Verkliga platser mot rollspelsplatser

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I (fantasy)rollspel händer det ganska ofta att rollpersonerna utforskar platser som tempel, borgar och slott. Dessa beskrivs i äventyret med kartor över de olika våningarna, och med beskrivningar av de enskilda rummen. Det är inte något konstigt med detta, och det funkar bra i spel.

Men det är möjligt att uppleva det som ett problem att de platser som förekommer i rollspelsäventyr är av mikroskopisk storlek när man jämför med motsvarande byggnader i verkligheten.

Slottet i Versaille till exempel, innehåller 2300 rum!!! Om någon börjat beskriva det som en megadungeon när första D&D publicerades hade den inte varit klar ännu. Ett normalt slott från ett normalt rollspelsäventyr är så litet att den franska kungen hade skämts för att låta mannen som putsade hans skor bo där.

Nu är det naturligtvis så att det skulle bli totalt ohanterligt att beskriva ett slott av den storleken. Rollspel är till för att spelas, och då måste verkligheten förenklas ibland för att göra spelet roligare. Slottet måste till exempel komprimeras till ett rimligt antal intressanta rum och inte vara ett megakomplex med 500 olika sovrum för tjänare och 100 toaletter. Men i alla fall jag känner i alla fall ibland när jag läser eller skriver ett äventyr att det här templet, eller det här slottet är rätt ynkligt, och önskar att det gick att göra det lika storlaget som verkligheten och ändå göra det spelbart.

Vad tycker ni?

Last edited:
Säkert inte någon ny eller revolutionerande tanke, men kan man inte bara se riktigt stora slott lite mer som point crawls? Man placerar ut de intressanta rummen, sätter ihop dem i en graf, och så blommar man ut beskrivningar och slänger in slumpmöten under resorna mellan rummen…

EDIT: Och så kan man väl också tänka lite mer "områden" än "rum". Gradient Descent gör ju iaf litegrann så, tänker jag. Megastora rum som är mer områden, och så andra rum som är mindre, faktiska "rum"…

Jo när jag gjorde ett övergivet dvärgfäste tänkte jag mer så, skriva ut 10-15 intressanta platser där det fanns något läskigt/dyrt/spännande och sen markera ut vägar/kanaler/hissar mellan dess och allt övrigt kan bara beskrivas som "otaliga bostäder" och "Virrvarr av gruvtunnlar" sen kan man ju göra någon liten tabell för rimliga småfynd och rimliga komplikationer om man vill börja kolla igenom vartenda rum.

Om jag minns rätt är Elysium IV i undergångens arvtagare beskrivet hyfsat såhär

Rollspel har ofta varit lite förvirrade över vilka tidsepoker de utspelats i. Eller kanske snarare har de hämtat inspiration från väldigt många olika tidsepoker och kombinerat dem till en tidsepok i spelvärlden.

Även Versailles hånades som "chétif château” (det pyttelilla slottet) när det först byggdes och expanderades i efterhand.

Jag själv har oftare tagit inspiration från tidigare århundraden där byggnader ofta varit något mindre?

Säkert inte någon ny eller revolutionerande tanke, men kan man inte bara se riktigt stora slott lite mer som point crawls? Man placerar ut de intressanta rummen, sätter ihop dem i en graf, och så blommar man ut beskrivningar och slänger in slumpmöten under resorna mellan rummen…

EDIT: Och så kan man väl också tänka lite mer "områden" än "rum". Gradient Descent gör ju iaf litegrann så, tänker jag. Megastora rum som är mer områden, och så andra rum som är mindre, faktiska "rum"…
Det är ju en lösning som skulle fungera bra i de flesta situationer.

Rollspel har ofta varit lite förvirrade över vilka tidsepoker de utspelats i. Eller kanske snarare har de hämtat inspiration från väldigt många olika tidsepoker och kombinerat dem till en tidsepok i spelvärlden.

Även Versailles hånades som "chétif château” (det pyttelilla slottet) när det först byggdes och expanderades i efterhand.

Jag själv har oftare tagit inspiration från tidigare århundraden där byggnader ofta varit något mindre?
Ja, renässanspalatsen är ju extremt stora, men även en genomsnittlig borg från medeltiden är större än motsvarande borg i ett äventyr.

Ja, renässanspalatsen är ju extremt stora, men även en genomsnittlig borg från medeltiden är större än motsvarande borg i ett äventyr.
Här har vi ett svenskt slott som snällt nog släppt sina planskisser online. Byggt runt 1500-talet. Bara som jämförelse är det inte 2300 rum, och då är det ändå svensk ärkeadel som ägt stället. Planskisserna inkluderar dock inte de moderna spa-delarna.

Fasen, jag satt å läste en bok om arkitekturens historia och slogs tvärtemot av att många tidiga tempel och byggnader hade väldigt mkt enklare upplägg än rollspels-varianterna. Typ, 2-3 rum totalt för en gammalgrekisk klassiker. Förvisso fler byggnader runt, men ändå. Sen pratar vi tidigare eror än medeltiden förvisso! Visst finns det undantag som Knossos, men ändå.

Sen har jag ofta tänkt att en del rum utelämnas eller antyds för att det blir repetitivt - femton sovrum av liknande storlek och innehåll kan bli lite tjatigt. Förvisso är den där sortens enahanda arkitektur kanske mer ett modernt fenomen, men ändå.

Back