar som inte våra verk kan få bort - sett folk skölja ner färg och annat i handfaten. Dessutom följer medciner, droger och annat med ut i vattendragen eftersom reningsverken inte kan fånga upp det - varav bl.a. musslor har feminiserats med mera - samt roliga effekter på människor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
När jag gick miljö ocb ekosystem på högskolan gjorde vi en jämförelse mellan föroreningarna i stockholms ström och flaskvatten. Jag undviker nuför tiden flaskvatten.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Rymdhamster;n18763 said:
När jag gick miljö ocb ekosystem på högskolan gjorde vi en jämförelse mellan föroreningarna i stockholms ström och flaskvatten. Jag undviker nuför tiden flaskvatten.
Nej, nej, nej. Det måste vara nåt misstag. I utlandet säljer affärerna ju enorma dunkar med flaskvatten. Vad var det för fel på flaskvattnet?
Arfert said:
..hmm, jag vill minnas att det handlade om att vattnet stod stilla i vattenflaskor, lagrades ibland länge.
Kärlekscraft said:
Då köper man någon maskin som kan skaka om vattnet.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag har än så länge inte stött på flaskvatten som faktiskt smackat bra... inte ens sådana som jag kan se att datumet dom gjordes inte var så himla länge sedan, och att dom är rejält kylda på det oxå. Och kolsyrat flaskvatten är något av det värsta där är när det gäller smaken, hemskheter. Jag köper endast flaskvatten om jag verkligen behöver (vilket är oerhört sällan, och även då köper jag kanske hellre något annat istället... som en Festis eller något).

Så nä, inget flaskvatten för mig. Vet inte om det är tur eller vad, men kranvattnet som vi har här i Kristianstad verkar vara bra, god smak och allt.

Edit: Aah... inget av vårat kranvatten verkar komma från reningsverken, utan bara från vårat grundvatten. Det kan väl förklara en del.
Sapient said:
Kärlekscraft said:
Älskar kolsyrat vatten, vatten på flaska säljs inte för övrigt knappt i Sverige. Förrutom någon liten flaska evian som inte smakar så bra. Men i utlandet med sina stora vattendunkar smakar det bra. :D
Rhodryn said:
Vad jag kan minnas var jag inte så förtjust i flaskvattnet när jag var i Glasgow för en mängd år sedan.

Och jag tycker mig see rätt många diverse typer av vatten närjag går i affärer. Någon måste ju köpa det, för annars hade det ju inte funnits kan man ju tycka.
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Jag brukar ha med mig en flaska kranvatten till varje föreläsning, på träning och blanda det med saft hemma och jag är inte rädd för att det ska skada mig. Jag vet också att området där jag bor har ganska hög kalkhalt i vattnet då jag behöver avkalka kaffekokare och duschmunstycke oftare än på andra ställen. Sen vet jag inte om det är farligt med kalk i vattnet men jag drar alltid kranen till kallaste läge och låter den spola lite innan jag fyller på just för att kallt vatten är godare. Har även hört att gamla rör kan släppa från sig saker om man spolar varmvatten, dock ofarligt om man ska koka det.
Kärlekscraft said:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Kärlekscraft;n18765 said:
Nej, nej, nej. Det måste vara nåt misstag. I utlandet säljer affärerna ju enorma dunkar med flaskvatten. Vad var det för fel på flaskvattnet?
Dels är flaskvatten som tidigare nämnts ofta kranvatten. Efter som vattnet oavsett ursprung sen körs genom en fabrik för att buteljeras så finns risken att det plockar upp lite skit där. Därefter tillkommer två problem förutom att vattnet kan bli stående för länge. Vattnet lakar ur olika ämnen från plasten, och plast är helt enkelt inte lufttätt. Plast kan hindra vattnet från att läcka ut, men gaser kan faktiskt i viss mån passera genom plasten. Dvs flaskvattnet kan plocka upp en del skit från luften runt omkring. Varför säljs så mycket flaskvatten i världen? Nödvändighet (bättre än allternativet), okunskap (folk tror att det är ett säker allternativ), obstination (folk vägrar tro på att det finns problem ''för det låter ju orimligt'') och slutligen det värsta av allt; gammal vana.
Rymdhamster said:
Vatten aom kommer i glasflaskor bör dock vara bättre än det i plastflaskor. Det prövade vi aldrig.
chrull said:
Men glasflaske-vatten måste ju vara 5ggr sämre av miljösynpunkt med tanke på frakten? (än plastflaske-vatten alltså)
Rymdhamster said:
Mycket möjligt. Jag pratar bara rent innehållsmässigt här.
Möller said:
Mnja. Jag skulle inte vara så säker på att glasflaskorna är så mycket sämre ur miljösynpunkt. De är tyngre och större, vilket ökar transport-problematiken. Men att de går att återanvända (inte bara återvinna) tror jag kan göra ganska mycket i sammanhanget. Så, avfärda dem inte direkt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Glasgow_kiss;n18776 said:
dock ofarligt om man ska koka det.
Erm... nej. En av sakerna som kan lösas ur är koppar. Det är inte bra ens efter att du kokat det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Tror detta beror mycket på var man bor eftersom det är stor skillnad på kranvatten även innom sverige.
och att oroa sig ver kranvattnet känns lite långsökt eftersom det i de flesta fall är fullt drickbart så länge inte någon olucka elelr annat hänt som gäör att vattnet inte är bra.
men jag håller med om att i flera fall så bör det göras lite mer kontroller eftersom våra system börjar vara gamla och saker kan hända.

