Vem var först?

När man tittar på de första egentliga superhjälteserierna (Fantomen och Stålmannen) så var Fantomen inspirerad av Robin Hood pjäser och Stålmannen av cirkusdräkter. Båda var designade för att framhäva den mänskliga kroppen, då 1930-talet var... tja, låt oss säga intresserade... av den idealiserade manskroppen.

Men för att göra det kort, båda föds ur 1930-talets estetik och blandning mellan naturism och prydhet.

four-clowns-including-a-pierrot-and-a-dwarf-from-circus-hagenbeck-in-scheveningen-netherlands-...jpg
Svävar ut lite nu, men en tanke slog mig som jag aldrig riktigt har reflekterat över tidigare. Detta förklarar ju varför clownen klassiskt porträtteras med pösiga, illapassande kläder och yvigt hår: en direkt parodi på och kontrast mot styrkemannens ideal.

View attachment 29927
Svävar ut lite nu, men en tanke slog mig som jag aldrig riktigt har reflekterat över tidigare. Detta förklarar ju varför clownen klassiskt porträtteras med pösiga, illapassande kläder och yvigt hår: en direkt parodi på och kontrast mot styrkemannens ideal.

Clownen är dock typ 100 år äldre än styrkemannens ideal.
Den första moderna clownen var Grimaldi (1778-1837), som i sin tur är en foil till den sofistikerade Zanni-karaktären Harlequin (från 1500-talet). Båda har färglada kläder, men där Harlequin är en smart och sofistikerad trickster så är Clownen en rätt så trög pajas. Båda är normbrytare. men på olika sätt.

Back