Khan
Kondottiär
Jag protesterar absolut inte mot att det finns gigantiska slott och borgar.Jag googlade lite och fick en lista med de tio mest episka medeltida slotten i Europa. Men jag kunde inte hitta några tydliga uppgifter om antalet rum.
Variation i rummens dimensioner medför att det antagligen även finns små kryputrymmen lite här och där.
Vilka perioder/områden talar vi om? De svenska borgar jag har rört mig i tycks inte ha haft utrymme för sådana nämligen.Det var vanligt att det fanns snikgångar där tjänstefolket kunde röra sig utom synhåll för "fint folk".
Vilka perioder/områden talar vi om? De svenska borgar jag har rört mig i tycks inte ha haft utrymme för sådana nämligen.
Fantastiskt!Min favorit.
View attachment 32759
Åh vilken härlig plats!Min favorit.
View attachment 32759
Renässansen och framåt på kontinenten. Stockholms slott, fast det är barock.Vilka perioder/områden talar vi om? De svenska borgar jag har rört mig i tycks inte ha haft utrymme för sådana nämligen.
Sen hittade jag en länk till en person som gjort kartor baserat på den verkliga planskissen över klostret Mont St Michel i Frankrike:
![]()
Mont-Saint-Michel – Milby's Maps
www.milbysmaps.com
View attachment 32756
En av de stora skillnaderna i fråga om prägel på borgar/slott är när de går från att primärt vara militärinstallationer där man också bor till att primärt vara lyxiga bostäder som inte behöver vara belägringsfähiga.
Vi var i en moghulera borg-ruin i Dheli för många år sedan. Den var så fruktansvärt löjligt stor att det hade känts totalt overkligt att ha med den i rollspel. Det var ju kilometer, efter kilometer av murar och befästningar, man stod på en bergsknös och såg att på nästa berg fortsatte tornen...
Hade tagit många dagar att söka igenom efter fynd
Fick en liknande känsla när jag besökte fornborgen Torsburgen på Gotland. Var ju flera kilometer "mur" där man torde kunnat få in hela Gotlands befolkning under järnåldern.
Vilka faror gjorde att man byggde denna anläggning?
Men då fanns nog inte "rum" men däremot stor yta för folk och sannolikt fä....
Fantasyborgar skulle nog inte fungera i verkligheten för vi har missat viktiga saker som behövs för "livet" och moderna saker som korridorer fanns inte då. Jag tror att storleken oftast är fel (upp eller ner) för att vi har inte ställt oss frågan med syftet med borgen i världen. Utan syftet i "storyn" får styra borgens utseende. Men hur kul är det att den stora elaka superskurken har en adekvat men liten fjuttig borg med nära till åkermark och transporter....när han kan ha en stor borg i en mörk klyfta i bergen samtidigt som åskan drar in ....lagom till slutstriden.....Rule of cool och allt det.
lol!BBEGs "representationsborg" men syftet att just vara läskig, inte försvarsbar. Tänk westernstad med bara fasader och inget innehåll...