Men jag vet i alla fall att där jag bor har det gjorts flera tester av vattnet. för några år sedan skulle det startas ett företag som skulle göra flask vatten och då gjordes flera tester av både komun och och utomstående och alla resultat visade att det var bland det renaste vatten som fans i hela europa.

Flaskvatten har jag inte så stor tilltro till eftersom det som sagts tidigare oftast vanligt kranvatten som sätts på flaska efter att ha gått genom flera maskiner och fått sådant.

På ställen där kranvattnet faktiskt är riktigt dåligt så förstår jag att folk köper vatten som är renat och så men i nuläget tror jag att det på de flesta platser i sverige normalt sett är ett slöseri med pengar och även natur resurser. och skulle även kalla det miljöförstöring att köpa flask vatten
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
Kärlekscraft;n18760 said:
En annan grej är alla kemikalier och andra föroreningar som inte våra verk kan få bort - sett folk skölja ner färg och annat i handfaten. Dessutom följer medciner, droger och annat med ut i vattendragen eftersom reningsverken inte kan fånga upp det - varav bl.a. musslor har feminiserats med mera - samt roliga effekter på människor.

(För övrigt tror jag kaptenen har lite faktafel där, men jag har inte järnkoll)
Kärlekscraft said:
Max Raven said:
Ja, men inga av de där kommer i regnet - det som jag misstänker är faktafel då. :)
Kärlekscraft said:
Precis, det kommer i vattendragen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sen finns det ju naturliga mineralvatten (skyddade av EU) spm kommer från en speciell källa. Som Apollinaris, Perrier, Ramlösa (i alla fall den naturella), Evian etc... Men det är en annan sak kanske. Vet dock inte om de är säkrare att dricka. Betvivlar det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Sen kan man ju se det som så att dricka flask vatten i önödan sänker kvaliteten på vårat kranvatten och bidrar till att det kanske i framtiden verkligen blir farligt att dricka.

Flaskvatten är en industri. Det tillverkas plast flaskor för detta ändamål som fraktas långa sträckor. Det byggs fabriker där vattnets tappas på flaskor och desa fabriker använder i någon utsträckning kemikalier och annat som påverkar naturen. även om det bara är rengöringsmedel för att städa lokalen. men någon iverkan har de på miljön.

Efter vattnet tappats på flaska så fraktas det iväg till affärerna. många gånger via omvägar förbi olika lager och olika platser. Dessa Transporter utförs ofta med lasbilar som påverkar våran miljö. och inte helt omöjligt påverkar detta vårat kranvatten.

Detta skulle kunna kallas en ond circel. Folk är rädda för att dricka kranvatten som i de flesta fall är helt säkert att dricka så de köper vatten på flaska och detta påverkar miljön negativt så att det kranvatten de inte velat dricka tillslut verkligen blir oh'älsosamt att dricka. och en av anlednignarna det blev det är på grund av alla onödiga miljö påverkningar från vatten på flaska industrin och dess transporter.

