Vem var först?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Inspirerad av tråden om trollkarlar i torn startar jag en tråd om något jag funderat på ibland: vem som var först med saker som vi idag betraktar som klichéer eller stapelvara i kultur. Här följer några exempel (mest från serier).

Hjälten har en hemlig identitet, som ofta beter sig extremt oheroiskt, för att den ska vara svår att avslöja
Det verkar som om den första figuren som har en identitet som hjälte och en som tönt är Den Röda Nejlikan, som först publicerades 1905.

Hjälten har en supertajt dräkt med kalsongerna på utsidan
Det är troligen Fantomen som är den första figuren som klädde sig i det som sedan blev standarddräkten för superhjältar. Han gjorde det 1936, alltså två år före Stålmannen.

Hjälten blir superstark av att äta eller dricka något speciellt.
Kända exempel på detta är Karl-Alfred, Asterix och Bamse. Karl-Alfred är äldst av dem, men var han verkligen först?

Jag har länge undrat vem som var den förste poeten som rimmade "hjärta" och "smärta".

Jag har länge undrat vem som var den förste poeten som rimmade "hjärta" och "smärta".
AI är rätt ohjälpsam, men hittar i alla fall ett hyggligt tidigt exempel hos Hedvig Charlotta Nordenflycht, 1743:

Jag strider med mig själv att dämpa ned den smärta,
som bor fördold men har sitt välde i mitt hjärta.

Claude: 'I Nordenflychts dikter rimmas "hjärta" med "smärta" inte mindre än sex gånger.'

Här tänker jag direkt på Herakles som var svinstark för att han ammades av Hera lite kort, innan hon sulade honom från Olympus och skvätte ut Vintergatan.

Kända exempel på detta är Karl-Alfred, Asterix och Bamse. Karl-Alfred är äldst av dem, men var han verkligen först?
H. G. Wells, The Food of the Gods, 1904.

Back