I mina ögon verkar detta mest bara dumt. men å andra sidan är jag ingen expert. Men jag tror det finns någonting i detta som man bör betänka

Vill dock påpeka att jag påstår inte att vatten på flaska industrin är den största boven i miljö dramat eller att den är den enda. utan bara att det är en faktor som påverkar miljön i någon utstråckning. och detta för något som i de flesta fall är helt onodigt eftersom vi har tillgång till dugligt vatten i vära kranar
Arfert said:
Håller med totalt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,860
Location
Göteborg
Även om vi har bra kranvatten i Sverige har många ganska dåliga kranar. Dessa kan laka ur bly i vattnet som står i dem, så spola gärna några sekunder innan du tar vatten ur kranen; speciellt om du inte tagit vatten därifrån på länge. Och undvik såklart att dricka vatten ur varmvattenkranen. Koka istället upp kallvatten.
Kärlekscraft said:
Som de gamla romarna som hade bly i allt?
Möller said:
Det är något av en myt att rommarriket gick under pga bly i vattnet. Ledningarna var väl kalkade och urlakningen minimal. Däremot lär blysminket varit ett större problem =)
Max Raven said:
Om bly är ett problem så bör vi rimligen vara mer skadade än tidigare generationer, med 600 gånger mer bly i luften än före bilen blev allmängods. Allt för att bli av med knackande ljud i motorn.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kärlekscraft;n18760 said:
En annan grej är alla kemikalier och andra föroreningar som inte våra verk kan få bort - sett folk skölja ner färg och annat i handfaten. Dessutom följer medciner, droger och annat med ut i vattendragen eftersom reningsverken inte kan fånga upp det - varav bl.a. musslor har feminiserats med mera - samt roliga effekter på människor.
Nu svävar du runt lite.

Sverige, kustland som vi är, häller merparten av sitt avlopp i havet. Det finns undantag, t.ex. Östersund och såklart tusentals enskilda avlopp. Men poängen är, råvattentäkter (där man tar vatten för dricksvatten) är sällan anslutna till avloppsvatten. Så de färger, mediciner etc. som hamnar i avloppet är ett stort problem, men det är inte ett jätteproblem i just dricksvattnet.

Det _går_ att fånga upp t.ex. medicinrester och rena dem, KTH kör ett sådant experiment på Käppalaverket i Stockholm just nu. Men, ja, det är ju inte riktigt utbrett ännu. Så, som du skriver, så får vi hantera musslor, fiskar, grodor etc. med hormonstörningar (den största, värsta läkemedelsresten tycks faktiskt vara östrogen från p-piller).

Ang. effekter på människor: det är ett skakigt område. Nej, jag ska inte gå in och dementera att det finns effekter på människor. Jag ska istället nämna varför både miljöorganisationer etc. som hävdar negativa effekter och myndigheter, företag (ja, generaliserat) båda har rätt när det säger att forskningen stödjer deras sida.

Toxikologi är ett knepigt ämne. Bland annat är svårt att påvisa små effekter som dyker upp efter lång exponering. Det är helt enkelt dyrt och tidsödande att genomföra studier på sådana. Men det behövs mycket toxikolgisk forskning. Massor av ämnen etc. behöver klassas. Därför har det utvecklats, bl.a. inom EU, ett rigoröst system av standardiserade tester. Man använder alltid råttor och möss (två arter är bra), man testar med höga doser i standardisterade labb etc etc. Generellt är nog detta bra, likvärdiga studier. Det finns också annan toxikologisk forskning, som ofta då kör med låga doser i flera generationer, experimenterar med cock tail-effekter etc. Det är ofta sådana, okonventionella metoder som miljörörelsen lutar sig mot. Medan företagen pekar på de rigorösa, standardiserade testerna. Bara så ni vet, nästa gång någon av dem säger sig ha forskningen på sin sida.

Glasgow_kiss;n18776 said:
Jag brukar ha med mig en flaska kranvatten till varje föreläsning, på träning och blanda det med saft hemma och jag är inte rädd för att det ska skada mig. Jag vet också att området där jag bor har ganska hög kalkhalt i vattnet då jag behöver avkalka kaffekokare och duschmunstycke oftare än på andra ställen. Sen vet jag inte om det är farligt med kalk i vattnet men jag drar alltid kranen till kallaste läge och låter den spola lite innan jag fyller på just för att kallt vatten är godare. Har även hört att gamla rör kan släppa från sig saker om man spolar varmvatten, dock ofarligt om man ska koka det.
Kalk, kalciumhydroxid är inte farligt att få i sig. Däremot är det, som du säger, rätt jobbigt med mer kalkavlagringar.

Genesis;n18834 said:
Även om vi har bra kranvatten i Sverige har många ganska dåliga kranar. Dessa kan laka ur bly i vattnet som står i dem, så spola gärna några sekunder innan du tar vatten ur kranen; speciellt om du inte tagit vatten därifrån på länge. Och undvik såklart att dricka vatten ur varmvattenkranen. Koka istället upp kallvatten.
Kärlekscraft;n18760 said:
Dessutom har jag missat att man bara ska dricka kallvattnet och inte varmvattnet - eftersom det är två helt olika rör, där det varma inte egentligen kontrolleras - speciellt ute på landsbygden. Men är nu noga att bara få i mig kallvatten numera.http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fr...mvattenkranen/
Men är inte flaskvattnet guds gåva till mänskligheten?
Angående att dricka varmvatten och urlakningar, ja. Det är två olika saker. Det har visat sig att bly i kranen och blandaren kan lakas ut och hamna i vattnet. Så, att spola lite, särskilt i en kran som inte använts ett tag, är ett riktigt råd. Men det är inga jättevolymer som behöver ut.

Varmvatten är obra att dricka främst för att bakterier tillväxer bättre i varmare vatten. Det är ju inte kokande vatten ni har i kranen, utan rätt trevliga gradtal. Sen kan jag föreställa mig att det kan hända att metaller och annat som finns i varmvattenberedaren kan hamna i vattnet. Alltså, för att verkligen tydliggöra det, varmvatten produceras på plats, i ditt hus (eller bredvid det). Både på landsbygd och i stad, det är ingen skillnad. Det som kan skilja är metoden att värma, om det är med oljepanna (mindre vanligt idag), en elektrisk värmeväxlare eller med fjärrvärme (då man alltså leder in varmt vatten från ett fjärvärmeverk och använder det för att värma det kalla kranvatten som kommer till fastigheten).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
givet att jag stött på enstaka survivalistiska snubbar som druckit kranvattnet i Yunnan och bevisligen fortfarande är vid liv har jag svårt att tänka mig att svenne-kranvatten skulle vara särdeles farligt.
Kärlekscraft said:
Varken eller, man måste se till långtidseffekterna samt effekterna på alla avkommor som regelbundet sörplar. Med viss reservation för särskilt vattnet från Yunnan......
Reddokk Fheg said:
Men? Vad? Långtids effekterna? Missar jag något?
Vilka är långtids effekterna?
är det långtids effekterna från flaskvatten industrin, där man kör runt flaskor med vatten som oftast inte är bättre än vattnet som du i sverige har i kranen.

Eller är det långtidas effekten av att dricka vatten på flaska som inte egentligen är bättre än vattnet i kranen men som förstör miljön mer?

Jag blev förvirrad här. öh nej jag blev nog förfiradare eftersom jag alltid är förvirrad till att börja med
Kärlekscraft said:
Långtidseffekterna efter att man fått i sig massa roligheter via vattnet. Spela inte dumsnäll nu, länkar har postats längre bak i tråden.
Återpostarna artiklarna 2.0:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-avloppsvatten http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17864805.ab http://www.dn.se/nyheter/sverige/res...-dricksvatten/
Kärlekscraft said:
Kärlekscraft said:
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Har nämts här i tråden om att man måste se till långtids effekterna av att dricka kranvatten. Finns det något belägg för att det skulle vara farligt? I normala fall då. ibland har det ju hänt att olyckor och andra omständigheter har tillfälligt gjort kranvatten på vissa ställen farligt att dricka och då är det ju en annan sak.

Men I vanliga fall ser jag inget som tyder på att det skulle vara ohälsosamt att dricka det. Om man bortser från den vanliga skrämsel median som speciellt aftonbladet är så bra på. Ska man tro på dem så är i stort sett allt farligt och ohälsosamt. nästan allt ökar risken för cancer. till och med samma saker de skrivit om och påstått det motverkar cancer :)

Och ska man prata om långtids effekter så är min fråga. Fins det några studier där man kollat upp om vatten på flaska är nyttigare än kranvattnet och vilka långtids effekter det möjligen skulle kunna ha? Finns det inga bra studer gällande detta så är ju hela frågan rätt meningslös. kan man inte säkert säga flaska på vatten är nyttigare än kranvatten så verkar det bara otroligt dumt att köpa vatten på flaska eftersom det påverkar våran miljö så mycket mer än att ta vatten från kranen

I länder där man har väldigt dåligt kranvatten är det ju en helt annan sak. Men här i sverige där vi har rätt bra kranvatten, kanske inte alltid helt fritt från tillsattser och liknande men ändå fullt drickbart. varför då dricka vatten på flaska? oftast är ju detta vatten i alla fall kranvatten som sedan gått genom massa maskiner och tappats på flaska.
Dessutom som påpekats tidigare så främjar man ju en industri som på sikt bidrar till att försämra våran miljö och sålunda troligtvis bidrar att försämra vårat kranvatten genom att köpa flask vatten.

Bara i sverige så fraktas enorma mänger vatten på flaska runt med lasbilar varje år och bidrar till moljöfarliga utsläpp helt i onödan om vårat kranvatten är bra nog att dricka utan risk. Speciellt eftersom det inte verkar finnas någon seriös forskning som verkligen visar på att vattnet på flaska är bättre. Har till och med läst om tester där kranvattnet visat sig vara bättre än det som är köpt på flaska.
och är detta fallet är det ju ännu mer ologiskt att dricka det. Då främjar vi alltså en industri som negativt påverkar våran miljö samtidigt som vi dricker onyttigare vatten

Men från den forskning som finns nu så kan jag inte annat än att utgå från att både kranvatten och flaskvatten kan drickas utan att man behöver oroa sig. Och därför anser i alla fall jag att det är rent och skärt vansinne att välja bort kranvattnet för att i stället dricka vatten på flaska som transporterats troligtvis hundratals mils för att nå din affär.

Att köpa en flaska då och då om man är borta och blir törstig ser jag inget fel med. men att köpa hem vatten verkar ju helt befängt tycker jag i alla fall
Kärlekscraft said:
Forskarna(allihopa) vet inte de långtida effekterna på människroppen eftersom de saknas effektiv forskning(mer pengar), men det är just vad de kallar för en cocktail av olika kemikalier, mediciner och annat som inte är så bra.

Sedan måste du sluta att ifrågasätta och tänka själv, finns faktist folk som har betalt för att göra det åt dig och alla andra. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10623539.ab
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Forskarna(allihopa) vet inte de långtida effekterna på människroppen eftersom de saknas effektiv forskning(mer pengar), men det är just vad de kallar för en cocktail av olika kemikalier, mediciner och annat som inte är så bra.

Sedan måste du sluta att ifrågasätta och tänka själv, finns faktist folk som har betalt för att göra det åt dig och alla andra. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10623539.ab
Nej precis. och de vet inte heller säker om det verkligen är mer häsosamt att dricka vatten på flaska gämnfört med kranvatten här i sverige. och inte heller de långsiktiga effekterna av att dricka vatten på flaska.
men de långsiktiga effekterna av vatten industrin är ju enkel att se. eftersom det gjorts åtskilliga undersökningar som bevisar att utsläpp från bilar tex inte är bra för miljön och otskilliga ton vatten fraktas årligen hundratals min i sverige. Såå det har ju helt klart en negativ effekt på miljön.

Sluta ifrågasätta och tänka själv? är det vad vi alla ska göra? Blint lyssna och tro på vad som skrivs och vad som forskare säger åt oss?
Ska vi inte tänka själva? inte vara kritiska till sådan som vi läser och hör på internet och i andra medior?
I väldigt många fall när det gäller forskning så finns det ju seriös forskning som motsäger varandra. en utrednign visar att podukt A är farlig och kan orsaka cancer. medan en annan utrednign visar att samma produkt motverkar cancer och är nyttig. Vilken ska man tro på då? man kan inte bara blint tro på allt som skrivs och sägs. Ska du dessutom undvika allt som någon gång någon forskare kommit fram till är farligt. då får du i stort sett undvika ALLT
 
Top